Lapsi pissasi tahallaan housuihinsa-annoin sitten ulkoilla märissä vaatteissa

• Viestiketjun aloittaja liian tyly?
  • Ensimmäinen viesti
"sondersson"
[QUOTE="asdf";22038787]Mutta luuletko että se uhmaikäinen lapsi ikinä suostuis menemään takaisin sisään vain koska äidin pitää vaihtaa housut...[/QUOTE]

No sillon pitää mennä, niinku ap:nki olis pitäny mennä. Mut jos se kovasti pistäisi vastaan, niin syyksi sentään voidaan laittaa uhmaikä, toisin ku tämän mamman kohdalla.

"minä"
Mistäpä näitä lopulta tarkkaan tietää kun lapsi ei uhmassaan pysty asioita erittelemään. Mutta käsittääkseni halusikin heti takaisin sisälle katsomaan videota ja kun sanoin, että nyt ulkoillaan ja ulkoilun jälkeen hän saa katsoa Muumia, alkoi vinkumaan ja kiusaamaan vauvaa. Kielsin tönimästä vauvaa ja menemään toiseen keinuun istumaan niin annan vauhdit, hän heittäytyikin maahan raivoamaan, sitten oli vähän aikaa hiljaa ja meni kyykkyyn, pissasi ja sanoi, että nyt minä pissaan alkkareihin. Hihitteli ja irvisteli päälle. Sitten alkoi vaatimaan sisälle pääsyä.
Pompottaa ;)

ihan ok rangaistus, koska teki tahallaan, jos oisit rynnänny heti sisälle olis lapsi saanut valtaa ja pompottaisi jatkossakin. olisin ollut n 30min ulkona tms vähän aikaa mutta tarpeeksi että olis ollut kurja olla märissä housuissa.

pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22038463:
Oppi että märät housut tuntuu tosi ikävältä. Ja oppi myös, ettei tanssi hänen pillinsä mukaan.
Kyllä äiti varmaan tietää ulkoiluajat paremmin kuin lapsi. Ei kai päiväkodissakaan viedä lapsia sitä mukaan sisälle kun pissivät housuun tai tekevät muuta tyhmää??
Todellakin päiväkodissa viedään sisään vaihtamaan housut, jos lapsi pissaa housuunsa. Pissa kirvelee iholla ja pissatulehdus tulee helpolla vedosta lämpimälläkin ilmalla. Muutenkaan en hyväksy lapsen nolaamista rangaistessa, enkä ruolla enkä wc-asioilla rankaisu, koska tunteiden liittäminen niihin voi aiheuttaa ongelmia ko. toiminnoissa.

Itse olisin varmaan mennyt sisään vaihtamaan vaatteet ja tullut takaisin ulos jatkamaan ulkoilua niin, että lapsi olisi saanut istua penkillä. Ei siis olisi saanut tahtoaan läpi, ja rangaistuksena tylsää ulkoilua.

Huom harmaana
Mistäpä näitä lopulta tarkkaan tietää kun lapsi ei uhmassaan pysty asioita erittelemään. Mutta käsittääkseni halusikin heti takaisin sisälle katsomaan videota ja kun sanoin, että nyt ulkoillaan ja ulkoilun jälkeen hän saa katsoa Muumia, alkoi vinkumaan ja kiusaamaan vauvaa. Kielsin tönimästä vauvaa ja menemään toiseen keinuun istumaan niin annan vauhdit, hän heittäytyikin maahan raivoamaan, sitten oli vähän aikaa hiljaa ja meni kyykkyyn, pissasi ja sanoi, että nyt minä pissaan alkkareihin. Hihitteli ja irvisteli päälle. Sitten alkoi vaatimaan sisälle pääsyä.
Se on ihanaa, kuinka näissä ketjuissa aina tulee olennaista lisäinfoa sivulla 4.
"sitten oli vähän aikaa hiljaa ja meni kyykkyyn, pissasi ja sanoi, että nyt minä pissaan alkkareihin. Hihitteli ja irvisteli päälle. Sitten alkoi vaatimaan sisälle pääsyä" ja pari kirjoitusta aiemmin että ulkoilua jatkui vartin verran. Alkuperäisestä kirjoituksesta sai sen käsityksen että
a) ulkoilua jatkettiin vielä hyvä tovi
b) kyseessä olisi voinut olla vahinko.

liian tyly?
[QUOTE="minä";22038833]Pompottaa ;)[/QUOTE]

No niinpä. En ymmärrä, miten olisin muuten voinut hoitaa tilanteen niin, ettei lapsi "saa erävoittoa". Tai no nyt oikeastaan keksin, otamme jatkossa ulkoiluun vaihtovaatteet mukaan ja vaihdan siellä ulkona, sisälle kuitenkin mennään vasta sitten kun ollaan ulkoilut ulkoiltu. Ei toimi talvella tämäkään.

"sondersson"
Sittenpä sun kannattaa hoitaa teidän keskusteluyhteys kuntoon. Se on sun tehtäväsi vanhempana ja auktoriteettina, eikö?

"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa;22038844:
ihan ok rangaistus, koska teki tahallaan, jos oisit rynnänny heti sisälle olis lapsi saanut valtaa ja pompottaisi jatkossakin. olisin ollut n 30min ulkona tms vähän aikaa mutta tarpeeksi että olis ollut kurja olla märissä housuissa.
se olisikin ihan hirveetä jos lapsella olis jotain valtaa oman ruumiinsa ja elämänsä suhteen :headwall:

"siis"
Se on ihanaa, kuinka näissä ketjuissa aina tulee olennaista lisäinfoa sivulla 4.
"sitten oli vähän aikaa hiljaa ja meni kyykkyyn, pissasi ja sanoi, että nyt minä pissaan alkkareihin. Hihitteli ja irvisteli päälle. Sitten alkoi vaatimaan sisälle pääsyä" ja pari kirjoitusta aiemmin että ulkoilua jatkui vartin verran. Alkuperäisestä kirjoituksesta sai sen käsityksen että
Mä ainakin ymmärsin heti eka viestistä että kyseessä ei ollut vahinko. Lisäksi ap kertoi jo kysyttäessä tuolla aikaisemmin, että ulkona ei oltu kauan, tarkemmin vielä joku 15min.

liian tyly?

Mistähän sinä tuollaisia olet lukenut?? Kirjoitin, että ulkoiilua jatkettiin vielä "jonkin aikaa" ensimmäisessä viestissä. Ja miten sen nyt ottaa, vartti on suhteellisen lyhyt aika, mutta pissat housussa voi tietty tuntua lapsesta pidemmältä ajalta. No, sen aikaa siinä meni kun hetki keinuttiin ja keräiltiin kamat ja lähdettiin kotiovelle päin. Ja vahinko ei todellakaan ollut, lapsi ollut jo pidemmän aikaa sekä päivä- että yökuiva.

liian tyly?
[QUOTE="sondersson";22038856]Sittenpä sun kannattaa hoitaa teidän keskusteluyhteys kuntoon. Se on sun tehtäväsi vanhempana ja auktoriteettina, eikö?[/QUOTE]

Juu, näin on tarkoitus. Opimme keskustelemaan, mutta pitäen mielessä, että minä olen se vanhempi ja auktoriteetti!

Huom harmaana
Miksi ei voisi olla vahinko? Vahinkohan voi tulla kenelle vain, vaikka aikuisellekin.
Varmaan ap:lla eka lapsi kyseessä.
Todellakaan se, että kolmevuotias on ollut "jo pidemmän aikaa kuiva (siis jo ehkä maksimissaan vuoden)" ei tarkoita sitä, että vahinkoja ei enää koskaan tule. Kaverin eskarilaisellakin saattaa tulla vahinko, jos vessaan ei pääse ajoissa, ja on ollut kuiva siis jo 3,5 vuotta. Harvemmin, mutta silti mahdollista.

"sondersson"
Juu, näin on tarkoitus. Opimme keskustelemaan, mutta pitäen mielessä, että minä olen se vanhempi ja auktoriteetti!
mutta ole myös se järkevämpi. Nythän sä olet jo tehnyt jotain väärin kun lapsi noin käyttäytyy. Vanhempana sun kuuluu myös pitää lapsesta hyvää huolta ja opettaa ottamaan muut huomioon. Jos sä vaan jakelet rangaistuksia oman mieles mukaan niin sä teet auktoriteetit ihan tyhjiks (kokemusta on).

"sondersson"
Varmaan ap:lla eka lapsi kyseessä.
Todellakaan se, että kolmevuotias on ollut "jo pidemmän aikaa kuiva (siis jo ehkä maksimissaan vuoden)" ei tarkoita sitä, että vahinkoja ei enää koskaan tule. Kaverin eskarilaisellakin saattaa tulla vahinko, jos vessaan ei pääse ajoissa, ja on ollut kuiva siis jo 3,5 vuotta. Harvemmin, mutta silti mahdollista.
öö, jos lapsi sanoo että pissaa housuun niin ei se varmaan ole vahinko?

Suzyanne
[QUOTE="sondersson";22038272]kyllä pitää mennä vaatteet vaihtamaan. Rangaistuksena olis se ettei ulos mentäisi takas. Kokeilepa ite kusta housuihis, se ei tunnu kovin kivalta... Tuntuu paljon inhottavammalta ku vaikka sateen kastelemat vaatteet, se pissa nimittäin kirvelee tai silleen polttelee ihoa. Että olit todellakin liian tyly. Menee samaan kastiin kylmän suihkun kanssa, niistäkin täällä välillä saa lukea.[/QUOTE]

Samoilla linjoilla olen minäkin, liian tylyä minusta, ja itse vastaavassa tapauksessa olisin päätynyt siihen ettei oltais menty enää ulos housujen vaihdon jälkeen, vaan jääty sisälle.

hyi sua! et saa alistaa lastasi noin häpeälliseen tilanteeseen,ja kusi tosiaan kirvelee ihoa.
MIETIPPÄ ENSIKSI MISTÄ LAPSESI UHMA JOHTUI TOSSA TILANTEESSA,oliko väsy,mustis,huomionkipee?sä huomasit kiukku oireet jo ennen pissausta ja et tehnyt mitään asialle ymmärtääkses lastas,ja saadakses tietää mikä lastas kiukuttaa?et huomioinut lapses kiukkua ja olitko myös "väinpitämätön",siitä sitten sait lapsen joka ottaa sen huomion mistä saa vaikka sitten pissimällä housuun!

hyvin toimittu
Minun mielstä teit aivan oikein etkä mennyt lapsen mukanaan. Itse olisin tehnyt samoin. Ja kun eilen tosiaan ei ollut kylmä. Tuskin lapsesi montaa kertaaa haluaa olla pissat housuissa ja ei ole pissatulehduksen vaaraa tuollaisessa vaikka täällä moni niin uhoaakin.

"minä"
[QUOTE="sondersson";22038388]niinpä. 3-vuotiaan kanssa voi jo keskustellakin. Ja se yleensä tehoaa paremmin ku rangaistukset.[/QUOTE]

3-vuotias ei todellakaan ymmärrä vielä kaikkea. Ei ehkä tässä tapauksessa edes ymmärtänyt miksi häntä rangaistiin! Meillä on 4 vuotias lapsi, osaa kyllä sanoa milloin pissahätä ja ei käytä enää vaippaa mutta vahoinkojakin tulee. Jos tälle lapselle sattuikin vahinko ja äiti rankaisi häntä. 3-vuotias on liian pieni ymmärtämään tuollaista!

"minä"
[QUOTE="asdf";22039025]No mut siis se lapsihan pissasi housuunsa just päästäkseen sisään! Tai ainakin siis ei halunnut ulkoilla....[/QUOTE]

no ei voi todellakaan varmaks tietää miks 3-vuotias pissaa housuun. jokumuu syy

tarvitaan bakteeri
Ihme vaahtoaminen tuosta kylmästä ja pissatulehduksesta. Ei pissatulehdus tule kylmästä hyvät ihmiset :)
Ap:lle toimit aivan oikein ja kyllä 3v osaa jo pissata vaikka väkisin housuun jos jotain yrittää sillä tavoittaa.

liian tyly?
Nyt joudun jättämään keskustelut toistaiseksi tähän kun lapset heräsivät päikkäreiltä. Ainoa rakentava ehdotus rangaistukseksi taisi tulla pk-tädiltä, joka olisi lähtenyt vaihtamaan vaatteet sisälle, mutta palannut ulos ja laittanut lapsen istumaan penkille loppuulkoilun ajaksi. Toisaalta meidän esikoinen on sen verran vahvaluonteinen, että ei siinä penkillä suostuisi istumaan, mutta jotain tuon tyyppistä "tylsää ulkoilua" voisi miettiä vastaisen varalle.

Muuten olen sitä mieltä, että toimintani saattoi olla tylyä, mutta ei suinkaan tilanteeseen nähden kohtuutonta. Kannattaa muistaa, että lapsia on hyvin erilaisia. Osa kykenee jo pienenä järkevään keskusteluun, tottelevat kerrasta, eivät koohota ja saa päähänsä kaikenlaista kujetta. Heidän kanssaan pärjää huumorilla, puhumalla, selittämällä. Sitten on lapsia, jotka ovat astetta pariakin uhmakkaampia, kjotka todella testaavat vanhempiaan asiassa kuin asiassa. Heidän kanssaan vaan on toimittava eri tavoin.

"mamma"
mun mielestä ihan hyvä juttu. kolmivuotias kyl ymmärtää syy-seuraus-suhteet. siin hän nyt sit näki mitä seuraa housuun pissaamisesta: kiusa tulee todellakin itselle eikä äidille. ton ikäsen lapsen on ihan hyvä oppia tietään, et kuka sitä tahtipuikkoa talossa heiluttaa ja että se ei ole ainakaan 3-wee kersa!! lämpimällä kelillä hyvä juttu. pakkasella vois sit käydä vaihtaan vaatteet ja lähtä lapsen kaa yhdessä ostaan hälle vaippoja. kaupassa vois puhuu avoimesti et tää laps on alkanu tarviin ulkona vaipat joten sit tultiin semmosii hälle ostaan. ja ulos lähtiessä sit laittaa hälle vaipat. sitä rataa se menee ja fiksu laps kyl oppii.

Yhteistyössä