Kuka HULLU ostaa osamaksulla??!

  • Viestiketjun aloittaja ggggggggggg
  • Ensimmäinen viesti
alkuper.
[QUOTE="vieras";22121485]Kai minä sen tiedän. Mutta jos pystyy maksamaan ne velkansa korkoineen niin ei ihminen silloin kusessa ole. Jotkut haluaa ostaa kerralla sen laadukkaan ja maksaa sen sitten erissä pois pienellä korolla, eikä ostaa jotain sekundaa jonka maksat heti pois säästämilläs pennosilla, ja sitten taas säästät ja ostat vasta myöhemmin vähän paremman-- tosin siinä lentää kankkulaan kaivoon myös rahaa kun heivaat sen sekundan pois.[/QUOTE]

Olen säästänyt ennakkoon, joskus jouduin säästämään kauan, nykyään en niinkään. Enkä ole ostanut sutta ja sekundaa koskaan :D Kummalinen käsitys että jos säästää, saa kasaan muutaman satkun vuodessa ja ostaa sillä homeisen sohvan kirpparilta ylihintaan.

Ei se ihan niinkään mene. Kaksi normaalia työssä käyvää aikuista ilman sen kummempia laskuja kuin laina ja asuminen kuluineen saa aika hyvin rahaa säästöön vuodessa =)

Ja muuten lopetin tupakanpolton viisi vuotta sitten mutta jätin rahaa jemmaan tupakka-askin verran päivässä. Arvaa kuinka paljon rahaa minulla oli jemmassa vuoden päästä? Etelän matkan verran. Siis ei äkkilähdön vaan kaksi ihmistä mukavassa hotellissa Kreikan ihanalla Santorinin saarella. Parempaa kuin tupakointi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22121491]Mä ostankin vaan sellasista joissa saa korottoman maksuajan ilman lisäkuluja, käytännössä siis vain jaksottaa maksut esim. 6 kuukaudelle. Esim. viimeksi silmälasiostos tuli vähän yllättäen, joten siinä se oli kätevää.[/QUOTE]
Tämäkin on itseasiassa sen merkki, ettei osaa elää tulojen mukaan (en nyt viitsi kuitenkaan silmälaseista moralisoida). Miksi ostaa nyt jotakin, mihin vasta tulevaisuudessa olisi todellisuudessa varaa. Jos elää aina niin, että maksaa vasta myöhemmin, niin se hämärtää täysin sen käsityksen, mihin elämässä on oikeasti varaa. Tekee myös säästämisen vaikeaksi tai mahdottomaksi, koska sen aika on vasta kun velat on maksettu. Tätä ei välttämättä tapahdu koskaan, koska aina tulee uutta ostetuksi.
 
No eipä ole ap sun päänsärky, että tilasin telkkarin, dvd-videoyhdistelmän ja pesukoneen osamaksulla. Kaikki nuo on maksettu aikoja sitten. Pakko se oli ostaa osamaksulla kun ei ollut muuten mahdollisuutta noita hommata.
 
Rollolainen
jos on varaa osta osamaksulla, on myös varaa säästää se raha.

miksi kaikki on saatava nyt ja heti?
Mä ainkin opetan lapsilenikin sen että SÄÄSTETÄÄN jotakin juttua varten. esim kun 15v haluaa mopon nin säästää siihen osan itse.

Jos on varaa JOKA kuukausi maksaa esim pesukoneesta 30e niin sen rahan voi laittaa säätöön ja ostaa käteisellä sen konen ( saatta saada joskus käteisellä ostettaessa alennusta eikä tuu korkoja maksettavaksi)
kyllä hätätilanteessa pesee vaatteet vaikka saavissa käsin
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
jos on varaa osta osamaksulla, on myös varaa säästää se raha.
Niinpä. Tuntuu kyllä siltä, että monelle osamaksulla maksaminen on kuin potku perseelle, koska muuten ei jakseta säästää. On helpompaa, että ulkopuolinen taho kontrolloi rahan talteen panoa, kuin että se tarvitsisi motivoitua tekemään itse. Järkevämpää on palkkapäivänä laittaa vaikka suoraveloituksena säästötilille tietty summa, kuin että kuun lopussa vasta ne rahat, mitä on sattunut jäljelle jäämään.
 
"vieras"
Olen säästänyt ennakkoon, joskus jouduin säästämään kauan, nykyään en niinkään. Enkä ole ostanut sutta ja sekundaa koskaan :D Kummalinen käsitys että jos säästää, saa kasaan muutaman satkun vuodessa ja ostaa sillä homeisen sohvan kirpparilta ylihintaan.

Ei se ihan niinkään mene. Kaksi normaalia työssä käyvää aikuista ilman sen kummempia laskuja kuin laina ja asuminen kuluineen saa aika hyvin rahaa säästöön vuodessa =)

Ja muuten lopetin tupakanpolton viisi vuotta sitten mutta jätin rahaa jemmaan tupakka-askin verran päivässä. Arvaa kuinka paljon rahaa minulla oli jemmassa vuoden päästä? Etelän matkan verran. Siis ei äkkilähdön vaan kaksi ihmistä mukavassa hotellissa Kreikan ihanalla Santorinin saarella. Parempaa kuin tupakointi.
No kun me muutettiin yhteen nuorena parina ostettiin heti anttilasta ruokapöytä ja pesukone osamaksulla. Vähän tuli korkoa mutta ei ole kaduttanut, eipä tarvinnut syödä keittiön lattialta tai käydä pyykkäämässä jossain porukoitten nurkissa, samalla kun säästää sitä summaa pöytään ja koneeseen. Nykyään tietty eri tilanne kun molemmat käy töissä ja säästöjä löytyy. Kaikki vaan ei ole töissä ja kaikki ei asu pareittain, kaikki ei ole vielä pystyneet samalla lailla säästämään kuin vakiintunut pariskunta. Ei osamaksulla maksaminen mikään tuhoontuomittu juttu ole kun järkeä käyttää.
 
Noista olisit tarvinnut ainoastaan pesukonetta, jollaisen olisit saanut halvemmalla kuin mitä siitä nyt maksoitkaan.
Mä kuitenkin halusin telkkarin ja dvd-videoyhdistelmän koska mä tykkään kattoa telkkaria, se on kai sallittua vaikka olenkin pienituloonen. Pesukone oli alennuksessa ja osamaksusta huolimatta se oli halvempi kuin moni muu pesukone on.
 
alkuper.
[QUOTE="vieras";22121559]No kun me muutettiin yhteen nuorena parina ostettiin heti anttilasta ruokapöytä ja pesukone osamaksulla. Vähän tuli korkoa mutta ei ole kaduttanut, eipä tarvinnut syödä keittiön lattialta tai käydä pyykkäämässä jossain porukoitten nurkissa, samalla kun säästää sitä summaa pöytään ja koneeseen. Nykyään tietty eri tilanne kun molemmat käy töissä ja säästöjä löytyy. Kaikki vaan ei ole töissä ja kaikki ei asu pareittain, kaikki ei ole vielä pystyneet samalla lailla säästämään kuin vakiintunut pariskunta. Ei osamaksulla maksaminen mikään tuhoontuomittu juttu ole kun järkeä käyttää.[/QUOTE]

Sullekin voin sanoa että pöytiä olisi saanut kirpparilta parilla kympillä, samoin pesukoneita vaikka satasella. En tajua tätä että kaikki pitää olla valmiina heti.
 
[QUOTE="vieras";22121560]Itse olisin ostanut mieluummin vaikka kirpparilta tai netistä jopa vanhanmallisen telkkarin hätävaraksi.[/QUOTE]

Täällä olis melkoonen sattuma jos kirpparilta löytääs telkkarin. Mä en tajua miks se on teille noin kova paikka, että mä halusin uuden telkkarin ja se on maksettu aikoja sitten.
 
Rollolainen
mä ostin kirppailta 10e putkitellkkarin. se toimii ihan hyvin. ei haittaa vaikka seonkin "vanhanaikainen" eikä siihen voi yhdistää pleikaria, Näkeehä siitäkin ohjelmat
 
alkuper.
Täällä olis melkoonen sattuma jos kirpparilta löytääs telkkarin. Mä en tajua miks se on teille noin kova paikka, että mä halusin uuden telkkarin ja se on maksettu aikoja sitten.
Ei ole kova paikka, ei ole siitä kyse vaan ihmetyksestä kun ihmiset ovat niin välinpitämättömiä ja ahneita. Olet maksanut jo maksut juu-u, mutta maksoit paljon ylimääräistä mikä on minusta tyhmää. Kaiken ei tarvitse olla uutta vai tarviiko?
 
Rollolainen
mä ostin kerran pesukoneen kirpparilta 20e, se kesti tasan vuoden , ei sen ois tarvinnut keuemmin kestääkään. halpa se oli siihen nähden miten paljon sillä pyykkiä pestin. ruma se oli, sellainne vauvanpaskan värinne, mutta opääasia oli että toimi
 
"vieras"
Sullekin voin sanoa että pöytiä olisi saanut kirpparilta parilla kympillä, samoin pesukoneita vaikka satasella. En tajua tätä että kaikki pitää olla valmiina heti.
Ostin esim. tiskikoneen netanttilasta, maksoi 339€ käteisellä, osa-maksulla 359€ (vuoden maksuaika). Mun mielestä oli siis paljon kannattavampaa ostaa heti se uusi kone mikä kestää monta vuotta mahd (takuukin löytyy) ja maksaa siitä "ilmaa" 20€ KUIN että olisin ensin ostanut 100€:lla vanhan koneen ilman takuuta (mikä voi possahtaa viikon päästä ostosta). Ja sitten vuoden säästettyäni ostaa sen koneen 339€:lla, jolloin tuskin vanhasta koneesta saan enään edes sitä 100€.

Mutta toki sinä voit tehdä toisin ja olla tyytyväinen että kaikki on aina maksettu käteisellä.
 
"Julia"
Tilaan hobby hallista, net anttilasta laskuun, tuntuu kivemmalta maksaa pois vaikka nyt 15 € krt 5 kk kun pamauttaa koko summa kerralla, eikä kyseisissä firmoissa päätä huimaavia korkoja oo.
 
Rollolainen
ilman tiskikonetakin pärjää. meilä ei ole konetta, kun edellinen hajos. Ei ole olut kohta vuoteen. tiskit on tiskattu käsin. Ei 6 ihmisen tiskine tiskaamiseen mene kauan aikaa, ja kun tiskaa heti ei edes pinty. 10 minuuttia ja tiskit on tiskattu ja huuhdottu, kone pesee vähintään ½ tuntia, pikaohjelmallakin.
 
alkuper.
[QUOTE="Julia";22121659]Mitä se sun napaa kaivelee jos toiset haluaa uutta, toiset vanhaa p.askaa? Kateellinen olet kenties.[/QUOTE]

Juuri kerroin säästäneeni etelän matkan verran ja että tulen toimeen todella kivasti... kade? En tosiaan, joskus tuntuu että osamaksuilla sekoilevat ja niillä sinnittelevät ovat kateellisia siitä että minun ei tarvitse maksaa mitään erissä eikä maksaa edes sitä pientä korkoa.
 
"vieras"
ilman tiskikonetakin pärjää. meilä ei ole konetta, kun edellinen hajos. Ei ole olut kohta vuoteen. tiskit on tiskattu käsin. Ei 6 ihmisen tiskine tiskaamiseen mene kauan aikaa, ja kun tiskaa heti ei edes pinty. 10 minuuttia ja tiskit on tiskattu ja huuhdottu, kone pesee vähintään ½ tuntia, pikaohjelmallakin.
Joo pärjää ja pärjäähän ihmiset vaikka teltassa asumalla. Mutta jos mulla on varaa ostaa osamaksulla se tuliterä tiskikone ja koen sen helpottavan elämääni koska inhoan tiskaamista, niin silloin minä ostan sen. En kyllä ymmärrä mitä se muiden persettä noin kutittelee, senkun tiskaatte käsin ja ostatte kakkavaipan värisiä tiskikoneita 20€:lla kirpparilta, ei haittaa mua yhtään. Ja ei haittaa vaikka oisitte todella tyytyväisiä itseenne :) Mun mielestä vaan on tyhmää ostaa esim. 15 vuotta vanha pesukone.
 

Yhteistyössä