TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Syyskuussa~~

Joo kyllähän se räkätauti sit iski tähän äitiin :snotty::mad: toivottavasti ei tarttus noihin lapsukaisiin.

Riikka Ellahan nukkuu hyvin meillä mennään melkein samalla lailla,mitä nyt joskus syö aamuyöstä tos 5 maissa mut siitä jatkaa unia joskus tonne 10 asti =) nytkin vetelee vielä sikeitä.

ALM mukavaa et sielläkin on nukuttu yö heräämättä ja oot itsekkin saanu nukuttua :hug:

Mä suunnittelin et olisin lähteny noitten isompien poikien 11v ja 18v kanssa syyslomalla Tallinnan risteilylle. Mut pitää nyt vielä katsoa mite onnistuu,ku mies on töissä ja toi 18v kans. Pitäs olla lähtö joko pe iltana tai lauantaina. Poika oli voittanu netistä Tukholman risteilyn mut mua se ei oikein houkuta. Ja poika olis menny sille kavereitten kanssa,mut ku siellä on ikäraja 21v.

Mut tulen sit huomenna kertoo neuvola kuulumiset.

baby dream ja Henkka
 
emv
Huomenta kahvin äärestä!

Kiitos haleista! Päivä kerrallaan. Voi kun vaan jostain saisi säkillisen positiivisuutta perusnegatiiviselle isälle, ettei ihan masennu. Uskon, että myönteisestä asenteesta tässäkään asiassa ei olisi haittaa.

Meillä kans takana pikkasen parempi yö. Tyttö nukahti 20.15, söi 02 ja heräs 06.30. En vaan millään itte heräis noin aikaisin.Onneks neito tykkää makoilla aamulla viekussa, tänäänkin makoiltiin vielä tunti. Yleensä Sade on heräillyt 08 jälkeen vasta. ALM ihanaa, saa hehkuttaa!

ziziliskon taaperolle paranemista! Ja samoin baby dreamille.

NAJ: Meijän neito syntyi huhtikuussa, silloin oli vielä paikka paikoin luntakin ja silloin jo ostettiin 62cm vk-puku, siis vedenpitävä ja puku on niin reilu et menee vieläkin. Ja käyttöä on ollut. Ulkoillaan joka päivä, toisinaan useammankin kerran.

Kantamisesta:
Mulla on nyt kolmisen viikkoa ollut kudottu liina. Alkuun siis mentiin trikoisella, mut kun tytölle alkoi painoa tulla, trikoinen jousti liikaa ja sitä piti korjailla ja varmaan jännitin omaakin kroppaa tuon jouston takia. Toi kudottu on NIIIIIN hyvä! Ja useammassa asennossa. Sille ei tietty voi mitään et solmusta tulee isompi, mut nyt jaksan taas ihan eritavalla kantaa pitkiäkin aikoja. Ja se on ihanaa, selkä kiittää kun saa kunnon tuen kudotusta liinasta. Suosittelen! Kuka se nyt niitä kantoasentoja kyselikään, niin kantoliinakanavan sivuilla on tosi hyvät valokuvin höystetyt vaihe vaiheelta ohjeet erilaisiin sidontoihin. Tuossa vielä linkki: Kantoliinakanavan kotisivut

Mut, nyt hyvää tätä päivää kaikille!

-emv ja justiina :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ronsutar :hug: Ei ole varmasti helppo tilanne..Meilläkin tahtoo olla välit niin tulehtuneet tällä hetkellä et tässä on itse kukin miettiny eri vaihtoehtoja, miehen väliinpitämättömyys mua ja poikaa kohtaan syö naista ja pahasti, tulin siihen lopputulokseen ettei tää voi jatkua näin vaan jotain on tehtävä, saa nyt nähä miten tässä käy... : /

A-L-M Jaa teilläkin on alettu nukkuu hyvin! :) Eiks vaan oo muikee fiilis.. :D

Meillä siis jäbä kornottaa nyt koko ajan ilta 9:sästä aamu 8:saan.. :D En valita...
Kuusamo tuli nyt nähtyä ja reissu meni hienosti, 650km suuntaansa eikä poika kiukutellu ollenkaan, parin tunnin välein reilun puolen tunnin pyshdys, vaipan vaihto ja ruokatankkaus ja taas mentiin.. :) On tuo helppo muksu..

Kiinteitä meillä edelleen vaan maistellaan, eli määrä on todellisuudessa varmaan lusikallisen verran, mut kokeneemmat vois vähän ohjeistaa et miten ton kiinteen kanssa edetään?Eli määriä ja kertoja, vai mennäänkö tässä ihan lapsentahtisesti?

Meillä olis ens viikolla 3kk neuvola, sinällää hassua et on vasta sitten koska jätkä on jo kohta 3,5kk.. :p

Mutta eipä tänne muuten uutta, sama oravanpyörä kuin ennenkin.. :) Voikaa hyvin!

Maira ja Juhis
 
Kiva et Mairalla ollu mukava reissu ja toivottavasti saatte välit kuntoon :hug:

emv lähetän säkillisen positiivisuutta isälles :hug:

Meillä ei oo Henkalla mitään vedenpitävää välikausipukua. Ostin kirpparilta sillo tolle 2-vuotiaalle sellasen haalarin ja oli vielä ihan uusi ja se puku menee nyt sit Henkalla.
 
Heissan,

:hug: kaikille tarvitseville, joita tuntui olevan aika paljon, isän sairautta, asumuseroa, lenssua, katkonaisia öitä... :(

Vaavin kanssa on käyty jo 3x äiti-vauva jumpassa. Mulla kun on paino ottanu takapakkia kun kesän masennuksissa ei ruoka maistunut ollenkaan ja olin jo miltei päässyt raskauskiloista..no sitten kun ruoka alkoi maistua niin olenkin syönyt surutta kaikkea, ihan siitäkin ilosta miten mukavaa on kun ei tarvitse syödä väkisin. No paino on noussut n. +3kg, eli kaikkinensa raskauskiloja olis vielä jotain 5.
No eilen olin pitkästä aikaa juoksemassa kun typy meni yöunille ja ukot viettivät laatuaikaa keskenään sohvalla makoillen.. että lisää vaan liikuntaa ja herkut pois!

Mä aloittelen pojalle sittenkin soseilun vasta ku 4 kk täynnä, ehtiihän sitä sittenkin puljata. Poika kun on kasvanut muutenkin ihan silmissä ( oli jo 3kk 8 kg ) ja nukkuukin ihan super hyvin. Joinain öinä on joutunut kerran tai kaks antaa tuttia, mut pääsääntöisesti nukkuu 9-11t putkeen, great! Mikäs kiire siis mulla, olis vaan niin kiva antaa isolle pojalle tukevampaa mut tosiaan ehtiihän sitä..
Pelko persiissä että jos unet sittenkin menee vaan katkonaisiksi soseilla :eek:

Luumua olen antanut vatsan toimintaan alkuun 2 tl ja sitten ruokalusikallisen. Useinmiten n 3 tuntia siitä rysähtää. Toisaalta nyt en olekaan antanut pariin viikkoon olleskaan, näköjään meidän kakkarytmi on jokatoinen pvä. Kakka täällä myös vihreää, mutta ei näytä vaivaavan, joten Nanilla mennään.

Jaahans, pian lähdetään hakemaan esikoinen hoidosta kotiin päikkäreille ja illalla uimaan. Ukkojen laatuaika ilta taas tulossa :)

Huomenna mökille! Hyvää viikonloppua!

HM ja poika <4kk + typy 1v 7kk
 
NAJ
ALM: Ihanaa että yö sujui paremmin. :) Yöunet on niin tärkeä juttu, ettei sitä tajuakaan ennenkuin ne menettää. Meidän tyttö syö kerran yössä, mutta keskimmäinen on nyt herätellyt kun näkee painajaisia : / voi pientä. Heräily kulminoitui eilen, kun poika vaan huusi huutamasta päästyään. Kaikki tässä maailmassa itketti ja oli ihan super epäreilua. Onneksi viime yön sai nukuttua ja tänään olikin sitten hyväntuulinen poika aamulla. Itselläkin parempi olo kun sai nukkua. Tytön heräämiseen en oikein herää kunnolla, kun otan tytsyn viereen ja tissi suuhun sitten unta kaaliin.

Voimia kaikille jotka kamppailette parisuhteen kanssa :hug:

Mairalle Kiinteistä: Kun kiinteät aloitetaan 3-4 kk iässä, niin alkuun maistatetaan maku/viikko tahtia. Esikoisen kanssa aloitettiin niin että ekana päivänä 1 tl, tokana 2 tl, kolmantena 3 jne. Parin kolmen viikon maistelemisen jälkeen lisätään toinen ateria. Jos ensimmäinen on esim, klo 12, niin toisen voi antaa klo 18.00. Uudet maut annetaan aina päivän ensimmäisellä aterialla, jos tulee mahavaivoja, niin ei tule yöhuutoja. Kun on totutettu 12 ja 18 aterioihin, listään niiden väliin välipala. Noin 5 kk iässä voi aloittaa lihan/viljat ja sitten 6kk se kumpaa ei ole aloitettu. Tärkeintä minun mielestä on vähän kuulostella vauvaa ja mennä hänen tahtiinsa. Minä liputan aina lapsentahtisuuden puolesta. Toivottavasti auttoi, minulla on kyllä niin kauan soseiden aloittamisesta että jollain voi olla tuoreempaakin tietoa .

Voimia nuhaisille pienille ja aikuisille

Mä sitten kävin ostamassa käytetyn haalarin, joka pitää ainakin jonkin verran vettä. Tuo on vaan ihan mahdottoman iso, mutta menee kun ei tuo tyttö maassa kuitenkaan ole. Kiitos kaikille kommenteista. Keskimmäinen kun oli pieni pystyi paremmin katsoa että milloin menee ulos, nyt on mentävä satoi tai paistoi kun pojilla on harkat.

Tytöllä meni nukahtaminen hankalaksi, pyöri ja hyöri ja löytyi omistuisista asennoista kiukuttelemasta. Ratkaisuksi keksin kapaloida tytön, ainakin eilen illalla nukahtaminen sujui samoin tänään päikkäreille =)

Sellaista tänään, taidan mennä siivoilemaan taas, esikkokin pääsee kohta koulusta

T:NAJ+Tyttö 3kk
 
Ronsutar Voimia sinne raskaisiin hetkiin! Ero on aina kova paikka! :hug: Onneksi niko voi paremmin!

KH Ei ryömitä vielä, mutta kyllä se siltä näyttää, että kova on ainakin yritys :D Hyvin menee kädet ja jalat vuorotahtiin niinku ryömimisessä, mutta liikkeelle ei pääse ja sekös hermostuttaa :D

ALM En osaa kyl sanoa, meillä peukku tipahtaa pois suusta kun nukahtaa kunnolla, onneksi. Joku neuvolassa puhu, että koittaa laittaa yöks esim. jokku puuvilla käsineet tai sukat tupoks, ettei pääse sormia syömään. Äkkiä pitäs kuulemma homman unohtua.

NAJ meillä tyttö oli siroa sorttia jo syntyessäänkin eli 3100g ja 49cm pitkä. Ihanne olis tuo sormiruokaa ja sosetta yhdistellen :) Voi tuo vauvatanssi on varmasti ihanaa, tykkääkö teidän tyttö? Ite mietin myös samaa tuon haalarin suhteen, kauheen vaikeaa.. Samalla mietin, että mikä koko olis järkevä.

emv voi ei! Kurjia nuo lähimmäisten sairastumiset :hug: Varmasti sekavat fiilikset :(

Tsirppi KIITOS! :) On kyllä käyny moneen otteeseen mielessä, että lopetan, mut aina sitä on yrittäny taistella päivästä toiseen. Kuitenkin koen imettämisen helpommaks kuin pullosta syöttämisen. Eikä sen puolen, ei tuo tyttö pulloa huoli.. :/ Toivon kyllä, että imetys onnistuisi ainakin sinne puolen vuoden ikään asti. Hienosti teillä rintamaidolla kasvetaan :) Kannattaa käyttää vakuutus hyväksi, jos sellainen on =)

ALM Oii, teillähän tyttö teki aimo harppauksen yöunissa, toivottavasti sama jatkuu :)

Maira Toivottavasti saisitte välinne kuntoon :hug: Mää kans olisin kiinnostunut tuosta kiinteiden aloituksesta ja siitä miten sen kanssa edetään, kuin nopeesti määriä voi lisätä jne.. :)

Tänne rintamalle ei uutta. Kovasti tyttö yrittää tosiaan ryömiä ja kääntyä selältä vatsallee, vielä kumpikaan ei oo onnistunu. Uskon kuitenkin, että ryömimisen onnistumiseen menee vielä reilusti aikaa. On se hassua, kun ei tuo vielä periaatteessa liiku, niin kuitenkin tyttö onnistuu jollain ihmeen ilveellä kieputtamaan itteään lattialla johonkin suuntaan. Aina hänet löytää jostain eri asennosta/paikasta mihin on lattialle jättänyt.

Täällä on kauhee talokuume tai pikemminkin raksakuume. Reilun viikon päästä täällä tulee kaupungin tontit jakoon joita päästään hakemaan :p
 
NAJ
Vielä täällä :ashamed:

Alisa: Tyttö tykkäsi ihan mahdottoman paljon tanssista, nauraa kihersi melkein kokoajan ja sitten tanssin jälkeen maistui ihan hurjan pitkät päikkärit. Meidän tyttö taa ei ollut mitenkään pieni syntyessään, 3,945 ja 51 cm, paino tippui jonkin verran ja kun lähti nousuun, niin aika hintsusti sitä tuli lisää. Nyt on kokonaisuudessa tullut 1,3 kg kolmessa kuukaudessa =) . Mun muistaakseni jos aloittaa kiinteät 6kk iässä, voi ruokia lisätä vähän nopeammin kuin maku/viikko. Ajattelin itse että jos syöminen sujuu ok, eikä tule oireita, niin ehkä 4 päivän välein uusi maku. Pari viikkoa kun on syöty kiinteitä sitten toinen ateria ja siitä parin viikon kuluttua kolmas. Kun on syöty noin kuukauden verran kasviksia ja hedelmiä niin sitten joko puuro tai lihat. Jos kiinteät aloittaa 6kk iässä voi olla fiksumpaa aloittaa liha ennen viljoja, raudan saannin turvaamikseksi, eli liha 6kk, viljat 7kk iässä. Kun puurot tulevat mukaan niin sitten ensin aamupala ja vikana iltapuuro. En vielä tiedä mihin väliin meinaan sen vellinkin vielä änkeä, jos ängen. Nyt arvon että pitäisikö koittaa suostuisiko tyttö juomaan pullosta, kun pumppasin maitoa, jos ei niin sitten säästän maidon soseiden tekoa varten.

NAJ+Tyttö
 
Alisa meinaatteko alkaa taloa rakentaa? Meillä olis vähän niiku samat suunnitelmat. Täs likellä missä nyt asutaan,ni olis pari ok tonttia. Mut ku ei tiedä et rakentaako vai ostaako "käytetyn" talon. Mitä ollaan kateltu myytävänä olevia ok taloja,ni hinnat on ihan älyttömiä :kieh: täällä pyydetään vm. 2006-2009 taloista pitkän matkaa yli 200.000e. Ja jos ite rakentas ni jäis kyl alle ton 200.000e. Mut pitää mietttiä vielä mikä on paras ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
4kk lääkärineuvola oli eilen ja ihan terveen paperit annettiin. Ehkä lähdetään lastenkirurgille, kun herralla on kaks varvasta kasvanu yhteen. Ei kuulemma paha juttu, kun luut on molemmilla omat, nahka vaan noin puoliväliin saakka yhteinen. Meillä on vakuutus, joten mahdollisesti käydään yksityisellä.
Tsirppi
Meidän pojalta leikattiin nivystyrä tuossa elokuun alussa. Itse yritin ensin yksityiselle leikkaukseen, mutta soitettuani kaikki yksityiset sairaalat/lääkärisemat läpi, jotka tekevät leikkauksia, kävi ilmi, että kukaan ei Suomessa leikkaa nukutuksessa alle 9kg vauvoja kuin Lastenklinikka Helsingissä, joka on siis kunnallinen paikka.

Jos siis teidän vauvalle ei riitä paikallispuudutus, vaab pitää nukuttaa tuossa varpaiden erotuksessa, niin ainoa paikka siis on Lastenklinikka, jos ei siis paina 9kg.

Lapsivakuutksesta
Mullakin on Aktiasta lapsivakuutus, jossa ei ole mitään omavastuuta. Otin sen juuri sen takia, koska itse ei sitten tarvitse maksaa mitään, kun käy lääkärillä.
Ikävä kyllä olen huomannut, ettei siitä varmaan tule olemaan kovin paljon hyötyä, koska kun kello lyö 18, en pääkaupunkiseudulla ole yhtäkään yksityistä lastenlääkäriä saatavilla! Yksityisillä on vain yleislääkärit tarjolla. Itsestäsi siinä tapauksessa on jo parempi mennä Lastenklinikalle, koska siellä sentään on lastenlääkäri ja viimeksikin sinne pääsi todella hyvin, ei ollut jonoa.

Nukkumisesta
Täällä on kyllä uni vähentynyt dramaattisesti. Poika nukahtaa 22 maissa tai myöhemmin, nukkuu todella hyvin koko yön, herää syömään 04 aikoihin, syö n 40min ja nukkuu sitten 06-07 asti. Eilenkään ei sitten päivällä suostunut nukkumaan kuin tunnin. Ongelma vaan on, että äitikin tarvitsisi enemmän unta. Mä kuitenkin yritän aina nukkua, kun poika nukkuu. Tuosta vaan tulee hädintuskin edes 8-9h päivässä unta.
Joskus kyllä suostuu nukkumaan päivisin sen 3h.
Hereillä ollessaan on tyytyväinen, joten ei ole mitään mahakipujakaan. Tietenkin kitisee enemmän illalla, kun on väsynyt tai ei viihdytetä. On vain hankala löytää mitään lounasaikaa edes itselle, kun poika vaatii koko ajan huomiota. Mahalleen voi jättää yksin vain pariksi minuutiksi ennen kuin tulee itku.
 
huoh et on ollu raskas päivä.. aamupäivästä oltiin pari tuntia kaupoilla ja meni tosi hyvin, ajattelinki et vauva varmasti nukahtaa kun kotiin päästään, mut puol 7 asti oli yhtä kitinää ja vonkunaa et meinas hermo mennä.. : / nyt sit puol tuntia sitten nukahti, ekoille päikkäreille!:kieh:

oli varmasti jotenki yliväsyneeksi päässyt, toivottavasti heräis paremmalla päällä.
 
Heips! Olen kovasti yrittänyt käydä lukemassa teidän juttuja, mut kumma miten tuo aktiivisuus palstailussa on vähentynyt kun vauva on kasvanut, tuntuu ettei aikaa enää jää kun vaatii jo paljon huomiota ja ainahan tietty on jotain kotitöitä tekemättä.. :ashamed:

Ensimmäisenä yleispätevä halaus :hug: kaikille, joilla on enemmän tai vähemmän rankkaa erilaisten asioiden kanssa painiessa!

Vaatekoossa on meillä jo melkein kokonaan siirrytty 62 -> 68. Joitakin reilumpia 62 housuja tms. käytössä, mut 62 bodeissa ei enää pituus riittäny. Välikausipuvun hankin minäkin kirpparilta, Reima koko 68, mut en tiedä miten se kestää vettä tms. Ajattelin että auto/kauppareissuille se ois hyvä normivaatteiden päällä, ja vaunussa fleeceasun kans. Masulleen ei vielä ittekseen tyttö mene, mut tykkää ja osaa jo aika tukevasti istua sylissä sekä ponnistella siitä seisaalleen =) (ja sit hetken raivarit kun lopetat avustamisen) :D

Ihanaa, kun toisilla on vauvatanssia ja -uintia! Varmasti todella ihana kokemus! :heart: Itseä harmittaa ihan sikana, kun en ehtinyt ilmottautua.. :headwall:

ALM onnittelut pitkistä yöunista! Tuntuu varmasti aivan loistavalta! :D

Itsellä lievä väsymys alkaa painaa kun pitkät unipätkät ovat jääneet historiaan. Sanni on nyt jo pidemmän aikaa käynyt yöunille 20-21 aikoihin, ja ainoa pitkä unipätkä (5-6h) päättyy siis klo 02-03 aikoihin yöllä. Siitä eteenpäin hän nukkuu 2-3h pätkiä. No itse en edes näin yliväsyneenä kykene nukahtamaan noin aikaisin illalla, joten pisin yhtäjaksoinen uneni on jotain 2,5-3h ja samanlaisia pätkiä aamuun asti :( en tiedä, pitäiskö pyytää unilääkkeitä lääkäristä, vai mitä - tuntuu ettei millään jaksais tällasta. :( Vaikka tiedän, että täällä on muutamia, jotka ovat sinnitelleet tuollaisilla unilla alusta asti. Mut aiemmin meillä oli helppoa, kun tyttö kävi vasta 22-23 aikoihin unille, niin sillon pystyi itsekin käymään samalla, ja sai pidemmän (4-5h) unet. Kiinteiden aloittaminen vois tietty tuoda helpotusta, tai sitten ei, ja kun taas kovasti tahdon täysimettää sinne 6kk asti...

Paljon tsemiä Alisa84, kun sitkeästi imetät siitä rintajutskasta huolimatta! Ja toivotaan, ettei tarviis luopua vaan pystyisi imettää 6kk asti.

Täälläkin ollaan pohdittu tuota kiinteiden aloittamisen ajankohtaa ja määriä yms. joten kiitos NAJ noista sun kiintee-infoista, tämä äippä pääsi vähän paremmin nyt kartalle :cool: Olisin varmaan neuvolassa kysellyt samoja juttuja kuitenkin.

Joo, kyl se aika rientää (liian!) nopeesti, ei tajuukaan, Sanni huomenna 4kk ja ens viikolla ois neuvola. Pitää sit tulla kertomaan neuvolakuulumiset. Saas nähdä miten on kasvanu, kotivaakaa en ole nyt testannut..

Muttamutta, se on tuo tyttö jo unilla, joten jos kohta lähtis yrittämään itsekin sitä unta...

vendela & Santsukka
 
:hug: kaikille sitä tarvitseville.

Meillä on huomenna 4kk neuvola. Vähän jännittä että kuinka paljon on mahtanu poika kasvaa.
Ollaan reilun viikon verran jo syöty perunaa, eilen maistettiin jo hiukan ruusunmarjaakin. Velliä on saanut jo kuukauden päivät.
Niksu on nyt ihan hirveässä flunsassa, nenä ihan tukossa mutta onneksi pystyy yöt sentään nukkumaan.
Me saatiin eilen tietää että meidän tarjous yhdestä talosta on hyväksytty :) Saadaan marraskuussa jo muuttaa.
 
Iltoja kaikille!!

Kirjoittelu iteltä jäänyt, kun tää kone herjaa vähän väliä...:kieh:

:hug: kaikille sitä kaipaaville, tuntui nyt olevan useampi kellä erilaisia huolenaiheita! Jaksuja!

Ekana pitää hehkuttaa kun Santtu täytti tänään 4kk :heart: ja sen kunniaks kääntyi ekan kerran masulleen! :heart: vähän olin iloinen, piti ihan taputtaa ja tuulettaa!! :cool:

me käytiin jo 10pv 4kk lääkäri-neuvolassa, ja painoa oli 6195g ja pituutta 63,2cm (3kk 5740g ja 62,5cm) eli nyt on tasoittumaan päin kun edellisen kerran oli tullut kunnon kasvupyrähdys..

Meilläkin on ollut pieniä huolenaiheita, kun Santulle ilmaantu yhen äikin n.10 pientä lilan väristä mustelmantapaista pistettä toiseen sääreen ja sit parin päivän päästä vasemmalla puolella oli turvonnut imusolmuke...ja minä tietenkin heti ajattelin kaiken pahinta...(leukemiaa, anemiaa tms.)
noh, lääkäriin sit vein ja ottivat verikokeita--->trombosyytit oli hieman koholla...ja sti saatiin vielä uus aika seuraavalle päivälle ja minä muodostin jo hirveitä kauhukuvia mielessäni...:'(
mutta onneksi lääkäri sanoi, että ei ole mitään hätää, kun ne on vaan lievästi koholla ja imusolmukekin on ihan harmiton, pitää vaan nyt seurailla ja 3kk päästä käydä uuskiks verikokeissa...toivottavasti ei sit oo lisää noussut!

Meillä Santtu syö siis tällä hetkellä velliä ja 2xpäivässä sosetta, toinen on lämmin sose ja toinen sit joku hedelmä tai vastaava... poika on ollut erittäin tyytyväinen ja yö unet on olleet tosi hyvät eka pätkä 20/21-5/6 eli noin 9h. ja sit nukutaan vielä 8-9 ja ylös... mutta mutta, nyt on ollut pari yötä levoton, syö jo aiemmin ja sit jää jotain valittamaan jopa tunniksi, ei millään meinais uudestaan nukahtaa...liekkö sitten hampaita tuloillaan...kauheeta on kyllä toi kuolan ja nyrkin syönnin määrä...ja lusikkaa jyystää kun annan soseita, samoin pullon tuttia jyystää, oon välillä antanu pureskella tota purulelua ja kyllä on kivaa sitä sit jyystää, kun siin on niitä kivoja nystyröitäkin! =)
Silloin kun alotin Santulle soseet n.3kk iässä, niin oli kyllä alusta asti niin valmis siihen hommaan, ihan kun ois aina syönyt lusikasta, vaikka en edes niitä d-tippojakaan antanut lusikalla, poika kyllä niin hyvin avaa suunsa ja on tosi siisti syömään...mahavaivojakaan ei ole ollut yhtään, aluksi hieman kovempi maha mut ei itkeny sitä, annoin silti lisäksi luumu-sosetta jottei menisi kipeäksi...

Voi oispa kyl ihana saada uusi omakotitalo ja just rakentta sellainen mieleinen...mutta sen tiedän, että meille tulis miehen kans ero jos siihen rumbaan ruvettais..ehei tulis mitään... siks me ostettiinkin 4 vuotta sitten tämmönen "käytetty" talo..:saint: voihan tätäkin sit pikkuhiljaa ruveta remppailemaan, kuhan paremmille tuloille pääsee...tää on niinkun -87 vuonna rakennettu, eihän tää nyt ihan mikään ikäloppu oo mut pientä pintaremonttia vaille...:whistle:

noista soseista vielä mun meilestä niihin ei ole oikeaa määrää aloittamiseen tai ylipäätänsä, koska vauvat ovat niin erilaisia, toki siis pienellä määrällä kannattaa aloittaa, ja sit myöhemmin sitä suurentaa, ettei nyt ihan runttase purkillista toiselle naamaan (jokainen nyt sen tietää :) me aloteltiin sillon luumulla n.4tl kerralla ja sit n.1vkon päästä söikin jo melkein puol purkkia ja nyt menee koko purkki kerralla..:) ihan lapsen tahtisesti mentiin ja mennään edelleen, kyl se Santtukin ilmoittaa sit kun ei haluu enää ja kans jos haluu lisää...=) vähän ehkä pikaisesti ja huonosti selitetty mut meillä tää ainakin on toiminut eikä masuvaivoja ole tullut ja yö uniinkin on tullut potkua =) ja nyt kans keitetty perunakin menee, kun jossain vaiheessa yökki kauheesti siitä, kun siihen jää semmosia tosi pikkusia rakeita...
Tietenkin vielä korostan,että vauvat on erilaisia, toisille käy massuun ja yöunet häiriintyy ja toisille ei..mut kylhän sen sit vauvasta "näkee" mikä on hyvä ja mikä ei...:) ja makuja meillä on syöty monenlaisia tässä 1kk aikana, ja kaikki menee...ilme vaan on ihmetteleväinen uuden maun kanssa, mut sit heti haluu toisen lusikallisen kun huomaa, et joo on tääkin hyvää :)

Joo, mut nyt rupee väsy jo hävittämään ajatuksia, palailen toisen kerran taas, ja perehdyn paremmin muidenkin kirjoituksiin...:ashamed:
Öitä! :wave:



Toukomamma ja Santtu 4kk! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Meillä olis tänään ollu Henkan neuvola,mut peruin sen ku mulla on tää räkätauti ja älytön yskä :snotty: viimeyönä oli kuumettakin. No menemme sit ens tiistaina neuvolaan

toukomamma tää meidänkin talo on vm.87. ja ihan hyvässä kunnossa ollaan rempattu koko talo,mut siks pitäs myydä ku tarttettas isompi. Yhdelle pojalle on pitäny tehdä takkahuoneesta huone. Meillä ei oo täs neliöitä ku 104. Ollaan kateltu sellasta 120-125 neliöistä taloo.

Mä en oo vielä Henkalle antanu hedelmäsoseita tai siis kyl luumusosetta mut en muita.

Mut nyt vetäydyn tonne sohvalle.

baby dream ja Henkka huomenna 4kk :heart:
 
Tänään oli 4kk neuvola
(3kk)

paino 8450g (7550g)
pituus 65,5cm (63,5cm)

"Hymyileväinen poika. Kasvaa hyvin. Pari viikkoa sitten aloitettu perunasose. Kyljelleen kääntyy. Lelusta kiinnostuu, yrittää tarttua. Reagoi ääniin. Jokeltelee."
 
Moi..

Tääl on koko viikko ollut huutoa, huutoa ja huutoa.. yötkin ollu kitinää, nitinää ja huutoa.. Päiväunetkin on tosi lyhkäsiä ja niistäkin herätään huutaen. Ikenet ei punota eikä oo turvoksissa, korvia ei hinkkaa, ei oo kuumetta.. Ite meen pitkin seiniä! Tuttu sano et se on tylsistyny, mut jos niin on miks se sit huutaa yötkin? Ite oon aika hermona ollu nyt, poika ei viihdy missään ja sitä kanniskellu. Kämppä kun räjähdys, mitää et voi tehä ku on semmonen 8kg puntti koko ajan kainalos :( Kiitoksia ja anteeksi purkautuminen

Luumusoseesta joku kyseli joskus täs.. Mä annan 3lusikallista ja se pehmittää mahaa jo tarpeeks :)

Joku tais kysellä kans jossain vaihees miten alotella kiinteet vai oonko ihan hakuses :confused: Me alotettiin eka kaks lusikkaa, seuraavana päivänä kolme. Lisäsin joka päivä lusikallisen ja kun oltiin kuudennen lusikan kohalla sit sai poju syödä jo niin paljon ku jakso :D Eli puol purkkia menee ainakin :p Nii ja kaks viikkoa syötiin samaa ja sit kokeiltiin toista.
Aika jännä kun Eetu rakastaa porkkana-peruna sosetta, mut siit vellistä meni maha ihan sekasin : / Luulis et samanlaisia olis mut velli vaan jatkettu maidolla.

Välikausipuku on meilläkin ja se hylkii vettä. Se on tuulipuku ja sinne alle vaan laitettu äitiyspakkauksesta saatu se kamala haalari (vaalea väriltään) plus päivävaatteet. Meil vaan tuulipuvussa on lahkeet lyhyet, onneks mummu kuto villasukat ja hiatkin on lyhyet mut tumpuilla korjaantuu sekin. Ei raaskis ostaa nyt uutta kun pian saapi alkaa toppapukua käyttään.

Oi, talo haaveita muillakin :) Puhuinko siit unelmatalosta? Se oli ihan läpi mätä, eli siin meni se :( Koko ajan kahtellaan omaa omaa, mut myös etitään rivaria vuokralle.. Tääl on vielki sikakuuma jos paistaa hetkenki aurinko : /

whitey kattaako Aktian vakuutus aivan kaiken? Tapiola ei kata äidinmaidon korviketta, eli soijamaitoa vaikka sais reseptillä.

Onko kellään lapselle kuulosuojaimia? Mietittiin et voikohan jo 4kk hankkia? Mennään huomenna kahtoon kun mun veli ajaa jokkista ja en tiä kuin kovat äänet siel on.

Nyt on ihana rauha, poika nukkuu päikkäreit ja isi on suihkus. Taidan mennä keittään kaffetta ja käydä parvekkeella pahuuden teossa :p Sit ois kauppaan meno, pakko hankkia mikro kun maitoa lämmitetään n.1min verran :D Huomen ois sit sitä jokkiksen kahtelua ja rääkymistä kun pelkään et velikulta lentää autollansa näreikköön :D ja sunnuntaina EHKÄ anoppi tulee kahville. Eivät ookkaan käyny, viimeks sillon kun Eetu synty. Ei turhan usein käy : /

Mut nyt :wave:

Ai joo, mä en kirjottanu raskausaikana mitään ylös ja se harmittaa.. Mut sit keksin et ahaa, kaksplussalle kirjotettu kaikki :D Joten eilen selasin ihan alusta asti tekstejä ja tallensin omat kirjottamani koneelle. Näin saan raskausajan muistot ylös :)
 
whitey kattaako Aktian vakuutus aivan kaiken? Tapiola ei kata äidinmaidon korviketta, eli soijamaitoa vaikka sais reseptillä.
En ole ihan varma, koska itseäni ei se ole kiinnostanut. Aion kuitenkin imettää kauan ja sit jos on jotain allergiaa, niin voi maksaa omasta pussista. Olen lähinnä ottanut tuon vakuutuksen sairauksien varalle, jos pitää käydä usein lääkärillä. Ehdoissa sanotaan, ettei kivennäisaine- ja ravintovalmisteita korvata, joten sitä pitää tiedustella vakuutusyhtiöltä, onko soijamaito ravintovalmiste. Ilmeisesti on.

Mä kyl voin varoittaa, että tuo Aktian lapsivakuutus maksaa lähes 500e vuodessa, joten kannattaa harkita, mitä siinä arvostaa vrt. muiden vakuutusyhtiöiden vakuutuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
4 kk neuvolamitat meidän tytstyllä: 61,5 cm ja 5666g , neljä senttiä oli tullu kuussa

Nukkumisasennosta: Meillä tytsi on päättänyt, että hän nukkuu vain mahallaan ja pinnasängyn nurkassa naama nurkkaan päin. Äiti ja isi täällä paniikissa kääntelee tyttöä selälleen... Sanokaas nyt, annetaanko vain nukkua mahallaan? Eihän sitä voi millään koko yötä kytätä, milloin kääntyy... viime yö kyllä meni niissä merkeissä, kun hermostuttaa niin kovin, että saako happeakaan. Hienostihan tyttö päätään kannattelee ja kääntyy selälleen ja mahalleen itse, joten siinä mielessä kai on ok... voih...näitä pelkoja!
 
Oli pakko kommentoida Äitiliinille nukkumisasennosta:
meillä on nukuttu aina mahallaan, huolimatta neuvolan varoituksista. Alussa pojalla kädet vatkas niin että se heräs vähintään puolen tunnin välein, olin täysin hajalla siihen heräilyyn. Sitten kokeilin yks ilta nukuttaa mahalleen ja poika nukkui 4h putkeen! Siitä lähtien meillä on nukuttu mahallaan, nykyään nukahtaa 21.00 ja herää vasta 7.00, ilman syöttöjä. Päätä poika on kannatellut melkein syntymästä asti, mutta alussa olin itekkin aivan paniikissa kun jokapaikasta varoiteltiin tuosta mahallaan olosta. Itse tiedät mikä sun lapselle on parasta, teet niinkuin hyvältä tuntuu.
 
äitiliini mulle joskus sanottiin että vauva saapi nukkua vaikka mahallaan viimeistään silloin kun ite siihen asentoon kääntyy. Silloin osais myös asettaa pään niin että henki kulkee..

meidän pikkuakalla on nuha:(. Meillä muilla ei ole.. tiiä sit mistä on sen saanu. Mut aloin antamaan tänään gefilus plus-maitohappobakteereja (kun ei nyt anneta d-vitamiinejakaan), saapi nähä onko apua.

Hauskasti pikkuakka nostaa takapuoltaan kun on mahallaan:D.. Mulla ei ole mitään muistikuvaa koska esikoinen alkoi liikkua mut ei nyt sentään vielä, pikkuakka on vasta 3,5kk mut hienosti se treenaa.

Mä täs mietin minne kauas lähtisin kun oon ansainnu vuorokauden omaloman. Risteilyt on ehdottomasti pois laskuista, musta ne on hanurista. Mä oisin tyytyväinen siihen että saisin rauhassa istua ravintolassa/kahvilassa viinilasillisella ja lukea kirjaa (tällä hetkellä tenttikirjaa kun ilmoittauduin avoimeen yliopistoon) :)
 
Huomenta!

Pakko tulla hehkuttaa meidän Henkka käänty tänä aamuna selältä mahalleen =) on jo pitkän aikaa menny kylelleen mut käsi on jääny alle mut nyt se onnistu jee!

Henkalla on vähän yskää tarttunu multa varmaankin,mulla ihan mieletön köhä ja nuha.

Mut nyt pojalle aamu maidot. Huomenna neuvola sit lisää.

Mukavaa viikon alkua kaikille :wave:

baby dream ja Henkka 4kk :heart:
 
Heipsan!

Pitkään aikaan en ole ehtinyt lukemaan juttuja tai kirjoittelemaan, kummasti tuo pieni mies vie aikaa :)

Meillä ollaan onneksi oltu terveinä koko perhe! Toivottavasti tämä flunssa aalto menee pikaisesti ohi, kun tuntuu joka toinen olevan sairaana...

Ihana aamu tänään, Manu heräs niin hyvällä tuulella. Nauraa räkätti ensimmäistä kertaa ihan kunnolla! <3 Voi että...

Meillä on kehityttty ihan hirmuista vauhtia! Manu RYÖMII jo! :) Ihana pieni toukka mönkii joka paikkaan kun silmä vaan välttää... Lelun perässä menee koko ajan ja siitäkös itku tulee kun lelu aina karkaa lattialla kauemmas kun kädet niin innoissaan huiskii :D Nyt on helpottunut huomattavasti tämän mamman arki, kun hyvin viihtyy lattialla enemmän. Ei koko aikaa tarvitse kantaa ja olla lattialla kääntämässä selälleen :wave:

Varpaatkin on löytänyt tiensä suuhun :D Ei meinaa tulla soseiden maistelusta yhtään mitään kun omat varpaat on toisen mielestä paljon paremmat kun mikään kasvissose :D Hih!

Meillä ollaan syöty nyt kaupan soseita ja ne tuntuu uppoavan tosi hyvin! Tein sitten yks päivä itse peruna porkkana sosetta itse, laitoin oikein isoooon satsin myös pakkaseen ja jätin tietenkin pari annosta jääkaappiin samalle päivälle. Mutta mutta, eipä poijjalle kelvannutkaan äipän tekemä sose :D Irvisteli ja sylki kaiken pois! :D Miten työ nuut teette soseet? Veteen vai maitoon? Laitatteko jotain öljyä sekaan?

Neuvolassakin käytiin ja siellä kehuivat kovasti pojan kehitystä. Lääkäri sanoi: "vaikuttaa ikäistään vanhemmalta, kun noin kovasti seuraa ja tarttuu heti esineisiin. Jämäkkä ja täydellinen poika on!"


Mutta edelleen nuo yöunet on yhtä hulinaa... Välillä menee yöt suht hyvin, mutta itkeskelyä ja heräilyä on joka yö! Huh huh :( Meillä poika laitetaan nukkumaan kyljelleen tai selälleen, mutta hetkessä hän kääntyy masulleen nukkumaan, niin on näköjään pojasta parempi nukkua :D Enkä ole kyllä kertaakaan kääntänyt häntä takaisin, koska siitä ei ole mitään hyötyä...

Millaisia päivärytmejä teille on muodostunut?

Puksu ja Manu :heart:

Ps. Meidät voisi taas lisäillä tuonne ykkös sivun listaan. Eli poju syntyi 2.5.2010 viikoilla 40+2, 3596g/50,5cm
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa!
Ei enään aika riitä samalla tavalla kirjoittamiseen, lukemassa kyllä käyn.

Ihan ekaksi iso:hug: kaikille sitä tarvitseville! Tuntui monella olevan huolta ja murhetta.

Atte oli 4kk neuvolassa 65.2 cm ja 7190g, ens viikolla onkin sitten jo 5kk neuvola, apua mun vauva kasvaa liian nopeesti!
Vaatteista on vielä pääsääntöisesti 62cm käytössä, tosin bodyt alkaa pikkuhiljaa käymään pieniksi.
Välikausipuku ostettiin 74cm, josta saa hihat ja lahkeet käännettyä tumpuksi ja töppösiksi..Menee sama vielä keväälläkin...

Kateellisena lueskelin muiden vauvojen yöunista..meillä nukutaan edelleen huonosti.
Pahimillaan herätään 1-3 tunnin välein. Yleensä riittää että laittaa tutin ja tassuttaa hetken..1-2 kertaa syödään yössä. Illalla nukahtaa hyvin itsekseen, mutta yöllä ei nähtävästi osaa nukahtaa takasin uneen itse..Muutenkin pyörii ja hyörii unissaan.
Meillä ei siiis kiinteiden aloittaminen parantanut unia yhtään! Luin kyllä että usein 4-5kk ikäisille vauvoille tulee uniongelmia, samalla kun ympäristö alkaa kiinnostamaan ja opitaan uusia taitoja.
Mutta tässä on kuukausi menty niin huonoilla unilla, et välillä tuntuu et järki lähtee, mut kaipa se tästä joskus helpottaa..
Kaiken lisäksi nyt on vielä flunssa kiusana, plaah! Ja vesirokkoa odotellaan..Tytöllä on tarhassa vesirokkoa tosi monelle ja nyt tosiaan odotellaan, et tuleeko meille..

Taloista on ollut kans juttua..meilläkin on tällainen vanha ok-talo ja vaan 2makuuhuonetta eli parin vuoden päästä pitäis laajentaa vähän. Voi, kun saiskin uuden talon, mut meidän suhde ei kyllä kestä rakentamista ja vaikka joudutaan ottamaan lainaa laajennukseen niin silti kokonais lainamäärä on aika pieni sillä saatiin tämä talo todella halvalla, ja sen kyllä huomaa, vanha on vanha:D

Nokkamukin ostin viime viikolla. Venttiilillä oli ja pehmeällä nokalla, atte melkeen tajus et miten siitä juodaan, mut sit meni hermot kun ei onnistunut..pienellä harjoittelulla saadaan homma toimimaan..

Mut nyt taas täytyy lopetella, kun pikku-ukko heräs..koitan taas tsempata tän palstailun kanssa..

Tirpunen ja Atte ihan kohta 5kk:O
 
NAJ Kiva, että tylerö tykkäsi tanssimisesta :) Ja kiitos kattavasta ruokapaketista :D

baby dream sellaset olis suunnitelmat. Käytettykin kävis, mut mää oon niin kranttu, että helpommalla päästään ku suunnitellaan ja rakennetaan oma. Sitte siinä on kaikki mita tarvii/haluaa :) täälläkin juuri tuon ikäset talot on lähemmäs 250 000 ja paljon ylikin, joten kyllä se raksaaminen tulee jonkin verran halvemmaks. Täällä vaan kova pähkäily, että rakentaako 1-kerroksinen vai 1 1/2-kerroksinen. Oiii, hyvä Henkka :)

Asuuko täällä kuin moni kahdessa kerroksessa? Miten lasten kans homma toimii? :wave:

vendela kiitos! Jaksuhali sinnekin! :hug:

meidän äiti oli löytäny kirppikseltä 3e:lla ihanan haalarin :) sillä mennään, ku ilmat vähän kylmenee ja tietenki niin kauanku se mahtuu tytön päälle. Aika reilun kokoselta 68:lta se näytti.

ANin minkälainen ja minkä kokonen talo :) Onnea uudesta kodista! :)

KH Voi kurjuus, mikäköhän pikkuisella on ? :( Kovasti jaksamisia sinne! :hug:

meillevauva täällä on kans tylleröllä nuha :/ Välillä nenä aika tukossa ja välillä taas ei. Kurjaa :( Täälläkin treenataan mahalteen jo liikkumista vaikka mihinkään ei pääse :D

toukomamma no jopas jotakin. Onneks ei mitää vakavaa :hug: Aina lapsen sairastuminen saa kauhukuvat omiin silmiin, toivottavasti pikkuisella kaikki hyvin :)

mistä ootte noita nokkamukeja sillä tippalukolla ostaneet?? Ihan marketeista? Minkä merkkisiä?

Täällä yritettiin yks päivä opetella taas kerran pullosta juontia, mutta ei.. Yritin hörpyttää ja antaa lusikalla, mutta ei kelvannu korvike.. Tämän jälkeen huomasin tytön suun ympärille sellaisia punaisia läykkyjä :O Tunnin päästä ne oli hävinny. Sama toistu toisena päivänä. Eikai tyttö oo nyt sitte allerginen maidolle? Ei kuitenkaan reagoi mitenkään rintamaitoon :confused: Minkälaista koostumukseltaan ja väriltään on muiden rintamaidolla olevien vauvojen kakka?? Onko ihan normaalia, että se on sellasta "vellimäistä", keltasta, jossa ryynejä mukana?

Meilläkin ollaan viittävaille valmiita kääntymään selältä vatsalleen, eilen oli jo aivan hilkulla, mutta käsi jää aina alle, niin sen yli ei vielä oo päässy :D Harjotushan tekee mestarin ;)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä