TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Syyskuussa~~




Tervetuloa kaikki vanhat sekä uudet juttelemaan vauva-arjen ihanuuksista, iloista ja suruista.




SYNTYNEET:

15.3.2010
Pilkkuliini ~~ 32+4 & A 1730g/41,5cm B 2025g/44cm

16.3.2010
Haave ~~ 32+3 1945g

9.4.2010
emv ~~ 34+6 3380g/48,5cm

15.4.2010
napsuneiti ~~ ??+? 2880g/47cm

19.4.2010
Johjo ~~ 38+1 4560g/52cm

20.4.2010
senni1 ~~ ??+? & A 2240g/45cm B 2535g/47cm
MetsäMörrinVaimo ~~ 37+5 3620g/50cm

21.4.2010
Heidi0609 ~~ 38+4 3920g/50cm
Katsu74 ~~ 37+0 3134g/48cm

22.4.2010
Belvis ~~ 34+4

23.4.2010
tirpunen ~~ 38+5 3495g/51cm

24.4.2010
Janskuliini84 ~~ 38+1 3650g/50cm
Vilhelmiina72 ~~ ??+? &

28.4.2010
BornToLose ~~ 38+3 & A 3005g/49cm B 2920g/48cm

29.4.2010
tiitäinen ~~ ??+? 3595g/49cm
alfonsiina ~~ ??+? 2990g/45cm
Adelade ~~ 39+0 2560g/46,5cm

30.4.2010
ce-bra ~~ ??+? 3484g/49cm

2.5.2010
marjutti86 ~~ ??+? 3460g/52cm

3.5.2010
A-L-M ~~ 40+0 3898g/50cm

4.5.2010
KyyneltenHymy ~~ 40+3 4000g/49cm
Tsirppi ~~ 39+6 3130g/51cm
Äitiliini1978 ~~ 2600g/46cm

6.5.2010
sibirica ~~ 38+0
minttuxxx ~~ ??+?

7.5.2010
vennamo86 ~~ 38+1 3090g/51cm

9.5.2010
AnnaBanana ~~ 40+0 3270g/51cm

10.5.2010
Varanikki ~~ 41+2 4435g/50,5cm

11.5.2010
Heikunkeikun86 ~~ ??+? 3130g/47cm
sanzkuli ~~ 41+2 3795g/50cm
Aukku ~~ 40+2 3140g/48cm
tiktu ~~ 39+3 51cm/3865g

12.5.2010
hentta75 ~~ 40+2
Möhvi ~~ ??+? 3900g/49cm
äiti ja 3poikaa ~~ 38+0 3450g/51cm
Miikulainen89 ~~ 39+1 2556g/44cm
Mimmu86 ~~ 41+3 4000g/53cm

13.5.2010
enkelipoikien äiti ~~ ??+? 4455g/54cm

ulB3 ~~ 38+5 2790g/51cm

15.5.2010
Tipsula81 ~~ 40+2 3779g/52cm

16.5.2010
Toukomamma88 ~~ 38+3 2740g/48cm

17.5.2010
vendela84 ~~ 40+6 3280g/48,5cm

18.5.2010
baby dream ~~ 39+2 4210g/53cm
Nappula ~~ 39+1 3290g/50cm
Finu ~~ 41+1 3800g
Järvenneito ~~ ??+? 4170g/52cm

19.5.2010
Cristiina ~~ 39+0 3520g/52cm

20.5.2010
MsDevil88 ~~ 40+5 3820g/51cm
Anin ~~ 39+1 4290g/51cm.

21.5.2010
Riikka90 ~~ 38+5 3500g/48,5

22.5
lypy ~~ 40+0 3500g/51cm

23.5.2010
Sanse ~~ 40+2 4690g/55cm
Magdalena77 ~~ 41+5 3680g/52cm

24.5.2010
Zara81 ~~ 40+4 4040g/52cm
tatomira ~~ 39+2 2960g/46,5cm
tyttö82 ~~ 3230g/48cm

25.5.2010
Haavemamma ~~ 41+2 3880/51,5cm
Ronya83 ~~ 39+2 3275g/49 cm.

26.5
Napero ~~ 40+0 3880g/50cm

27.5.2010
zizilisko ~~ 39+6 3860g/52cm
Whitey ~~ 40+1 3080gr/47cm
Ronsutar ~~ 40+1 3980g/51cm

28.5.2010
Nenu ~~ 41+5
NAJ ~~ 41+3 3945g/51cm

30.5.2010
Alisa ~~ 40+4 3100g/49cm
Auringonkukka ~~ ??+? 3180g/51cm

31.5
Nuppu 123 ~~ 41+3
Meillevauva ~~ 40+4 4380g/54cm

7.6.2010
Hyäkkäysvaunu ~~ 42+0 51cm/3379g

9.6
Maira ~~ 40+1 3530g/50.5

10.6
Selis ~~ 41+1 3600g/52cm



Täältä löydät aikaisempia keskusteluita odottajien puolelta:

<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 9/09 <3
<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 10/09 <3
<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 11/09 <3
<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 12/09 <3
<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 1/10 <3
<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 2/10 <3
<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 3/10 <3 VAUVOJA,VAUVOJA!!! <3 <3
<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 4/10 <3 VAUVOJA,VAUVOJA!!! <3 <3

Täältä löydät aikaisempia keskusteluita "vauvat 0-12kk" puolelta:

TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Varaslähtö kesäkuuhun~~
TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Heinäkuussa 2010~~
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt on saatu uusi pino aikaiseksi, joten korkataanpa syyskuu alkaneeksi :)

Piti käydä oikein kurkkaamassa tuo toukokuisten pino :) Vuosi sitten elettiin jännittäviä aikoja :)

nukkumisesta määki välillä mietin, että nukutaanko meillä liikaa. Yöunille menee siinä 21-23 ja nukkuu seuraavaan aamuun 9-10 sti, tietenkin syöden välissä. Yöunien jälkeen ollaan hereillä max 1,5h ja sit nukutaan 1-2,5h. Sitte ollaanki pari kolme tuntia hereille ja taas otetaan ehkä puolen tunnin tirsat ja seuraavaks mennään jo yöunille.

KH Yleensä meillä viihdytään hereillä vaunuissa. Istuttamisesta.. En kyllä uskaltais istuttaa ennen kuin lähempänä 6kk, kuitenkin lihakset ja selkäranka vielä sen verran kehittymättömät ettei oo tarkoitettu istumiseen. Koita malttaa vielä :) Näin kans kaupungilla ku joku käytti tuota puoli-istuvaa asentoa ja ihan hyvä idea :)

Meillä oltiin eilen tosi kitusia ja kuumeisia noista rokotteista :( Nyt näyttää myös siltä, että silmätulehdus meinaa iskeä päälle : / Silmänympärysiho ihan punainen ja silmä vetistää oikein kunnolla... :(

Ronyakin pääsi nyt listalle mukaan! :attn: :wave: =)
 
Viimeksi muokattu:
istuttamisesta meidän esikoinen istui ruokahetkiä syöttötuolissa kun oli 5kk ja silloin saatiin ihan lupa neuvolasta. Tän nuoremman pimun kanssa mietin just samaa että koskas sitä voi kokeilla. Ei nyt ihan vielä kumminkaan, ikää vasta 3kk.. Mut kaipa se ihan kokeilemalla menee; jos punkee sylissä istuvampaan asentoon ja syöttiksessä ei mee lysyyn ja muutenkin selkä pysyy suorana niin luulis että ne lyhyet hetket jossain syöttiksessä ei tee hallaa..? Kun ei sitä istuta kumminkaan tunteja siinä..

Kiukkuja on meidän neidille tullu nyt viikon ajan enemmän ku normaalisti. Huomenna on kyl viikko siitä 3kk-rokotteesta.. Eilenkin oli karjunnut koko illan ku mä istuksin lekurissa syömässä allergialääkettä. Kotiin ku tulin, pistin tytölle panadolia poskeen. Rauhottui sillä.. Nukkui hyvin yön, söi klo 05 kaikkiaan 2dl ja heräsi uudelleen klo 9 ja EKAN kerran niin että tuhisi vaan kaikessa rauhassa. Eikä ollu ees nälkä ku heräsi.
Tälläkin hetkellä kiukkuaa miehelle..
Mikä lie tuon kiukun sit aiheuttaa..
 
Nukkumisesta en tiedä mikä on paljon ja mikä vähän...Joa nukkuu yleensä sen n. 12h yöllä yhdellä syötöllä eli menee nukkumaan seittemän tienoilla ja heräilee aamulla seittemän aikoihin. Sit vetelee 3-4 x 40min ja joskus harvoin yhdet noista on jopa 1-2h...eli yhteensä unta tule enoin 14-15h/vrk. Kovin on aikainen rytmi jätkällä...

Meillä on kans alettu kiukutella enempi ja etenkin isille ja alkuillasta. En tiedä vaikuttaisko noi soseet mitenkään kun niitä aloteltiin viime sunnuntaina ja nyt on muutamana päivänä ollu tota kitinää ja välillä jopa suoraa huutoa jos mä en ole kotona ollut. Isiltä ei meinaa suostua syömäänkään vaikka tuo on ihan aikaisin kotona kun lähteekin aamusta aikaisin...Ja tuo on aina ollu samaan aikaan. Kauheeta huutoa ollu muutenkin tällä viikolla tuo nukkumaanmeno, syliin ei oo rauhottunut millään iltamaidon jälkeen, kunnon konsertti päällä. Eilen sit kokeilin viedä vaan sänkyyn vaikka huusi, sinnehän tuo sitten rauhottu kun sai tutin suuhun niin yheti. Tänään sama homma ja vein sänkyyn vaikka huusi. Laitoin tutin suuhun ja rätin kainaloon. Sinne tuo jäi tyytyväisenä jumppailemaan ja hämmästelemään. Sylkäs tutin pois ja 20min myöhemmin täydessä unessa...äiti on ihan pihalla :headwall: olisko tuolla sit kuuma sylissä?

Mahduttaisiinko mekin nyt tuonne listalle? Joa syntyi siis 12.5.2010 rv 41+3 53cm/4000g

Toivottavasti Alisa84 ei tulis silmätulehdusta!
 
Jos listalle mahtuu, niin meidätkin saapi sinne laittaa. Tyttö syntyi 4.5.2010. 46 cm / 2600 g

Mimmu86: Kiva kuulla, että muillakin vauva rauhottuu itsekseen sänkyyn. Oon jo miettinyt, että onko jotain vikaa, kun usein parhaiten rauhottuu itsekseen sänkyyn, kun saa heilutella leluja pinniksen reunalla ja nostella jalkoja ylös. Joskus annan tassuhoitoa, jos huitominen käy ihan hirmuseksi, mutta yleensä rauhottuu ihan itsekseen.
Nyt on muutaman kerran vetänyt harson pään päälle ja sitten säikähtänyt kai sitä ja yhtäkkiä kuuluu ihan kamala huuto - ja äiti juokseen sydän kylmänä (varsinkin ekalla kerralla), että minä nyt ja siellä tyttö heiluttelee käsiä harso naamalla... Rauhottuu aika nopeasti, kun ottaa harson naamalta ja puhelee ja silittelee poskea.

Ens maanantaina on sitten neuvola. Jännityksellä odotetaan mittoja. Viimeksi oli ollut ihan hirmunen kasvupyrähdys. Onneks nyt ei ole luvassa mitään piikkejä!
 
Kiitos paljon Alisalle uudesta pinosta!!:wave:
mie oon niin torvelo näitten koneiden kans, että en onnistunu yhtä pinoa tekemään..:ashamed:
noh, kai sitä joskus oppis...

Meillä kans nukutaan aika paljon, yöunia nukutaan yleensä se 12h, kerran syö välissä... sitten päiväunia yhteensä noin 3-5h. vähän vaihtelee..

Istuttamisesta meillä Santtu ei tahois yhtään olla makuuasennossa tai välillä ei edes puoli-istuvassa, punnertaa koko ajan ylös, ni sit oon hetken pitäny istualteen(siis sylissä ollessa) ja sit kun ihan hetken on pitäny ni jo kelpaa taas olla enempi selälleen.. ei miun mielestä ole haitallista, jos sen hetken pitää ja ite vauva "haluaa"...mut jokaisella omat mielipiteensä..näin toimin kans esikoisen kanssa, vauva siis "määrää" tahdin, mitä milloinkin voi ruveta kokeilee...:) kuhan vielä kasvaa niin ois kiva ostaa se bumbo, vai mikä se ny oli, ja siin kokeilla sit istumista...siskon lapsilla on ollu se käytössä ja näyttäs olevan ihan kätsä tapa harjotella istumista ja vauvakin tykkää kun näkee paremmin...
 
Iltaa,

Tervetuloa uudet mukaan :)

nukkumisesta olette keskustelleet. Enpä jaksais uskoa että näin pienet vauvat voi mitenkään nukkua liiaksi. Aivothan kehittyy nukkuissa..vai mites ne sanoo??
Meillä kans nukutaan n. 15-17t/vrk, niin että yöunta 13 tuntia yhdellä tai kahdella syötöllä ja päivisin useinmiten max. tunnin ( tai joskus parin ) tirsoja 3-4x pväs. 2 tuntia alkaa olla maksimi minkä jaksaa hereillä olla ja juurikin alkaa kitistä eikä sylissäkään ole tyytyväinen, mutta kun vie omaan pinnikseen tai vaunuun niin hiljenee ja pian simahtaa ihan itekseen tai tutti suussa :)
Mietinkin että milloinkohan esikoinen mahtoi ruveta nukkumaan ne kahdet päikkärit päivässä...ei muista ei :confused:

Meillä mennään vielä pelkällä Nanilla, mutta ostin jo mm bataattia, porkkanoita ja purkki-maissisosetta. Eli näillä aloitellaan. Täytynee vaikka ensi viikolla laittaa sose factory pystyyn.
Mä taidan kanssa skippaa vellit kun nukkuu maidollakin noin hyvin.
Luumusosetta kyllä maistellaan harvase päivä ruoansulatus syistä ja ukkelia naurattaa niin mahdottomasti =)

Meikä mamma se lähtee huomenna bilettää :rolleyes:Se on niinku eka kerta sitten raskausajan ja lähdenkin oikein yökylään ku ystävät asustaa 100km:n päässä. Tyttöjen koti-iltaa ensin ja sitten baariin. Olo on kuin teinivuosina kun jännittää niin kovasti :D Kotiudun sitten lauantaina joskus kun pystyn ajamaan autoa..pitää ottaa alkometri mukaan.

Hyvää viikonloppua kaikille :heart:

HM ja iso pikku-ukko +3kk ja 1 vko
 
meillevauva panadolia poskeen, eli vauvoille on suun kautta otettavaa lääkettäkin? :confused::cool:
suppojen kans kerran taistelleena olen kiinnostunut... :D

haavemamma naatiskeleppa kovasti bileillasta:heart: itellä ei ole vastaavaa iltaa tiedossa mutta kyllä kieltämättä jo pikkusen haluttas tuulettuun=)

istuttaminen mä olen kyl pitäny vauvaa aika paljonki sylissä istu asennossa, toiv. ei ole haittaa! ku eihän tuo todellakaan ala makuuasennossa olemaan, muutaku syödessä.
itte punkee itteään istuma-asentoon.. syöttötuolikin meillä on jo hankittuna, pare kertaa on testattu max 5 min, tyttö niin naama messingillä on siinä hienosti istunu =)

typy tänään 4kk, ens viikolla sit taas neuvola!
 
Vinkki supon laittoon: meillä mies on hoitoalalla, niin toi töistä semmoset ohuet hanskat mitä hoitajat käyttävät. Ne kädessä supon laitto tosi helppoa. koska suppo ei sula käteen ja pysyy tukevasti kädessä. Tosi paljon helpompaa kuin paljain käsin. Varmaan tommosia hanskoja saa kaupastaki...?
Onneks ei oo suppoja tarvittu ku kerran rokotteen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia!

Alisa kiitokset taas uudesta pinosta ja toivotaan ettei teille tule silmätulehdusta. Meillä se oli mut Henkka onneks vältty siltä.

Haavemamma oikein mukavaa iltaa sulle ja nauti ;)

Istuttamisesta meillä Henkka ei tahdo kans oikein viihtyä sylissä makuuasennossa vaan punkee istuma-asentoon sama homma sitterissä.

Täällä on ihan kamala ilma,vettä sataa ja on oikein kunnon myräkkä|O

Mut nyt on mentävä herra alkaa heräillä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

baby dream ja Henkka
 
Heivaan!

Syyskuu alkoi oikein kivasti! Oltiin eilen siellä piknikristeilyllä ja meni huikean hyvin. Pikkuherra jaksoi koko reissun, eikä juurikaan kiukutellut! :)

Nukkuminenkin menee taas tuttuun tapaan, kun hammas on jo puhjennut, eikä sillä tavalla enää kiusaa pientä :)

Nyt sitte jännittää, kun ensiviikon lauantaina Eino on ensikertaa yökylässä mamman luona. Mulla on kaverin synttärit ja olen lupautunut menemään mukaan rientoihin! :D Vähän jo kaipaankin sitä, että saa nukkua kokonaisen yön ja aamulla niin pitkään kun haluaa. Yksinään kun pojan kanssa olen, eikä oo sitä toista apuna :)

Istuttamisesta täällä ei kans viihdytä yhtää makuuasennossa sylissä, kauheesti pönkätää istumaan, sitterissäkin..

Tavaroihin tartutaan innokkaasti edelleen sekä siirretään lelua / tuttia kädestä toiseen ja hermot menee mahallaan, kun pylly kyllä nousee ja jalat käy, mutta eteenpäin ei pääse :p

Nyt mennään tuonne koleaan ilmaan ja käydään kaupassa ja haetaan mun takki postista \o/

:wave:

nii ja Eino syntyi 13.5. 38+5 ja pituutta 51cm ja painoa 2790g jos listaan pääsis :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kun poika tosiaankaan ei pysy makuullaan, huuto siittä tulee joten istutetaan taikka "roikotetaan". Kukaan ei kuuntele sitä huutoa :D Pojalla kun menee hermo niin se kans menee.

Alisalle kiitosta taas uudesta pinosta :hug:
Iteki miehelle läksytin et on varovainen kummityttönsä kanssa kun sillä on silmätulehus ja jos mies sen saa kans nii sehän on sit Eetullakin :(

äitiliini kyl niit hanskoja löytyy ihan tavan kaupasta, ainakin mun mielestä :) Ite oon saanu äitiltäni, haalii töistä päivämäärän umpeenmenneitä :)

Täällä nukutaan kans paljon. Öisin 11-13tuntia, aamulla ekat päikkärit 1-2tuntia ja päiväl 2-4tuntia.

mimmu meil kans sama, poika ei syliin nukaha vaan väsyneenä alkaa huuto. Sänkyyn vie, nalle kainaloon, tuttisuuhun ja sinne itekseen nukahtaa. Jotenkin ihan mukava kun näin helpolla pääsee :) Mutta joskus ois ihana kun se nukkuis sylissäkin hetken, mutta ei oo meil mahollista huudon takia :/

Marjutti panadolia on nestemäisenä suun kautta annettavana, ite oon sitä käyttäny mut melko hankalaa. Litkua pitää antaa niin paljon et itel menee järki ja panadol on tosi tahmasta, ihana kun se valuu sit pojan leukoja pitkin joka paikkaan. Meil kyl poika tykkää syödä sitä, on aika makeaa.

Viel oon tääl pohjanmaal, sunnuntaina mennään isin luo. Kamala ikävä ollu, hyökkään kyl het kainaloon :) Mut pitää alkaa siivoomaan, mummu meni töihin nii lupasin laittaa paikat kuntoon ja tehä pitsan iltapalaks. Oonki jokapäivä tääl leiponu jotain :p Tulispa kotonaki leipomiseen innostusta.

Mut nyt imuri kouraan, poikakin unilla :wave:
 
Panadolia on tosiaan nestemäisenä. Me ollaan molemmilla tytöillä käytetty sitä, mulle jotenkin helpompaa. Tollaselle 5 kiloiselle määrä on 3ml ja kutittelen leuan alta tai puhallan naamaa kohti kun laitan sitä pienissä erissä kurkkuun. Ei se kivaa ole varmaan vauvasta mutta aina ei voi voittaa.

Kukas se totesikaan että vauvan mukaan mennään? kun tosta istuttamisesta oli kyse.. Mä komppaan! sehän on just sitä vauvan kehitystä että ei enää halua olla makuuasennossa koko aikaa jne. Turhahan sitä on pakottaa tekemään. Mulle on monesti sanottu neuvolassa(kin) että itse osaat lapsesi äitinä lukea lastasi parhaiten=)

Tylsä ilma tänään.. ja taas näitä äidin ongelmia: mitä ihmettä sitä syötäisiin tänään??
 
NAJ
Täällä olisi vielä uusi toukokuinen, jos mahtuu vielä mukaan?

Täällä kirjoittelee pääkaupunki seudulla asuva äiti, ennestään kotoa löytyi kaksi poikaa 03/01 ja 05/05, joukon jatkoksi syntyi 28.5.2010 rv 41+3 nopean synnytyksen päätteksi mustatukkainen tyttö. Painoa tytöllä oli 3,945 ja pituutta 51 cm.

Kirjoittelen myöhemmin lisää, gotta go

NAJ+Tyttö 3kk
 
NAJ Tervetuloa!!

Kukas se totesikaan että vauvan mukaan mennään? kun tosta istuttamisesta oli kyse.. Mä komppaan! sehän on just sitä vauvan kehitystä että ei enää halua olla makuuasennossa koko aikaa jne. Turhahan sitä on pakottaa tekemään. Mulle on monesti sanottu neuvolassa(kin) että itse osaat lapsesi äitinä lukea lastasi parhaiten=)
niin minä sanoin tosta, et lapsen ehtojen/tahtojen mukaan mennään, ja näinhän se on tosiaan jos toinen ei halua olla just esim.makuullaan sylissä ni ei sitä sit väksinin tartteekkaan pitää, mut sekin et miten pitkään voi istuttaa niin huomaa itse vauvasta jos n.5-10min jälkeen pää nuokkuu tai on vaan sen olonen ettei jaksa enää, ni sit assennon vaihto... Ja meilläkin on täällä niin ihana neuvola-täti, et sekin sano, että kyllä minä äitinä tiedän parhaiten miten vauvan kans toimia...sanoin 3kk neuvolassa soseiden/vellijen annosta ja ei hän ollu moksiksaan, sanoi vain et kyl minä tiedän ja kun ei kerta mitään masuvaivojakaan ole tullut ni ok.:)

Jep, mut täytyy ruveta siivoilemaan, täälläkin ihan kauhee ilma, tulee ja sataa vettä! yök! :kieh:
:wave:
 
emv
Heippa!

Ensinnäkin Alisalle kiitos uudesta pinosta! :hug: Ja toivottavasti ei tosiaan ole silmätulehdusta. Sadella oli 3kk:n tienoilla silmissä paljon rähmimistä ja ne vuoti aika lailla, mut sillä oli kyynelkanavat vähän ahtaat ja nyt jo useampaan viikkoon silmät ei ole vuotaneet eikä rähmineet. Neuvolassa sanottiinkin et kun kasvaa niin ne kanavatkin tulee tilavammiksi. Silloin vaan just alkuun luulin et Sadella ois silmätulehdus.

Tervetuloa NAJ!

HM hauskaa iltaa! :p

Ei meilläkään pikkuvauva-asennossa enää ole hetkeen viihdytty, huutoa seuraa jos yrittää makaavaan asentoon. Nyt oon liinassakin kääntäny Saden jo buddha-sidontaan eli kasvot on menosuuntaan päin. Neito tykkää kyllä kovasti!

Viimeistään ensi viikolla meillä aloitellaan perunan maistelu :). Saa nähdä mitä neitokainen siitä tykkää! Ens viikolla Sade täyttää jo 5kk! Hui. :eek: Mihin tää aika katoaa?

Hauskaa viikonloppua kaikille! Meillä tytön kans varmaan paljon kotona oleilua edessä, kun oli hetken aikaa tosi paljon ohjelmaa ja neidistä huomas et tarttee vähän jarrutella välillä. Mies töissä iltavuoroissa koko viikonlopun. Eli meillä äiti-tytär aikaa!

-emv ja justiina
 
Viimeksi muokattu:
NAJ
Kiitoksia tervetulo toivotuksista =)

Imetyksestä olitte keskustelleet kovasti viime ketjussa, en halua puolesta enkä vastaan hirveästi kommentoida, koska imetys on niin tunteita herättävä ja yksilöllinen juttu, jotta lyhykäisesti totean, uskon että äiti tietää itse mikä on parasta hänelle ja lapselle. Itse olen esikoista imettänyt yhteensä 4kk, josta osan aikaa osittain, kakkosta imetin reilu vuoden, josta 7kk täysimetyksellä ja oikeastaan kokoajan poika elli maidolla, kun kiinteät ei maistuneet. Tyttöä olen nyt täysimettänyt reilu 3kk ja tavoite olisi jatkaa tuonne 6 kk ikään asti.

Nukkumisesta Tämän ikäinen ei voi nukkua liikaa, lasten unentarve on niin yksilöllistä, tyttö jaksaa olla herillä 1,5h-2h kerrallan. Illalla menee nukkumaan noin 20-21, eka herätys on noin 02-03, siitä tyttö jatkaa unia noin 07-09 asti, joskus syö tuossa välissä. Herättyään on noin tunnin herillä ja menee takaisin nukkumaan. Keskimmäinen taas nukkui 10-20 min pätkiä läpi päivän, ei koskaan ns. pitkiä unia. Joku kirjoitteli yksikseen nukahtamisesta, meidän tyttö nukahtaa ja rauhoittuu parhaiten itsekseen, illalla vien tytön omaan sänkyyn ja sinne tytsy jää, yleensä käyn laittamassa tutin jonkun kerran. Jos annan nukahtaa syliin, ei nukkumisesta tule yhtään mitään, tyttö ei jää sänkyyn ja nukkuu levottomasti. Välillä huomaa, että tyttö oikein nauttii siitä kun saa rauhassa höpötellä itsekseen, eikä ole veljet kokoajan työntämässä naamaa tytön naamaan kiinni.

3kk neuvola oli viime viikolla, siellä tytöllä oli painoa 5,200 ja pituutta 60 cm.

Hyvää viikonloppua kaikille =) Lähdetään kauppaan ostamaan pizzatarvikkeet, ajattelin tehdä pizza perjantaina kunniaksi

T:NAJ+ Tyttö 3kk
 
Uusi pino piti tulla korkkaamaan :)

Meilläkin oli maanantaina 3kk neuvola. Rokotuksista ei ole tullut mitään vaivoja. painoa oli joku 6,3kg, en muista tarkkaan ja pituus oli 61cm. pituuskäyrä oli edelleen vähän laskusuuntainen ja lisäruokia th ehdotteli. Mutta katotaan nyt vielä ainakin sinne 4kk ikään. Vauva kuitenkin on ihan tyytyväinen, eikä nälkää näe.

Viime yö mentiin yhdellä syötöllä. Benjamin nukahti 21.30, söi yöllä neljän aikoihin ja seitsemältä herättiin. Yleensä en kelloa katsele ja muutenkin olen niin unessa, etten ole niin noita yösyöntejä rekisteröinyt, mutta nyt jostain syystä olin vähän virkeämpi. En tosiaan tiedä onko näitä yhden syötön öitä ollut useampikin.

Benjamin ei myöskään sylissä viihdy yhtään makuuasennossa. Kantelen sitten pystyssä tai roikotan kainaloiden alta niin näkee ympärilleenkin. Jos itse istun vaikka sohvalla, niin nojaa minuun silleen puoli-istuvassa asennossa ja pidän polvien alta. Varsinainen istuttaminen vasta sitten joskus puolen vuoden tienoilla kun on jo vähän lihaksia millä pystyy itseään kannattelemaan.

Särkylääkkeistä voin suositella sellaista kuin pamol F. Sitä tosin saa antaa vasta 9kg eteenpäin, mutta kohtahan täälläkin jo osa sen 9kg saavuttaa. Liuotetaan pieneen lusikalliseen vettä ja maistuu banaanilta. Huomattavasti helpompi antaa kuin supot tai nestemäinen panadol.

Neuvolassa kävin myös itse vaa'alla ja raskauskiloja on vielä 6 jäljellä. Kaksi kiloa tippunut kuukauden aikana. Kyllä ne näköjään vaan lähtee ne kilot, vaikka olen herkutellutkin.
Pakko muuten tähän väliin suositella Pirkan kaakaorouheista tummaa suklaata. Mä olen ihan hurahtanut siihen :p On luomua ja vielä reilunkaupankin, eli voi vieläpä ihan hyvällä omallatunnolla herkutella :)

zizilisko+B 3kk ja risat
 
Viimeksi muokattu:
Alisalle kiitos uudesta pinosta! :flower: Ja toivotaan ettei ole silmätulehdusta!

istuttamisesta, meillä pidetään puoli-istuvassa asennossa sylissä tai roikottaen kainaloiden alta jotta tuntis olevansa pystyssäpäin. Siskontyttö punkes jo istumaan 3kk iässä, ja istuikin jo 5kk iässä tukea vasten erittäin hyvin. Meillä neiti ei varsinaisesti punkea vielä istumaan, mutta sylissä ei viihdy enään "makuuasennossa". En usko myöskään, että lapselle tekis pahaa istua 5-15min ajan, jos siinä istuu "tukevan" näköisenä, eikä lyyhisty.

Mimmu huuto voi johtua kiinteiden aloituksesta ihan hyvinkin, kun vatsa totuttelee niihin. Mä oon aina välillä antanu luumusosetta ( ja niin tais toukomammakin antaa? ), jotta vatsa ei menis kovalle. Tosin luumua kun antaa, pitää huolehtia että lapsi saa nestettä tarpeeksi paljon, että ei tule tukoksia. Mutta toki iltahuudolle voi olla muitakin selityksiä :)

HM hyvää iltaa! Nauti ja rentoudu!

Suppojen laittamisesta. Itse kans hoitoalalla, ja hanskoja löytyy kaapista. Mutta en oo hanskoja tarvinnu laittamisessa, toistaseks onnistuu erittäin näppärästi kun neiti ei laita kampoihin :)

Meillä olis ens vkon torstaina 4kk neuvola, vaikka mun mielestä just vast oltii 3kk neuvolas.. Meillä pitäs olla lääkärineuvola, ja neiti saa samalla pneunemokokin 2.rokotteen. Pitäs käydä alkuviikosta ostaa se rokote :)

Ja parin vkonpäästä mulla alkaa espanjankielen kurssi, jännää! Hain työväenopiston kautta, ja pääsin vaikka jouduin jonotuslistalle. Kerta viikossa 1,5tuntia nyt syksyllä ja sit joulutauon jälkeen taas koko kevään jatkuu. Oon vissii 6 vuotta toivonu pääseväni opiskelee kyseistä kieltä, ja nyt vihdoin pääsen! Ei oo työt estämäs, ja mummi on luvannu ottaa neidin hoitoon jos isäntä työvuorossa. Jännittää kyl mennä hieman :p

Kamala ilmakin ulkona, tän päiväiseks ulkoiluks saa riittää et menee lähikauppaan ja takas.. Hyvää viikonloppua! :wave:

Miikulainen ja Tirppa 3kk 3vko ja 1pvä :heart:
 
Tuulettumaan ois ihanaa kyllä päästä itsekin...Oon tässä tosiaan jo 2kk yrittänyt miehelle vihjata ja sanoa suoraan että mennään kahdestaan jonnekin. Häiden jälkeen oon tosi paljon kaivannut sitä kahdenkeskistä aikaa kun sitä pelkkää omaa aikaakaan ei juuri ole mies tarjonnut. Luovutan kohta tän toiveen kanssa kun mitään ei kuulu :'( Olis mulle ihan äärettömän iso juttu...

Joa ei myöskään suostu makaavassa asennossa olemaan ellei sitten ole pullo suussa. Jatkuvasti kampeaa itseään istumaan. Lattiallakin jos on ja nappaa sormista kiinni niin ylös se siitä itseään vetelee :D Yritän pitää vaan puoli-istuvassa asennossa mutta vaipanvaihdon yhteydessä saa sit nousta istumaan ja siitä nappaan syliin, (Fysioterapeutin kehotus) eli vaan käväisee pepullansa :)

Soseista pitää nyt kysellä vähän mielipiteitä...eli olen viikon verran tarjonnut nyt soseita (bataattia ja perunaa) eikä oikein uppoa...pitäiskö vaan sinnikkäästi jatkaa vai lopetanko ja kokeilen myöhemmin uudelleen kun herra ois vähän valmiimpi...?
 
Zizilisko meille neuvolassa sanottiin että pituus sahaa alussa ennenku hakee paikkaansa.. Mä tosin muistan esikoisen ajalta että piti alkaa soseiden sekaan lorotella rypsiöljyä..auttaa (muka?) pituuskasvuun.

Meidän esikoinen saa kans tarvittaessa särkylääkkeenä Pamol F:ää. Just tällä viikolla pari äitiä totes että isommalle muksulle voi vaan antaa sen tabletin suuhun imeskeltäväksi ja vettä perään.. Meillä nimittäin sai kipeenä raivarit kun yritin antaa lääkettä. Että josko se olis noin helpompaa.

Mimmu86 mä kokeilisin aluksi vaan yhtä soseainetta. Onhan se sose hyvin soseutettua? Onhan se iso juttu vauvallekin saada yhtäkkiä ihan erilaista ruokaa suuhunsa kun aiemmin on tullu vaan maitoa;)
Mun esikoinen ei suostunut syömään perunasosetta ja kun tarpeeksi monesti yritin, luovutin sen suhteen ja vaihdoin päärynään. Mä totesin että yksi lysti mitä suositukset on, oppii se lapsi lopulta syömään lähes kaikkea. Ekana vuonna en antanu käytännössä ollenkaan perunaa ja joku parsakaali on vasta nyt (2,5vee) alkanu mennä (tosin mä en syö parsakaalia saati kukkakaalia :x )
 
Aloitin siis pelkällä bataatilla, annoin muutaman päivän mutta ei kyllä upponnut ollenkaan. Se saattoi jäädä vähän turhan rakeiseksi kun vasta opettelin ;) Ja sitten vaihdoin pelkkään perunaan ja sitä nyt maitoon sekotettuna antanut mutta ei uppoa sekään. Luulen et herra ei vaan ole vielä valmis lusikkaruokaan, haluu pullosta nautiskella :D
 
Heippa pitkästä aikaa :wave:

Lukemassa on tullut käytyä mutta kommentointi taas jäänyt.....

Kylläpäs monen vauva nukkuu paljon ;) Siis ihan hyvällä sanottuna ihmetyksen saattelemana.. Meillä yöuni n. 9-10h ja tuohon päälle keskimäärin kolmet vajaan tunnin päikkärit. Hereillä oloaika on toisinaan jopa 4h, harvemmin kuitenkaan. Yleensä 3h hereillä ja sitten tirsat.

Edellisessä ketjussa oli ollut puhetta pukeutumisraivareista. Täällä alkuun ihan sama juttu, kauhee huuto kun laitto pipoa ja haalaria. Nykyään hämääntyy kun laulan samalla kun puetaan ja liekö tottunutkin jo.

Istuttamista kai joo munkin käsittääkseen suositellaan vasta 6kk iässä, mut tosiaan minkäs teet jos istuu. Meillä pungetaan sylissä istuvampaan asentoon ja sitterissä kääntyillään hurjasti, tai siis yritetään. Ei kuitenkaan yritetä istuttaa ja toistaiseksi viihtyy kyllä viltillä selällään/mahallaan.

Liikkumishaluja ei kovin paljoa ole, nätisti neiti kääntyy kummallekin kyljelle mutta siihen stoppaa. Kädet on suussa koko ajan (ja kaikki mitä löytää) joten se vie huomion tuosta liikkumisesta/kääntyilystä.

Yösyönnit taas toistaiseksi vähentyneet siitä pahimmillaan viidestä noin 2-3 kertaan, äippä kiittää :D Päivisinkin syödään taas "normaalisti", ei mitään lakkoiluja :D rintamaidolla mennään, toivottavasti vielä pitkään. Ensi viikolla neuvolaan, kuulee uudet mitat taas.

ALM ja tyttönen 4kk :heart:
 
Lisään vielä että oon melkosen kade teille jotka päässeet/ pääsevät tuulettumaan, tahtoo kanssa!! Ei mitään änkyröitä mutta olis mukavaa vaihtelua päästä tonne lähipubiin istuun iltaa kavereiden kanssa.. Tässä on pikkujoulut suunnitteilla yhden kaverin kanssa jolla on itselläänkin kesällä syntynyt vauva, joten sitä ootellessa.....
 

Yhteistyössä