Ä
Äiti aivan raivona
Vieras
Miten kuulit että lapsesi kiusaa toisia? Miten olet asian hoitanut? Mitä tunteita käyt läpi? Minä jonka lasta kiusataan, haluaisin niin kovasti kuulla kiusaajan vanhempien mietteitä ja tuntemuksia.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti aivan raivona;22106679:Miten kuulit että lapsesi kiusaa toisia? Miten olet asian hoitanut? Mitä tunteita käyt läpi? Minä jonka lasta kiusataan, haluaisin niin kovasti kuulla kiusaajan vanhempien mietteitä ja tuntemuksia.
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti aivan raivona;22106726:Asiallista keskustelua kiitos, vai eikö kukaan uskalla vastata?
Minustakin olisi hyvä kuulla kiusaavien lasten vanhempien ajatuksia, mutta se voi olla niin vaikea asia, ettei siitä ole helppo puhua. Minulla on kaksi poikaa, jotka ovat olleet onnekkaita, tai mitä nyt sitten ovatkaan olleet, etteivät ole joutuneet kiusatuiksi eivätkä tietääkseni ole olleet kiusaajiakaan. Mutta sivusta olen seurannut tapauksia, joissa tunnen sekä kiusatun, että kiusaajan ja molempien vanhemmat. Kyllä siinä on aika erikoisia ajatusmalleja kuullut, kun ihmiset kukin tavallaan asioita käsittelevät. Kun tuntee kaikki osapuolet ja hekin kaikki toisensa ainakin tuttavatasolla, on ihmetyttänyt se, miten ihminen pystyy sulkemaan ikävät asiat pois mielestään, selittämään parhain päin.
Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisen äiti;22106762:voisiko olla niin että vanhemmat ei tiedä, että oma lapsi kiusaa...
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti aivan raivona;22106771:näin se taitaa mennä. itse en puolustaisi lastani puolella sanallakaan jos tulisi ilmi että hän kiusaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti aivan raivona;22106802:Kun lapseni kertoi tästä kiusaamisesta, olin ensin kuin auto olisi minuun törmännyt. Kun ensijärkytys on jo lähtenyt olen niin täynnä pyhää vihaa ja raivoa ettei tosikaan. Eiköhän nämä tunteet tästä tasaannu, asiallisesti aion kyllä keskustella tästä toisen osapuolen kanssa. Räyhääminen ei auta mitään.
Minustakin olisi hyvä kuulla kiusaavien lasten vanhempien ajatuksia, mutta se voi olla niin vaikea asia, ettei siitä ole helppo puhua. Minulla on kaksi poikaa, jotka ovat olleet onnekkaita, tai mitä nyt sitten ovatkaan olleet, etteivät ole joutuneet kiusatuiksi eivätkä tietääkseni ole olleet kiusaajiakaan. Mutta sivusta olen seurannut tapauksia, joissa tunnen sekä kiusatun, että kiusaajan ja molempien vanhemmat. Kyllä siinä on aika erikoisia ajatusmalleja kuullut, kun ihmiset kukin tavallaan asioita käsittelevät. Kun tuntee kaikki osapuolet ja hekin kaikki toisensa ainakin tuttavatasolla, on ihmetyttänyt se, miten ihminen pystyy sulkemaan ikävät asiat pois mielestään, selittämään parhain päin.
minä kuulin päiväkodin tädeiltä että poikani kiusasi yhtä tyttöä. oli ihastunut tähän tyttöön ja sitten kiusasi. olin tyrmistynyt. vihainen. pettynyt. poika oli silloin 5v joten ei itse vielä ymmärtänyt käytöksensä olevan kiusaamista.
mutta me toimimme niin että kotona juttelimme _todella_ vakavasti aiheesta. selitin ja selitin pojalle miksi sellainen käytös ei ole sopivaa, mikä lasketaan kiusaamikseksi jne. tein selväksi kuinka vakavasta asiasta on kyse. poika myös joutui pyytämään tältä tytöltä anteeksi tytön isän ollessa paikalla. ja se loppui siihen. sen jälkeen poika oli kuulemma ollut se, joka tuli aina kertomaan hoitajille jos näki kiusaamista, puolusti heikompia jne. eli puhe meni perille.
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti aivan raivona;22106802:Kun lapseni kertoi tästä kiusaamisesta, olin ensin kuin auto olisi minuun törmännyt. Kun ensijärkytys on jo lähtenyt olen niin täynnä pyhää vihaa ja raivoa ettei tosikaan. Eiköhän nämä tunteet tästä tasaannu, asiallisesti aion kyllä keskustella tästä toisen osapuolen kanssa. Räyhääminen ei auta mitään.
tiedän miltä sinusta tuntuu, olen ollut tuossa tilanteessa monta kertaa. Lastani kiusattiin useita vuosia, välillä enemmän, välillä vähemmän. Välillä luulin, että kaikki on ok, kun lapsi ei kyselyistä huolimatta kertonut. Sitten selvisi, että lapsi säästää minuaja kaikki tuli kamalana shokkina ja ryöpsäyksenä kertakertomalta. Meillä tilanne on nyt ohi, lapsi on neljännellä.
Koskaan kiusaajien vanhemmat eivät ottaneet yhteyttä meihin. Suurimmalla osalla kiusaajista on vanhemmat, jotka kieltävät ongelma tai eivät välitä. Poikkeuksiakin on. Eräs äiti saapui lapsensa kanssa kotiimme välittömästi selvittämään asian kun kerroin hänelle mitä oli tapahtunut. äiti otti asian tosi vakavasti ja lapsensa ja kaverinsa myönsivät kaiken ja kiusaaminen loppui sen osalta jonka äiti oli mukana selvittämässä asiaa.
Mun kokemus on, että ne kiusaajat, joiden vanhemmat puuttuvat siihen, lopettavat sen. Niille, joiden vanhemmilla on asenne, että "elämässä vahvin voittaa", jää hyvin epäselväksi mikä on oikein ja mikä väärin. Myös ne kiusaajalapset ovat uhreja, omien vanhempiensa, koska jäävät ilman aikuisen tukea ja opastusta ja saavat kotoa väärän mallin.
Tsemppiä! Ja tosiaan asiallisesti, eikä kannata syyttää kiusaajia vaan kysyä suoraan miksi teit niin ja kuvaile miltä tekosi kohteesta on tuolloin tuntunut. Lapsi pitää laittaa miettimään.
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti aivan raivona;22106709:ja sinä kiusaajan vanhempi tarkoitukseni ei ole syyllistää sinua, haluan vain TIETÄÄ miten koet, sen että lapsesi kiusaa. Mitkä asiat sinun mielestäsi siihen on syynä?