K
kuriton kakara
Vieras
Kyllä meilläkin koirat antaa ottaa lelut ja luut suusta, mutta MINÄ en anna lapsien ottaa koirilta luita suusta. Sama kuri koirilla, lasten kädestä ei oteta lelua eikä ruokaa.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
No meillä lapset ovat koiraa ylempänä, joten meillä on lapsetkin saaneet ottaa niin lelut, sukat kuin luutkin koiralta, jos se on ollut tarpeellista.Kyllä meilläkin koirat antaa ottaa lelut ja luut suusta, mutta MINÄ en anna lapsien ottaa koirilta luita suusta. Sama kuri koirilla, lasten kädestä ei oteta lelua eikä ruokaa.
Turha hiilestyä. Mä en ole erotellut, mitä koiran suusta saa ottaa ja mitä ei. Jos lapselta koiran syödessä putoaa koirankuppiin jotain, mitä koira ei saakaan syödä, niin lapsi saa ottaa sen pois eikä koira saa murahtaa taikka näykkäistä. Ja jos se ehti mennä jo koiran suuhun, lapsi saa ottaa sen sieltä pois. Myöhäistä se sitten on soittaa mulle töihin ja sanoa, että nyt toi koiranpentu söi levyllisen suklaata.Vääntääkkö rautalangasta vai tarvitaanko ratakiskoa. Meillä koirat myös lasten alapuolella, mutta silti olen opettanut lapsille, ettei koiran suusta saa luuta ottaa. Sukat ja lapaset jne eriasia, sellaisen sai ottaa pois, kun nuorin koira oli kakara. Nyt koirat ei ota suuhun lasten vaatteita, eikä leluja, kun tietävät ettei niihin saa koskea. Joten lapsilla ei ole koirien suuhun asiaa kuin näyttelytreenien merkeissä. Miten helvetissä luulet yhteiselomme onnistuvan isojen koirien ja lasten kanssa, jos koirat on lasten yläpuolella..
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22049712:Turha hiilestyä. Mä en ole erotellut, mitä koiran suusta saa ottaa ja mitä ei. Jos lapselta koiran syödessä putoaa koirankuppiin jotain, mitä koira ei saakaan syödä, niin lapsi saa ottaa sen pois eikä koira saa murahtaa taikka näykkäistä. Ja jos se ehti mennä jo koiran suuhun, lapsi saa ottaa sen sieltä pois. Myöhäistä se sitten on soittaa mulle töihin ja sanoa, että nyt toi koiranpentu söi levyllisen suklaata.
Tämä kirjoituksesi selventää asiaa. Eli lapsesi saavat ottaa kaikkea muuta - myös ruokaa - pois koirilta, mutta ei luuta. Ei meilläkään ole lapsilla koskaan ollut TARVETTA ottaa koiralta luuta pois, mutta jos olisi, saisivat sen tehdä.Juu, eli ratakiskoo tarvitaan. Jos kuppiin tippuu suklaata, saa sen lapset kupista pois ottaa, eikä koiramme murise eikä näykkää (maalaisjärkeä saa käyttää). Mutta kun koira syö luuta, ei meidän lapsilla ole MITÄÄN syytä ottaa koiralta luuta pois. Vanhin lapseni on 20 ja nuorin 3. Minulla on 3 koiraa ja yhtään kertaa koirani ei ole lasta purrut. Eikä kyllä vieraankaan koirat ole lapsiamme purrut. Kas, kun jotain sääntöjä on puolin ja toisin. Ja ihan kauhutarinana, lapsi tuli suoraan koulusta (ekalta luokalta) kotiin meidän aikuisten ollessa töissä. Ja kamalaa, olivat jopa 3h keskenään ja usein siellä oli myös lapsen kavereita. Ja hirveää, koirat oli irti. Mitäpä keittiönoita arvelet, olisiko tuo onnistunut jos saksanpaimenkoiramme olisi olleet lasten yläpuolella?
Väännetään vielä ratakiskosta. Koirattomat ihmiset eivät tuollaisia juttuja tajua! Ellei ole koskaan elänyt koiraperheessä elänyt ei kaikkia VOI tietää. En mäkään tiedä miksi koira saa mennä toisten koirien lähelle hihnassa ollessaan mutta ei muuten (vai menikö se toisinpäin?), enkä tollasta luuhommaakaan tietäisi ellen olisi täältä palstalta joskus lukenut. Mikä on ettei voi sitten kertoa selvästi miten niitten piskien kanssa ollaan ellei vieraat tiedä? Ja joo, omistajan vastuulla on.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22049736:Tämä kirjoituksesi selventää asiaa. Eli lapsesi saavat ottaa kaikkea muuta - myös ruokaa - pois koirilta, mutta ei luuta. Ei meilläkään ole lapsilla koskaan ollut TARVETTA ottaa koiralta luuta pois, mutta jos olisi, saisivat sen tehdä.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22049736:Tämä kirjoituksesi selventää asiaa. Eli lapsesi saavat ottaa kaikkea muuta - myös ruokaa - pois koirilta, mutta ei luuta. Ei meilläkään ole lapsilla koskaan ollut TARVETTA ottaa koiralta luuta pois, mutta jos olisi, saisivat sen tehdä.
En ole sanonut noin. Meidän koiralta kun SAA ottaa pois jopa sen luun, jos katsoo tarpeelliseksi. Lapset vaan eivät ole katsoneet sitä tarpeelliseksi. En siis ole eritellyt lapsilleni, mitä koiralta saa ottaa pois ja mitä ei. Olen sanonut vain sen, että jos koira ottaa suuhunsa jotain sellaista, mitä se ei saa ottaa, niin sen saa ottaa koiralta pois. Yksinkertaista.Siis sanotko lapsille, että "koiralta ei saa ottaa luuta pois, mutta jos on tarve, niin sen luun saa ottaa pois".
En tähän päivään mennessä ole löytänyt hyvää syytä, miksi lapsi saa koiralta mennä luun pois ottamaan? Minusta selvät säännöt yksikertaistavat olemista ja elämistä.
Jos lapset joskus kokevat mielettömän tärkeäksi ottaa sen luun, osaavat perustella sen hemmetin hyvin, niin maalaisjärkeä saa käyttää (onneksi osaavat käyttää) ja sen luun saa ottaa. Tiedän ettei koirani pure. Mutta jos sitä hemmetin hyvää syytä ei ole, niin en nää mitään syytä leikkiä sen luun kanssa.
Meilläkin tuo tarve oli silloin, kun koira oli pentu. Ruokakuppi siltä kyllä vieläkin lähtee välillä nenän edestä, kun siihen kuppiin lisätään jotain.Meillä kun koirat ei ota suuhun lasten leluja, vaatteita eikä ruokaa, niin meillä hyvin harvoin on tilanteita, jolloin lapset ottaa jotain pois koiran suusta. Pentuvaihe on toinen asia, silloin lapset monta kertaa päivässä ottaa jotain pois pennun suusta. Mutta kun koira on opetettu, se ei ota kiellettyjä asioita suuhunsa.
No ei voi nykyaikana olla niin idioottia koiratonta aikuista, ettei lehdet tai ohjelmat ole tavoittaneet. Ettei pienessä mielessä ole käynyt, ettei kaikki koirat ole kilttejä. Luetko lehdestä "koira raateli lapsen" ja sanot blondina, "etten tiennyt, ettei lapsi saa mennä vieraan koiraan viereen".. voi pyhä pieru!
Nimenomaan, OPETETAAN ETTEI KOIRIIN KOSKETA. Aamen. Mut kas kun ei tule mieleen sanoa erikseen ettei koiralta oteta luuta. Ettei koiran läheltä juosta. Tai mitä niitä itsestäänselvyyksiä nyt koiraihmisten mielestä on olemassa. Sehän tässä pointti oli.
Mä olen opettanut lapselle (joka tosin pelkää hysteerisesti koiria) ettei koskaan mennä koiran lähelle ilman lupaa. Mutta taas, mikä on lähellä? Kosketusetäisyys? Koiran hyppyetäisyys? Hihnan pituus? Kato kun en voi tietää kun en ole milloinkaan edes taluttanut koiraa, enkä ole millään muotoa koirista kiinnostunut. Ehkä jatkossa opetan että kaikki piskit on villipetoja, jotka voi milloin tahansa hyökätä kimppuun ja raadella, mutta sekin on tietysti väärin. Teidänkin koira oli vissiin joku ihan kiltti...?
Mutta hei...aina ei voi tietää, mihin asti koira ylettää. Aikoinaan - ennenkuin meillä oli vielä koiraa ja mä nähnyt ensimmäistäkään fleksiä - käveltiin kuopuksen kanssa kauppaan. Ostarilla oli kohtuullisen kapea käytävä, mihin sakemanni oli seinään kytketty. Koira makasi hihnansa päällä ja mä kävelin lapsen kanssa parin metrin päästä koirasta. Paljon kauempana ei olisi pystynytkään kävelemään, koska siinä oli myymälän seinä vieressä. Kuis ollakaan, koiran fleksi ei ollutkaan lukittuna ja koira ampaisi siitä ylös ja näykkäisi 4-vuotiasta kasvoihin.Katos koiraton, tuossakin asiassa voi käyttää järkeä. Eikö ole ihan viisasta opettaa, ettei saa mennä vieraan koiran lähelle millään tavalla, niin lähelle, että koira ylettää. Koska vieras koira vieras koira, etkä voi tietää pureeko se lasta vai ei. Silloin ei juosta koiran ohi, ei mennä lähelle, eikä oteta luuta suusta pois. Et voi tietää pureeko se lasta, jos ylettää. Siis mieti, että JOS juuri se koira sattuu olemaan vihainen, niin kannattaako hyppy etäisyyden, kosketus etäisyyden päähän mennä?
Ei tarvitse opettaa, että kaikki on villipetoja, koska se on paska puhetta. Mutta, jos koira on VIERAS niin eikö siihen tule suhtautua kuin villipetoon, koska et tiedä onko se kiltti vai vihainen. Eikö viisaampaa ole varoa vierasta, kuin mennä viereen ja katua?
Katos koiraton, tuossakin asiassa voi käyttää järkeä. Eikö ole ihan viisasta opettaa, ettei saa mennä vieraan koiran lähelle millään tavalla, niin lähelle, että koira ylettää. Koska vieras koira vieras koira, etkä voi tietää pureeko se lasta vai ei. Silloin ei juosta koiran ohi, ei mennä lähelle, eikä oteta luuta suusta pois. Et voi tietää pureeko se lasta, jos ylettää. Siis mieti, että JOS juuri se koira sattuu olemaan vihainen, niin kannattaako hyppy etäisyyden, kosketus etäisyyden päähän mennä?
Ei tarvitse opettaa, että kaikki on villipetoja, koska se on paska puhetta. Mutta, jos koira on VIERAS niin eikö siihen tule suhtautua kuin villipetoon, koska et tiedä onko se kiltti vai vihainen. Eikö viisaampaa ole varoa vierasta, kuin mennä viereen ja katua?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22049772:Mutta hei...aina ei voi tietää, mihin asti koira ylettää. Aikoinaan - ennenkuin meillä oli vielä koiraa ja mä nähnyt ensimmäistäkään fleksiä - käveltiin kuopuksen kanssa kauppaan. Ostarilla oli kohtuullisen kapea käytävä, mihin sakemanni oli seinään kytketty. Koira makasi hihnansa päällä ja mä kävelin lapsen kanssa parin metrin päästä koirasta. Paljon kauempana ei olisi pystynytkään kävelemään, koska siinä oli myymälän seinä vieressä. Kuis ollakaan, koiran fleksi ei ollutkaan lukittuna ja koira ampaisi siitä ylös ja näykkäisi 4-vuotiasta kasvoihin.
Olet oikeassa. Mun pointtini kuitenkin oli, että koiraton ei voi tietää, minkä mittaisia hihnoja koirille on olemassa. En mä silloin jäänyt edes odottelemaan koiran omistajaa puhumattakaan, että olisin alkanut häntä syyttämään mistään. Vahinkoja sattuu. Lohduttelin vaan poikaa ja jatkettiin matkaa. Jouduttiin vähän kyllä sen jälkeen tekemään töitä sen eteen, että poika suostui meille koiraa ottamaan. Olin nimittäin jo silloin päättänyt, että meille tulee koira. Ja koiran kokoinen koira. Pojalle olisi kelvannut pieni koira, mutta ei isoa. Noh, koirapelko saatiin pois ja meille tuli koiran kokoinen koira.No tossa tapauksessa koiran omistaja ollut idiootti. Koska se mihin koira kaupan edessä ylettää, on omistajan vastuulla. Eiköhän pääsääntö ole, ettei koira saa kovin kauaksi ylettää.
Tässähän voidaan saivarrella vaikka koko yö "entä jos koira on purrut hihnan jne).. nää on tapauksia, joita ei saisi tapahtua. Mutta jos normisti koira on kiinni normi hihnassa, joka usein on 180-150cm sidottu tolppaan niin, että koiralla on vaikka 1m liikkuma varaa, niin silloin sen koiran lähelle ei mennä. Ihan fiksua vaikka kiertää 2m päästä.
Kyllä, ehdottomasti. Mähän sanoin että opetan että koirien viereen ei mennä. Mutta kerrohan mulle mistä esim tämä 5v osaa arvioida mihin koira yltää? JOS se päättääkin hyökätä? Eläin on käsittääkseni aina eläin, jonka käytös voi olla hyvinkin arvaamatonta. Omistajakin voi yllättyä.
Tässä perään kyllä ehdottomasti omistajan vastuuta. SINÄ tunnet koirasi. SINUN tehtävästi on vahtia sitä (kuten minun tehtäväni on vahtia lastani) ja omalta osaltasi estää kaikki tilaisuudet joissa koira saattaa vahingoittaa ihmistä. SEKÄ KERTOA SÄÄNNÖT VIERAILLE! Ja jos koirasi on jonkun muun hoidossa (kuten tässä äitisi) HÄNEN pitää ennakoida nuo tilanteet. Tai ellei siihen kyetä niin olla päästämättä vieraita kylään.
Nyt menee ohi aiheen, mutta olen joskus miettinyt, mikä hemmetti siinä on, että känniset äijät kuvittelevat tulevansa toimeen kaikkien koirien kanssa? Mulla on alaskan malamuutti ja jostain syystä tuo koira tuntuu oikein vetävän puoleensa känniääliöitä. Ja vaikka varoitan, niin eiku pitää vaan päästä koiran luokse |O Noh, kun tuo sitten päästää sen leijonan karjunnan ja suden ulvonnan välisen äänen massiivisesta rintakehästään, niin hyppäähän ne ääliöt taaksepäin. Meidän koira ei känniääliäitä siedä enkä ole oikeastaan nähnyt mitään syytä, miksi sen pitäisi päästää joku ääliö itseään silittelemään.Vieras tuntematon koira siis helvetin kaukaa.