***Toukokuun Toivotut2011***Syyskuussa***

Osanottoni teille menetyksen kohdanneille! :flower: Olen niin kovin pahoillani.

Mitä mieltä olette, voitaisiinko tuonne toukokuisten pinoon tehdä jokin pieni osio surun kohdanneiden muistoksi? Ettei ihan vaan poistettaisi listalta?

Kävin juuri pelailemassa sulkapalloa ja mietiskelin, lieneekö se sopivaa liikuntaa raskaana olevalle kaikkine venymisineen ja äkillisine liikkeineen. Eipä toisaalta vielä ole mahaa eikä ole tuntunut pahalta, mutta ei varmaan kauhean montaa viikkoa voi jatkaakaan.

Töissä jouduin pomolle vinkkaamaan raskausasiasta, kun lähestyvät neuvolakäynnit vaativat sijaisjärjestelyjä, jotka hän joutuu hoitamaan. Oli vähän turhan aikaista, mutta kaiketi ihan hyvä näin...

Ruokarajoitteista Tuntuu joskus olevan vaikea muistaa, mitä kaikkea ei saisi syödä. Ja mies vielä epäuskoisena vieressä, että etkö sä nyt totakaan voi ottaa ja mikset muka voi. :) Työpaikkaruokalassa olen törmännyt myös sellaiseen ongelmaan, että sotkevat penteleet vihersalaattiin kuumentamattomia pakasteherneitä/-maisseja tms. Ihan epäreilua.


Tiipula ja Musi 5+3
 
mä noudatin kanssa orjallisesti esikoista odottaessani niitä ruokaohjeita. Nyt en kyllä ajatellut. Tai siis en mä itseasiassa ole edes ajatellut ku oon jotain syönyt et saanko sitä syödä, ei pieni määrä kuitenkaan pahasta yleensä ole. Tosin en mä ees tiedä oonko syönyt jotain kiellettyä.

sweetpearl ja sintti 5+0
 
Tervetuloa uusille:flower:
Tiipula: Mä olen kans tota urheilupuolta vähä mietiskelly... Edellisenä viikonloppuna olin salibandya pelaamassa, mut jotenkin tuntui kans et siinä vauhtia piisaa vähä liikaaki..lisäksi on törmäily-ja kaatumisvaarat..:| Ja viimeks muutenki veti ihan sippiin pelin jälkeen:(
Taidan pitäytyä vaan pelkässä aerobicissä sen aikaa ku jaksan:)
Täällä ei vielä ainakaan pahaolo ole päässyt yllättämään, täytyy vaan kahden tunnin välein muistaa jotain syödä..
Mahan turvotus on kyllä ihan omaa luokkaansa..eilen illalla piti palaverissa salaa aukasta housujen nappi, kun tuntu et niin puristaa mahaa.:O Mies tuumaski, että pitää vissiin kohta lähtä ostaan mammahousuja..
leena ja murmeliini 5+1
 
Voi hitto, Championillekin pahoitteluni! Voimia ja onnea uuteen yritykseen!!

Ruokarajoituksista. Ristiriitaiset fiilikset jollain tavalla niiden suhteen. Esikoisen aikaan noudatin ihan tiukasti. Tosin esim. mitään kalaa en syö muutenkaan enkä homejuustoja. Siinä vain pieni osa mitä en syö. Mutta, tiedän, ettei niitä ohjeistuksia ole huvikseen tehty ja Suomessakin on raskaanaolevilta löydetty listeriaa. Samoin kohtukuoleman kokeneen äidin verikokeista löytyi myöhemmin listeria, eikä hänellä ollut mitään käsitystä mistä olisi sen voinut saada. Hän kirjoittaa näillä sivuilla jossain pinossa aiheesta. Muistaakseni joskus oli Valion homaristakin useampi odottaja saanut listerian. Oliko niitä 5 kappaletta ja vain yhdelle vauvalle kävi hyvin. Voin muistaa hieman väärinkin, mutta tällaiset asiat ovat minun kohdallani niitä, joiden kanssa en itse halua riskiä ottaa. Tiedänpä sitten, ettei tarvitse jälkeenpäin miettiä, että voi hitto kun olisin/en olisi sitä jotain tehnyt. Maalaisjärjen käyttö on toki sallittua, mutta oma kantani on suosituksen noudattaminen.

Myös opintojeni kautta olen käynyt läpi niitä asioita, jotka liittyvät noihin "kiellettyihin" ruokiin ja saanut mielestäni hyvät perustelut. No, se siitä, jokainen tekee tässäkin asiassa niin kuin omalla kohdallaan parhaakseen näkee.

Täällä ei ihmeitä, masussa koko ajan nippailuja ja repäisykivut on kyllä inhottavia kun sängyssäkin kylkeä kääntää. Huono olo on vähän tehnyt tuloaan, mutta ei pahemmin.

Nyt esikoisen kanssa touhuamaan.

-Catalia 5+0
 
Hei kaikille! Tässä sitä totutellaan elämänmuutokseen - ihanaan sellaiseen. :) Varovasti arvioiden raskausviikkoja on takana 6+2 (kierto kovin epäsäännöllinen, joten vaikea arvioida tarkkaan). Kovasti toivon, että kaikki sujuisi hyvin tästä eteenpäinkin. Vatsa pömpöttää turvotuksesta jo hieman, ja autossa matkustaminen tekee pahoinvoivaksi. Välillä tulee sellaisia ihmeellisiä kuukautiskipuja muistuttavia väänteitä alavatsaan, mutta ne kaiketi kuuluvat asiaan. Muutoin tulokas ei vielä muistuta olemassaolostaan. :)
 
Champion: :hug: Onnea uuteen yritykseen ja paljon voimia...

Ruokarajoitukset: Esikon aikaan en edes oikein niistä mitään tiennyt, 2. aikaa söin suht normaalisti kaikkea paitsi graavikalaa joka ei muutenkaan ole mun herkkua ja samalla linjalla myös nytten. Mulla on vahva luotto suomalaiseen ruokaan, ulkomailla ehkä varovaisempi. joo ja homejuustoa en muutenkaan syö paitsi kuumennettuna en vaan pidä sellaisenaan
 
hei taas!

Champion: onnea uuteen yritykseen:hug:

Ruoista: olen itse aika tarkasti yrittänyt noudattaa mutta graavikalaa olen kyllä välillä syönyt:) mutta ei tullut mitään esikoiselle ja kyllä sitä graavilohtakin on jota ei ole pakattu silleen että ei saisi syödä.. homejuustosta en tykkää mutta tänään tuli uusi ongelma esille kun olin laittamassa ceasar salaattia ja en löytänyt kuin yhdestä ainoasta parmesaniista merkintää siitä etytä onko tehty pastoroidusta maidosta vai ei.. eli sitten vain ostin:) ja kun kaupassa ei osata mihinkään vastata ellei osta jotain kallista juustotiskiltä!
listeria on vaarallinen ja niissä ruoissa kannattaisi olla tarkkana mutta maalaisjärki pitää olla muissa ruoissa mukana, eli kyllä minä ainakin silakkaa syön jos tarjotaan..

oireita ollut väsymys, pahoinvointi ja vähän kuukautiskipujen tapaisia kipuja vatsassa ja selässä.. jos vaan väsymys ja pahoinvointi loppuis niin olisin tyytyväinen! ja ens viikolla neuvolaan! en malta odottaa!!

tarrasukkia kaikille odotukseen mukaan!!

minä ja masuasukki 6+4 (mun mielestä, vaikka laskuri näyttikin 7+4..)
 
Pahoittelut Cappuccino ja taaperox5 :hug:

Niin, ikää, tällä hetkellä siis 28v, mikäli kaikki menee hyvin, niin toukokuussa jo jonkin matkaa yli 29 v.
Oma olo pysynyt ihan suht hyvänä, rinnat on kipeät, ja kasvaneet ihan uusiin ulottovuuksiin, mahaa nippailee, mutta pahaa oloa ei juurikaan ainakaan vielä ole, mitä silloin tällöin hetkellisiä nopeita hetkiä. Ekalla kerralla pahaa oloa oli 24/7 pari kuukautta, joten odottelen nyt jonkinlaista myöskin tulevaksi...Saa nähdä...Neuvolaan en ole vielä soitellut, ajattelin, että kerkiän sen tehdä parin viikon päästä. En tiedä miten täällä kuuluvat ultrat normisti, mutta tiedän edellisen raskauden johdosta joutuvani varmaan aiemmin ultraan...sen näkee sitten aikanaan :). Hassua miten sitä pahaa oloa miltei odottaa tulevaksi, ikään kuin malttamattomana:whistle:.
 
Voimahalaus Cappucino ja taaperotx5:hug:

Iästä sen verran, itse olen 22v ja poika 3v.

Ruuista taasen, itse olen vältellyt nyt tässä raskaudessa kuumentamattomia, pastöroimattomia maitotuotteita enemmän kuin viimeksi. En ole ihan varma mikä kaikki on "tämän vuoden" listassa kiellettyä mutta olen kuullut että maksamakkaraa saa nykyään vähän syödä? Ekan raskauden pahin himotus ja oli silloin kielletty:p
Täälläkin pahoinvointia ja väsymystä on vähän liikaakiin, meillä toisen koiran lisäksi myös vajaa 4kk pentu ja energiaa tämän huuhhollin pyörittämiseen ei millään meinaa riittää. Ukko suhtautuu kyllä ihanasti, koko ajan neuvoo lepäämään ja kyselee voisiko auttaa jotenkin:heart: Mielialanvaihtelut on ikävä kyllä samanlaisia kuin ekassa raskaudessa, eli olen ihan monterimamma:ashamed: Itken todella pienestä ja välillä olen todella hermostunut ja väsynyt.
Nyt taidan lähteä vähän happihyppelylle koirien kanssa.
Hyvää vointia ja tarrasukkia kaikille teille:wave:
 
Voimia teille surullisia uutisia saaneille :hug:

Iästä on ollu puhetta, eli itse olen 24 v. ja poitsu 7,5 kk.

Mie noudatin aika orjallisesti noita ruokasuosituksia ekassa raskaudessa ja aion kyllä nytkin. Se on kuitenkin aika lyhyt aika elämässä, enkä halua riskeerata. Toisaalta ainakin ekassa raskaudessa annoin itselleni luvan herkutella ehkä vähän useammin...:ashamed: Toistaseksi on nyt pysyny ainakin toi puoli kurissa.

Mulla edelleen huolettaa tää oireettomuus, vaikka tiedän, että se ei tarkota yhtään mitään. Ainoo, mitä tänään huomasin, oli alaselän väsyminen. Ekassa raskaudessa jouduin oleen selän takia kaks viimestä kuukautta ennen äippälomaa saikulla, kun en pystyny oleen jalkeilla paria tuntia kauempaa. Vähän hirvittää, että ei kai tää nyt jo ala...

Niin joo, neuvolastakin sain ajan kolmen viikon päähän. Oli sitä mieltä, että LA on 17.5. eikä 18.5. Turha sitä on kuitenkaan listaan muuttaa, kun ultrassa muuttuu kuitenki.

Kayla 5+2
 
Ilmoittaudun mukaan ja uskoisin lyöväni teidät kaikki laudalta iälläni. =) Kyseessä on esikoinen ja sen syntyessä olisin jo 37! Takana on kaksi keskenmenoa. Viime vuonna löytyi APC-resistenssi eli viikon kuluttua on aika naistentautien osastolle jossa alotellaan verenohennuslääkepistokset. Jospa se vaikka auttaisi noihin keskenmenoihin. Alussa ollaan eli vasta 5+0, mutta joka päivä mennään eteenpäin...
 
Tervetuloa mukaan rikupi! Toivotan onnea sinulle tähän raskauteen, toivottavasti nuo pistokset auttavat. Onko tuo APC- resistenssi siis veren hyytymisen/tukoksien häiriö? En ole ihan varma mutta kuulostaa tutulta.
Mukavaa kun meitä on täällä näin paljon :)
 
Varovaisesti Minnäi kurkkaan odotuspuolelle..
Eilen plussattu. Herkällä liuskalla hennon haalee viiva ja apteekin omalla siten aika kelpo viiva. HUomen aamua vielä odottaa digitesti.

Varovaisin ja pelokkain mielin ollaan, takana 2 keskeytynyttä keskenmenoa, joista viimeisin oli tuossa huhtikuussa. Ikää löytynee 31v ja perheeseen kuitenkin siunaantunut myös 3 lasta, joten neljättä odotellaan saapuvaksi joskus 25.5. Minut tuntien varmaa kesäkuussa syntyneepi, ku yli ovat menneet aikasemmatkin :)


Olipa harmillista heti joutua lukemaan ikäviä uutisia :'( Paljon voimia surun kohdanneille :heart:

Minnäi ja ToukoPouko 4+1 (suunallee ehkä :))
 
Champion oon tosi pahoillani :'( Niin väärin taas! Koita jaksaa :hug: Toivotaan, että uusi pieni tarraa pian kiinni!

Tervetuloa uudet! Kiva kun rikupi ja Minnäi tekin olette saaneet osanne siitä meidän km:n jälkeen kuumeilevien plussapuhurista =) Pienille paljon tarrasukkia matkaan!

Liikunnasta olen viimeset puoli vuotta ollu ihan yli laiska liikkumaan verrattuna siihen, mitä viime syksynä/talvena liikuin : / Syytän kyllä osaksi lämmintä kesää, kun ei sillon oikein jaksanut mitään tehdä, kun paikallaan ollessakin oli niin kuuma! Nyt kun on tullut viileämpää, niin oon käyny juoksemassa ja ostin juuri ennen plussaa 10 kerran jumppakortin yhdelle salille, joten kai se ainakin täytyy käyttää pois :D Pikkasen vaan mietityttää toi juokseminen, että kuinka pitkälle uskaltaa lenkkeillä. Mulla nousee juostessa sykkeet tosi korkealle normaalistikin, vaikka ei fyysisesti olisikaan raskas lenkki. En tiedä mistä se johtuu. Ja raskaanahan ei kai saisi sykkeet nousta kovin korkealle?

Varasin tänään neuvolan =) Eka aika ois 14.10. tasan 9+0 viikoilla. Oli ihan älyttömän mukavan kuuloinen neuvoltäti puhelimen päässä! Tuli jotenkin sellainen olo heti, että "oltiin samoilla aalloilla" =) Lupasi pistää postissa jotain infoa tulemaan. Toivottavasti ne tulis jo huomenna, ei malta odottaa :LOL: Meidän kunnassa saa valita minkä tahansa HUS:in alueen sairaaloista, missä haluaa synnyttää, mutta ultrat tehdään vaan yhdessä paikassa, jonne meiltä on 35km matkaa. Kysäisin sitten ohi mennen, että onko mitään mahiksia päästä kättärille ultraan, kun sinne mulla on töistä lyhyt matka ja kotoakin lyhyempi, niin TH ensin sanoi, ettei periaatteessa ole, mutta "jos sä sanot ettet sä missään tapauksessa halua mennä sinne sairaalaan (missä ne ultrat tehään), niin sitten voin laittaa lähetteen muualle." Sanoin siihen, ettei mulla nyt mitään sitä sairaalaa vastaan oo, paitsi matka, mutta voin mä ihan hyvin mennä sinnekin. Niin siihen TH: "eiku sano nyt vaan, jos haluat mennä kättärille? Voin mä sinne sen lähetteen laittaa. Saat valita!" Minähän sitten valitsin kättärin, kun kerran sai oikein valita :p Että hyvää palvelua oli kyllä =)

Koska oon testitikkuneurootikko, niin testasin TAAS tänäänkin apteekin omalla. Luulin, että tässä vaiheessa oisin saanu jo testiviivasta yhtä vahvan, kun kontrolliviivasta, mutta ei se ollut :| Ihan vahva viiva kyllä, mutta ei silti kontrolliviivan veroinen. Ja nyt sitten taas pelkopeikko yrittää hiipiä mieleen.... Eli sarjassamme hysteerikkojen ja panikoijien kysymyksiä: Ootteko millä viikoilla saanu testiviivasta yhtä vahvan kun kontrolli, jos ootte testannu "niin pitkälle"?

Sanmar + pötkö 5+0
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut Championille :hug:
Täällä oli ollut puhetta liikunnasta,esikoista odottaessa pelasin salibandya johki rv14 asti,tosin peleissä en mahtanut käydä enää rv10 jälkeen. Nyt sama linja,tänään viimeksi oli peli eikä mua vielä hirvitä yhtään. Kyllä sen sitten hoksaa omista tuntemuksista ja tietysti jos masu kasvaa kovasti,mulla esikoisesta oli tosi pieni maha aika pitkälle asti.

Pitihän se vielä tänään testata digillä ja siihen tuli raskaana 2-3viikkoa eli juuri niinkuin pitääkin :)

Ihmettelen muuten moista kun monella LA 25.5 ja viikkoja nyt 4+1,mulla myös la tuolloin mutta laskureiden mukaan viikkoja ois 4+2?! Paljohan niitä nyt sitten ois,viime menkat alko 18.8...:confused:

Tuon kiinalaisen kalenterin mukaan ois tyttö tulossa,molemmilla iän laskemismenetelmillä,esikoisestakin menee oikein suomalaisella iällä,jännä nähdä :)

Diipeli ja pieni 4+2 :heart:
 
Cappucino ja taaperotx5, voimia teille...

Rikupi, olen sua vielä 2 vuotta vanhempi, joten varmasti vedän pohjat..! :) On elämä vienyt maailmalle niin ettei ole tullut tilaisuutta ennen kuin vasta nyt.. Tässä jännitän tilaani suht' oireettomana, tiistaina on ensimmäinen ultra... saa nähdä onko siellä mitään elämää. Tämä kaikki tapahtui niin helposti, ensimmäisellä "puolivillaisella" yrittämällä, ettei tätä voi uskoa todeksi.. En voi uskoa, että näin helpolla alulla päästäisiin onnellisesti maaliin.. Toisaalta ei ole toistaiseksi syytä pelkoonkaan, olin juuri kuukautta ennen raskautumista papa-kokeessa ja ultrassa ja kohtu ja munasarjat todella siistejä kuulemma, ei mitään ylimääräisiä "kilkkeitä missään".. sanoi vielä lääkäri, että "tänne sopisi hyvin jonkun asettautua".. Näköjään joku sielu oli kuulolla ja asettui taloksi samantien, kunpa vielä tämä vuokralainen pysyisi..

Tuuli71 6+5
 
Huomenia!

Eilen piipahdin ultrassa ja siellä 6,6 mm pikkuinen kasvamassa. :heart:
Kyllä meinasi jännittää aika rankasti vaikka edellisestä ultrasta ei ollut kuin viikko... Mutta onneksi kaikki hyvin!! :)

Rominas ja rv 7+0
 
Pikainen vierailu tähän pinoon: ONNEA KOIRAMAMMA ja muutkin PIKKUKAKKOSISTA plussanneet toukokuun odottajat!!! Kävin pitkästä aikaa kurkkaamassa sinne kuumeilupuolelle, miten siellä plussia on tullut, ja olihan siellä taas monta iloista uutista!

t.Novelle 14+4 (maaliskuun ja kolmekymppisten tokakertalaisten pinosta)
 
Onnea minnäi plussasta! :)
Sanmar82: Mulla kävi ekassa raskaudessa niin, että kun testasin rvllä 4 ja sain haalean mutta selkeän plussan, niin viikon kuluttua tk:n testi sanoi negaa. Menin silloin päivystykseen kovien vatsakipujen kanssa ja epäilivät kohdunulkoista tai jopa sitä, etten olisi raskaana ensinkään. Ultrasivat ja näkivät tyhjän kohdun, seuraavan viikon ultrassa sikiöpussin ilman sikiötä ja rv 7 löysivät sykkeenkin. Sinä aikana kävin koko ajan hcg:tä mittauttamassa ja se ei meinannut millään nousta. Kuitenkin kaikki päättyi onnellisesti ja seuraavana kesänä oli käärö sylissä :) Eli mulla ainakin kokemusta siitä ettei HCG meinaa nousta, mutta välttämättähän se ei tarkoita mitään ikävää.
 
Ja vielä Rominakselle onnea ultratuloksista :) Mä aion myös mennä varhaisultraan, tuntuu siltä että oman mielenrauhankin takia täytyy. Millä viikolla olette muut menneet, milloin kannattaa? Osaatteko sanoa mitä se yleensä kustantaa yksityisellä?
Lilya ja mini 5+0
 
Voi itku, Champion! Voimia sulle!!

Tervetuloa uusille ja etenkin teille keskenmenon jälkeen kuumeilevien puolelta tuleville!!

Mä oon nyt kuitenkin hölöttänyt tästä raskaudesta jo ties kuinka monelle, voi ei... toivottavasti ei taas tarvi kertoa samoille naamoille huonoja uutisia.. Km pyörii mielessä nyt vähän liikaakin, etenkin, kun ens pe on se varhaisultra, apuva! Jos siellä ei löydykään mitään, mitä mä sit teen.

Ruokarajotuksista: Mä olin esikon odotuksessa hyvin tiukkana, etten syöny neuvolan listan mukasia juttuja. Kuopuksen odotuksessa homma jo vähän lipsu ja kun reissussa oltiin Egyptissä rv 22 aikaan,niin kyllä mä siellä söin salaatteja yms. sellasen kuulin juuri hetki sitten, että persilja on vanhan kansan aborttilääke, joten sen syöntiä kannattaa rajottaa... en siis taida laittaakaan sitä enää keittoihin ennen ens kesää :)

Oma olo: uutuutena mulla on ikävämpi vaiva, nimittäin alapää kutiaa nyt vähän väliä. Ei siis oo hiivaa, mutta oisko hikoilusta tai vastaavasta... Onko kellään muulla ollut??? Ikävää, kun kaupassa ollessakin tekis mieli kouria haaroväliään, kun kerta kaikkiaan kutisee!!!
 

Yhteistyössä