Lisäaineettoman ruuan tekijät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Nyt täällä yksi arjen pyöritykseen väsynyt äiti kaipaa apuja. Me syödään täysin lisäaineetonta ruokaa kotona, muualla sitten mitä saadaan. Lapset ovat hoidossa, vanhemmat töissä. Minä normaalisti teen ruuan kokonaan itse raaka-aineista, eikä se ole ollut ongelma. Nyt vaan on töissä vähän lisästressiä ja kiirettä, eli aika kortilla, samoin viikonloppuina on ollut menoja, ja yhtäkkiä huomaan olevani väsynyt ruuanlaittoon, samoin lapset kiukuttelevat ruuanlaiton ajan. Nyt kaipaisinkin vinkkejä, että kuinka tästä vaiheesta selviäisi mahdollisimman helposti. Ja juu, einekset ei käy kuitenkaan, ainakin minä reagoin voimakkaasti moniin lisäaineisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;22081504:
tee isompi määrä ruokaa kerralla ja pakasta. ja säilyy ruoka jääkaapissakin muutaman päivän

Kyllä minä teen isoja satseja pakkaseen, tosin se on ollut enemmän viikonloppujen hommia, ja heti huomaa jos on viikonloppuja pois.

pakastealtaasta: perunasipulisekoitus uunivuokiin/paistinpannulle paistettavaksi/keittoon/pataan.
Oolannin ranskanperunat ei sisällä lisäaineita. vain rypsiöljyä ja perunaa. Kuten monet muut pakastevihannekset. Jauhelihaa voi olla joka toinen päivä, vaihdat vaan lisukkeet, se on nopea valmistaa.

Esim. keitetyt perunat ja jauhelihakastike on kyllä aika nopea ruoka valmistaa. Eikä tarvita lisäaineita, mustapippuria, paprikajauhetta ja suolaa mausteeksi. Jos nuo mausteet siis käy.

Itse käytän joskus Uncle Bensin valmisateriakastikkeita kun on kiirettä. Paistan jauhelihan, sekaan kastike, samassa ajassa kiehahtaa kasvikset ja riisi/pasta/nuudeli/tms.

Edellisenä päivänä kun keittää+kuorii perunat niin niistä saa paistettua hyviä lisukkeita myös, kaveriksi vaikka kanasuikaleita ja kastikkeeksi ruokakermaa+vehnäjauhoja ripaus+yrttejä/pippuria.

Mun pikaruokaa on täysjyväpasta ja jauhelihakastike tomaattimurskaan. En jaksa edes sipulia pilkkoa aina, mutta valkosipulia raastan maun ja terveellisyyden vuoksi. Niin helppo ja nopea ruoka :).

Niin ja esim. hernekeittoa (tai keittoja ylipäätään) syödään useampana päivänä, eli teen reilut satsit joista syödään ainakin parina päivänä putkeen.

Ja jos on kiertoilmauuni, niin sinnehän voi tehdä useamman laatikon (esim. makaronilaatikko) kerrallaan ja syödä sitä useampana päivänä tai sitten pakastaa osan.

[QUOTE="Anne";22081819]Itse käytän joskus Uncle Bensin valmisateriakastikkeita kun on kiirettä. Paistan jauhelihan, sekaan kastike, samassa ajassa kiehahtaa kasvikset ja riisi/pasta/nuudeli/tms.

Edellisenä päivänä kun keittää+kuorii perunat niin niistä saa paistettua hyviä lisukkeita myös, kaveriksi vaikka kanasuikaleita ja kastikkeeksi ruokakermaa+vehnäjauhoja ripaus+yrttejä/pippuria.[/QUOTE]

Tuossa Uncle Bensin kastikkeessa on varmaan lisäaineita? Mutta jos sen vaihtais juurikin tuohon tomaattimurskaan ja maustaa sen vaikkapa yrteillä ja mustapippurilla jne. niin eipä sekään kovin vaikeaa tai raskasta ole :)

Niin siis onhan niissä nyt tietty muutakin tavaraa kuin vain noita. Yritin linkittää tuoteselosteen mut ei onnistunut. Googlaamalla uncle bens kastikkeet löytyy kaikki, mutta tässä esimerkiksi Oriental Chili kastikkeen ainesosat:
tomaatti (55%),
sipuli, porkkana, bambunverso (6%),
sokeri, auringonkukkaöljy,
vihreä paprika (3,3%),
muunnettu maissitärkkelys,
punainen paprika,
soijakastike (vesi, soijapapu, vehnä, suola),
suola, happo (maitohappo),
mausteet (mm. selleri), kasvisliemi (mm. selleri),
seesamöljy, valkosipuli, tomaattitahna,
tamarindijauhe (tamarindi, maltodekstriini), yrtit.
Suolapitoisuus 1,1 %.

[QUOTE="Vieras";22081469]Nyt täällä yksi arjen pyöritykseen väsynyt äiti kaipaa apuja. Me syödään täysin lisäaineetonta ruokaa kotona, muualla sitten mitä saadaan. Lapset ovat hoidossa, vanhemmat töissä. Minä normaalisti teen ruuan kokonaan itse raaka-aineista, eikä se ole ollut ongelma. Nyt vaan on töissä vähän lisästressiä ja kiirettä, eli aika kortilla, samoin viikonloppuina on ollut menoja, ja yhtäkkiä huomaan olevani väsynyt ruuanlaittoon, samoin lapset kiukuttelevat ruuanlaiton ajan. Nyt kaipaisinkin vinkkejä, että kuinka tästä vaiheesta selviäisi mahdollisimman helposti. Ja juu, einekset ei käy kuitenkaan, ainakin minä reagoin voimakkaasti moniin lisäaineisiin.[/QUOTE]

Koita vain jotenkin löytää keinoja jaksaa tehdä ruoka itse jos reagoit voimakkaasti lisäaineisiin. Olisin halunnut kysyä mitä oireita sinulle tulee?
Itse olen siirtynyt tekemään lisäaineetonta ruokaa kesäkuusta lähtien ja olo on parantunut huomattavasti ja jos vähänkin tulee jotain lisäainetta niin sen huomaa lähes heti. Epämiellyttävin oire itsellä on hengenandistus jostain säilöntäaineesta ilmeisesti.

[QUOTE="äitiliini";22082342]Koita vain jotenkin löytää keinoja jaksaa tehdä ruoka itse jos reagoit voimakkaasti lisäaineisiin. Olisin halunnut kysyä mitä oireita sinulle tulee?
Itse olen siirtynyt tekemään lisäaineetonta ruokaa kesäkuusta lähtien ja olo on parantunut huomattavasti ja jos vähänkin tulee jotain lisäainetta niin sen huomaa lähes heti. Epämiellyttävin oire itsellä on hengenandistus jostain säilöntäaineesta ilmeisesti.[/QUOTE]

päänsärkyä, muita "epämääräisiä" särkyjä ympäri kehoa, hikoilua, ihottumaa tai kutiavaa oloa, sisäisesti ja ulkoisesti.

- keitettyä perunaa ja graavikalaa / kasvispihvejä / lihaa
- risottoa (kana / kala / katkarapu / kasvis)
- ohrattoa ( -"-)
- pakasteksviksia wokattuna riisin / nuudelien kanssa
- munakkaita
- kasvissosekeittoa (vaihdellen mitä tahansa kasviksia), mausteena erilaisia tuorejuustoja, itämaisia tahnoja tms

"Anne": mun täytyy (taas) tunnustaa tyhmyyteni. Mä nimittäin olen luullut että nuo valmiskastikkeet on kyllästetty E-koodeilla, enkä ole sen takia edes vaivautunut katsomaan niiden tuoteselosteita. Onhan tuo yllättävän hyvä vaihtoehto silloin kun tarvitaan jotain nopeasti ja helposti.

"Anne": mun täytyy (taas) tunnustaa tyhmyyteni. Mä nimittäin olen luullut että nuo valmiskastikkeet on kyllästetty E-koodeilla, enkä ole sen takia edes vaivautunut katsomaan niiden tuoteselosteita. Onhan tuo yllättävän hyvä vaihtoehto silloin kun tarvitaan jotain nopeasti ja helposti.

Kaikkea oppii kun katsoo :) Itsekin aina ajattelin, että kaikki melkein valmis sisältää lisäaineita. Kaupassa kuitenkin aloin katsomaan ihan ajatuksella, että mikä sisältää mitäkin ja yllätyin. Esimerkiksi merkeissä on paljon eroa. Esimerkiksi juuri Uncle bens valmiskastike verrattuna halvempaan merkkiin joissa lisäaineita paljon tai Knorr:in pata-ainekset tai kastikejauheet verrattuna muihin. On niitä jonkin sortin lisäaineita niissä kastikejauheissakin (Knorrin Bearnais: maltodekstriini, heraproteiinivista, hiivauute, soijalestiini, ja mausteuute josta haluaisin kyllä tietää tarkemmin), mutta jos vertaa halvempaan niin niissä on enemmän.

Mä lasken tavallaan lisäaineiksi myös nuo maltodekstriinit ja muut mainitut. Kun ne on ylimääräisiä, vieraita aineita. Välttäisin siten miten kohtuudella voi, eli ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön.

Pataruuat on helppoja. Joskin kypsymisaika on pitkähkö, mutta uunin edessä ei tarvitse seistä vahtimassa vaan voi sen ajan käyttää vaikkapa kirjan lukemiseen tai telkkarin katsomiseen. Jos tekee edellisenä iltana seuraavan päivän päivällisen, niin tuo pitkä kypsymisaika ei edes haittaa.

Soijarouheesta ja täysjyväspagetista saa tosi nopean ruoan :D Lisäksi vaan repii salaattia jne. kulhoon.

Risotto on kans tosi helppo ja nopea, eikä siihen tarvi lisäaineita. Lista on loputon.. Onko enemmän aika vai viitseliäisyys kortilla? Uunissa valmistuu helposti monenlaista, esim. kaalilaatikko, lihapadat, kiusaukset. Mitä vain voi tehdä ilman lisäaineita tai eineksiä.

Loimulohta saa ostaa kaupan kalatiskiltä, helppoa syötävää.
Keitä luomukananmunia - niitähän saa syödä huoletta, kun niissä ei ole samoja vierasainejäämiä, kuin tavallisesti kasvatetuissa. Mikä sen helpompi syötävä onkaan! Ja niin hyvää!