Vauva sai rotarokotteen. Voiko tarttua tuohon mein 2 vuotiaaseen esikoiseen jolla sitä ei ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Miten helposti voi tarttua?
Miten rajuna tulisi?
Kun eikö rokote sisällä heikennettyjä viruksia?
Miten herkästi tarttuu minuun tai mieheeni?
Voiko tarttua pukluista? tai kuolasta?
tai jos vauva aivastaa päin?

Kädet pestään saippualla aina vaipan vaihdon jälkeen ja vaipat laitan erilliseen pieneen muovipussiin ja suoraan pihalle. Huolestuttaa vaan tuo esikoinen joka ei rokotetta ole saanut kun tuli vasta nyt tuohon ohjelmaan mukaan tuo, että miten pahana hänelle tulee sitten jos vauvalta tartunnan saa. Kuitenkin kun tykkää pussailla ja halia siskoaan.

Siksi tälläisiä kyselen kun ei ole aiempaa kokemusta ja noihin on aika heikosti löytynyt vastauksia.

VOI JEESUS! Jos on oikeesti noin tyhmä niin ei pitäis niitä lapsia hankkia ollenkaan!!!!
Ei todellakaan tartu yhtään keneenkään. Vauva voi saada pientä vatsan vääntöä tai pientä lämpöä mutta ei TODELLAKAAN tartu

Itse asiassa rokotteen saanut vauva voi ulosteen kautta tartuttaa rotaviruksen muihin perheenjäseniin. Meillä nuorin sai rokotteen ja neuvolasta sanoivat, että kakkavaipan vaihdon jälkeen huolellinen käsipesu. Ei siis tartu muulla tapaa.

[QUOTE="gen";22068233]VOI JEESUS! Jos on oikeesti noin tyhmä niin ei pitäis niitä lapsia hankkia ollenkaan!!!!
Ei todellakaan tartu yhtään keneenkään. Vauva voi saada pientä vatsan vääntöä tai pientä lämpöä mutta ei TODELLAKAAN tartu[/QUOTE]

Viikon päästä rokotuksesta se voi ihan oikeasti tarttua, koska virusta on kakan mukana. Mutta käsihygieniasta huolehtimalla ja roskien asianmukaisella hävittämisellä tartuttamisen voi ehkäistä. Ei varmasti ole rokotteen jälkeen niin herkkä tarttuvuus, kuin jos tauti olisi päällä.

kyllä meille vain kerrottiin neuvolasta että rotarokotteen saanut vauva voi n.7vrk kuluttua rokotteesta tietyn ajan (en muista minkä? ) tartuttaa rotaa,
jonka vuoksi erityisen hyvä hygienia käsiä pestessä jne on tärkeää..
'

että voi hyvää päivää itellenne.

mutta niin siis, kakasta se tarttuu

Kuulkaas nyt moittijat siellä.. Ap ei ole ihan väärässä.. Meitä ihan kyllä lääkäri ihminen kehoitti olemaan erityisen huolellinen käsihygieniasta kakkavaippojen jälkeen. Se voi nimittäin tosiaankin tarttua sieltä muihin perheenjäseniin..
Mutta siis ap. Ihan ekoja pukluja varoin ja niitä kakkavaippoja käsittelin kuin ydinsaastetta ;) Mutta muuten voit olla huoleti!

[QUOTE="vieras";22068262]Miksei sillä 2v ole rokotetta, täällä ainakin on saanut jo 07 vuonna rokotteen.[/QUOTE]

Joko ole olleet rokotetutkimuksessa mukana tai olette itse maksaneet.

[QUOTE="gen";22068269]No, aina sitä oppii uutta :D
Ja kakkavaipan vaihdon jälkeen aina pitäisi olla hyvä käsihygienia. Paskaa se on se vauvanki kakka[/QUOTE]

Niin, eli aina ei kannata meuhkata NIIN kovaa..

En kyllä suoraan sanoen jaksa uskoa että löytyy yhtäkään dokumentoitua tapausta että ihminen olisi tartuttanut ulosteellaan rokotuksessa saatua heikennettyä virusta.

[QUOTE="vieras";22068268]Joko ole olleet rokotetutkimuksessa mukana tai olette itse maksaneet.[/QUOTE]

Tottakai ollaan itse maksettu, ei sillon vielä niitä ollut muuten saatavissa. Kysyinkin miksette te ole antaneet sille 2v, ne on ollut jo silloin saatavilla.

[QUOTE="gen";22068233]VOI JEESUS! Jos on oikeesti noin tyhmä niin ei pitäis niitä lapsia hankkia ollenkaan!!!!
Ei todellakaan tartu yhtään keneenkään. Vauva voi saada pientä vatsan vääntöä tai pientä lämpöä mutta ei TODELLAKAAN tartu[/QUOTE]

Jeesus itsellesi! Ainakin meille sanottiin neuvolasta, että pitäisi välttää vauvan kuolan tai ulosteiden koskemista, koska rokote sisältää elävää heikennettyä virusta. Unohdimme kyllä kaikki varotoimet heti neuvolasta lähdön jälkeen, eikä tultu kipeiksi. Jos olisin ap, en jaksaisi kauheasti panikoida. Rotavirusripuli on niin yleinen tauti, että saattaa hyvinkin olla että esikoisesi on sen jo sairastanut tai vaikka ei olisi sairastanut, niin sitä virusta pitää saada jonkin verran, että tauti puhkeaa. Etteköhän selviä ilman tautia noilla varotoimenpiteillä:)

(en oo mikään infektiolääkäri joten mulla on lupa kysellä "tyhmiä".)

En kait mie muuten tälläisiä kyselisi, jos en tietäis et voi tarttua. Mutta siis eli pelkästään kakasta tarttuu eli pukluista ei tartte olla huolissaan? Siksi tuo kävi mielessä kun suun kautta otettava rokote on ja vatsatauti itsessään tarttuu oksennuksesta ja ilmasta myös sekä kaikilta pinnoilta. Täytyy ilmeisesti ainakin sitten pari viikkoa pitää erittäin hyvää huolta käsien pesussa jottei tarttuisi. Ja siksi kysyin myös kun esikoinen imeskelee välillä vauvan tuttia salaa.

Kokemuksia jotka tartunnan saanu et onko tullu tauti lievänä vai yhtä rajuna kun normisti jos muualta saa tartunnan?

[QUOTE="vieras";22068284]Tottakai ollaan itse maksettu, ei sillon vielä niitä ollut muuten saatavissa. Kysyinkin miksette te ole antaneet sille 2v, ne on ollut jo silloin saatavilla.[/QUOTE]

Huoh. No kuule IHAN kaikki ei sitä ota vieläkään, saati silloin kun se maksoi 150 euroa. Joillakin tuo voi olla ihan taloudellinen kysymys. Me otimme rokotteen lapselle ja maksoimme itse, mutta ymmärrän, että kaikki eivät ole sitä ottaneet.

Rokote tuli vasta 2009 heinäkuussa yleiseen rokoteohjelmaan, me ostettiin itse 2008 syntyneelle.

niin ostettiin mekin.. toinen sai ilmaiseksi.. mutta en ois ottanut jos oisin tienny mikä pulauttelu siitä seuraa monta viikkoa.. juuri kun helpottaa niin eikun uus annos.. tälle oli vielä 3 annosta.. ostettiin ekalle se 2 annoksen ja ei tullu mitään siitä..

[QUOTE="vieras";22068284]Tottakai ollaan itse maksettu, ei sillon vielä niitä ollut muuten saatavissa. Kysyinkin miksette te ole antaneet sille 2v, ne on ollut jo silloin saatavilla.[/QUOTE]

Koska kuulin rokotteesta vasta kun lapsi oli jo niin iso (n.puoli vuotias) ettei olisi voitu enää antaa... Ja muutenkin oli rahat tiukilla vaikka aiemmin olisi kuultu. Hyvä se silti olisi ollut ottaa kuitenkin.

[QUOTE="vieras";22068298]Huoh. No kuule IHAN kaikki ei sitä ota vieläkään, saati silloin kun se maksoi 150 euroa. Joillakin tuo voi olla ihan taloudellinen kysymys. Me otimme rokotteen lapselle ja maksoimme itse, mutta ymmärrän, että kaikki eivät ole sitä ottaneet.[/QUOTE]

Ja vastaus ilmeisesti kysymykseeni oli: Pistin ne rahat mieluummin tupakkaan, viinaan yms?

[QUOTE="vieras";22068319]Ja vastaus ilmeisesti kysymykseeni oli: Pistin ne rahat mieluummin tupakkaan, viinaan yms?[/QUOTE]

??? Ihme maailmankuva sinulla. Joo, me otimme sen vauvalle, ja maksoimme itse. Emme tupakoi ja kerran viikossa saunan jälkeen juomme yhdet kaljat. <Että kauan saisi säästää. Meillä oli onneksi mahdollisuus ottaa rokote sen kummemin miettimättä taloudellista puolta.

[QUOTE="vieras";22068319]Ja vastaus ilmeisesti kysymykseeni oli: Pistin ne rahat mieluummin tupakkaan, viinaan yms?[/QUOTE]

Meidän tapauksessa molemmat opiskeltiin eli ite minimi palkalla ja miehellä opintoja puoli vuotta jäljellä. Elettiin todella tiukilla (ja sitten siihen, että ei kande tehdä lapsia jos ei ole varaa vastaus: ehkäisy voi pettää. Nyt on kuitenkin jo hyvä taloudellinen tilanne onneksi.)

[QUOTE="Huolissaan";22068342]Meidän tapauksessa molemmat opiskeltiin eli ite minimi palkalla ja miehellä opintoja puoli vuotta jäljellä. Elettiin todella tiukilla (ja sitten siihen, että ei kande tehdä lapsia jos ei ole varaa vastaus: ehkäisy voi pettää. Nyt on kuitenkin jo hyvä taloudellinen tilanne onneksi.)[/QUOTE]

Piti siis kirjottaa minimiäitiysrahalla.

Mutta kiitoksia niille jotka vastasivat asiallisesti! Pitää siis toivoa ettei tartuntaa tule. Sairastimme tosin viime talvena monta vatsatautia mutta yksikään ei esikoisella ollut niin rajuna mitä olen kuullut rotan olevan (vaikka itse olinkin todella huonossa kunnossa välillä). Joten en jotenkin usko että sen olisi jo sairastanut.

Yhteistyössä