Lapsi pissasi tahallaan housuihinsa-annoin sitten ulkoilla märissä vaatteissa

• Viestiketjun aloittaja liian tyly?
  • Ensimmäinen viesti
huono perustelu sulla
Muuten olen sitä mieltä, että toimintani saattoi olla tylyä, mutta ei suinkaan tilanteeseen nähden kohtuutonta. Kannattaa muistaa, että lapsia on hyvin erilaisia. Osa kykenee jo pienenä järkevään keskusteluun, tottelevat kerrasta, eivät koohota ja saa päähänsä kaikenlaista kujetta. Heidän kanssaan pärjää huumorilla, puhumalla, selittämällä. Sitten on lapsia, jotka ovat astetta pariakin uhmakkaampia, kjotka todella testaavat vanhempiaan asiassa kuin asiassa. Heidän kanssaan vaan on toimittava eri tavoin.
Joo heidän kanssaan vaan on toimittava eri tavoin, mutta mun mielestä mikään lapsen käytös ei oikeuta siihen että lasta odotutetaan turhan päiten pissat housussa. Jos pissasi tahallaan, olisin varmaan vienyt sisälle vaatteiden vaihtoon ja sen jälkeen jäähylle. Mutta pissat housussa en ketään odotuta.

"kahden äippä"
Olit mielestäni liian tyly. Tosin en mene haukkumaan sinua äitinä tuon takia. Musta kuulostaa enemmänkin siltä, että sulla on uhmiksen kanssa keinot lopussa! Mulla on itsellänikin ollut sellaisia vaiheita tässä kotona olossa että voisin kuvitella tehneeni samoin. Hyvin väsyneenä siis.

Juttele neuvolassa uhmiksen käytöksestä! On kaikkien kannalta parempi keksiä joku toimiva systeemi mieluummin kuin päätyä tuollaisiin hätäratkaisuihin väsyneenä. Itsellänikin nyt 3-vuotias jolla on ihan kauhea vaihe, mutta itse jaksan paremmin kuin joskus aiemmin ja se näkyy meidän päivittäisessä jaksamisessakin. Voimia sinne!

liian tyly?
[QUOTE="kahden äippä";22039372]Olit mielestäni liian tyly. Tosin en mene haukkumaan sinua äitinä tuon takia. Musta kuulostaa enemmänkin siltä, että sulla on uhmiksen kanssa keinot lopussa! Mulla on itsellänikin ollut sellaisia vaiheita tässä kotona olossa että voisin kuvitella tehneeni samoin. Hyvin väsyneenä siis.

Juttele neuvolassa uhmiksen käytöksestä! On kaikkien kannalta parempi keksiä joku toimiva systeemi mieluummin kuin päätyä tuollaisiin hätäratkaisuihin väsyneenä. Itsellänikin nyt 3-vuotias jolla on ihan kauhea vaihe, mutta itse jaksan paremmin kuin joskus aiemmin ja se näkyy meidän päivittäisessä jaksamisessakin. Voimia sinne![/QUOTE]

No niin, palaan taas asiaan... Voin kertoa, että en koe olevani mitenkään väsynyt, vaan itse asiassa nautin tämänhetkisestä elämäntilanteesta täysillä. Meillä on paljon vauhtia ja vaarallisia tilanteita kahden pienen kanssa, ja siksi ohjakset tiukasti meillä vanhemmilla. En uskalla kuvitellakaan, millaista arkemme olisi, jos lähtisin joka asiassa lasten kanssa neuvottelemaan, keskustelemaan, höpsöttelemään, kuten täällä on moni ainoaksi oikeaksi tavaksi julistanut. Oikeasti, ihan lirissä olisimme näiden lasten kanssa!

Ja mitä tuohon neuvolaan tulee...Meidän neuvolantäti mm. neuvoo lapsen kuivaksiopettamisessa niin, että lapsen kannattaa antaa pissata ja kakata housuihinsa sekä antaa olla märissään jonkin aikaa, jotta tuntee kuinka epämiellyttävää se on. Että tuskinpa meidän neuvolantäti kovin pahana tuota minun toimintaani pitäiusi...

Huom harmaana
Ja mitä tuohon neuvolaan tulee...Meidän neuvolantäti mm. neuvoo lapsen kuivaksiopettamisessa niin, että lapsen kannattaa antaa pissata ja kakata housuihinsa sekä antaa olla märissään jonkin aikaa, jotta tuntee kuinka epämiellyttävää se on. Että tuskinpa meidän neuvolantäti kovin pahana tuota minun toimintaani pitäiusi...
Erikoisia neuvoja. Itse en enää tarkkaan muistakaan, kun siitä on niin kauan aikaa, mutta en tuollaisia neuvoja ole kyllä saanut koskaan. Oli vaan puhetta siitä, että käytetään potalla niin tiuhaan että vahinkoja ei tule ja otetaan vaippa pois vasta sitten kun se pysyy kuivana sen potallakäynnin ansiosta...Ei ollut mitään puhetta missään märissä housuissa pitämisestä "jotta oppii". Sadistisen kuuloista puuhaa pitää toista kakkaisissa ja pissaisissa pöksyissä opetusmielessä.

liian tyly?
Erikoisia neuvoja. Itse en enää tarkkaan muistakaan, kun siitä on niin kauan aikaa, mutta en tuollaisia neuvoja ole kyllä saanut koskaan. Oli vaan puhetta siitä, että käytetään potalla niin tiuhaan että vahinkoja ei tule ja otetaan vaippa pois vasta sitten kun se pysyy kuivana sen potallakäynnin ansiosta...Ei ollut mitään puhetta missään märissä housuissa pitämisestä "jotta oppii". Sadistisen kuuloista puuhaa pitää toista kakkaisissa ja pissaisissa pöksyissä opetusmielessä.

No eipä meillä kuivaksi opetettukaan ihan tuolla tädin neuvolla, mutta tämä vain esimerkkinä, että eipä ne ammattilaistenkaan toimintatavat ja vinkit aina niin helläkätisiä ole.

Vielä lisäisin, että ei meillä siis mitään natsimeininkiä elämä ole, vaikka tuossa aiemmin kirjoitin, että meillä vanhemmilla on "tiukka ote". Toki meillä höpsötellään, pidetään hauskaa, viljellään huumoria ja monessa asiassa on varmaan lepsumpaa kuin monessa muussa perheessä. Niille vaan on oma aikansa ja paikkansa. Huonosta käytöksestä meillä ei palkita. Mitä tulee tottelemiseen, käyttäytymiseen toisia kohtaan...niissä meillä ei lapset hypi aikuisten nenille!

haloo jeesustelijat
ap, teit ihan ok jos et ollu sitten kauan enää ulkona. Luulen että tääl monet muut paaaaljon "huonompia" äitejä, varsinkin ne jotka kommentoi "säälittää lapsesi kun on tuollainen äiti" Hoh hoh.... Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa??? Luuletteko todellakin olevanne täydellisiä ihmisiä?? Jokainen joskus väsyy ja tekee ehkä ei niin loistavia valintoja, mutta tuskin esim tämä ap:n lapsi nyt kärsii ja saa neuroosin tästä.

Leukistinen aksolotli
Minä en kehtaisi ulkoiluttaa lasta, jolla on pissat housuissa. En ymmärrä, mitä järkeäkään siinä on. Kyllä ne pissat housuissa on niin inhottavan tuntuiset, että et sinä varmaan itsekään pissahousuissa ulkoilisi.

.......
Mutta jos kerran lapsen tavoitteena oli päästä sisälle, eikös hän sitten housuihinsa pissaamalla olisi saavuttanut tavoitteensa? Eli edelleen kysyn, mikä olisi ollut sopiva rangaistus? Mikään lelun takavarikointi tuskin tulee kyseeseen kun tuohon tilanteeseen ei mitään lelua liittynyt. Karkkipäivääkään meillä ei ole. Eli mitä jää jäljelle?
jos lapsen tavote oli päästä sisälle, niin sitten käydään vaihtamassa vaatteet ja tullaan takasin ulos, jos muuten vaan kiusallaan pissais ja haluais silti ulkoilla, niin sit jäätäis sinne sisälle.. ongelmanahan tossa on sit vaan se, että tietää mihin se lapsi pyrkii ja tekee päinvastoin, koska sehän on kypsää vanhemmuutta ;)

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22038706]Lapsi ei päätä yhtikäs mitään, vaan lapsen kanssa sovitaan yhdessä. Ja jos kaikista on tarkotus huolehtia, niin miksi sä kyselet täällä tyhmänä, että voiko äiti jättää ruoan tekemättä ja painua petiin? Onko se sun mielestä lapsen kuuntelua?[/QUOTE]

Onko se yhdessä sopimista, että lapsi haluaa sisälle ja äiti ei ja sitten tehdään kuitenkin niin kuin lapsi haluaa?

Ja tuo äidin ruoanlaitto ja nukkumisesimerkki oli käänteinen vertaus tähän lapsen kanssa "sopimiseen". Jos lapsi haluaa sisälle ja hänen tahtonsa mukaan pitää koko perheen mennä, miksei siis myös perhe voi elää sen mukaan, että äiti ei haluakaan tehdä tänään ruokaa vaan haluaa mennä nukkumaan? Eli miksi kaikessa pitäisi kuunnella sitä yhtä lasta, koskas muita perheenjäseniä sitten kuunnellaan? Siis pointti on siinä, että ei se äitikään kiusallaan lapsia ulkoiluta, vaan ne asiat nyt kuuluvat arkeen ja vaikuttavat muidenkin perheenjäsenten elämään.

"vieras"
minusta olit itsekäs ja liian tyly, et siis halunnut itse sisälle...en ikinä antaisi lasteni ulkoilla pissaisissa housuissa, mieluummin lapselle kuivat housut kuin sairas uhmaikäinen, äitinä pitää tehdä valintoja ja mielestäni olit erittäin lyhytnäköinen, vai ajattelitko pääseväsi vähemmällä näin?
tuosta "rangaistuksesta" eli olisit voinut vaatteiden vaihdon jälkeen tosiaan palata ulos lapsen kanssa tai sitten sopia että jatkossa laitat vaipan ulos (vaikka lapsi olisi ollut kuivakin).
Miksi tehdä asioista liian vaikeita??!!

p
Olisin varmaan itse toiminut pk-tädin ehdotuksen mukaan tai sitten olisi menty sisälle ja Muumit olisi jäänyt katsomatta (kirjoitit jossain vaiheessa, että Muumeja oli tiedossa sisälle menon jälkeen ).

Tämä märissä vaatteissa pitäminen -keskustelu sai minut miettimään, että tekikö teon tahallisuus siitä nöyryyttävää joidenkin mielestä? Mietin vain, kun oma 2-v on pääasiallisesti kuiva, mutta itselle on pari kertaa käynyt niin, etten ole muistanut ulkoillessa, että pojalla ei ole vaippaa ja olen antanut touhuta pitkät pätkät ja huomannut esim. lapsen noustua hiekkalaatikolta, että housuthan ovat lotomärät. Toki on heti lähdetty vaihtamaan, mutta pisut on saattaneet olla jo hollin tovin. Mitään kirvelyä tai polttelua tai muuta epämiellyttävää olotilaa poika ei ole osoittanut. Nykyään tosin osoittaa heti, jos vahinko käy eli enää ei pitkiä aikoja pisut voisi ollakaan pöksyissä.

"Rötväles"
Olisin tehnyt juuri niin kuin ap. Vaikka olisin ollut juuri ehdottamassa sisälle menoa ennen pissausta, olisimme ulkoilleet vielä 5min. Siksi että huomaa ettei saa tahtoaan läpi tinttailemalla. Omani ei tosin vielä ole kuiva, joten ulkoilemme vaipan kanssa.
Eihän se edes ole mikään varsinainen rangaistus jos lapsi joutuu kantamaan tekojensa sauraukset. Meillä olen alusta asti sanonut nyt vajaa 2,5v:lle että leiki toki niillä vaipoilla/cd levyillä/puhtailla vaatteilla/mitä nyt ikinä keksit levittääkin, mutta itse keräät kaikki myös takaisin. Lapsen omat tavarat saavat olla levällään, mutta kyse on sellaisista tavaroista mitkä eivät ole leikkiin ja levittämiseen tarkoitettuja.
Tahallaan kaadettuja maitoja tai tahallisia pissoja en laita siivoamaan, koska on liian pieni sellaiseen --> tulisi vain enemmän sotkua.

liian tyly?
Moni tuntuu nyt olevan ihan järkyttynyt, kuinka kehtaan lasta ulkoiluttaa 15 min. märissä vaatteissa. Entäpä jos olisimmekin olleet lähimmässä leikkipuistossa, jonne kävelymatkaa vähintään 20min, ja lapsi olisi vaikka ihan vahingossakin pissannut housuun. Joutuisi se lapsi sieltä puistostakin kävelemään märissä vaatteissa ja vieläpä pidemmän ajan. Eri asia, jos olisin pitänyt lasta rangaistukseksi 2 tuntia pihalla pissavaatteissa. Tuo vartti oli sopiva aika sinänsä, että siinä ehdittiin keräämään lelut ja tekemään muut normaalit sisäänmenorutiinit ja lapsi joutui hetken tunnustelemaan olotilaa märissä vaatteissa.

Entä miten te täydelliset äidit tekisitte siinä tapauksessa, että lapsi yhä uudestaan ja uudestaan käyttäisi uhmatessaan samaa kikkaa, pissan housuun-saan tahtoni läpi? Aina vaan jaksaisitte selittää ja käydä vaihtamassa kuivat päälle. Kaupunkireissulla joutuisitte miettimään, pissaako taas pian housuunsa kun ei saanutkaan jäätelöä...Tai ryhtyykö kerhossakin pissailemaan jos ei siellä saa tahtoaan läpi?

Ei
[QUOTE="sondersson";22038477]ikävää että hän joutuu temppuilemaan aina saadakseen jotain mitä hän haluaa. Miksi sä et halua kuunnella lastasi? Meillä pyritään siihen, että kaikki saavat mitä haluavat ja kaikilla on hyvä olla.[/QUOTE]

Toivottavasti et ole tosissasi. Noinhan niitä toisista välittäviä lapsia tulee.. Kaikki saa kaiken, ei h......ti!
Mielestäni rangaistus oli hyvä ja tekisin itse samoin. Ei tuossa ilmassa 5 minuutissa ehdi mtn tapahtua mutta se 5 min on ikuisuus siöle lapselle ja luultavasti oppi ettei äiti pompi hänen pillin mukaan.

liian tyly?
[QUOTE="Rötväles";22042019]Olisin tehnyt juuri niin kuin ap. Vaikka olisin ollut juuri ehdottamassa sisälle menoa ennen pissausta, olisimme ulkoilleet vielä 5min. Siksi että huomaa ettei saa tahtoaan läpi tinttailemalla. Omani ei tosin vielä ole kuiva, joten ulkoilemme vaipan kanssa.
Eihän se edes ole mikään varsinainen rangaistus jos lapsi joutuu kantamaan tekojensa sauraukset. Meillä olen alusta asti sanonut nyt vajaa 2,5v:lle että leiki toki niillä vaipoilla/cd levyillä/puhtailla vaatteilla/mitä nyt ikinä keksit levittääkin, mutta itse keräät kaikki myös takaisin. Lapsen omat tavarat saavat olla levällään, mutta kyse on sellaisista tavaroista mitkä eivät ole leikkiin ja levittämiseen tarkoitettuja.
Tahallaan kaadettuja maitoja tai tahallisia pissoja en laita siivoamaan, koska on liian pieni sellaiseen --> tulisi vain enemmän sotkua.[/QUOTE]

Meillä on myös pienestä pitäen opetettu tuohon, että omat sotkut siivotaan. Toki me vanhemmat autamme ja neuvomme, mutta osallistua lapsen pitää. Myös tahallaan sotketut ruoat ja pissat lapsi siivoaa itse, mutta niin että ensin siivoan minä suurimmat sotkut pois ja lapsi sitten "muodon vuoksi" laitetaan heiluttamaan rättiä myös.

Ja olen nähnyt sukulais- ja tuttavaperheissä paljon pikku kullannuppusia, jotka eivät ole joutuneet yhtään ottamaan vastuuta tekemisistään. Ihan kamalaa katsottavaa. Meillä oli kylässä eräs jo lähes kouluikäinen poika. Hän söi jugurttia purkista ja sitten yhtäkkiä sai päähänsä kaataa loput pitkin pöytää ja sutata vielä lusikalla. Vanhempansa ei tehneet elettäkään pistääkseen lastaan kuriin ja lapsikin vain tokaisi, että "kyllä xxxx (minun nimeni) sen sotkun siivoaa". Arvatkaapa vaan siivosinko...

"vieras"
Moni tuntuu nyt olevan ihan järkyttynyt, kuinka kehtaan lasta ulkoiluttaa 15 min. märissä vaatteissa. Entäpä jos olisimmekin olleet lähimmässä leikkipuistossa, jonne kävelymatkaa vähintään 20min, ja lapsi olisi vaikka ihan vahingossakin pissannut housuun. Joutuisi se lapsi sieltä puistostakin kävelemään märissä vaatteissa ja vieläpä pidemmän ajan. Eri asia, jos olisin pitänyt lasta rangaistukseksi 2 tuntia pihalla pissavaatteissa. Tuo vartti oli sopiva aika sinänsä, että siinä ehdittiin keräämään lelut ja tekemään muut normaalit sisäänmenorutiinit ja lapsi joutui hetken tunnustelemaan olotilaa märissä vaatteissa.

Entä miten te täydelliset äidit tekisitte siinä tapauksessa, että lapsi yhä uudestaan ja uudestaan käyttäisi uhmatessaan samaa kikkaa, pissan housuun-saan tahtoni läpi? Aina vaan jaksaisitte selittää ja käydä vaihtamassa kuivat päälle. Kaupunkireissulla joutuisitte miettimään, pissaako taas pian housuunsa kun ei saanutkaan jäätelöä...Tai ryhtyykö kerhossakin pissailemaan jos ei siellä saa tahtoaan läpi?
On ihan eri asia pisaako puistossa, josta tietenkin kävelymatka kotiin, vai se, että pissaa pihalla ja sinä TARKOITUKSELLA pidät lapsen pissat housuissa ulkona!! Vaarannat lapsen terveyden ja tuo on muutenkin sadistinen tapa toimia. En hyväksy alkuunkaan tuollaista käytöstä lasta kohtaan. Aikuisena sinun tulee olla asioiden yläpuolella ja sinulla tulee olla keinot ja tavat toimia. Jollet niitä löydä, on sinun tehtäväsi hakea apua teidän tilanteeseen.

"sondersson"
Toivottavasti et ole tosissasi. Noinhan niitä toisista välittäviä lapsia tulee.. Kaikki saa kaiken, ei h......ti!
Mielestäni rangaistus oli hyvä ja tekisin itse samoin. Ei tuossa ilmassa 5 minuutissa ehdi mtn tapahtua mutta se 5 min on ikuisuus siöle lapselle ja luultavasti oppi ettei äiti pompi hänen pillin mukaan.
mitä vikaa siinä on että kaikki on hyvin ja elämä on mukavaa? Miksei siihen pitäisi pyrkiä? Mä en nyt tosiaankaan tarkoita sitä, että lapsen pitäis saada kaikki lelut mitä tahtoo yms.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";22041905]Onko se yhdessä sopimista, että lapsi haluaa sisälle ja äiti ei ja sitten tehdään kuitenkin niin kuin lapsi haluaa?

Ja tuo äidin ruoanlaitto ja nukkumisesimerkki oli käänteinen vertaus tähän lapsen kanssa "sopimiseen". Jos lapsi haluaa sisälle ja hänen tahtonsa mukaan pitää koko perheen mennä, miksei siis myös perhe voi elää sen mukaan, että äiti ei haluakaan tehdä tänään ruokaa vaan haluaa mennä nukkumaan? Eli miksi kaikessa pitäisi kuunnella sitä yhtä lasta, koskas muita perheenjäseniä sitten kuunnellaan? Siis pointti on siinä, että ei se äitikään kiusallaan lapsia ulkoiluta, vaan ne asiat nyt kuuluvat arkeen ja vaikuttavat muidenkin perheenjäsenten elämään.[/QUOTE]

no pieniä lapsia ei tietenkään voi jättää yksin että voisi nukkua. Mutta jos äiti on väsynyt, voidaan tehdä niin, että hän nukkuu kun isä on kotona, tai yhtä aikaa lasten kanssa päikkärit. Se sopii jokaiselle. Jos äiti ei millään halua tehdä ruokaa, voidaan vaikka tilata pitsaa, tai käydä ravintolassa tai isä voi tehdä ruokaa. Asiat on järjesteltävissä.

Jos lapsi tahtoo sisälle ja äiti tahtoo olla vauvan kanssa ulkona, voidaan sopia, että käytetään vauvaa keinumassa, siinä ei mene kauaa ja mennään sitten sisälle. Tai sitten voidaan sopia, että äiti vie vauvan ulos kun isä tulee kotiin ja voi jäädä lapsen kanssa sisälle. Ei tarvii pomppia kenenkään pillin mukaan, vaan sopia ja joustaa. Ennen ku kukaan perheestä alkaa kusta housuihinsa saadakseen tahtonsa läpi.

monta lasta
Todennäköisesti lapsesi kiukutteli kuten tuon ikäisen kuuluukin, koska ei osaa vielä hallita tunteitaan. Sitten hän varmaankin vahingossa kiukun lomassa pissasi housuunsa (näin tuon ikäiselle usein käy, että sitten lirahtaa ne pissit, kun on kiukkuinen eikä hallitse vielä rakkoaan kunnolla) ja koska hän oli hämillään hän naureskeli pissittyään (se ei tarkoita, että hän teki sen tahalleen vaan enemmänkin sitä, että koki tilanteen nolona). Monet lapset naureskelee tehtyään VAHINGOSSA jotain mikä heitä nolottaa.

Mutta noin ainakin saat nolattua lapsesi täydellisesti. Itse en ikinä tekisin noin. Minusta Julmaa ja ilkeää äidiltä tuollainen toiminta. Huh.

"sondersson"
Sitten hän varmaankin vahingossa kiukun lomassa pissasi housuunsa (näin tuon ikäiselle usein käy, että sitten lirahtaa ne pissit, kun on kiukkuinen eikä hallitse vielä rakkoaan kunnolla) ja koska hän oli hämillään hän naureskeli pissittyään (se ei tarkoita, että hän teki sen tahalleen vaan enemmänkin sitä, että koki tilanteen nolona). Monet lapset naureskelee tehtyään VAHINGOSSA jotain mikä heitä nolottaa.
Et varmaan lukenut ketjua? AP kertoi jo, että lapsi SANOI pissaavansa housuun tahallaan, ennen ku pissas, ja sitten päkersi ne pissat ulos. Ja lisäksi ap on kertonut, että hänen lapsensa on muutenkin kunnostautunut näissä asioissa :D *muistelee esikoisen vessaläträämisiä*

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22042261]no pieniä lapsia ei tietenkään voi jättää yksin että voisi nukkua. Mutta jos äiti on väsynyt, voidaan tehdä niin, että hän nukkuu kun isä on kotona, tai yhtä aikaa lasten kanssa päikkärit. Se sopii jokaiselle. Jos äiti ei millään halua tehdä ruokaa, voidaan vaikka tilata pitsaa, tai käydä ravintolassa tai isä voi tehdä ruokaa. Asiat on järjesteltävissä.

Jos lapsi tahtoo sisälle ja äiti tahtoo olla vauvan kanssa ulkona, voidaan sopia, että käytetään vauvaa keinumassa, siinä ei mene kauaa ja mennään sitten sisälle. Tai sitten voidaan sopia, että äiti vie vauvan ulos kun isä tulee kotiin ja voi jäädä lapsen kanssa sisälle. Ei tarvii pomppia kenenkään pillin mukaan, vaan sopia ja joustaa. Ennen ku kukaan perheestä alkaa kusta housuihinsa saadakseen tahtonsa läpi.[/QUOTE]

No eihän tuo sinunkaan mallisi estä housuihin pissaamasta, jos lapsi haluaa HETI sisään eikä vauvan keinuttamisen jälkeen. Eihän tuo tilanne juurikaan eroa ap:n tilanteesta. Ei siinä sopimiset paljon auta.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy:
Ilmeisesti lapsi itsekin tiesi märkien housujen tuntuvan inhottavilta, ja muutenkin tekevänsä toso imhottavasti. eihän se lapsi olisi muuten äidilleen tuollaista "kiusaa" tehnyt.
Oli siis hyvä, että sai itse myös tuntea tekonsa seuraukset.
Peesi.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";22042302]No eihän tuo sinunkaan mallisi estä housuihin pissaamasta, jos lapsi haluaa HETI sisään eikä vauvan keinuttamisen jälkeen. Eihän tuo tilanne juurikaan eroa ap:n tilanteesta. Ei siinä sopimiset paljon auta.[/QUOTE]

kun lapsi on oppinut siihen, että asioista sovitaan niin, että kaikille käy, niin kyllä se noin toimii. Ei ala kiukku et pitää päästä heti sisälle, vaan jaksaa odottaa hetken että pikkuveli/sisko saa myös mitä haluaa. Sä et taida ymmärtää mitä sopiminen on. Pahahan sitä sillon on lapselle opettaa :(

Yhteistyössä