Täällä näyttää olevan paljon vähän yli 30v ja omassa velattomassa isossa talossa asuvia perheitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aiempiin kommentteihini lisäyksenä, että itselläni ei ole osakesalkkua, asumme tällä hetkellä vuokralla ja olen itse hyvin vaatimattomista oloista kotoisin. Työllä ja onnistuneilla valinnoilla elintaso alkaa vähitellen nousta omasta taustastani riippumatta ja järkevien sijoitusratkaisujen myötä uskon, että oma lapseni tulee olemaan aivan erilaisissa lähtökohdissa varallisuuden suhteen siinä vaiheessa, kun hän on perhettä perustamassa.

Juu, onhan monilla varmaan talot maksettuna kolmekymppisenä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä kuinka joku tuossa kommentoi että on köyhästä perheestä eikä sen vuoksi ole mahdollisuutta "parempaan" elämään. Höpöhöpö! Meillä ei kotona ollut aina edes ruokaa ja vanhemmat alkkiksia jne. ja tässä sitä vaan yliopistossa opiskellaan ja samalla käydään töissä, jotta sais uuden talon maksettua. Eiköhän se ole itsestä kiinni se elämänlaatu.

[QUOTE="Pomppis";22050255]Juu, onhan monilla varmaan talot maksettuna kolmekymppisenä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä kuinka joku tuossa kommentoi että on köyhästä perheestä eikä sen vuoksi ole mahdollisuutta "parempaan" elämään. Höpöhöpö! Meillä ei kotona ollut aina edes ruokaa ja vanhemmat alkkiksia jne. ja tässä sitä vaan yliopistossa opiskellaan ja samalla käydään töissä, jotta sais uuden talon maksettua. Eiköhän se ole itsestä kiinni se elämänlaatu.[/QUOTE]

Juu, monet puolustelevat omaa tilannettaan sillä, että ovat myös itse köyhistä oloista kotoisin. Köyhyyden kierteen voi katkaista milloin tahansa, se ei käy hetkessä, mutta yhden sukupolven aikana se todellakin on mahdollista.

Oma talo on, lainarahalla rakennettu ja pitkä maksuaika (pankin vielä kauan aikaa), ei iso vaan sopiva. Samalla rahalla maksamme omaa kuin mitä menisi vuokraan. Lapsilisät menevät kyllä ihan elämiseen meillä, kivahan sitä olisi lapsille saada säästöön rahaa, jos pystyisi. Ollaan varmaan luokitteluissa keskituloisia (varmaan alimmasta päästä), eipä meillä ylimääräistä jää. Kaikki saadaan aina maksettua ja se riittää meille. Tosin lasten opiskelut alkaa rassaamaan kohta päätä, että millä ne rahoitetaan, varmaan velkarahalla...

me ollaan 32-35 vuotias pariskunta ja velkaa on 140 000, ihan perustuloilla mennään. Ei ole rikkauksia. Välillä eletään tiukemmin ja välillä jää vähän käteenkin.

Omaa taloa ei vielä ole, mutta kerrostalokolmio on maksettu loppuun 35-vuotiaana. Varmaan aiemmin kyllä jo tästä lähdetään tavoittelemaan sitä "200 000" unelmaa... Tulot on hyvät ja lainaa saatais, mutta uskallus puuttuu. Kun ei koskaan tiedä, mitä elämässä tapahtuu, on parempi ottaa varman päälle, itse kannatan tuota kaksiosta-kolmioon-omakotitaloon -kuviota.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi köyhä;22050139:
No on siinä muutakin miksi eivät mulle kelpaa ei pelkästään raha mutta eipä ole kiva olla pitkäaikaistyöttömien lapsi jotka pääsivät jo alle 50v eläkkeelle eikä mitään halua ikinä työntekoon ollut eikä siihen ettei tarvitsisi elää köyhyydessä ja sossun rahoilla.

Sinulla pitäisi olla sitten helpopmpi elää pienellä rahalla ja laittaa säästöön loput. Kun taas jonkun rikaan perheen lapsi joka tottunut saamaan kaiken ja aikuisena ei enään vanehmmat tue niin hän se hätäää kärsimässä on kun ei saa mitään mitä aikaisemmin on ollut ja ei osaa yhtään rahaa käyttää.

Itse köyhästä perheestä ja koko aikuisikä tuntunut että olen "rikas" kun on rahaa ollut ostaa aina sitä juustoa, eikä ole tarvinnut laskea kuinka monta appelssiinia on per lapsi.
Osaan elää pienellä rahalla.

Itse en missään nimessä häpeä että lapsuuteni oli rahallisesti köyhä. Vaikka se varmasti oli äidilleni raskasta niin kyllä me lapset osaamme arvostaa että voimme hankkia jotain.

Niin ja harvempi varmasti millään perinnöillä asuntoja ostaa. Oma asunto jopa omakotitalo ostetaan nuorena ja nyt kun korot matalana ollut on monet pystynyt nopeampaa lyhentämän lainaa kuin omat vanhempamme.
Siksi monelle jos ei ole liian kallista asuntoa ostanut aika nuorena jo velaton asunto.

No, minä en ole varakas kolmekymppinen. Olen yli 40 v, yh, 5 lasta, asumme vuokralla. En pysty ostamaan isolle perheelleni omaa asuntoa/taloa, koska en saisi niin isoa lainaa palkallani. Lapsilisät menevät elämiseen niin kuin kaikki muutkin tuet, joita saamme palkkani lisäksi. Olen yh-perheestä, jossa äidilläni kaksi lasta, asuimme aina vuokralla. Säästöön laitan kuukausittain jonkin verran pahan päivän varalle, mutta osakkeisin en pysty laittamaan enkä pitkäaikaistilille. Koska tahansa voi olla tilanne,e ttä tarvitsen säästöt nopeasti.

Muistan kuinka äitini laski pikkurahoja olohuoneen pöydällä, kun rahat olivat tiukassa. En häpeä tuota, mutta tarkaksi rahan käyttäjäksi olen oppinut.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi köyhä;22050353:
No kurjaa on aina pienistä tuloista säästää ikinä ei ole päässyt nauttimaan elämästä kun lapsuus köyhä ja nyt aikuisenakin tiukkaa.

Mikä on koulutuksesi? Koulutus avaa monia ovia ja on Suomessa käytännössä (lähes) ilmainen kaikille sosiaaliluokkaan katsomatta. Aikuisen ihmisen kohdalla kysymys on useimmiten OMISTA valinnoista.

mä oon alle 30v ja asun kerrostalossa vuokralla,käytän lapslisän ruokaan ja tarvikkeisiin lapsiin.mutta kumminkin olen ONNELLINEN!
aikoinaan kun asuin lasten isän kanssa ni meillä oli rahaa mitä törsätä oma talo ja elintaso korkeella,mutta niihin aikoihin olin todella ONNETON!
raha ei tuo onnea,olen mielellään köyhä ja onnellinen ja lapsetkin ovat onnellisimpia kun ikinä ennen!

Kyllähän elintaso on noussut huikeasti, vaikka nyt väliaikaisesti taantumassa eletäänkin. Säästöjä ja varallisuutta löytyy merkittäviä määriä ja tämä tarkoittaa myös huomattavia perintöosuuksia. En ymmärrä miksi näistä pitää tehdä niin isoja numeroita, että kuinka nuoret ihmiset voivat asua velattomissa asunnoissa jne. Perinnöillähän ne on maksettu tai muilla vanhempien/isovanhempien rahoilla.

Eipä ainakaan meidän tapauksessa ole vanhempien tai isovanhempien rahoja. Molemmat ollaan suht hyvinpalkatuissa töissä, oltiin ennen lapsia pitkään vuokralla, eletään melko lailla nuukasti, esim. telkkari on yli 10v vanha, samoin auto ei ole mikään uusin eikä hienoin, mutta omakotitalo on itse rakennettu ja siitä ei ole enää velkaa. Lapsille ja itselle ostan paljon kirpparilta ja kierrätän myös meiltä vaatteet eteenpäin. Minä 33v ja mies 35v. Sanoisin että tässä meidän tapauksessa ei ole kyseessä suuret tulot vaan pienet menot.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi köyhä;22050107:
sehän tässä harmittaa että on köyhän lapsi eikä ikinä mitään perintöä saa ei kovasti innosta olla vanhempien kanssa tekemisissä kun aina joutunut köyhyydestä kärsimään.

No voi kyynel. Täällä toinen jolle ei perintöä luvassa. Kuitenkin oikein hyvin tulen toimeen, Suomessa kun edelleen voi kouluttautua ilmaiseksi ja töitäkin on tarjolla. Ihme itkemistä turhasta, kyllä jokainen voi ihan itse tehdä elämästään rikasta niin taloudellisesti kuin henkisestikin.

Aijaa, musta taas tuntuu, että täällä on vaan köyhiä. Ainakin kaikkiin "saanko sossusta rahaa"- kyselyihin osataan vastata asiantuntevasti. Sitten jos jollain on hyvä palkka, jollaiseksi täällä lasketaan jo 2000€, niin kauhea kateus nousee pintaan.

Heh, aika hyvin saa osakekaupat onnistua, että lapsilisillä saisi kämpän Helsingistä. Keskimääräinen tuotto on 5-10% paikkeilla, kun kämppä vaatisi sellaista 500%:n tuottoa...

Oletko kuullut korkoa korolle periaatteesta? Jos jokin osake tuottaa 7% vuodessa, olet tuplannut alkupääoman 10 vuodessa.

Asuntoja sillä ei osteta mutta 20 vuodessa on periaatteesas mahdollista nelinkertaistaa alkupääoma jos tosiaan tuota 7% tuottoa jostain on saatavilla.

[QUOTE="vieras";22050426]Oletko kuullut korkoa korolle periaatteesta? Jos jokin osake tuottaa 7% vuodessa, olet tuplannut alkupääoman 10 vuodessa.

Asuntoja sillä ei osteta mutta 20 vuodessa on periaatteesas mahdollista nelinkertaistaa alkupääoma jos tosiaan tuota 7% tuottoa jostain on saatavilla.[/QUOTE]

Asuntojen hintakehitystä on mahdotonta arvioida täysin luotettavasti kymmenien vuosien päähän. Myös 10-15% tuotot ovat mahdollisia kohtuullisella vaivalla, mutta sekään ei takaa, että niillä saisi halutunlaisen asunnon Helsingistä lapsen täyttäessä 18 vuotta. Hyvä potti joka tapauksessa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja yksi köyhä;22050353:
No kurjaa on aina pienistä tuloista säästää ikinä ei ole päässyt nauttimaan elämästä kun lapsuus köyhä ja nyt aikuisenakin tiukkaa.
Mulla taas erilainen tilanne, mutta silti mulla on vielä ihan kiitettävästi velkaa, vaikka viiskymppiset lähestyy. Olen hyvintoimeentulevien vanhempien nuorempi lapsi, joka ovet paukkuen lähti 18-vuotiaana lukion käyneenä kotoa. Rakastuin hanttihommia tekeviin miehiin, tein hanttihommia itsekin ja asuin vuokralla. Hakeuduin pienipalkkaiselle alalle ja olin äiti 24-vuotiaana. Ja myös yh. Olin 38 v, kun lähdin kahden lapsen yh:na opiskelemaan työn ohessa paremmin palkatulle alalle. Omakotitalosta en haaveile vieläkään, tämä rivitaloasunto pääkaupunkiseudulla riittää mulle ihan hyvin.

Siskoni valitsi toisin eli lukiosta suoraan Teknilliseen korkeakouluun. Meni 21-vuotiaana naimisiin Kauppakorkeassa opiskelevan kunnollisen miehen kanssa ja vasta sitten muuttivat saman katon alle. Ensin asuntovelallisina kerrostalokaksioon ja myöhemmin rivitaloon, josta siitäkin asuntolaina maksettiin pois alle 10:ssä vuodessa. Ensimmäisen lapsensa systeri teki vasta kolmekymppisenä, jäi leskeksi, löysi myöhemmin toisen hyvätuloisen miehen ja teki toisen lapsensa miltei nelikymppisenä.

Meillä siis systerin kanssa samat vanhemmat ja samanlainen lapsuus, mutta erilaiset valinnat elämässä.

Monet eivät sijoita lapsilisiä osakkeisiin tänäkään päivänä. Järkevää olisi ostaa koko lapsilisillä osakkeita, lapsen täyttäessä 18v hän voi ostaa rahoilla vaikka opiskelukämpän Hesasta.

Niin, tai sitten hän voi vaikka lähteä Intiaan meditoimaan ja pilveä pössyttelemään vuodeksi. Jos osakkeet ostetaan lapsen nimiin, niin vanhemmilla ei ole mitään oikeuta määrätä, miten nuo rahat käytetään. Jos taas rahat säästää omiin nimiin, niin joutuu maksamaan lahjaveroa sitten kun ne lapselle aikanaan antaa, eli ei tämäkään ihan ongelmaton ratkaisu ole. Enkä tiedä onkio muutenkaan kovin järkevää latoa 18-vuotiaalle hirveää läjää rahaa kouraan.

Mun on pakko sanoa, että ei sitä ole kyllä elämä yhtään sen antoisampaa ja ihanampaa rikkaanakaan. Tietysti on kiva, kun voi ostaa jotku toppahaalarit ja muuta, mutta tämähän on vähä nsama juttu kuin vaikkapa kauneusleikkaukset tai laihdutuskuuri. "Sitten kun oon laiha ja painan 45kg, niin oon onnellinen ja kaunis ym", vaikka todlelisuudessa se oma pääkoppa ei kyllä ole yhtään sen onnellisempi jos palaset eivät ole kohdillaan.

Kannattaa huomioida, että jos olet yh, niin varmasti olet köyhä jos sulla ei ole kunnollista koulutusta ja työpaikkaa. Kannattaa siis satsata kunnon kumppanin löytämiseen (en puhu rahasta, vaan siitä että kaikki ok ja kulut voi jakaa) sekä sitten siihen koulutukseen ja uuteen työpaikkaan. Mun mielestä on käsittämätöntä, että esimerkiksi tämän päivän keskisuomalaisessa joku opiskelija-yh (ollut sitä raskauden alusta asti) puhuu köyhyydestä. Totta kai on köyhää, kun on yh ja vielä opiskelija! Sekä vielä venytellyt sitä opintoihin paluuta..voi hyvä tavaton.

Suomessa kuka tahansa voi kouluttautua hyväpalkkaiselle alalle, ei välttämättä tarvitse olla mikään ruudinkeksijä. Käyttäkää tätä mahdollisuutta! Tietysti tuloerot ovat isot, jos on kotona lapsen kanssa ja asuu yksin. Tuloerot ovat heti pienemmät, jos olet kouluttaunut alalle, jossa sulla on töitä ja ok palkka! Itse voit suoraan vaikuttaa omaan onnellisuuteen ja tuloeroihin, turha sitä on märistä kun ei vanhemmat ole viittineet kerätä _Sinulle_ rahaa.

Mun mielestä vanhempien tehtävä on itse nauttia oman työnsä hedelmistä, ei heidän tartte antaa perinnöksi penniäkään jos ei siltä tunnu! Kyllä hekin ovat työuransa jälkeen ansainneet ulkomailla käydä, jos siihen on varaa. Myös omista vanhemmista pitäisi olla kiinnostunut muutenkin kuin perinnön toivossa, tietysti eri asia jos on ollut jotain fyysistä väkivaltaa tms kotona tai erittäin huonot välit varsinkin vanhempien omasta aloitteesta.

Köyhäkin voi säästää. Mun mies on opiskeluajoistansa puhunut, että ois pitänyt käyttää vähän enemmän rahaa huoletta kun jäi niin paljon säästöön rahaa (ja sijoitti nämä rahat). Sai ihan kivan pesämunan rakennettua kyllä noilla, ei sillä.

[QUOTE="vieras";22050426]Oletko kuullut korkoa korolle periaatteesta? Jos jokin osake tuottaa 7% vuodessa, olet tuplannut alkupääoman 10 vuodessa.

Asuntoja sillä ei osteta mutta 20 vuodessa on periaatteesas mahdollista nelinkertaistaa alkupääoma jos tosiaan tuota 7% tuottoa jostain on saatavilla.[/QUOTE]

100 euroa kuukaudessa, 17 vuoden ajan. Jos tuotto-odotus on 7%, niin siitä tulee 39240,19€.
Millaisen kämpän tuolla saa Helsingistä? Vielä kun otetaan huomioon, että ainakin tähän asti asuntojen hinnat ovat nousseet inflaatiota nopeammin, ja lapsilisät inflaatiota hitaammin.

Mutta toisaalta, ihan mukavan alkupääoman tuossa säästäisi lapselle. Tosin verottaja lyö kapuloita rattaisiin, mutta se on sitten jo toinen juttu.

Niin, tai sitten hän voi vaikka lähteä Intiaan meditoimaan ja pilveä pössyttelemään vuodeksi. Jos osakkeet ostetaan lapsen nimiin, niin vanhemmilla ei ole mitään oikeuta määrätä, miten nuo rahat käytetään. Jos taas rahat säästää omiin nimiin, niin joutuu maksamaan lahjaveroa sitten kun ne lapselle aikanaan antaa, eli ei tämäkään ihan ongelmaton ratkaisu ole. Enkä tiedä onkio muutenkaan kovin järkevää latoa 18-vuotiaalle hirveää läjää rahaa kouraan.

Tämä taitaa olla täysin kiinni millainen tämä 18-vuotias on. Mutta eihän niitä ole pakko tuon ikäiselle, vaan voi vanhemmallekin antaa sitten.

Esimerkiksi meillä päin on oltu tosi fiksuja ja kypsiä jo tuossa iässä, asuttu jo tuossa iässä pari vuotta yksin ym. Mutta sitten taas on niitä, jotka oikeesti tuhlais saman tien kaikki rahat johonkin aivan käsittämättömään jonka arvo vaan laskee...Tiedän yhden pojan, joka jäi orvoksi auto-onnettomuuden takia ja hankki perintörahoilla tosi kalliin auton. Ja autohan ei ole oikeen hyvä sijoituskohde, arvo tippuu joka vuosi roimasti...ois saanu samalla hinnalla asunnon esimerkkinä.