Miten veriryhmä periytyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";22082081]Onko jommallakummalla vanhemmalla aina sama veriryhmä kuin lapsella?[/QUOTE]

Ei välttämättä. Vanhemmat voivat olla A ja B mutta lapsi O, A tai B Muistaakseni SPR:n sivuilla oli hyvä selkeä kuvaus asiasta.

En muista periytyvyyksiä mutta tuon muistan että ei ole aina sama, esim. toiselle lapselle muistan periytyneen minulta kirjaimen ja isältä plussan (olen siis 0- ja lapsi on 0+, isä ei ole 0)

Ei ole.

Veriryhmät on esim. Ai tai AA= A, Bi tai BB =B, AB tai ii eli O. Jokainen perii vanhemmalta joko tuon ekan tai tokan osuuden eli vaikka äitiltä joka on A-veriryhmää (vaikka Ai) tuon A:n ja Isältä, joka on B-veriryhmää (Bi) tuon B:n. Tulos on AB. Muut vaihtoehdot tosta vois olla vaikka Ai = A, Bi = B tai ii = O.

[QUOTE="alkup.";22082176]Mun äiti on A+ ja isä AB+ (tai joku sellanen), ja mä oon 0+.
Onko isäni biologinen isäni? :o[/QUOTE]

Ei pitäs olla mahdollista, et tuosta tulee O.

[QUOTE="alkup.";22082176]Mun äiti on A+ ja isä AB+ (tai joku sellanen), ja mä oon 0+.
Onko isäni biologinen isäni? :o[/QUOTE]

Ei ole. Ajattele se näin, että isäsi kromosomissa on toinen osa jossa on tuo A ja toinen osa jossa taas on B. Äidilläsi on ainakin toisessa osassa A, ja se toinen voi olla joko A tai 0. (Tämä on nyt to-del-la yksinkertaistettu selitys, mutta idealtaan oikea...)

Kun sinun hedelmöityksesi on tapahtunut, olet saanut toisen noista isäsi osista ja toisen äitisi osista. Koska olet nolla, sinulla ei saa olla yhtäkään A-osaa eikä yhtäkään B-osaa. Eli pelkästään noita 0-osia. AB-isällä ei sellaista kuitenkaan ole, joten hän ei voi olla biologinen isäsi.

Mun sisko on 0-veriryhmää, me muut ei olla.
Ja toi siskon eri veriryhmä johtuu siitä, että äiti on rh- ja isä rh+, ja sisko oli kuolla synnytyksen jälkeen, joten sille lykättiin 0-verta ja siitä tuli sitten pysyvästi 0.

[QUOTE="alkup.";22082185]JA muuten, käy luovuttamassa verta!! 0- verta tarvitaan heti![/QUOTE]

Olen käynyt, viime vuosina en ole ollut luovutuskelpoinen. Menen, jos joskus taas olen.

[QUOTE="hmmm";22082344]Mun sisko on 0-veriryhmää, me muut ei olla.
Ja toi siskon eri veriryhmä johtuu siitä, että äiti on rh- ja isä rh+, ja sisko oli kuolla synnytyksen jälkeen, joten sille lykättiin 0-verta ja siitä tuli sitten pysyvästi 0.[/QUOTE]

Hauska iltasatu. :D

Ja toi siskon eri veriryhmä johtuu siitä, että äiti on rh- ja isä rh+, ja sisko oli kuolla synnytyksen jälkeen, joten sille lykättiin 0-verta ja siitä tuli sitten pysyvästi 0.[/QUOTE]

No se ei mene noin.

Eikä teidän muiden tarvitsekaan olla samaa veriryhmää. Mä ja mun siskokin ollaan molemmat ihan ääripäitä. Toinen O ja toinen AB. Toinen vielä + ja toinen -. ;)

No tuskin se nyt noin voi mennä...

[QUOTE="hei";22082378]No se ei mene noin.

Eikä teidän muiden tarvitsekaan olla samaa veriryhmää. Mä ja mun siskokin ollaan molemmat ihan ääripäitä. Toinen O ja toinen AB. Toinen vielä + ja toinen -. ;)[/QUOTE]

Mitkäs teidän vanhemmat on?

[QUOTE="alkup.";22082285]Shokissa.[/QUOTE]

Oletko varma, että sinulla on oikea tieto kaikkien teidän veriryhmistä? Ettet ole kuullut väärin tai ettei kukaan muistanut veriryhmäänsä väärin tai mitään muuta sellaista?

[QUOTE="alkup.";22082388]Mitkäs teidän vanhemmat on?[/QUOTE]

No tuostahan se käy ilmi. Jotta musta voi tulla AB, mun äidillä/isällä pitää olla A ja taas toisella B. Ja jotta mun siskosta voi tulla ii, mun vanhempien pitää olla Ai ja Bi. Toinen niistä on rh negatiivinen ja toinen positiivinen, joten mä olen perinyt positiivisuuden ja siskolle negatiivisen.

Oletko varma, että sinulla on oikea tieto kaikkien teidän veriryhmistä? Ettet ole kuullut väärin tai ettei kukaan muistanut veriryhmäänsä väärin tai mitään muuta sellaista?

Just siskon kanssa puhuttiin kun hän oli käynyt luovuttamassa verta. Isäni veriryhmän tiesin varmasti (ollaan puhuttu luovutuksen yhteydessä paljon) ja äidiltäni kysyin tänään.

[QUOTE="hei";22082378]No se ei mene noin.

Eikä teidän muiden tarvitsekaan olla samaa veriryhmää. Mä ja mun siskokin ollaan molemmat ihan ääripäitä. Toinen O ja toinen AB. Toinen vielä + ja toinen -. ;)[/QUOTE]

Tässä hyvä esimerkki siitä, miten tuo periytyy. Tässä perheessä toinen vanhemmista on A ja toinen B. A-vanhemmalla on toinen osista A ja toinen 0, mutta silloin se A tulee esille. B-vanhemmalla taas toinen osista on B ja toinen 0, ja hänellä myös B tulee esille. Kirjoittaja taas on saanut ne molemmat 0-osat (huom, tuo merkki on siis nolla eikä O-kirjain), eli hänellä ei ole A:ta eikä B:tä, ja kirjoittajan sisko puolestaan on saanut A-vanhemmalta A-osan ja B-vanhemmalta B-osan.

Ne A ja B ovat itseasiassa proteiineja, joita henkilön verestä löytyy. AB:n veressä on siis kumpaakin noista proteiineista ja 0:n veressä ei kumpaakaan. Siksi se merkkikin on nolla eikä O-kirjain.

A-veriryhmän edustajalla voi olla joko molemmat osat A:ta tai sitten toinen voi olla A ja toinen voi olla 0, mutta kummin vain, hänen veressään on sitä A-proteiinia. B-toimii samalla periaatteella.

Yhteistyössä