Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Halveksivatko romanit suomalaisia?

Minä ainakin koen mustalaisuuteni ohella olevani myös suomalainen mitä suurimmassa määrin. :D Mutta tarkoitit varmaan valtaväestöä. En minä ainakaan halveksi, eikä moni muukaan. Negatiivisia ja rasistisia ihmisiä on jokaisessa yhteisössä.

Benda
Kiitoskiitoskiitos iha älyttömästi tästä ! Mahtavaa että puhut niin avoimesti näistä asioista...

Sitten omaan tilanteeseeni....
Olen tässä hiljattain tutustunut erääseen mukavaan romanipoikaan, jota en varsinaisesti ole ajatellut edes eri kulttuurin edustajana koska hän käyttää ihan normi-farkkuja (on kuitenkin 16v.) ja on sellanen nykyajan tyypillinen mopopoika, mutta tänään sitten eräs pidempään romanien kanssa jollain tasolla tekemisissä ollut kaverini alkoi puhumaan sellasia asioita että alko pelottaa melkei hengailla tän pojan kanssa (esim. etten saa ihastua siihen koska meijän suhde ei ikinä onnistuis koska se on romani ja heillä on muka niin erilainen kulttuuri, vaikka nämä tuntemani romanit eivät sen kummoisemmille vaikutakkaan) ja päähän alkoi tulvimaan sellanen määrä kysymyksiä ettei oo tosikaan...

Ja niitä olis vieläkin niin paljon etten rupea tänne listaamaa, pitäisi saada puhuttua niinsanotusti kahden kesken jonkun romanin kanssa, joten kysyisinkin tässä vaan sitä että onko jotenkin "häveliästä" kysyä joltain romanilta juuri tälläisistä kulttuuriasioista, vai onko se ihan ok ainakin suurimaksi osaksi ?

Kiitos vielä ! )

Kiitoskiitoskiitos iha älyttömästi tästä ! Mahtavaa että puhut niin avoimesti näistä asioista...

Sitten omaan tilanteeseeni....
Olen tässä hiljattain tutustunut erääseen mukavaan romanipoikaan, jota en varsinaisesti ole ajatellut edes eri kulttuurin edustajana koska hän käyttää ihan normi-farkkuja (on kuitenkin 16v.) ja on sellanen nykyajan tyypillinen mopopoika, mutta tänään sitten eräs pidempään romanien kanssa jollain tasolla tekemisissä ollut kaverini alkoi puhumaan sellasia asioita että alko pelottaa melkei hengailla tän pojan kanssa (esim. etten saa ihastua siihen koska meijän suhde ei ikinä onnistuis koska se on romani ja heillä on muka niin erilainen kulttuuri, vaikka nämä tuntemani romanit eivät sen kummoisemmille vaikutakkaan) ja päähän alkoi tulvimaan sellanen määrä kysymyksiä ettei oo tosikaan...

Ja niitä olis vieläkin niin paljon etten rupea tänne listaamaa, pitäisi saada puhuttua niinsanotusti kahden kesken jonkun romanin kanssa, joten kysyisinkin tässä vaan sitä että onko jotenkin "häveliästä" kysyä joltain romanilta juuri tälläisistä kulttuuriasioista, vai onko se ihan ok ainakin suurimaksi osaksi ?

Kiitos vielä ! )
Kulttuurierot eivät ole este seurustelulle.
Askarruttavista asioista kannattaa jutella jonkun oman ikäisen kanssa. :)

"vieras"
Miksi 99.9 romaneista on työttömiä?

Miksi 99.9 % romaineista nostaa sairas/eläkettä?

Miksi romaneita ei näy koulussa? (poislukien pikkumanne joka varasteli tuntien aikana polkupyöriä)

Miksi romaneilla on verikosto ja väistövelvollisuus?

Romanitar
Kyllä oman ikäiseltä romaninaiselta voi kysyä asiasta kuin asiasta. Kahden kesken kun pääsee juttelemaan, niin ei ole mitään rajoitteita. On ihan okei kysyä kulttuuriasioista, sehän on kerrassaan hyvä asia - tuleehan ainakin selville kaikki asiat. :) Kulttuurierothan ei tosiaan ole este seurustelulle tai ystävyydelle, pääasiahan on toisen ihmisen luonne ja olemus. :) Kulttuurieroja on jonkin verran, ja ne voivat äkkiseltään tuntua suuriltakin. Loppujen lopuksi ei mielestäni ole kyse niin valtavista eroista, kuin voisi luulla. :) Jos siltä tuntuu, niin voit tietysti kysellä täälläkin tai ottaa vaikkapa minuun yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen romanitar@hotmail.fi .

Romanitar
Olet näemmä kirjoittanut viestisi jo aiemmin, mutta itse huomasin sen nyt vasta. Olen nyt käynyt tällä palstalla vain pikaisesti pyörähtämässä, joten siinä syy hitauteen. Kysyit kiharoista. Millaisia kiharoita tarkoitat? Monellahan on ihan vain permanentti, siihenhän löytyy useampia eri vaihtoehtoja. Jotkut kiharat taas tehdään ihan vain leteillä. Vai tarkoitatko korkkiruuvikiharoita tuossa korvallisilla ja usein toisella puolella ohimoa (ns. hurmauskiehkura)? Itse olen tehnyt nuo kiharat pyörittämällä hiusta ja kiinnittämällä ne sitten joksikin aikaa pinnillä taipumaan. Hieman hankala selittää näin tietokoneen välityksellä. Tietysti noita kiharoita saa tehtyä ihan koneellakin, mutta kannattaa muistaa että se rasittaa hiuksia.

Romanitar
Mistäköhän täällä on taas revitty nuo tilastolliset tiedot? Sama se minulle, sillä en ole aikeissa lähteä kommentoimaan sitä, miksi niin moni on työttömänä. "Kommentoimaan" siksi, koska onhan selvää, ettei toinen ihminen voi vastata toisen puolesta. Samantyyppisistä asioista olen täällä aiemmin kirjoitellut, joten jota kiinnostaa, niin selailkoon ketjua taakse päin.

Väistämisvelvollisuus on siksi, jotta verikosto ei tulisi käytäntöön. Minusta koko verikostolle saisi laittaa pisteen.

Leukistinen aksolotli
Mistäköhän täällä on taas revitty nuo tilastolliset tiedot? Sama se minulle, sillä en ole aikeissa lähteä kommentoimaan sitä, miksi niin moni on työttömänä. "Kommentoimaan" siksi, koska onhan selvää, ettei toinen ihminen voi vastata toisen puolesta. Samantyyppisistä asioista olen täällä aiemmin kirjoitellut, joten jota kiinnostaa, niin selailkoon ketjua taakse päin.

Väistämisvelvollisuus on siksi, jotta verikosto ei tulisi käytäntöön. Minusta koko verikostolle saisi laittaa pisteen.
Entä mitä mieltä olet tuosta väistämisvelvollisuudesta, eikö sekin tavallaan kavenna elämänpiiriä aika paljon, jos ei saa mennä vaikka johonkin kaupunkiin asustelemaan sen takia? Eikö senkin aika olisi jo mennyttä, niin että ihmiset saisivat elää vapaastim, huolimatta siitä, että jonkun kummin kaima on joskus tapettu.

Romanitar
Väistämisvelvollisuushan on oikeastaan osa verikostoa, vaikkakin liittyy enempikin siihen, ettei sitä verikostoa käytännössä tapahtuisi. Mutta tosiaan minusta myös väistämisvelvollisuus on asia, jonka voisi unohtaa, verikoston ohella. Väistämisvelvollisuus on kuitenkin nykyaikana todella rajoittavakin tekijä. Kostonkierre on sitä paitsi loputon ja ikävä jokaiselle osapuolelle. Väistämisvelvollisuushan on käytössä jopa tosi vanhojenkin juttujen kohdalla, mikä on mielestäni yksinkertaisesti typerää.

Benda
Kyllä oman ikäiseltä romaninaiselta voi kysyä asiasta kuin asiasta. Kahden kesken kun pääsee juttelemaan, niin ei ole mitään rajoitteita. On ihan okei kysyä kulttuuriasioista, sehän on kerrassaan hyvä asia - tuleehan ainakin selville kaikki asiat. :) Kulttuurierothan ei tosiaan ole este seurustelulle tai ystävyydelle, pääasiahan on toisen ihmisen luonne ja olemus. :) Kulttuurieroja on jonkin verran, ja ne voivat äkkiseltään tuntua suuriltakin. Loppujen lopuksi ei mielestäni ole kyse niin valtavista eroista, kuin voisi luulla. :) Jos siltä tuntuu, niin voit tietysti kysellä täälläkin tai ottaa vaikkapa minuun yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen romanitar@hotmail.fi .
Kiitos, jopas helpotti :) Ja katsellaan, miten pääsen tuon romaniystäväni kanssa asioista puhumaan, jos tilaisuutta ei tule lähiaikoina niin voipi olla että sitten laitan sinulle sähköpostia :)

kysynpä minäkin
Mitä tarkoittaa sana rahnu ?

Olen kuullut, että sellaista valkolaisnaista katsottaisiin pahasti, joka pitää pikkuhametta tai ottaa isot hameet ja alkaa elää kuin mustalainen, eikä säilytä omaa identiteettiään? Pitääkö tämä paikkansa?

Vielä sellainen kysymys, että onko teillä jokin perinneruoka jota valmistatte mielellänne? Vai syöttekö ihan perinteisiä suomalaisia ruokia?

Tulin huvikseni katsomaan, joko ketju on "kuollut", ja huomasin kysymyksesi. Pahoitteluni myöhäisestä vastauksesta.

Rahnu tarkoittaa ihmistä, jolla on romanikulttuurin mukaan huonot käytöstavat.

On paljon valkolaisnaisia, keillä on ns. isot hameet - useimmissa tapauksssa perinteisen romaniasun käyttöönottamista on heiltä romaniyhteisön taholta oletettu. Tavat vaihtelevat jonkin verran eri paikkakuntien ja sukujen kesken, ja eihän kaikki näe asioita samalla tavalla. Käsitykset siis vaihtelee.

Romanivaatetuksen käyttöönottaminen ei väistämättä tarkoita oman identiteettinsä hylkäämistä - ei myöskään ns. romanielämän aloittaminen. Vaatteista ja mahdollisista uusista tavoista riippumatta ihminen voi edelleen olla se sama valkolaisnainen, kuin aina ennenkin. Kun romanivaatteet ottaa käyttöön, on tietysti luonnollista, että käyttäytyykin romanitapojen mukaisesti.

Pikkuhame on yleisimmin oletettu ja odotettu vaate romanimiesten tyttöystäviltä/naisystäviltä/avopuolisoilta/vaimoilta, jotka eivät itse ole romaneja. Suurin osa miehistä vaatii pikkuhameen käyttämistä valkolaisnaiselta ainakin silloin, kun ollaan menossa paikkoihin, joissa on muita romaneita. Mutta kuten sanottu, käsitykset ja ajatukset vaihtelevat - ja eri paikkakunnilla ja suvuissa ollaan näiden asioiden suhteen vapaampia ja vanhoillisempia. (Vanhoillisempi puoli on romaniyhteisössä- ja kulttuurissa tietysti se puoli, joka vaatii tiukasti tapojen noudattamista ihan kaikilta romaniyhteisössä eläviltä, olivatpa sitten romaneita tai eivät.)

Jos taas sitten on kyse valkolaisnaisesta, jolla ei ole edes ollut romanimiestä eikä lapsia romanimiehen kanssa - ja joka jostain muusta (kummallisesta) syystä päättää lähteä elämään romanielämää vaatteineen kaikkineen... No, siitä voin sanoa, että sellaisesta ei yleisesti pidetä.

Meillä ei ole mitään perinneruokaa, vaan syödään ihan samoja ruokia kuin muutkin suomalaiset. Suolakahvin voisi sanoa olevan eräänlainen tavaramerkki romanivanhuksilla - ja vähän nuoremmillakin, mutta en silti lähtisi sitä perinteeksi tai perinteiseksi tituleeraamaan. :)

JONSERED Karhunkantaja
Miten yleisesti ottaen suhtaudutaan, jos tälläinen murto-osaromani, kuten minä, pukeutuu röijyyn?

Niin kauan kuin muistan, olen unelmoinut röijystä.

*muoks*

ylläoleva vastaus kyllä selvittää suurelta osin, mutta kysynpähän kuitenkin.

Sekä minussa että miehessäni on pisara tummaa verta, lasten "kummisetä" on suoraan alenevassa polvessa Suomen ainoita "kuninkaallisia";) Lasteni nimetkin ovat pitkälti suomalaisia romani-nimiä.

Saako näillä anteeksi unelman omasta röijystä?:D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hmm. No, on myös jonkin verran ns. murto-osaromaneita, joilla on romanivaatteet. Suurin osa näistä minun tuntemistani on elänyt pienestä pitäen ns. romanielämää, joten silloinhan se valinta on tietysti aika luonnollinen... Ihan hyvin heihin ainakin minun nähdäkseni suhtaudutaan ja on suhtauduttu, jotkut tietysti miettivät, että miksi pukeutua romanivaatteisiin, jos ei ole pakko. Näistä vaatteista kun on ne omat haittansakin.

Mutta mutta. Luulenpa, ettei kukaan vedä herneitä nenäänsä, jos sinulla röijy olisi tai siihen pukeutuisit. Tosin saattaisi herättää ihmetystä, jos pukeutuisit pelkkään röijyyn, mutta et romanihameeseen. Kotonaanhan tietysti voi olla vailla kenenkään ihmettelyitä :D Ja tietysti jos teillä kotona on jollain tapaa se romanikulttuuri mukana arjessa, niin ei se minusta mitenkään tuomittava asia olisi. :)

"Mamma italiana"
hei ap, ihan ekaksi anteeksi, etten jaksanut lukea nàin pitkàà ketjua. mutta minua kiiinostaa làhinnà eri romairyhmien erot ajattelutavoissa, kulttuurissa etc. mità mielòtà olet esim romanian "mustalaista"?

JONSERED Karhunkantaja
Hmm. No, on myös jonkin verran ns. murto-osaromaneita, joilla on romanivaatteet. Suurin osa näistä minun tuntemistani on elänyt pienestä pitäen ns. romanielämää, joten silloinhan se valinta on tietysti aika luonnollinen... Ihan hyvin heihin ainakin minun nähdäkseni suhtaudutaan ja on suhtauduttu, jotkut tietysti miettivät, että miksi pukeutua romanivaatteisiin, jos ei ole pakko. Näistä vaatteista kun on ne omat haittansakin.

Mutta mutta. Luulenpa, ettei kukaan vedä herneitä nenäänsä, jos sinulla röijy olisi tai siihen pukeutuisit. Tosin saattaisi herättää ihmetystä, jos pukeutuisit pelkkään röijyyn, mutta et romanihameeseen. Kotonaanhan tietysti voi olla vailla kenenkään ihmettelyitä :D Ja tietysti jos teillä kotona on jollain tapaa se romanikulttuuri mukana arjessa, niin ei se minusta mitenkään tuomittava asia olisi. :)
Ei röijyä voi pitää kuin hameiden kanssa.;)

Ja JOS joskus sellaisen saan, mietin kyllä missä ja milloin sen ylleni julkisesti puen ja jos siihen pukeudun, teen sen kunnioituksella.

Sen verran on jostain geeneistä kotielämään tarttunut, että teitittelen vanhempia ihmisiä, jopa miestäni, joka on huomattavan paljon kauemmin elänyt, kuin minä. Vanhempiani olen aina puhutellut etunimellä, omat lapsemmekin tekevät näin. Ja joitain pieniä juttuja huomaan alitajuntaisesti soveltavani, vaikka en ole ikinä romanikulttuurissa elänyt. Ne vain tulevat jostain...

Esim. jos käytän laajahelmaista hametta, automaattisesti kerään sen niin, ettei se kosketa ainakaan romanimiehiä. En mene yläkertaan ennen vanhempaa ihmistä jne. On näitä varmaan enemmänkin, mutta en tiedosta asiaa sen enempää.

Huomenta! :) Eipä hätiä mitiä, en varmaan itsekään jaksaisi alkaa plarata näin pitkästi sivuja kuin mitä tässäkin nyt on. Olen tässä vielä hieman silmät ristissä, mutta toivottavasti tämä tuo jotain selkoa asioihin. :)

Suomen romanien tapoja ja tapakulttuuria voisi luonnehtia tiukemmaksi ja vanhoillisemmaksi, kuin muiden maiden romanien. Tästä ulkoisena asiana tietysti naisten vaatetus; siinä missä ulkomaalainen romaninainen saattaa kulkea kevyemmissä pitkissä hameissa tai kukkamekoissa, me suomalaiset romaninaiset verhoudutaan huomattavasti ylellisemmin ja ehkä samalla epäkäytännöllisemminkin. Vaatetus taas liittyy olennaisesti häveliäisyystapoihin, jotka Suomen romaneilla on erilaiset verrattuna muiden maiden romaneihin. Kun ulkomailla häitä saatetaan juhlia useita päiviä koko suvun voimalla, nuoret ja vanhat yhdessä, me romanit täällä Suomessa emme kutsu paikalle edes omia vanhempiamme häveliäisyyssyistä.

Romanian romanit – hmm. Vaikka he romaneja ovatkin, en itse koe heitä kovin läheisiksi itselleni. Säälittää tietysti; he ovat kurjista oloista kotoisin, eikä heidän olonsa edelleenkään ole tännekään tulon myötä kovin hääppöiset verrattuna meidän suomalaisten oloihin. Vaikka auttamisen halu on minullakin, ajattelen silti, että Romanian pitäisi itse alkaa parantaa oman maan kansalaisten etua – niinhän täällä Suomessakin on toimittu niin romanien kuin muidenkin ihmisten kohdalla. On ollut myös ikävää huomata, että moni tänne tullut romanikerjäläinen on alkanut rötöstellä. Se jos mikä on omiaan kasvattamaan pelkoa ja vihaakin nimenomaan näitä Romanian romaneja kohtaan.

"hmmm"
Näin kesällä kun romaninainen lapsineen tuli uimarannalle TÄYSI varustus päällä eli oli myös se musta paksu hame... Sääliksi kävi, kun lämpöasteita oli +32 astetta :/ Eikö edes tällaisissa sääolosuhteissa voida vähän poiketa säännöistä?

ygo4e8c
Minun suvussani on romaniperhe. He kummaksuvat sitä miksi naiset käyttää KOKOAJAN sitä pukua.
Sehän tarkoitettu juhliin. Heillä naiset käyttävät muuten tummaa pitkää hametta, ja paitaa. Tai jopa housuja. Osa väittää, ettei asua saa ottaa pois vaikka menisi töihin.
Heidän perheessä työskennellään. Nainen sairaalassa töissä, eikä siellä tosiaankaan voi kulkea sellaisessa asussa..

örriiiii
hmm.. saako nainen joka menee naimisiin romanimiehen kanssa, pukeutua romaniasuun?
Ja pitää sitä kokoajan?
Suurinsyy siihen asun pitämiseen on raha, kela kuulemma maksaa niistä vaatteista? Onko se totta =O ?

"Mamma italiana"
kiitos ap, ettà viitsit vastata. tiedàtkò muuten romanihistoriasta? missà vaiheessa eri romanikulttuurien tiet erosivat, vai onko romanirodut syntyuneet tavallaan erikseen?

itse nàen suomen romanien olevan yllàttàvàn hyvin kiinni suomalaisessa kulttuurissa: on asunto, lapset menee kouluun, romaneilla on tyòt. kaikki se sàànnòllisyys siis. se onkin tavallaan aika mielenkiintoinen juttu, tuo teidàn pukutraditio. tavallaan olette romanikulttuurien edellàkàvijòità, mutta tuo pukujuttu on jàànyt vahvana perinteenà.

Leukistinen aksolotli
Käyttävätkö romanit suihkua, ja jos käyttävät, kuinka usein?
Eikö oo vähän outo kysymys? Anteeksi nyt kun vastaan, vaikka en ole romani, mutta voisko tolleen kysyä valkolaisista, että hei käytättekö suihkua ja kuinka usein... Joku käyttää joku päivä, joku ei halua peseutyä kuin kerran vuodessa. Riippuu varmaan ihan ihmisestä. Outoa kysyä tollasta.

Mun tuntemat kyllä käy pesulla ihan päivittäin. Etenkin ne romanimiehet, ketä tunnen, tuntuu olevan tosi tarkkoja siitä, että kaikki on puhdasta. Lika inhottaa niitä.

Yhteistyössä