Lasta soitellaan hakemaan pk:sta kesken päivän, vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Myyris"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Myyris"

Vieras
Moi,

eli poika 2½v. aloitti elokuussa päiväkodin ja sinänsä mukavasti on mennyt paitsi että kaikki taudit on tietysti näin aluksi imuroitu... Mutta nyt on tällainen pieni ongelma, ja kiinnostaisi kuulla, miten homma muissa päiväkodeissa toimii tai miten itse toimisitte: eli viime viikon maanantaina mulle soitettiin iltapäivällä, että poju valittaa ilmeisesti vatsaa. Lähdin tietysti lennosta ja aika huolissaan hakemaan häntä, mutta siellä se sitten leikki iloisena autoilla, ja "tädit" totesi että ei sitten sen yhden itkun ja valituksen jälkeen ole enää itkenytkään mutta hyvä kun tulit ja huomenna ei varmaan kannata tulla. No, vein kuitenkin seuraavana päivänä, kun oli ihan normaali eikä vatsakivuista ollut tietoakaan. Sen jälkeen onkin ollut terveennä mut nyt mulle sitten soitettiin tänään aamupäivällä, ja sanottiin että poika huutaa kovasti korvakipua. Olin vähän ihmeissäni, kun aamulla ei ollut mitään ja ton edellisenkin episodin vuoksi, ja kysyin suoraan että onko huuto sellaista, että mun pitäisi lähteä häntä kesken työpäivän hakemaan. Vastasivat että joo, ja kun on siitä ja siitä syystä tänään henkilökuntavajettakin eivät voi irrottaa yhtä pitämään poikaa sylissä. Noh, lähdin taas kiireellä päiväkotiin, jossa mua odotti sama kuvio kun viimeksi... Olin jo ehtinyt varata korvalääkäriajan, ja käytiin siellä, eikä kummassakaan korvassa ollut mitään. Ja tosssa on nyt ihan normaalina leikkimässä (sinänsä tietty hyvä) ja vastaa ettei korvaan satu. Ja ihmettelee, miksi tulin tänään jo ennen lounasta hakemaan pois hoidosta...

Argh, jotenkin tuntuu, että aika helpolla sieltä soittelevat nyt hakemaan! Tämä alkaa olla jo liian noloa, kun ensin olin tosiaan aika monta päivää poissa töistä noiden ihan oikeiden sairauksien vuoksi, mutta nyt sitten ryntäilen sieltä kotiin kesken työpäivän turhaan. Ja ikävä aavistus hiipii mieleen, että jos tosiaan on työntekijävajeita, niin osasta lapsia yritetään päästä vähän kevyin perustein ns. eroon. Voihan se olla, että poika tosiaan on huutanut vatsaa/korvaa/jotain muuta, mutta eikö se kuuluisi nyt pk:n hommiin katsella vähän aikaa ja rauhoitella lasta? Kiusallista, kun enhän toisaalta voi olla lähtemättä hakemaan kipeäksi väitettyä lastakaa!

Miten toimisitte tai onko kellään ollut vastaavaa? Mietin vaan, että mitä teen jos ensi viikolla tulee taas puhelu...

Seuraavalla kerralla kysy onko lapsella kuumetta tai onko selkeästi niin sairas, ettei voi olla hoidossa. Tuntuu tosiaan siltä, että soittavat hakemaan heti, kun jotain keksivät syyksi.

Onpa outoa. En mä kyllä lähtis hakemaan pois ellei ole kuumetta tai esim. oksentanut. Eikä yleensä 2,5v osaa edes sanoa että maha tai korva olis kipeä. Liian helpolla kyllä soittavat, varmaan juurikin tuon henkilökuntavajeen takia.

Kun itse olin päikyssä töistä meillä ei soitettu kuin sillon jos lapsella oli kuumetta tai jos valitti kipua esim. mahassa tai päässä pidemmän aikaa tai selvästi näki että on oikeesti kipee. Aika oudolta kyllä kuulostaa kieltämättä mutta välillä tollasten asioiden ratkaisu voi olla hankalaa varsinkin jos sitä henkilökuntaa ei oikeasti ole. Itse ottaisin asian siellä puheeksi jos noin vielä tapahtuu.

Meillä oli myös yhdessä vaiheessa tuollaista. Soiteltiin hakemaan ja kun menin, ei ollut mitään hätää. Milloin oli korvatulehdus (ihan varma tapaus kuulemma, lääkärin mukaan ei mitään), milloin oli jalassa kuolio tulossa, kun oli tulehtunut hyttysenpurema jalassa. kaikenlaista siis, ihme diagnooseja ja silkkaa hysteriaa.
Onneksi se loppui, kun ryhmässä vaihtui yksi hoitaja. Eikä ole vuosiin soiteltu turhaan.
Tiedän kokemuksesta, että se on erittäin kypsää.

Kiitti vastauksista! Hyvä kuulla, että moni on samoilla linjoilla, että aika helpolla ovat nuo soitot tulleet. Itsekin olen jotenkin ajatellut, että soittavat pk:sta vasta tosi hädässä, ja siksi meinasin saada sydärin kun tuo eka puhelu tuli... Ens kerralla kysyn nuo kuumeen ja oksennuksen.

Ja meilläkin muuten oli yks hoitaja joka oli aina varma että lapsi on kuumeessa jos oli esim hikinen päiväunilta noustessa. Oli vähän väliä kokeilemassa kaikkien otsaa milloin mistäkin syystä ja muutenkin kyttäsi hysteerisesti heti jos joku osoitti jotain merkkejä mitkä voi tulkita sairastumiseksi. Muutenkin aina vaahtosi esim siitä että joillain lapsilla ei hänen mielestään ollut tarpeeksi toppavarustusta talvella ja jos vaan vaatteita oli niin yleensä ylipuki lapset pihalle. Voi johtua jostain tällasestakin, varsinkin jos on pieni päikky.

Ota ihmeessä puheeksi hlökunnan kanssa. Olen itse pk:ssa töissä ja kyllä meiltä soitetaan hakemaan vaan, jos on kuumetta, tai muuten selvästi kipeä ja vähän pidempään kuin sen hetken. Kuulostaa vähän siltä mitä arvelit, yritetään päästä lapsista eroon kun hlöstövajausta eikä se niin saa olla.

Joo, sama hoitaja on muuten soittanut kummallakin kerralla, ja hän tuntuu ehkä pikkaisen tällaiselta hysteerikolta noin yleisestikin. Tai ainakin sellaiselta, että voin kuvitella että jos ryhmästä tosiaan puuttuu yksi hoitaja, hänellä varmaan menee pasmat täydellisesti sekaisin.

Joo, sama hoitaja on muuten soittanut kummallakin kerralla, ja hän tuntuu ehkä pikkaisen tällaiselta hysteerikolta noin yleisestikin. Tai ainakin sellaiselta, että voin kuvitella että jos ryhmästä tosiaan puuttuu yksi hoitaja, hänellä varmaan menee pasmat täydellisesti sekaisin.

Kuulostaa ihan entiseltä työkaverilta. Se tosiaan oli muutenkin vähän hysteerinen ja heti jos joku asia oli erilailla niin pasmat aivan sekaisin. Kerran vaahtos päivän siitä miten on henkilökuntavajausta ja ei ehdi ja myös vanhemmille kunnes joku meistä muista huomautti että ei ole mitään vajausta kun on sijainen ja lisäksi lähihoitajaopiskelija harjoittelussa, sitten vähän rauhottu.

Yhteistyössä