mies maksaa elareita 4 lapsesta, käykö niille mitenkään jos muutamme yhteen ja minulla 2 lasta entuudestaan myös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietääks joku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietääks joku

Vieras
Minä menetän ainakin yh korotuksen ilmeisesti?? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon yhteenmuutossa??

Minulla siis 2 lasta joiden lähivanhempi olen, miehellä 4 lasta, etäisä

Sulla ei ole elatusvelvollisuutta miehen lapsia kohtaan, joten ei niille mitenkään käy. Mies maksaa sen minkä ennenkin. Sä tosiaan menetät yh-korotuksen ja mahdollisissa muissa tuissa otetaan miehen tulot huomioon. Samoin miehen tulot vaikuttaa esim. päivähoitomaksuihin, jos niitä on.

Mä en osaa nähdä mitenkään vääränä sitä, että mies hoitaa taloudelliset velvoitteet omia lapsiaan kohtaan ihan kuten ennenkin. Eihän se niiden lastentoimeentuloon saa vaikuttaa mitenkään, jos iskä hommaa uuden perheen.

on se hassua, että yhteisistä rahoista menetetään sekä isän maksamat elarit, tässä tapauksessa vaikka 500 e (siis myös uusperheen äiti menettää rahaa miehensä lasten elatukseen) sekä yksinhuoltajakorotus lähtee, koska mies on nyt elättämässä, milläs elättää kun kaikki rahat menee elatusmaksuihin. Miksi myös yh-korotuksen pitää lähteä??

on se hassua, että yhteisistä rahoista menetetään sekä isän maksamat elarit, tässä tapauksessa vaikka 500 e (siis myös uusperheen äiti menettää rahaa miehensä lasten elatukseen) sekä yksinhuoltajakorotus lähtee, koska mies on nyt elättämässä, milläs elättää kun kaikki rahat menee elatusmaksuihin. Miksi myös yh-korotuksen pitää lähteä??

:headwall:

Koska parisuhteessa asuva ei enää maksa yksin asumiskuluja, sähkölaskua, tv-lupaa, kotivakuutusta jne.

No just siks, että ei oo enää yksinhuoltaja :headwall:

Periaatteessa miehen elatusmaksut voisi nousta, koska yhteen muuttaessanne hänen maksukykynsä paranee kun ei enää yksin vastaa asumiskuluistaan vaan sinä olet lapsinesi jakamassa niitä kuluja.

[QUOTE="vieras";22089974]No just siks, että ei oo enää yksinhuoltaja :headwall:[/QUOTE]

Ei se uusi avopuoliso edelleenkään muutu lasten huoltajaksi, joten yksinhuoltaja on edelleen yksinhuoltaja.

[QUOTE="juu";22090356]Ei se uusi avopuoliso edelleenkään muutu lasten huoltajaksi, joten yksinhuoltaja on edelleen yksinhuoltaja.[/QUOTE]
Kieltämättä yksinhuoltajakorotus on terminä kökkö, koska kyse on sen yksin asuvan huoltajan, jonka luona lapset asuvat, korotus.

[QUOTE="juu";22090356]Ei se uusi avopuoliso edelleenkään muutu lasten huoltajaksi, joten yksinhuoltaja on edelleen yksinhuoltaja.[/QUOTE]

jep, mutta ei enää vastaa YKSIN taloutensa kuluista. Niitä on silloin kumppani jakamassa, vaikka ei uuden kumppaninsa lasten huoltaja olisikaan.

[QUOTE="alma";22090373]jep, mutta ei enää vastaa YKSIN taloutensa kuluista. Niitä on silloin kumppani jakamassa, vaikka ei uuden kumppaninsa lasten huoltaja olisikaan.[/QUOTE]
Näin. Ja yksinhuoltajakorotusta saa myös yhteishuoltajat, jotka asuvat yksin lastensa kanssa.

[QUOTE="alma";22090373]jep, mutta ei enää vastaa YKSIN taloutensa kuluista. Niitä on silloin kumppani jakamassa, vaikka ei uuden kumppaninsa lasten huoltaja olisikaan.[/QUOTE]

LAPSEN kuluihin yhteenmuutolla on kuitenkin pieni vaikutus, yleensä henkeä kohti lasketut asumiskulut ynnä muut eivät edes pienene. Yksinhuoltajan tulot sen sijaan laskevat ja usein menot itse asiassa nousevat merkittävästi esim päivähoitomaksujen muodossa. Avopuolisonhan ei lapsen päivähoitomaksuihin tarvitse osallistua mitenkään. Meillä ainakin yhteenmuutto huononsi melko lailla minun taloudellista tilannettani.

[QUOTE="alma";22090412]Sitten ehkä kannattaa pysytellä yksinhuoltajana eikä hankkia sellaista puolisoa, joka ei ole valmis osallistumaan perheen yhteisiin kuluihin.[/QUOTE]

Et tainnut vieläkään ymmärtää ettei asumisjärjestelyillä ja huoltajuusmuodolla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

On ilmiselvää ettei uuden avopuolison tarvitse osallistua lapsen päivähoitomaksuihin tai muihinkaan hankintoihin.

Mies menetti YH-korotuksensa vasta, kun mentiin naimisiin, mutta ei viellä silloin, kun muutettiin yhteen. Lisäksi mun tulot vaikuttaa lapsen elatusmaksuihin, kun nyt molemmat lapset muuttavat äidilleen (pitkä juttu, ei minusta johtuvaa, en tätä rupea ruotimaan täällä), niin minunkin tulot vaikuttavat isän elatusmaksuihin joten olkaa varovaisia naimisiinmenostanne. Yhteenmuutto ja avoliitto ei viellä samalla tavalla vaikuta.

Yhteistyössä