Millä ihmeellä minä saan tuon tytön syömään? (teini...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saako purkaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saako purkaa...

Vieras
Nyt on semmonen homma että minä en kertakaikkiaan enään YMMÄRRÄ.
Tyttö, 14, ei ole nyt keskiviikosta asti vedellyt muuta kun herkkuja: Sipsejä, suklaata, pähkinöitä. Kun teen ruuan valmiiksi ja kutsun lapset syömään niin hän ei tuu huoneestaan kuin pakottamalla ja väkisin. Istuu ruokapöydässä suu mutrussa ja siirtelee ruokaa lautasen reunalta toiselle. Otta ehkä pari kasvista suuhun mutta lihat, potut, kastikkeet jää. Tätä on kestäny jo viidettä päivää enkä saa tyttöä syömään.
Kun kysyn, mikä on hätänä, niin ei ole kuulemma nälkä. Menetin perjantaina totaalisesti hermoni enkä edes vaivautunu tyttöä pyytämään ruokapöytään enkä itse puhunut hälle koko päivänä.. Huoh. Lapsellista, tiedän. Ollaan me nyt puheväleissä ja tekee omat osuutensa arkiaskareista, ´mutta ruokaa hän ei syö. Sängyn alta löydän sipsipusseja ja suklaakääreitä...
Kun kysyn niistä niin alkaa vaan raivoamaan että miksi tunnen nokkani hänen huoneeseensa.. :ashamed: Ollaan miehen kanssa jutelut hänen kanssaan asiasta. Tai ainkin yritetty sillä hän alkaa aina ja poikkeuksetta huutamaan vastaan. Sitten menee lukkoon, eikä avaa suutaan pariin päivään.

Mikä nyt avuks? Uhkailu? Psykologi? Mikä tyttöä voi noin paljon vaivata, onko masennusta :( Tiedän että ehkä pakko ottaa kohta psykologiin yhteyttä, mutta oli vain helpottavaa saada purkaa tätä... Kertokaa mielipiteitänne!!

on meillä vaaka vessassa, joten tiedä käykö vaa'alla useinkin. Peilaahan tuo, meikkaa, laittaa hiuksiaan mutta muuta erityistä en ole huomannut. Usein jään paikoilleni kuuntelemaan oksentaako mutta en ole kuullut moista... Kun kysyn, syökö koulussa niin sanoo että kyllä syö. Mutta ei kotona koska ei maistu ja että ei ole enään iltapäivisin nälkä. Eilen ja tänään aamulla juonut vain teetä ja ottanut sipsejään... On suht. hoikka vartaloltaan. Ihan normaalin kokoinen...

lisään vielä että tänäänkin päivällä kun oli kotitekoista pitsaa tarjolla niin närppi ehkä kolmen sentin palasen... On kaverillansa ollut nyt kolme tuntia ja kotiin sovittiin että tulee viideltä... Oon puhunut ja kysellyt mutta se vain pahentaa asiaa kun niin suuttuu... neuvoton olo...

Vie vaaka pois, sano että tiputit sen päälle jotain ja se meni rikki. Kouluterkkarille voit soittaa ja kysyä neuvoa. Mistä tyttösi saa rahaa herkkuihin? Karkkipäiväkäytäntö olis paras.

pienemmillä lapsilla on karkkipäivä lauantaisin, mutta silloin kun tyttö alkoi lähentyä 12v ikää niin sanoi olevansa liian vanha moiseen käytäntöön ja että tahtoo ansaita viikko rahaa. Sovittiin että kahdesti kuussa saa 15-20e.

omilla rahoillaa hän on aikaisemmin ostanut jotain uutta itselleen, kuten levyjä ja säästetyillä rahoilla kesällä osti mp-soittimen... Tää herkuttelu ja ruoan syömättömyys alkoi kun koulut alkoivat.

Mullakin oli teininä hurjat herkkuvarastot mun huoneessa ja totta, herkkuja sain vaikka koskaan en ole viikko- tai vastaavaa rahaa saanut. Ruokaa kyllä söin, mutta lähinnä pakotin alas etteivät vanhemmat olisi huomannut että olen syönyt herkkuja. Sain aina järkyttävät huudot ja haukkumiset ja huoneen penkomiset jos löytyi yhtään herkkuja huoneesta. En tiedä miksi söin niin paljon, mutta mahdollisesti tekemisen puutteeseen. Siitä ei ainakaan ollut apua, että vanhemmat olivat laittaneet tiukan linjan ettei herkkuja saa olla YHTÄÄN. En oikeen osaa kertoa asiasta mitään hyödyllistä, mutta jos haluat kysyä multa jotain niin vastailen parhaani mukaan. (:

taidan vielä koittaa keskustella asiasta kun tyttö tulee kotiin... Kavreinsa äidille soitin kun tyttö lähti, että pitäisi vähän silmällä mitä tekevät. Kaverilla ei moista ongelmaa ole...

ostanut omilla rahoillaan, mitä parin viikon välein saa. Sanoin etten ensi viikolla anna rahaa, niin sanoi että saa hän herkuja muualtakin... Ja on niitä jemmannut huoneeseensa.

En usko et kukaan keveri antaa pussi kaupalla karkkia et jos lopetat rahan antamisen niin ihan varmasti ainaski liaallinen herkkujen syöminen loppuu... huoneesta kattelet herkut ja heität roskiin.... toivottavasti rupeis taas syömään ruokaa...

pienemmillä lapsilla on karkkipäivä lauantaisin, mutta silloin kun tyttö alkoi lähentyä 12v ikää niin sanoi olevansa liian vanha moiseen käytäntöön ja että tahtoo ansaita viikko rahaa. Sovittiin että kahdesti kuussa saa 15-20e.

Jaa kyllä meillä on kaikkilla lapsilla herkkupäivä lauantaisin :D Lapset: 3v, 6v, 15v ja 17v eikä oo isot liian isoja herkuttelupäivään :p

Mullakin oli teininä hurjat herkkuvarastot mun huoneessa ja totta, herkkuja sain vaikka koskaan en ole viikko- tai vastaavaa rahaa saanut. Ruokaa kyllä söin, mutta lähinnä pakotin alas etteivät vanhemmat olisi huomannut että olen syönyt herkkuja. Sain aina järkyttävät huudot ja haukkumiset ja huoneen penkomiset jos löytyi yhtään herkkuja huoneesta. En tiedä miksi söin niin paljon, mutta mahdollisesti tekemisen puutteeseen. Siitä ei ainakaan ollut apua, että vanhemmat olivat laittaneet tiukan linjan ettei herkkuja saa olla YHTÄÄN. En oikeen osaa kertoa asiasta mitään hyödyllistä, mutta jos haluat kysyä multa jotain niin vastailen parhaani mukaan. (:

Mikä olisi ollut tuolloin paras tapa vanhemmilta lähestyä asiaa? Kun meidän tytölle kyselyistä saa aikaan huutoa, raivoamista ja mököttämistä........

Eikö tämä olisi hyvä ottaa lähtökohdaksi? Että nyt vaikuttaa siltä, että karkkipäivät tulee takaisin, jos käytös ei muutu? Varmasti suuttuu, mutta pitäisihän tuosta saada puhuttua asiallisesti.

Vaikea nyt vierestä sanoa, miten paha tilanne on. Voihan olla, että olisi vaan väliaikaista, 5pv ei kuitenkaan hirveän pitkä aika ole. Toisaalta, tilanne saattaa pahentua. Kun ei tässä nyt oikein tiedä onko jostain ahmimissairauden alusta kyse. Varmaan kannattaisi ottaa vaivihkaa luokanvalvojaan yhteyttä ja kysellä, että seuraisi sivusilmällä syökö koulussa mitään.

annanpa yhden esimerkin, torstailta, kun otin tytön huoneesta herkut pois (kaikki mitkä oli esillä). Tyttö tuli koulusta kotiin ja meni huoneeseen. Kun tuli huoneesta niin huusi jotakuinkin näin "Mitä vittua te meette mun huoneeseen, se on yksityisaluetta, ei sinne saa mennä. Anna heti takaisin mitä otit!". Riitaa jatkui koko illan enkä antanut takaisin... Jostain oli lisää saanut tai sitten oli jemmannut niitä jo aiemmin kun eilenkin löysin tyhjän sipsipussin sängyn alta ja roskakorissa oli suklaakääreitä...

annanpa yhden esimerkin, torstailta, kun otin tytön huoneesta herkut pois (kaikki mitkä oli esillä). Tyttö tuli koulusta kotiin ja meni huoneeseen. Kun tuli huoneesta niin huusi jotakuinkin näin "Mitä vittua te meette mun huoneeseen, se on yksityisaluetta, ei sinne saa mennä. Anna heti takaisin mitä otit!". Riitaa jatkui koko illan enkä antanut takaisin... Jostain oli lisää saanut tai sitten oli jemmannut niitä jo aiemmin kun eilenkin löysin tyhjän sipsipussin sängyn alta ja roskakorissa oli suklaakääreitä...

Kunnon ratsia huoneeseen ja kaikki herkut pois. Ei lapsene huone ole mikään yksityisalue :o väittää teini mitä vaan. Ja tollasilla vittu jutuilla olis mun teini hankkinu kotiarestia, herkkujen takavarikoinnin lisäksi.

karkkipäivien takaisin otosta olen sanonut ja vastaukseksi saan mökötystä ja että "en mää mikää pentu oo enään, ei kellään kaverillakaan oo karkkipäiviä"... Ja että "oisko sitte hyvä etten syö yhtään mitään?" jne jne :(

meillä ei tytön kohdalla mikään aresti enää ole toiminut... Jos sanon että oot arestissa nyt pari päivää, ei kavereita, ei kyläilyjä, niin menee ehkä tunti ku ovi käy ja tyttö on jo pihalla! Kännykkä on pois otettu muutaman kerran mutta ei se ole vaikuttanut mitään... Ollut ehkä kiltimpi sen aikaa kunnes puhelimen saa. Ja ilman puhelintakin pärjää kuulemma hyvin...

Tuota ei todellakaan kannattais tehdä. Siis penkoa lapsen huonetta. Se loukkaa todella jo muutenkin herkkää teiniä :/ Tee mielummin niin, että seisot siinä ovella ja sanot, että tyttö kaivaa itse kaikki jemmaherkut esille. Saat ne mässyt pois mutta ei tarvitse niin pahasti mennä toisen 'reviirille'.

karkkipäivien takaisin otosta olen sanonut ja vastaukseksi saan mökötystä ja että "en mää mikää pentu oo enään, ei kellään kaverillakaan oo karkkipäiviä"... Ja että "oisko sitte hyvä etten syö yhtään mitään?" jne jne :(

Tahtoo tahtoo :D kuten kunnos uhmis/murkkuikäinen :D mie sanoisin, et jos ei halua tulla kohdelluksi pentuna pitää käyttäytyä kuten isot tekee ja tuo jos mikä on pentukäytöstä. '
Ja hei tuo et lapsi sanoo, et kaikki kaveritki saa ja ei kellää kaverillakaa oo noin on NIIIIN KALSSIKKO :laugh: KAIKKI lapset käyttää tota ihan kaikki jossaki asiassa. Sano että vai niin meilläpä tehdään näin :D

Eikö ketään huolestuta, että kyseessä saattaa olla alkava ahmimishäiriö? Ihmeellistä, että kaikki vaan pää punaisena paasaa herkkujen poisottamisesta, ongelma voi olla muukin kun teinin halu ärsyttää vanhempia...

Tuota ei todellakaan kannattais tehdä. Siis penkoa lapsen huonetta. Se loukkaa todella jo muutenkin herkkää teiniä :/ Tee mielummin niin, että seisot siinä ovella ja sanot, että tyttö kaivaa itse kaikki jemmaherkut esille. Saat ne mässyt pois mutta ei tarvitse niin pahasti mennä toisen 'reviirille'.

Höpö höpö, tottakai vanhemmat saa penkoa lapsen huonee :o :o eipä ihme että kainlaiset narkkijutut pääsee kytemään vaikka kuinka pahaksi kun ei sen hellanteltun huonetta voi käydä ratsaamassa eittei sille hellanteltulle vaan tule tlaumoja niin juttiiinta :snotty: no meillä nuorisolaitoksessa sitte ratsataan :kieh: kun sellaseen paikkaan pääsee kun omat vanhemmat on kykenemättömiä.
Ja tää kommentti on vaan tälle hkugk:lle ei ap:lle :/

Yhteistyössä