Miten veriryhmä periytyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";22082434]Just siskon kanssa puhuttiin kun hän oli käynyt luovuttamassa verta. Isäni veriryhmän tiesin varmasti (ollaan puhuttu luovutuksen yhteydessä paljon) ja äidiltäni kysyin tänään.[/QUOTE]

Onkos sun isä tullut miettineeksi asiaa :whistle:

Tosin onhan noita vanhempien välisiä salaisuuksiakin, että lapselle ei ole kerrottu oikeasta isästä.

Kuinka moni aikuinen ylipäätään tietää veriryhmänsä? Mulle selvisi vasta äitiysneuvolassa veriryhmä ja mies ei ole ihan varma veriryhmästään, kun ainoa milloin on testattu, on ollut koulun biologian tunnilla, eikä se ollut täysin luotettava testi. Eli siis missää tilanteessa olette veriryhmänne selvittäneet, saati vanhempienne?

[QUOTE="vieras";22082462]Kuinka moni aikuinen ylipäätään tietää veriryhmänsä? Mulle selvisi vasta äitiysneuvolassa veriryhmä ja mies ei ole ihan varma veriryhmästään, kun ainoa milloin on testattu, on ollut koulun biologian tunnilla, eikä se ollut täysin luotettava testi. Eli siis missää tilanteessa olette veriryhmänne selvittäneet, saati vanhempienne?[/QUOTE]

Se selvitetään, jos menee luovuttamaan verta ja taas intissä selvitetään miesten veriryhmä.
Mun oma selvisi keskenmenon yhteydessä. Mun vanhemmat tietävät omansa myös.

[QUOTE="vieras";22082462]Kuinka moni aikuinen ylipäätään tietää veriryhmänsä? Mulle selvisi vasta äitiysneuvolassa veriryhmä ja mies ei ole ihan varma veriryhmästään, kun ainoa milloin on testattu, on ollut koulun biologian tunnilla, eikä se ollut täysin luotettava testi. Eli siis missää tilanteessa olette veriryhmänne selvittäneet, saati vanhempienne?[/QUOTE]

Vanhempieni veriryhmää en tiedä mutta omani olen tiennyt jo niin monta vuotta etten edes muista mistä sen tietooni sain.

Mutta omat lapseni ainakin saavat tietää jo pieninä veriryhmänsä minulta, eli ei heidän pidä omaa raskautumista tms. odottaa.

[QUOTE="alkup.";22082482]Ei hän varmaan tiedä äitini veriryhmää.[/QUOTE]

Tai ei tiedä miten ne periytyy. Nykyisinhän tämä opetetaan viimestään lukion ihmisen biologian kurssilla. :)

[QUOTE="alkup.";22082434]Just siskon kanssa puhuttiin kun hän oli käynyt luovuttamassa verta. Isäni veriryhmän tiesin varmasti (ollaan puhuttu luovutuksen yhteydessä paljon) ja äidiltäni kysyin tänään.[/QUOTE]

Itseasiassa ei sitä äidin veriryhmää edes tarvitse tietää. Fakta on, että AB ei voi saada lasta, jonka veriryhmä olisi 0. (Selitykset edellisistä viesteistä.)

[QUOTE="vieras";22082531]No mistä sinä tiedät lastesi veriryhmät?[/QUOTE]

Saahan sen tiedon kun synnyttää lapsen :D Mutta kerrottiinkos se jo synnärillä vai vasta neuvolassa, sitä en enää muista.

[QUOTE="hei";22082485]Se selvitetään, jos menee luovuttamaan verta ja taas intissä selvitetään miesten veriryhmä.
Mun oma selvisi keskenmenon yhteydessä. Mun vanhemmat tietävät omansa myös.[/QUOTE]

Mun mies on kyllä käynyt intin, mutta ei hänelle ole kyllä siellä selvinnyt veriryhmä. Voi olla että ovat selvittäneet, mutta ei hän ole siitä tietoa kuitenkaan saanut.

[QUOTE="vieras";22082531]No mistä sinä tiedät lastesi veriryhmät?[/QUOTE]

Ne on kerrottu sairaalassa, kun lapsista on määritelty veriryhmä laitoksella. Koska mä olen rh- niin jos mun lapset on rh+ niin mä tartten piikin...joten sairaalassa on heti syntymän jälkeen tutkittu vauvan veriryhmä.

Saahan sen tiedon kun synnyttää lapsen :D Mutta kerrottiinkos se jo synnärillä vai vasta neuvolassa, sitä en enää muista.

No en ole ainakaan minä saanut sellaista tietoa. Pitänee ehkä kysyä neuvolasta seuraavalla kerralla. En tosiaan tietäisi omaanikaan, jos ei sitä olisi äitiyskorttiin suurella punaisella kirjaimella merkitty ja ainakaan lapsen neuvolakortista en ole mainintaa veriryhmästä löytänyt. Tai sitten on jäänyt neuvolassa merkitsemättä.

[QUOTE="vieras";22082577]No en ole ainakaan minä saanut sellaista tietoa. Pitänee ehkä kysyä neuvolasta seuraavalla kerralla. En tosiaan tietäisi omaanikaan, jos ei sitä olisi äitiyskorttiin suurella punaisella kirjaimella merkitty ja ainakaan lapsen neuvolakortista en ole mainintaa veriryhmästä löytänyt. Tai sitten on jäänyt neuvolassa merkitsemättä.[/QUOTE]
Ei sitä määritetä jos äiti on rh+

Ei sitä määritetä jos äiti on rh+

No ilmankos. Siis jäin vain miettimään, kun monet tuntuu niin tarkkaan tietävän lähisukulaistenkin veriryhmät ja itse tiedän hyvä jos omani ja kerran tuli miehen kanssa puheeksi ettei hän ole omastaan aivan varma. Emme tosin kumpikaan kelpaa verenluovuttajiksi, joten ei ole sitä kauttakaan selvinnyt. Muistan keskustelleeni veriryhmistä vanhempieni kanssa silloin kun yläasteella näitä käsiteltiin, mutta ei minkäänlaista muistikuvaa mitä ryhmää vanhempani ovat.

[QUOTE="vieras";22082564]Mun mies on kyllä käynyt intin, mutta ei hänelle ole kyllä siellä selvinnyt veriryhmä. Voi olla että ovat selvittäneet, mutta ei hän ole siitä tietoa kuitenkaan saanut.[/QUOTE]

Kysypä sun mieheltä saiko se semmosen paperin lääkärintarkastuksen yhteydessä. Mun miehellä se on edelleen tallessa (tai mulla), kun ei se omaansa muuten koskaan muista. :D Mut siitä se näkyy, jos vaan on sen säilyttänyt.

[QUOTE="hei";22082631]Kysypä sun mieheltä saiko se semmosen paperin lääkärintarkastuksen yhteydessä. Mun miehellä se on edelleen tallessa (tai mulla), kun ei se omaansa muuten koskaan muista. :D Mut siitä se näkyy, jos vaan on sen säilyttänyt.[/QUOTE]

No eipä me sillä tiedolla periaatteessa mitään tehdä. Jos joskus tarvii lisäverta, niin testaavat joka tapauksessa uudelleen.

0-veriryhmä on resessiivisesti perityvä, eli molemmilta vanhemmilta on saatava sen geeni.

Veriryhmien periytyminen on kyllä hyvin yksinkertaista:

http://fi.wikipedia.org/wiki/ABO-veriryhm%C3%A4j%C3%A4rjestelm%C3%A4

[QUOTE="vieras";22082622]No ilmankos. Siis jäin vain miettimään, kun monet tuntuu niin tarkkaan tietävän lähisukulaistenkin veriryhmät ja itse tiedän hyvä jos omani ja kerran tuli miehen kanssa puheeksi ettei hän ole omastaan aivan varma. Emme tosin kumpikaan kelpaa verenluovuttajiksi, joten ei ole sitä kauttakaan selvinnyt. Muistan keskustelleeni veriryhmistä vanhempieni kanssa silloin kun yläasteella näitä käsiteltiin, mutta ei minkäänlaista muistikuvaa mitä ryhmää vanhempani ovat.[/QUOTE]

Mun sisko sai tietää omansa, kun aikoinaan meni luovuttamaan verta ja kertoi sen myös meille muille (moneen kertaan, koska on 0-). Mun äiti kertoi tuossa yhteydessä (ja pariin kertaan muutenkin) olevansa A +. Mun isän se tiesi olevan B, jonka munkin veriryhmäni AB paljastaa ja kun sain omani tietää, kerroin sen äidilleni ja siskolleni (koska meistä oli hauskaa, että ollaan peritty just niin ääripäät siskon kanssa).

Mun mieheni veriryhmä selvisi intissä ja siitä ollaan keskusteltu, koska halusin tietää, mitä meidän lapset vois olla. :D Lapsen veriryhmä selvisi ennen kuin hänet piti leikata.

Mut siis joo, kyllä nämä on meillä ihan yleisiä keskusteluaiheita. B)

Ne on kerrottu sairaalassa, kun lapsista on määritelty veriryhmä laitoksella. Koska mä olen rh- niin jos mun lapset on rh+ niin mä tartten piikin...joten sairaalassa on heti syntymän jälkeen tutkittu vauvan veriryhmä.

Vastasyntyneet veriryhmä voi vielä muuttua. Joten lastesi veriryhmä ei ole välttämättä se mikä on synnärillä määritelty. Yleensä on, mutta osalla veriryhmä muuttuu. Resustekijä ei kuitenkaan muutu.

Yhteistyössä