Vinkkejä aloittelevalle kirppismyyjälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chala

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
15 887
1
36
Olen päättänyt ensimmäisen kerran ikinä repäistä ja etsiä jonkun hyvän itsepalvelukirppiksen mihin uskaltaudun laittamaan kampetta myyntiin. Menossa olisi lasten ja aikuisten vaatteita, vähän leluja ja jotain muuta tarviketta ja varmaan jotain satunnaista muuta sälää, pääasiallisesti varmasti lasten tavaraa.

Täällä pyörii viikkohinta neljänkympin kieppeillä ja tuntuu ihan hullulta summalta kun tuntuu ettei edes kaikista tavaroista niin paljoa saa. En ole vielä siis kasannut tavaraa eikä hinnoittelusta ole vielä hajua, saa nähdä kannattaako alkuunkaan, ei sitä miinukselle haluaisi kuitenkaan joutua..

Vinkkejä, ihan mistä tahansa asiaan liittyvästä? Hinnoittelu, esillepano, mitä myyntiin, paljonko pitää todella olla tavaraa että kannattaa.. Kiitollisena otetaan apu vastaan :)

Vähän samaan tyyliin ajattelet, ostaisitko sinä siitä pöydästä mitään. Siisteys ja järjestys, hinnat selkeästi näkyvillä. Järjestäminen usein (ihmiset sotkevat aina pöydät). Näyttävämmät/isot vaatteet henkareille, lastenvaatteita voi olla laatikoissa kokojen mukaan. Jotkut pakkaavat lelut pieniin muovipaketteihin, mikä minusta on ihan ok tapa.

Vähän samaan tyyliin ajattelet, ostaisitko sinä siitä pöydästä mitään. Siisteys ja järjestys, hinnat selkeästi näkyvillä. Järjestäminen usein (ihmiset sotkevat aina pöydät). Näyttävämmät/isot vaatteet henkareille, lastenvaatteita voi olla laatikoissa kokojen mukaan. Jotkut pakkaavat lelut pieniin muovipaketteihin, mikä minusta on ihan ok tapa.

Tuo lelujen pakkaaminen pitää tosiaan muistaa. Olen just miettinyt tuota että miten saa järkevästi esille sellaista pienempää vaatetta, jotain lasten hattuja ym. mitä tulee mahdollisesti enemmänkin laitettua eteenpäin, itse inhoan tonkia sekaisia laatikoita kirppiksillä, mutta kaikkea ei tietenkään henkariin voi saada tai ripustella jotenkin nätisti.. Hmm, pitää visioida :)

Tavaraa pitää olla aika paljon. Itse laitan vain sen kuntoisia, mitä itsekin suostuisin ostamaan eli hyväkuntoisia. Mieti mitä itse voisit maksaa ko. tuotteesta jos olisit ostamassa, ei mitään järjettömän kalliita eikä mitättömän halpaa, jos hinnat tosi alhaisia nii ostajat miettii mikä tuotteessa vikana ku niin halpa. Jos jaksat niin silitä vaatteet.
Jos sulla on pöydässä paljon huonokuntoisia vaatteita tai rikkonaisia tavaroita niin ostajat eivät jaksa penkoa onko seassa hyviäkin. Mieluummin vähemmän hyväkuntoista kuin paljon huonokuntoista.

Mulla on isot laput joissa lukee: VAATTEITA TYTÖILLE, KOOT 56-92 CM. Tämä edesauttaa sitä että poikalasten vanhemmat ja ne tyttölasten vanhemmat jotka etsivät suurempia vaatteita, kävelee kojuni ohi, eikä siis turhaan pengo ja sekoita sitä toivoen löytävänsä sopivaa kokoa.

Sitten mulla on rekissä rinkulat joissa lukee mitä kokoa siinä kohtaa on. Eli jokaisen koon välissä on aina rinkula. Näinollen ne jotka etsivät kokoa 62 cm, eivät turhaan söhri niitä pienempiä vaatteita jolloin niiden hintalaput pysyvät paremmalla todennäköisyydellä paikoillaan, eikä putoa johtuen siitä että niin moni on niitä ronkkinut :)
Lisäksi jos mulla ei ole mahdollisuutta laittaa housuja henkareille (mikä on paras vaihtoehto), niin mä laitan ne laatikoihin(koreihin joihin olen lyönyt laput "housut 62 cm", "housut 68 cm" jne.
Sitten mulla on kori jossa on sukkikset, legginssit, caprit yms. ja lappu joka kertoo siitä.

ÄLÄ tunge pöytää liian täyteen, jotta sitä on mukava selata :) Ja siivoa sitä usein.

Mä olen käynyt nyt lähes päivittäin, mutta siivottavaa ei ole juuri ollut. Ihmiset on siis pitäneet kojuni ihan supersiistinä mikä tietenkin on mukavaa. Vain muutamaan kertaan koon 62 cm housut on löytynyt 68 cm laatikosta mutta se nyt ei iso asia ole :)

Jos pöytä on yleisilmeeltään siisti niin pöydän koluaja todennäköisesti jättää sen myös omilta jäljiltään siistiksi. Joku ostaja/tonkija oli mun pöydässä viikannut niitä housuja sinne housulaatikkoonkin :D

Mä olen aina tehnyt varsin hyvät tilit ja jos myy kohtuuhinnalla hyvää tavaraa edes jokseenkin suositulla kirppiksellä, jää takuulla voitolle eli saa katettu pöytävuokran ja jää rahaa käteenkin.

Hintalaput kunnolla kiinni, ei niitillä vaatteeseen eikä nuppineuloja.

Hinnoittelua voit käydä kurkkaamassa mun blogista: http://chef.blogit.fi/ noilla hinnoin ostan ja myyn ja kauppa käy.

Onnea myyntiin!

Alkuperäinen kirjoittaja Taasko täällä;22104587:
Tavaraa pitää olla aika paljon. Itse laitan vain sen kuntoisia, mitä itsekin suostuisin ostamaan eli hyväkuntoisia. Mieti mitä itse voisit maksaa ko. tuotteesta jos olisit ostamassa, ei mitään järjettömän kalliita eikä mitättömän halpaa, jos hinnat tosi alhaisia nii ostajat miettii mikä tuotteessa vikana ku niin halpa. Jos jaksat niin silitä vaatteet.
Jos sulla on pöydässä paljon huonokuntoisia vaatteita tai rikkonaisia tavaroita niin ostajat eivät jaksa penkoa onko seassa hyviäkin. Mieluummin vähemmän hyväkuntoista kuin paljon huonokuntoista.

Olen jo valmiiksi ajatellut etten pistä myyntiin mitään kauhtunutta tai rikkinäistä, suoraan lumpuiksi vaan. Tarkoitus olisi tosiaan myydä lähinnä sellaista joka meillä syystä tai toisesta jää käyttämättä, eli vaatteet jotka on jääneet kuopukselta pieneksi tai sivuun siksi etten itse oikein tykkää ja lelut joista lapset ei ole kiinnostuneita.

Jännä nähdä paljonko tavaraa saa kasaan kun alkaa penkomaan, olen päättänyt käyttää ihan reilusti aikaa siihen että teen niin massiivisen suursiivouksen kuin vain voi tehdä ja laitan ihan kaiken ylimääräisen roskiin tai myyntiin. Hyvä mieli jo valmiiksi vaan toteutus vähän uupuu :D

Pidä pöytä siistinä, ja vie vain kohtuudella tavaraa kerralla pöytään. Isot pinot eivät houkuttele penkomaan, mutta väljästi täytetty pöytä kerää ihmisiä puoleensa. Ja ennenkaikkea, muista kohtuuhinnat. Eli kun hinnoittelet, älä lisää tuotteisiin mitään "tunnearvohintaa", vaan mieti tarkasti, mitä esimerkiksi itse olisit valmis maksamaan. Pöytään ei mun mielestä kannata viedä MITÄÄN rikkinäistä tai likaista, antaa heti huonon vaikutelman ja syö parempien tuotteiden arvoa ostajan silmissä, jos pöydässä jotain todella huonoa tavaraa. ja muista vielä se, että jos sulla on jotain arvokasta (hinnakkaampaa) tuotetta myytävänä, niin huutonetissä saat niistä paremmin kuin kirppiksellä. Kirppiksell'ä hinnat pitää olla kohtuulliset, jotta kauppa käy.

Chef: Kiitos vinkeistä, pyrin varmastikin plagioimaan järjestelmällisyyttäsi hieman :) Kurkkasin sun blogiin kun tuiskun ketjua lueskelin ja voi että tulin kyllä kateelliseks sun löydöistä :D

[QUOTE="hmm";22104626]jestas, missä on noin kallis pöytävuokra? itse harkitsin pitkään 30 euron pöytää..[/QUOTE]

Ei täällä lähimailla ole yhtäkään paikkaa missä kolmellakympillä saisi, ainakaan sellaista missä itse viitsisi asioida, mihinkään ihan rupuseen mestaan nyt en itsekään halua laittaa myyntiin.

Chef: Kiitos vinkeistä, pyrin varmastikin plagioimaan järjestelmällisyyttäsi hieman :) Kurkkasin sun blogiin kun tuiskun ketjua lueskelin ja voi että tulin kyllä kateelliseks sun löydöistä :D

Mä itseasiassa pohdin josko ottaisin kuvan mun pöydästä. Niin moni on niitä vinkkejä kysellyt...siitä kuvasta sitten vois helpommin katsoa sitä esillepanoa, kun että joke kerta koitan suu vaahdossa sitä selitellä :D

Alkuperäinen kirjoittaja kirppistelijä;22104623:
ja muista vielä se, että jos sulla on jotain arvokasta (hinnakkaampaa) tuotetta myytävänä, niin huutonetissä saat niistä paremmin kuin kirppiksellä. Kirppiksell'ä hinnat pitää olla kohtuulliset, jotta kauppa käy.

Joo kyllä mä luulen että myyntiin tulee vain tavaraa missä on hinta korkeintaan parin kympin luokkaa, eikä niitäkään varmasti ole montaa, eli aika pikkusummissa kuitenkin liikutaan kun pääasiallisesti on vaatetta ja leluja.

Ei täällä lähimailla ole yhtäkään paikkaa missä kolmellakympillä saisi, ainakaan sellaista missä itse viitsisi asioida, mihinkään ihan rupuseen mestaan nyt en itsekään halua laittaa myyntiin.

asut vissiin pääkaupunkiseudulla tms? täällä tuo 30 euroa on kaupungin kallein. halvin on 0 euroa, kirpputori ottaa myydystä tavarasta sitten tietyn provikan eikä kukaan jää häviölle :) runsaasti kirppareita löytyy kumminkin ja lähes jokainen erittäin laadukas.

[QUOTE="hmm";22104703]asut vissiin pääkaupunkiseudulla tms? täällä tuo 30 euroa on kaupungin kallein. halvin on 0 euroa, kirpputori ottaa myydystä tavarasta sitten tietyn provikan eikä kukaan jää häviölle :) runsaasti kirppareita löytyy kumminkin ja lähes jokainen erittäin laadukas.[/QUOTE]

Tässä hollilla joo. Ilmaseksi? Ei täällä tunneta sellaista sanaa :D

Yhteistyössä