Kilpirauhanen aivan sekaisin, miten se voi olla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vierastaja";22072074]Ei kiitos tarvitse googletella, Hashimoto on tuttu juttu. Ajattelin vain että jos olisi jotain oikeaakin asiaa sulla asian tiimoilta. Ei ne diagnoosit missään maassa taivaasta tipu tässä asiassa mutta pitää nyt ymmärtää edes näiden kahden tilan ero. Ei voi olla liika ja vajaatoimintaa samana aikaan. Tilat voi kyllä vaihdella.[/QUOTE]

Joo, mä en kestä kun aina täällä palstalla joutuu vääntämään tikusta asiaa. Tai ei siinä vääntämisessä mitään vikaa, mutta tavassa vääntää. Nytkin sun tekstissä voin aistia hyvin alentavan sävyn keskustella. Ei kiva. Kuitenkin tässä nyt esim. Oprahin tilanteessa josta voi lukea et hänellä on liika- ja vajaatoimintaa. Ei se niin rajaan piirrettyä ole, et voi vain olla jompaa kumpaa.

"Oprah herself has said that she had a period of where her thyroid was overactive (hyperthyroidism), followed by underactive (hypothyroidism). And Dr. Oz' description of the antibodies suggests that Oprah might have had Hashitoxicosis, a condition where you have antibodies suggestive of both Hashimoto's and Graves' disease-- and these antibodies are stimulating the thyroid to produce excess hormone, and at the same time, attacking the thyroid and attempting to destroy it. "

[QUOTE="hep";22070157]Meet kunnon endokrinogille, joka on erikoistunut juuri noihin kilpirauhasjuttuihin. Ne osaa. Yleislääkäreillä nuo asiat ei välttämättä ole hallussa riittävästi tuossa sun tapauksessa.[/QUOTE]

No just näin. Mitä ihmettä sä täällä palstalla arvot vaivojasi, kun Pulssiin tai Mehiläiseen saat erikoislääkärin ajan ilman mitään ongelmia varmasti hyvin nopeasti. Ja julkiseltakin varmaan lähete irtoaa, jos kerran arvot ovat ihan päälaellaan. Kilpirauhasongelmat ovat todella yleisiä, ja useimmiten täysin hoidettavissa, joten älä tee tästä nyt mystisempää kuin se on. Luuri käteen ja aikaa varaamaan! Parit verikokeet, kaulan alueen ultra ja tilanne haltuun.

[QUOTE="vieras";22070700]Voi olla molemmat yhtä aikaa. Silloin toinen arvo on vajaalla ja toinen liikatoiminnalla. Mulla oli juuri näin, syy oli kilpirauhasentulehdus yhdistettynä vajaatoimintaan. Sain yhtä aikaa sekä vajaatoiminta että liikatoiminta oireita. Tulehdusta hoidettiin kortisonilla ja vajaatoimintaa thyroksiinilla. Meni about 16kk et arvot oli viimenkin balanssissa esim. tulehdusta kesti 6kk.[/QUOTE]

No ei helvetissä (eikä maan päälläkään) voi olla yhtä aikaa sekä liikatoiminta että vajaatoiminta. Yhtä mahdotonta kuin olla yhtä aikaa sekä vajaaälyinen että liian älykäs.

Liikatoiminnassa kilpirauhashormoni T4V on koholla (sitä on siis LIIKAA) ja TSH (kilpirauhasta stimuloiva aivolisäkehormoni) on matala. Ja vajaatoiminnassa päinvastoin.

Muuta en totea kuin että kyllä voi kansan syvät rivit olla TYPERIÄ!

millä tavalla mä olen SEKAISIN?

Ei harmainta aavistusta miten SÄ olet sekaisin mutta sen sanon että hoitamattomassa kilpirauhasen liikatoiminnassa on reilut 20% kuolleisuus että jos et halua puukirstuun ennenaikaisesti päätyä niin mene lääkäriin, tollo venakko. Syö lääkkeet, ota radiojodit ja leikkaukset ja mitä sinua viisaammat sinulle määräävätkään. Täällä on turha vonkua. Täältä ei tämän kummempaa apua irtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22072280:
No ei helvetissä (eikä maan päälläkään) voi olla yhtä aikaa sekä liikatoiminta että vajaatoiminta. Yhtä mahdotonta kuin olla yhtä aikaa sekä vajaaälyinen että liian älykäs.

Liikatoiminnassa kilpirauhashormoni T4V on koholla (sitä on siis LIIKAA) ja TSH (kilpirauhasta stimuloiva aivolisäkehormoni) on matala. Ja vajaatoiminnassa päinvastoin.

Muuta en totea kuin että kyllä voi kansan syvät rivit olla TYPERIÄ!

Kiitos! Ei pidä unohtaa kuitenkaan et ihmisellä on kaksi kilpirauhasen puolikasta joista toinen voi käydä vajaalla ja toinen liikatoiminnalla. Luojan kiitos, etten ole ainoa typerys maailmassa vaan löytyy niitä typeryksiä endokrinologiankin piiristä =) Unohdit muutes t3 hormoonin.

[QUOTE="vieras";22072308]Kiitos! Ei pidä unohtaa kuitenkaan et ihmisellä on kaksi kilpirauhasen puolikasta joista toinen voi käydä vajaalla ja toinen liikatoiminnalla. Luojan kiitos, etten ole ainoa typerys maailmassa vaan löytyy niitä typeryksiä endokrinologiankin piiristä =) Unohdit muutes t3 hormoonin.[/QUOTE]

En unohtanut T3V-hormonia mutta jätin sen tarkoituksella teille tolloille mainitsematta kun olette kaikki jo muutenkin niin sekaisin.

T3V määritetään harvemmin tk-tasolla, sen määrittäminen on kylläkin ihan perusteltua myös. Joskus se voi olla koholla vaikka T4V ja TSH olisivat normaalitkin. Usein tk:ssa kontrolloidaan vain TSH. Käytännöt vaihtelevat.

Mutta jos katsoo kaikki kolme niin sitten on totisesti katsottu!

Ja käytännössä on täyttä potaskaa väittää että "toinen puolisko liikatoimii ja toinen vajaatoimii". Toki noinkin voi olla mutta hitonko väliä ja mistäs sen eri kilpirauhasen kohtien tilanteen kukaan voi tietää? Kokonaisuus ratkaisee eli hormonin mitattu kokonaismäärä VERESTÄ! Ei niitä puoliskoja erikseen mittailla ja niiden tuottamia hormonimääriä niin että potilaalle voitais sanoa että "rouvalla on nyt oikeanpuoleinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja vasemmanpuoleinen liikatoiminta" :D

"Rouva ottaa tuohon oikealle nyt Thyroxinia ja tuohon vasemmalle puolelle Tyrazolia joka päivä" :D :D :D

[QUOTE="Lila";22072347]Mulla oli ensin liikatoimintaa, vuosien mittaan muuttui vajaatoiminnaksi. Kilpparin VASTA-AINEET TPO ja TG ovat molemmat koholla YHTÄAIKAA.[/QUOTE]

No eri aikaanko noitten pitäis koholla olla?

Sinulla voi olla lukemattomia muitakin vasta-aineita koholla YHTÄ AIKAA mutta et vain tiedä muita kuin nuo kaksi kun niitä kaikkia ei ole mitattu ja kaikkia ei edes vielä nykyään osata mitata :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22072359:
En unohtanut T3V-hormonia mutta jätin sen tarkoituksella teille tolloille mainitsematta kun olette kaikki jo muutenkin niin sekaisin.

T3V määritetään harvemmin tk-tasolla, sen määrittäminen on kylläkin ihan perusteltua myös. Joskus se voi olla koholla vaikka T4V ja TSH olisivat normaalitkin. Usein tk:ssa kontrolloidaan vain TSH. Käytännöt vaihtelevat.

Mutta jos katsoo kaikki kolme niin sitten on totisesti katsottu!

Ja käytännössä on täyttä potaskaa väittää että "toinen puolisko liikatoimii ja toinen vajaatoimii". Toki noinkin voi olla mutta hitonko väliä ja mistäs sen eri kilpirauhasen kohtien tilanteen kukaan voi tietää? Kokonaisuus ratkaisee eli hormonin mitattu kokonaismäärä VERESTÄ! Ei niitä puoliskoja erikseen mittailla ja niiden tuottamia hormonimääriä niin että potilaalle voitais sanoa että "rouvalla on nyt oikeanpuoleinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja vasemmanpuoleinen liikatoiminta" :D

"Rouva ottaa tuohon oikealle nyt Thyroxinia ja tuohon vasemmalle puolelle Tyrazolia joka päivä" :D :D :D

No ihan miten vaan. Mun puolesta voitte pitää kiinni rajoittuneista näkemyksistä. Vaikka molemmat olis päällä yhtä aikaa, ei sairautta kuitenkaan hoideta kuin yhdellä lääkkeellä. Alkutilanteessa voidaan kokeilla kumpi antaa paremmin vastetta. Mul hoidettiin eka kortisonilla ja sitten vasta thyroxinilla. Aluksi thyroxinilla menin uudelleen liikatoiminnan puolelle mut tilanne saatiin hallintaan. Niin ja mun arvot oli sekä vajaa- että liikatoiminnan puolella. Tästä johtuen selvitettiin myös onko kyseessä kenties lisämunuaisenvajaatoiminta. Nykyään olen selkeä vajaa.

Ja mitä tulee siihen et toimiiko toinen puoli vajaalla ja toinen liikatoiminnalla, niin on sillä sen verran merkitystä et niissä tapauksissa ei ole välttämätöntä aloittaa ollenkaan lääkehoitoa mikäli arvot pysyy balanssissa. Mul huonosti toimiava rauhanen oli turvonnut ja siihen oli tullut nestekyhmyjä kun taas normaali oli normaali.

mut hei miten opamoxista eroon?:( tuntu että en voi enää elää päiväkään ilman siitä:( tänään oli tosi pahaa kohtaus hengenahdistus ja otin jo 3,5 mitä on paljon, mut kun töissä pitää järjessä olla

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22072377:
No eri aikaanko noitten pitäis koholla olla?

Sinulla voi olla lukemattomia muitakin vasta-aineita koholla YHTÄ AIKAA mutta et vain tiedä muita kuin nuo kaksi kun niitä kaikkia ei ole mitattu ja kaikkia ei edes vielä nykyään osata mitata :D

Peace, peace... :ashamed:
En ole alan ihminen, joten suotakoon minulle isot kirjaimet aina joskus. :D

[QUOTE="vieras";22072398]No ihan miten vaan. Mun puolesta voitte pitää kiinni rajoittuneista näkemyksistä. Vaikka molemmat olis päällä yhtä aikaa, ei sairautta kuitenkaan hoideta kuin yhdellä lääkkeellä. Alkutilanteessa voidaan kokeilla kumpi antaa paremmin vastetta. Mul hoidettiin eka kortisonilla ja sitten vasta thyroxinilla. Aluksi thyroxinilla menin uudelleen liikatoiminnan puolelle mut tilanne saatiin hallintaan. Niin ja mun arvot oli sekä vajaa- että liikatoiminnan puolella. Tästä johtuen selvitettiin myös onko kyseessä kenties lisämunuaisenvajaatoiminta. Nykyään olen selkeä vajaa.

Ja mitä tulee siihen et toimiiko toinen puoli vajaalla ja toinen liikatoiminnalla, niin on sillä sen verran merkitystä et niissä tapauksissa ei ole välttämätöntä aloittaa ollenkaan lääkehoitoa mikäli arvot pysyy balanssissa. Mul huonosti toimiava rauhanen oli turvonnut ja siihen oli tullut nestekyhmyjä kun taas normaali oli normaali.[/QUOTE]

Sä olet nero.

[QUOTE="Lila";22072408]Peace, peace... :ashamed:
En ole alan ihminen, joten suotakoon minulle isot kirjaimet aina joskus. :D[/QUOTE]

Olkoon menneeksi jos se jää vain noihin isoihin kirjaimiin...

[QUOTE="vieras";22072423]Ilmeisesti :) Ja sä olet ilkeä.[/QUOTE]

No ihan varmasti olen. Se onkin ainoa asia mitä sinäkään minun teksteistäni tajusit vaikka oli siellä tärkeämpiäkin asioita tajuttavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22072442:
No ihan varmasti olen. Se onkin ainoa asia mitä sinäkään minun teksteistäni tajusit vaikka oli siellä tärkeämpiäkin asioita tajuttavaksi.

No tämä voi olla sinun näkemys asiasta. Ehkä jonain päivänä myös Suomessa endokrinologit yhdistävät näkemyksiään ja luovat eu-standardit läpäisevät uudet raja-arvot, hoitomuodot sekä laajentavat diagnoosikirjoaan. Parempia aikoja odotellessa... Olen ollut siinä mielessä onnekas, että olen saanut hoitoa ja diagnoosin kilpirauhasliiton pääjäseneltä joka on onneksi ajan hermossa kiinni :)

Yhteistyössä