Katsoin just netistä tän viikkoiset MOT:in ja A-talkin ja päätin että tässä perheessä lentää kevyttuotteet lopullisesti

  • Viestiketjun aloittaja "Hhh"
  • Ensimmäinen viesti
"Hhh"
roskiin.

Itse olen ollut karppi jo pitempään, mutta lapsia olen yrittänyt syöttää virallisterveellisesti. Mutta nyt mun silmät aukeni lopullisesti, todellakin. Meidän perheessä yksikään ei enää syö margariineja, kevyttuotteita, valkoista vehnäjauhoa tai sokeripommeja. Ei edes lapset. Kasvirasvat tappaa, niiden syönti loppuu nyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
your time will come
Ap on oikeilla jäljillä. Kun katsoo katukuvaa niin enpä usko että ihan *jokainen* lihava vastaantulija söisi päivittäin mäkkärissä tms. (roskaruokaahan aina syytetään tästä), enemmänkin mussuttavat vääränlaista ruokaa, joka on ravinneköyhää = saa himoamaan lisää syötävää/herkkuja. Onhan sitäkin tutkittu että esim. suklaa nostaa serotoniinitasoja, minäkin lihoin sotanorsuksi kun masentuneena vedin sitä levykaupalla. Se oli ainoa, mikä maistui...ja toi hyvän olon.

Olen ollut ilman keinomakeita/kevytjuttuja nyt puolisen vuotta. Kas kummaa: ahdistukseni on melkein kokonaan poistunut, en nuku älyttömiä määriä, ei tee mieli makeaa joka ikinen päivä kuten ennen. Voin syödä hyvää ruokaa normaalin määrän, ilman että tuntuu jääneensä "vajaaksi". Painokin on laskenut, muistiongelmat (pään alueen magneettikuvauskin tehty näiden vuoksi) hävinneet...niin että minä kyllä suosittelen voita, rasvaista maitoa, sokerin tilalle luomuhunajaa jne.

Ruoka muuten täyttää ihan eritavalla, kun käyttää kunnollista rasvaa ja 100% raaka-aineita. Samoin luomutuotteiden olen huomannut vaikuttavan suotuisasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
Samaa mieltä. Tästä on saanut diabetespolilla taistella pitkään. Diabeetikkolapselle kun pitää kuulemma syöttää light-limsoja ja -mehuja, sekä rasvatonta maitoa, rasvattomia jogurtteja ja kasvisrasvaskeidaa muutenkin.

Meillä on voita ja kevytmaitoa, eikä mitään kevyttä. Riisi, pasta ja peruna ei ole jokapäiväisessä käytössä ja perunaa kuulemma pitää syödä, että hiilareita tulee tarpeeksi. Vaalea leipä on kuulemma aivan yhtä hyvä leipä, ku tummakin. Jotenkin naurattaa välillä.

Onneksi olemme pitäneet päämme ja jatkaneet omalla tyylillä.
 
"vieras"
[QUOTE="Hhh";22059492]Osaako kukaan sanoa, mikä leipä kaupasta on kelvollista lapsille? Kuulema suurin osa ruisleivistäkin on pelkkää vehnäjauhoa, sellaista moskaa en halua ostaa.[/QUOTE]
Meillä syödään jälkiuunipalaa. Samanlaista kuin Fazerin palat, mutta 100% ruista.
 
[QUOTE="Hhh";22059492]Osaako kukaan sanoa, mikä leipä kaupasta on kelvollista lapsille? Kuulema suurin osa ruisleivistäkin on pelkkää vehnäjauhoa, sellaista moskaa en halua ostaa.[/QUOTE]

Tsekkaa tuoteselosteita, itse ostan ruisleivistä sitä ruisleipää jossa kerrotaan, että leivontaan on käytetty pelkkää ruisjauhoa ja mikä parasta, usein vielä aitoon taikinajuuren leivottuna.
 
Meillä ei oo kevyttuotteita syöty oikein koskaan. Mutta en minä ymmärrä miksi sokeria ja valkoisia jauhoja ei saisi koskaan syödä. Herkku herkkuna - kyllä elämässä voi nautintojakin olla :D Se on eri asia kuin syödä vain niitä päivät pitkät.

Katsokaa niitä kuituja ja suosikaa runsaskuituisia >8gr tms leipiä. Niitä on sekä tummia että vaaleita. Mutta onhan se kyllä niin, että paras ruisleipä on ruista. Esim Linkosuon ruishyrrät ovat hyviä ja kuitujakin riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Hhh";22059492]Osaako kukaan sanoa, mikä leipä kaupasta on kelvollista lapsille? Kuulema suurin osa ruisleivistäkin on pelkkää vehnäjauhoa, sellaista moskaa en halua ostaa.[/QUOTE]

Meille ostetaan yleensä vain niitä, jotka on 100% täysjyväviljaa. Yleensä ruista, mutta myös muita viljoja, kunhan ovat täysjyvää.
 
ihmeissään
[QUOTE="Hhh";22059492]Osaako kukaan sanoa, mikä leipä kaupasta on kelvollista lapsille? Kuulema suurin osa ruisleivistäkin on pelkkää vehnäjauhoa, sellaista moskaa en halua ostaa.[/QUOTE]

Mikä tekee vehnästä moskaa?
 
"vieras"
Mä en oo koskaan kattonu, mitä suuhuni laitan tai kurkustani alas kaadan. Kevyttuotteita en ole ostanut koskaan. Paino on pysynyt koko aikuisiän BMI 20 tienoilla. Veriarvoja en ole mittauttanut, mutta terve olen ollut. Salaisuus on siinä, että syö kaikkea kohtuudella.
 
halipupu harmaana
Pitää varmaan käydä katsomassa, mutta tuskin muutan siltä meidän tuttuja tuotteita miksikään ja elossa ollaan kaikki mutta eihän täältä kait elossa selviä kuitenkan vai mitä?? Ruisleipä ei sovi mun vatsalle, joten kauraleipää popsin, onkohan se kauhea synti ja paha juttu?
 
nexus
[QUOTE="vieras";22059573]Mä en oo koskaan kattonu, mitä suuhuni laitan tai kurkustani alas kaadan. Kevyttuotteita en ole ostanut koskaan. Paino on pysynyt koko aikuisiän BMI 20 tienoilla. Veriarvoja en ole mittauttanut, mutta terve olen ollut. Salaisuus on siinä, että syö kaikkea kohtuudella.[/QUOTE]

Hehe...kompastuit omiin sanoihisi! ;) Kaikkea kohtuudella, juu- mutta ei niitä kevyttuotteita. Ollenkaan.
 
äksyy
Pitäiskö siis ihan rohkeesti siirtyä punaiseen maitoon? Mitä hyötyä siitä on siniseen verrattuna? Itse en juurinkaan maitoa juo, vähän vaan puuroon laitan, mutta jotenkin houkuttelis sitä punaista alkaa perheelle tarjoamaan. Noh, pitäiskö niin tehdä??
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22061886:
Pitäiskö siis ihan rohkeesti siirtyä punaiseen maitoon? Mitä hyötyä siitä on siniseen verrattuna? Itse en juurinkaan maitoa juo, vähän vaan puuroon laitan, mutta jotenkin houkuttelis sitä punaista alkaa perheelle tarjoamaan. Noh, pitäiskö niin tehdä??
Paras olisi varmastikin suoraan tankista (siis suoraan lypsetty) maito. En usko, että punaisella ja sinisellä maidolla on juurikaan eroa. Siis mitään hyötyäkään, sen kummemmin kuin haittaakaan.
 

Yhteistyössä