Lapsi pissasi tahallaan housuihinsa-annoin sitten ulkoilla märissä vaatteissa

• Viestiketjun aloittaja liian tyly?
  • Ensimmäinen viesti
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22038505:
Siksi kun äiti tietää asioista enemmän kuin lapsi. Äidin kuuluu opettaa lapselleen asioita. Äidillä on velvollisuus määrätä päiväjärjestyksestä.
miksei ulos voi mennä sillon kun se sopii kaikille?

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22038477]ikävää että hän joutuu temppuilemaan aina saadakseen jotain mitä hän haluaa. Miksi sä et halua kuunnella lastasi? Meillä pyritään siihen, että kaikki saavat mitä haluavat ja kaikilla on hyvä olla.[/QUOTE]

:eek: Eli kaikki käy, jos lapsi haluaa ja kaikilla on hyvä olla? Entä jos lapsi haluaakin sitten hetken päästä takaisin sinne ulos? Ja sieltä sitten taas sisälle housut pissassa jne.. Kyllähän aikuisen pitää kuitenkin päättää päivän rytmistä. Ja entäs jos on monta lasta ja yksi haluaa sisälle ja toinen ulos?

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22038525]miksei ulos voi mennä sillon kun se sopii kaikille?[/QUOTE]

ulos mennään silloin, kun se sopii äidille. Entäs kun lapsi sattuu haluamaan ulos, kun äiti on tekemässä ruokaa? Jätetään ruoanlaitto kesken vai?

"sondersson"
Sä taidat olla jotenkin vajaa päästäsi? Tai sitten sulla on enkelit lapsina, meinaan kyllä normiperheissä lapset haluavat aika tavalla asioita joita ei voi antaa.
ei ole enkeleitä, ei. Jos tuo haluaa jotain mitä ei voi saada, siitä puhutaan ja kerrotaan miksei sitä voi saada. Ei tarvii rangaista siitä että tahtoo jotain. Olkoon sitten vaikka vajaata, mut mä en ymmärrä, miksei lapsia voi kohdella saman vertasina ihmisinä ku aikuisiakin.

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22038497]ja miksi lapsen täytyy tanssia äidin pillin mukaan? Päiväkoti on asia erikseen, siellä on kokonainen ryhmä lapsia. Miksi lapsen on pakko ulkoilla kotona ollessaan, jos ei halua?[/QUOTE]

Kysytkö ihan tosissasi?! Miksiköhän lapsen täytyy tanssia äidin pillin mukaan eikä toisin päin? Oletko koskaan kuullut sanaa auktoriteetti? Tai oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin lapsen perusturvallisuus ja rajojen koettelu?

"sondersson"
[QUOTE="vieras";22038535]:eek: Eli kaikki käy, jos lapsi haluaa ja kaikilla on hyvä olla? Entä jos lapsi haluaakin sitten hetken päästä takaisin sinne ulos? Ja sieltä sitten taas sisälle housut pissassa jne.. Kyllähän aikuisen pitää kuitenkin päättää päivän rytmistä. Ja entäs jos on monta lasta ja yksi haluaa sisälle ja toinen ulos?[/QUOTE]

ei, v*n urpo. Asioista keskustellaan ja ne tehdään niin että kaikille sopii. Jos joku ei sovi, niin selitetään miksei sovi. Opetetaan lapsi pienestä pitäen ottamaan muut huomioon, myös sillä omalla esimerkillä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22038552]Kysytkö ihan tosissasi?! Miksiköhän lapsen täytyy tanssia äidin pillin mukaan eikä toisin päin? Oletko koskaan kuullut sanaa auktoriteetti? Tai oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin lapsen perusturvallisuus ja rajojen koettelu?[/QUOTE]

Kaikki hyviä asioita, mutta niitä ei opeteta pitämällä lasta pissasta märissä vaatteissa kylmässä pihlla.

liian tyly?
[QUOTE="sondersson";22038546]ei ole enkeleitä, ei. Jos tuo haluaa jotain mitä ei voi saada, siitä puhutaan ja kerrotaan miksei sitä voi saada. Ei tarvii rangaista siitä että tahtoo jotain. Olkoon sitten vaikka vajaata, mut mä en ymmärrä, miksei lapsia voi kohdella saman vertasina ihmisinä ku aikuisiakin.[/QUOTE]

niin, meilläkin voidaan keskustella ja löytää sopuratkaisuja silloin kun yhdellä ei ole paha uhmakohtaus päällä! Oikeastiko teillä lapsi kesken uhmakohtauksen pystyy järkevään keskusteluun ja sopimaan asioista?? Ja älä nyt vaan seuraavaksi sano, että mitään uhmaa ei lapselle tule kun vaan vanhemmat osaavat kasvattaa oikein...

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22038546]ei ole enkeleitä, ei. Jos tuo haluaa jotain mitä ei voi saada, siitä puhutaan ja kerrotaan miksei sitä voi saada. Ei tarvii rangaista siitä että tahtoo jotain. Olkoon sitten vaikka vajaata, mut mä en ymmärrä, miksei lapsia voi kohdella saman vertasina ihmisinä ku aikuisiakin.[/QUOTE]

No niinhän tässä on kai tehtykin, mutta siitä huolimatta lapsi on pissannut housuihinsa. Eihän rangaistus tullut siitä, että tahtoo jotain vaan siitä, että lapsi pissasi housuihinsa.

"realisti"

Eihän tässäkään ap rangaissut siitä että lapsi tahtoi jotain. Vaan siitä, että tahallaan pissaamalla yritti saada tahtonsa läpi. Tosielämässä kun ei aina saa mitä tahtoo.
Aikuisten tehtävä on opettaa lapselle rytmiä, vastuuta, pettymysten kestämistä ja joustamista. Jos uhmaavan lapsen antaa aina vaan tehdä niin kuin haluaa, tulee myöhemmin melkoisia vaikeuksia. Kaikkien lasten kanssa ei vaan pysty kaikissa tilanteissa nätisti selittämään että miksi nyt näin toimitaan.

Enpä minä olisi pitänyt lasta pissaisissa housuissa pihalla. Tuo tahallaan housuihin pissaaminenkin on mielestäni vähän eriskummallista (siis minun mielestäni). Olisikohan ap:n syytä keskustella lapsen kanssa asiasta ja seurata muutenkin hieman enemmän lasta; epäilen että takana on jotain muutakin

"vieras"
[QUOTE="vieras";22038567]Kaikki hyviä asioita, mutta niitä ei opeteta pitämällä lasta pissasta märissä vaatteissa kylmässä pihlla.[/QUOTE]

No sehän on sitten eri asia. Minä kommentoin vain tuohon, että _mitään_ rangaistusta ei saisi antaa eikä aikuinen voi päättää koska ulkoillaan.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";22038552]Kysytkö ihan tosissasi?! Miksiköhän lapsen täytyy tanssia äidin pillin mukaan eikä toisin päin? Oletko koskaan kuullut sanaa auktoriteetti? Tai oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin lapsen perusturvallisuus ja rajojen koettelu?[/QUOTE]

tuleeko perusturva siitä, että lapsi pissaa housuunsa ja äiti ei viitsi joustaa sen vertaa, että vaihtaisi lapselle kuivat housut?

Miksi kenenkään tarvii tanssia jonkun pillin mukaan? Ei lapset ole mitään kotieläimiä, eikä toki ole äiditkään. Miksei jokainen voi olla vain tärkeä osa omaa perhettään, jossa kaikkia kuunnellaan? Auktoriteetti voi olla vaikka kuuntelisikin muita.

"tiuku"
[QUOTE="vieras";22038567]Kaikki hyviä asioita, mutta niitä ei opeteta pitämällä lasta pissasta märissä vaatteissa kylmässä pihlla.[/QUOTE]

mun mielestä siinä opetetaan näkemään tekojensa seuraukset. Eikä ole vaarallsta, kun ei ollut kylmä ja tuskin olivat kauan ulkona.

Beep
kaiken kukkuraksi pissasi kiusallaan housuihinsa. On ollut jo pidemmän aikaa kuiva ja osaa kyllä kertoa jos on tarvetta mennä vessaa. Nyt vaan tahallaan pissasi ja vielä naureskeli päälle. Alkoi kinuamaan sisälle vaatteiden vaihtoon. Minä sanoin, että me ulkoilemme nyt ja vaatteet vaihdetaan vasta kun mennään sisälle.

Mun mielestä liian tylyä kolmevuotiaalle. Mä olisin lähtenyt sisälle, mutta rankaissut tästä jotenkin muutoin.

v
Sitä mietin ymmärtääkö kolme vuotias täysin tuota sinun pointtia. On minusta liian nuori tuohon asian päättelyyn. Tietenkin hän ymmärtää mutta rangaistus on minusta mennyt nyt överiksi. Tietenkin se ottaa päähän kun esikko tuota tekee mutta itse tuota en ole tehnyt. Olisin vaikka terassilla vaihtanut vaatteet ja todennut että nyt ollaan ulkona.

"tiuku"
[QUOTE="sondersson";22038585]tuleeko perusturva siitä, että lapsi pissaa housuunsa ja äiti ei viitsi joustaa sen vertaa, että vaihtaisi lapselle kuivat housut?

Miksi kenenkään tarvii tanssia jonkun pillin mukaan? Ei lapset ole mitään kotieläimiä, eikä toki ole äiditkään. Miksei jokainen voi olla vain tärkeä osa omaa perhettään, jossa kaikkia kuunnellaan? Auktoriteetti voi olla vaikka kuuntelisikin muita.[/QUOTE]

Huom! Tässä tapauksessa lapsi nimenomaan yritti saada äitiä tanssimaan oman pillinsä mukaan.
Se on kuule jokotai, kasvatusasioissa. Ja kyllä minä soisin, että se on äiti, eikä lapsi, joka sitä veturia vetää.

"sondersson"
niin, meilläkin voidaan keskustella ja löytää sopuratkaisuja silloin kun yhdellä ei ole paha uhmakohtaus päällä! Oikeastiko teillä lapsi kesken uhmakohtauksen pystyy järkevään keskusteluun ja sopimaan asioista?? Ja älä nyt vaan seuraavaksi sano, että mitään uhmaa ei lapselle tule kun vaan vanhemmat osaavat kasvattaa oikein...
Kyllä mä saan lapseni kuuntelemaan uhmakohtauksen keskelläkin, joskus heti ja joskus menee jonkun aikaa raivotessa. Mut pyrin keskustelemaan ennen ku sitä kohtausta tulee. Jostakin syystähän se nimittäin tulee. Aikuisen pitäis osata ennakoida.

"vieras"
[QUOTE="tiuku";22038587]mun mielestä siinä opetetaan näkemään tekojensa seuraukset. Eikä ole vaarallsta, kun ei ollut kylmä ja tuskin olivat kauan ulkona.[/QUOTE]

Tuolla tavoin lähinnä nöyryytetään pientä lasta.

Asia on toinen jos vaikka lapsi syö salaa karkit ennen karkkipäivää ja sitten ollaan ilman karkkeja karkkipäivänä... siinä seuraamuksia riittävästi.

liian tyly?
Minusta keskeinen kysymys tässä on se, että MIKSI se lapsi päätti tehdä kiusaa pissaamalla housuihinsa. Miksei keksinyt jotain muuta. Kaikki lapset, jotka itse tiedän ja tunnen (oma mukaan lukien) välttelisivät housuihin pissaamista kaikin keinoin ja ovat äärimmäisen noloja, jos vahinko tapahtuu. Onko ap nyt täysin varma, että lapsi pissasi housuihin kiusallaan vai luitko tilanteeseen jotain mitä siinä ei ollut?

Ja olen sitä mieltä, että ulkoilu märissä housuissa on kohtuutonta.

Kyllä lapsi pissasi tahallaan. Ja tämä lapsi ei ole kovin nolosteleva tapaus pissaamisen ja kakkaamisen suhteen. Tässä yhtenä päivänä menin katsomaan mitä naurun remakkaa vessasta kuuluu...Siellä tämä seisoi housut kintuissa ja pissaili huvikseen ympäri vessan seiniä. No, joutuipa siivoamaan omat sotkunsa. Sekin oli vissiin lapsen nöyryyttämistä???

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22038585]tuleeko perusturva siitä, että lapsi pissaa housuunsa ja äiti ei viitsi joustaa sen vertaa, että vaihtaisi lapselle kuivat housut?

Miksi kenenkään tarvii tanssia jonkun pillin mukaan? Ei lapset ole mitään kotieläimiä, eikä toki ole äiditkään. Miksei jokainen voi olla vain tärkeä osa omaa perhettään, jossa kaikkia kuunnellaan? Auktoriteetti voi olla vaikka kuuntelisikin muita.[/QUOTE]

Ja tähän sama vastaus kun tuohon edellä:

No sehän on sitten eri asia. Minä kommentoin vain tuohon, että _mitään_ rangaistusta ei saisi antaa eikä aikuinen voi päättää koska ulkoillaan.

Ja jos lähdetään tuolle linjalle, että miksi kenenkään pitäisi tanssia kenenkään pillin mukaan niin mietitäänpäs vähän. Jos lapsi saa päättää koska ulkoillaan, niin missä välissä äiti tekee esim ruoan? Jos lapsi saa päättää koska ja missä nukkuu, koskas muu perhe nukkuu? Vai voiko myös äiti siis jättää ruoan tekemättä ja nukkua koska haluaa, muusta perheestä välittämättä?

ei voi olla totta!!
Järkyttävää! Halusitko sitten, että lapsesi sairastuu?

Kylmällä ilmalla ulkona märissä vaatteissa ulkoilua? Äly hoi. Tuo on mielestäni todella järkyttävää ja hyvin epäasiallista käytöstä.

Vaikka lapsi teki sen tahallaan, niin kyseessä on kuitenkin lapsi. SINÄ olet aikuinen, jonka PITÄISI tajuta asioiden oikea laita.

Huh. Säälin lastasi.

Kyllä joku muu rangaistus olisi pitänyt keksiä. Vaikka ei jälkiruokaa tai iltasatua tms. Uskomatonta käytöstä vanhemmalta!!

äksyy
[QUOTE="sondersson";22038525]miksei ulos voi mennä sillon kun se sopii kaikille?[/QUOTE]

Mitäs jos se vauva kovasti tahtoi ulos juuri silloin?
Voi viutilo, on kyllä maailman kirjat sekaisin, jos ei äitee edes muksujen asioita saisi määräillä.
Niin se vaan menee, että aina on ihmisillä ylemoiä tahoja, joita pioää totella, hyvä se on lasten se jo alusta asti oppia. Ja kaikki kunnia vanhemmille jotka viitsivät sen lapsilleen opettaa.
Vai pitäisikö valtiovallan erikseen aina neuvotella mun kanssa, haluanko jotain tiettyä lakia noudattaa? Jos en vaikka tahtois niin tänään. Tai ehkä tänään, mutta en viittis huomenna. Kyllä sen verran pitäis joustaa!!
Ja jos ajan ylinoupeutta, ei mulle ylinopeussakkoja saa antaa, eikö vois keksii jotain muuta? Vaikka etten sais ajaa pyörällä suraavalla viikolla kello neljän ja viiden välillä?

Huom harmaana
Kyllä lapsi pissasi tahallaan. Ja tämä lapsi ei ole kovin nolosteleva tapaus pissaamisen ja kakkaamisen suhteen. Tässä yhtenä päivänä menin katsomaan mitä naurun remakkaa vessasta kuuluu...Siellä tämä seisoi housut kintuissa ja pissaili huvikseen ympäri vessan seiniä. No, joutuipa siivoamaan omat sotkunsa. Sekin oli vissiin lapsen nöyryyttämistä???
Tyypillistä palstakeskustelua ja ylilyöntiä. Verrataan asioita, joilla ei ole keskenään mitään tekemistä. On hiukan eri asia -minusta- kuivaksi oppineen lapsen tehdä tarpeensa housuun kuin roiskia vessassa ympäri seiniä ja nauraa päälle.

tiukka mutsi
Onko tämä sondersson NinaTT? Niin samanlaista skeidaa suoltaa. Ap teki toki aika tylysti, mutta tuossa tilanteessa itsekin olisin saattanut tehdä samoin. Nimittäin jos olisin ollut satavarma, että lapsi teki sen tahallaan. Mulla itellä on useampi lapsi, ja heidän kasvattamisensa ei ole aina oppikirjojen mukaan mennyt. Olen silti hyvä äiti, lastenkin mielestä. Joskus on turvauduttava "järeämpiin aseisiin" kuten aapeen tapauksessa.

Yhteistyössä