Onko lapsen laittaminen valjaisiin ihan vanhanaikaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauhtiviikarin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauhtiviikarin äiti

Vieras
Niin, kysymys olikin jo otsikossa... käyttääkö kukaan nykyään enää lapsella valjaita? Tuo mun rakas 1v4kk poikani on ihan mahdoton menijä nyt kun lopulta oppi kävelemään kunnolla. Olisi ihanaa antaa hänen kävellä eikä vain istuttaa häntä rattaissa, mutta ongelma on, että poju juoksee aina tuhatta ja sataa äidin mielestä "väärään" suuntaan kuten takaisin sinne suuntaan, mistä on tultu, kohti autotietä, ojan pohjalle, kaupassa katoaa hetkessä hyllyjen väliin jne. Kädestä tai rattaiden aisasta ei suostu pitämään kiinni muuten kuin hankalassa maastossa halutessaan askelilleen tukea, jolloin ojentaa käden. Muuten ei saa pitää kiinni yhtään. Valjaita olen harkinnut, mutta en tiedä, miten tuollainen itsenäinen menijä suostuu "talutushihnaankaan"... Mikä avuksi? Miten te muut olette toimineet samanikäisten kanssa, ja missä iässä olette saaneet lapsen opetettua pitämään kädestä tai rattaista kiinni? Kovasti ihastelen aina kun näkee lapsia jotka niin kiltisti kulkee vanhempiensa kanssa...

No nimenomaan tuollaisia tapauksia varten ne valjaat ovat. Mitäs sillä sitten väliä, onko valjaat vai pitääkö kädestä. Jos ei tykkää pitää kädestä, pitää valjaita. Anna vastaantulijoiden nauraa jos naurattaa. Mieluummin lapsi hengissä!

Kyl valjaita näkee ja meilläkin olleet käytössä sillon kun taapero oli villeimmillään ja korvaton. Kaikilla oli mukavampaa kävellä kun lapsi sai vapaasti mennä ja kuitenkin pysyi lähellä eikä kaikilta menny hermo+kaikki aika yhden perässä säntäillessä. Meillä myös juoksi het opittuaan kävelemään ja aivan päätöntä menoa. Jätettiin pois sitä myöltä kun alko osata ja totellakin.

Ei noin pieni vielä osaa kävellä nätisti vanhempiensa vierellä, ei ainakaan kukaan minun tuntemistani lapsista. Meillä lapsi oli mahdoton karkailija vielä 2-vuotiaana, mutta 2,5-vuotiaana jo alkoi rauhallisempikin kävely sujua. Nyt ikää on 2v 10 kk ja pystyn hänen kanssaan liikkumaan missä tahansa ilman rattaita.

Meillä valjaita käytettiin yhden ainoan kerran. Lapsi tuolloin vähän reilu 2-vuotiaana yritti jatkuvasti juosta autotielle ja koska olin tukevasti raskaana silloin, en millään jaksanut juosta perässä. Kerran tällaisen episodin jälkeen laitoin lapsen valjaisiin ja sanoin, että joka kerran kun juokset tielle, äiti laittaa valjaat päälle. Siihen loppui karkailu meillä!

Alkuperäinen kirjoittaja vauhtiviikarin äiti;22071740:
Niin, kysymys olikin jo otsikossa... käyttääkö kukaan nykyään enää lapsella valjaita? Tuo mun rakas 1v4kk poikani on ihan mahdoton menijä nyt kun lopulta oppi kävelemään kunnolla. Olisi ihanaa antaa hänen kävellä eikä vain istuttaa häntä rattaissa, mutta ongelma on, että poju juoksee aina tuhatta ja sataa äidin mielestä "väärään" suuntaan kuten takaisin sinne suuntaan, mistä on tultu, kohti autotietä, ojan pohjalle, kaupassa katoaa hetkessä hyllyjen väliin jne. Kädestä tai rattaiden aisasta ei suostu pitämään kiinni muuten kuin hankalassa maastossa halutessaan askelilleen tukea, jolloin ojentaa käden. Muuten ei saa pitää kiinni yhtään. Valjaita olen harkinnut, mutta en tiedä, miten tuollainen itsenäinen menijä suostuu "talutushihnaankaan"... Mikä avuksi? Miten te muut olette toimineet samanikäisten kanssa, ja missä iässä olette saaneet lapsen opetettua pitämään kädestä tai rattaista kiinni? Kovasti ihastelen aina kun näkee lapsia jotka niin kiltisti kulkee vanhempiensa kanssa...

Meillä siis suostui tosi hyvin. Kädestä ei saanu pitää ollenkaan eikä hän suostunu pitämään rattaista. Mut se naru sielä selässä ei haitannu tippaakaan. Kädet ojensi pukemista varten. Nyt on 3vja kädestä pitoa inhoaa edelleen, sentään pitää rattaista kiinni tai ostoskärrystä.

No nimenomaan tuollaisia tapauksia varten ne valjaat ovat. Mitäs sillä sitten väliä, onko valjaat vai pitääkö kädestä. Jos ei tykkää pitää kädestä, pitää valjaita. Anna vastaantulijoiden nauraa jos naurattaa. Mieluummin lapsi hengissä!

Ihan totta. Ihmettelen vain, miksi valjaita ei näe missään ikinä, vaikka niitä todistetusti edelleen myydään. En varmasti ole ainoa äiti, jolla on vauhdikas lapsi...? Vai istuvatko ne vauhtiveikot vain aina rattaissa, kun siten kauppareissut ym. hoituvat helpommin? Itsekin olen sortumassa tähän rattaissa istuttamiseen, vaikka ennen nimenomaan vannoin mielessäni, että luovun rattaista mahd.nopeasti ja annan lapsen liikkua itse... :/

Meillä on 2v tytöillä tuollaiset linkissä olleet valjasreput. Repuista saa sen hännän pois, joten välillä pidetään niin, että ulkona liikuttaessa reput on selässä ja tarpeen tullen laitetaan hännät takas. Liikun paljon tyttöjen kanssa yksin bussilla, kaupoissa ym. ja monesti meillä on mukana vaan tavalliset rattaat (ei tuplat). Valjaiden kanssa voin antaa tyttöjen kävellä rattaiden vieressä. Muuten se olisikin aika riskialtista, jos päättävätkin lähteä eri suuntiin juoksemaan.

Älkää nyt ihmiset miettikö mitä muut ajattelee, kun teette sen mitä haluatte ja mikä on tärkeää! Ihan älytöntä. Hullulta kuulostaa antaa sen lapsen mieluummin juosta auton alle, kuin laittaa valjaisiin. Onhan se nyt tärkeämpää, mitä muut ajattelevat! :O

Älkää nyt ihmiset miettikö mitä muut ajattelee, kun teette sen mitä haluatte ja mikä on tärkeää! Ihan älytöntä. Hullulta kuulostaa antaa sen lapsen mieluummin juosta auton alle, kuin laittaa valjaisiin. Onhan se nyt tärkeämpää, mitä muut ajattelevat! :O

Nimenomaan se on joillekin tärkeää päästä ihmettelemään miten heillä ei koskaan ja aina opetettu ja ja ja...nää o sitte niitä jotka laukkaa lapsen perässä hermot katki ja oottaa tuskassa että opetus menee perille noille alle 2v. Kunhan ei vaan valjaita tarvita.

Yhteistyössä