Lapsi pissasi tahallaan housuihinsa-annoin sitten ulkoilla märissä vaatteissa

• Viestiketjun aloittaja liian tyly?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ai ei? Eli 3-vuotias ymmärtää jos sanon, että nyt kun pissasit housuusi kiusallasi, et saa viikon päästä karkkipäivänä karkkia? Muistaa vielä silloin viikon päästä että karkkipäivää ei tulekaan kun silloin X päivää sitten pissasi housuunsa? Oma kokemukseni pienten lasten kanssa on kyllä se, että rangaistuksen kannattaa todellakin liittyä siihen tekoon ja se rangaistus pitää tulla melko lailla heti.
Mutta eihän teillä ole sitä karkkipäivää

"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22038408:
Ilmeisesti lapsi itsekin tiesi märkien housujen tuntuvan inhottavilta, ja muutenkin tekevänsä toso imhottavasti. eihän se lapsi olisi muuten äidilleen tuollaista "kiusaa" tehnyt.
Oli siis hyvä, että sai itse myös tuntea tekonsa seuraukset.
lapsihan oli fiksu. Tiesi, tai luuli tietävänsä, että pääsee sisälle jos pissaa housuun. Luotti äitiinsä, joka sitten petti tuon luottamuksen. Miksi äiti ylipäätään pakottaa lapsen olemaan ulkona, en tajua. Ja mitäköhän lapsi tuossa oikeasti oppi? Sen, että äiti voi olla todella ilkeä.

Tyly äiti
Olen tehnyt ihan samaa, vahingot on vahinkoja mutta jos lapsi tekee tahallaan jotain typerää ihan vaan kiusatakseen niin minusta on ihan oikein että lapsi itse tuntee tekonsa seuraukset nahoissaan. Luulen ettei tee samaa toista kertaa, muistaa kyllä miten inhottavalta tuntuu olla märissä housuisa. Sekin vielä että hoidettavana on myös vauva, ei silloin ole aikaa temppuilla 3-vuotiaan mielenilmausten mukaan.

"vieras"
[QUOTE="sondersson";22038388]niinpä. 3-vuotiaan kanssa voi jo keskustellakin. Ja se yleensä tehoaa paremmin ku rangaistukset.[/QUOTE]

Ja miten tuossa tilanteessa pitäisi keskustella? Että ei saa pissata housuun? Ja mitä sitten? Jos mitään rangaistusta ei tule, lapsen kannaltahan ainoa opetus on, että housuihin pissaaminen ei ole hyvä juttu, mutta sillä pääsee kuitenkin sisälle.

liian tyly?
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22038408:
Ilmeisesti lapsi itsekin tiesi märkien housujen tuntuvan inhottavilta, ja muutenkin tekevänsä toso imhottavasti. eihän se lapsi olisi muuten äidilleen tuollaista "kiusaa" tehnyt.
Oli siis hyvä, että sai itse myös tuntea tekonsa seuraukset.
Luulen, että tässä tapauksessa ja tämän lapsen kanssa juuri tällainen rangaistus oli tehokas. On todella nokkela saamaan tahtonsa läpi jos yhtään näissä jutuissa lepsuilee hänen kanssaan. Varmasti tuntui inhottavalta, mutta ehkäpä seuraavalla kerralla muistaa ikävän tunteen ennen kuin tahallaan tekee moista. Talvipakkasella en voisi samaa rangaistusta tietenkään käyttää, joten olisi hyvä olla "takataskussa" varasuunnitelma.

Ja mitä tulee tuohon, että pitääkö aina rangaista... En muiden lapsista tiedä, mutta tämä omani ei kyllä kiukkuamistilanteessa ota vastaan mitään järkevää puhetta. Ja muisti on sen verran lyhyt, että jos myöhemmin lapsen rauhoituttua ja saatuaan kuivaa päälleen yritän keskustella, ei enää "muista" koko juttua tai kiinnstu keskustelemaan siitä.

madmax
Sä olet sairas. Veskiasioissa ei saa rankaista, eikä varsinkaan nolata toista! Mä olisin sanonu, että eipä äiti arvannut, että sinua harmittaa noin paljon että piti pissata housuun. Tules niin vaihdetaan housut, ettei mene koko päivä pilalle. Ja antanut halit.

äksyy
[QUOTE="sondersson";22038428]lapsihan oli fiksu. Tiesi, tai luuli tietävänsä, että pääsee sisälle jos pissaa housuun. Luotti äitiinsä, joka sitten petti tuon luottamuksen. Miksi äiti ylipäätään pakottaa lapsen olemaan ulkona, en tajua. Ja mitäköhän lapsi tuossa oikeasti oppi? Sen, että äiti voi olla todella ilkeä.[/QUOTE]

Oppi että märät housut tuntuu tosi ikävältä. Ja oppi myös, ettei tanssi hänen pillinsä mukaan.
Kyllä äiti varmaan tietää ulkoiluajat paremmin kuin lapsi. Ei kai päiväkodissakaan viedä lapsia sitä mukaan sisälle kun pissivät housuun tai tekevät muuta tyhmää??

liian tyly?
[QUOTE="vieras";22038421]Mutta eihän teillä ole sitä karkkipäivää[/QUOTE]

Siis esimerkkinä tämä kun joku kirjoitti, että rangaistuksen ei tarvi mitenkään liittyä itse tekoon...

Huom harmaana
Minusta keskeinen kysymys tässä on se, että MIKSI se lapsi päätti tehdä kiusaa pissaamalla housuihinsa. Miksei keksinyt jotain muuta. Kaikki lapset, jotka itse tiedän ja tunnen (oma mukaan lukien) välttelisivät housuihin pissaamista kaikin keinoin ja ovat äärimmäisen noloja, jos vahinko tapahtuu. Onko ap nyt täysin varma, että lapsi pissasi housuihin kiusallaan vai luitko tilanteeseen jotain mitä siinä ei ollut?

Ja olen sitä mieltä, että ulkoilu märissä housuissa on kohtuutonta.

[QUOTE="sondersson";22038272]kyllä pitää mennä vaatteet vaihtamaan. Rangaistuksena olis se ettei ulos mentäisi takas. Kokeilepa ite kusta housuihis, se ei tunnu kovin kivalta... Tuntuu paljon inhottavammalta ku vaikka sateen kastelemat vaatteet, se pissa nimittäin kirvelee tai silleen polttelee ihoa. Että olit todellakin liian tyly. Menee samaan kastiin kylmän suihkun kanssa, niistäkin täällä välillä saa lukea.[/QUOTE]

Itse tekisin myös näin. Minusta se että ollaan pissat housussa ei ole rangaistus, vaan nöyryytys oli sen lapsi sitten kuinka tahallaan tehnyt. 3-vuotias on kuitenkin vielä aika pieni, tuon ikäisille vahinkojakin sattuu vielä varsinkin uhmatessa tai kiukutellessa. Nauru saattoi olla myös reaktio lasta hävettävälle asialle.

Minäpä olen sitä mieltä ettei lapsen saa antaa kuseksimisella määräillä mitä ja missä tehdään milloinkin. Jos joku asia on kielletty niin se on kielletty, eikä sitä tehdä. Tahallaan housuun pissaaminen on kiellettyä.
Lapsi oppii kokemuksesta, esim tuskin kahta kertaa laittaa kuumalle hellalle käden, nytpä taisi oppia ettei kuset housussa oleminen ole kivaa.
Eikös täällä aina jauheta ettei virtsis tule kylmästä vaan bakteerista?

Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22038463:
Oppi että märät housut tuntuu tosi ikävältä. ??
Eiköhän tuon asian tiedä lapsi kuin lapsi ilman että sitä pitää hänelle opettaa. Harvemmin kuitenkaan kuivaksioppiminenkaan tapahtuu ihan naps vaan ilman yhtään vahinkoa...

"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22038463:
Oppi että märät housut tuntuu tosi ikävältä. Ja oppi myös, ettei tanssi hänen pillinsä mukaan.
Kyllä äiti varmaan tietää ulkoiluajat paremmin kuin lapsi. Ei kai päiväkodissakaan viedä lapsia sitä mukaan sisälle kun pissivät housuun tai tekevät muuta tyhmää??
ja miksi lapsen täytyy tanssia äidin pillin mukaan? Päiväkoti on asia erikseen, siellä on kokonainen ryhmä lapsia. Miksi lapsen on pakko ulkoilla kotona ollessaan, jos ei halua?

kaikkea sitä
[QUOTE="sondersson";22038477]ikävää että hän joutuu temppuilemaan aina saadakseen jotain mitä hän haluaa. Miksi sä et halua kuunnella lastasi? Meillä pyritään siihen, että kaikki saavat mitä haluavat ja kaikilla on hyvä olla.[/QUOTE]

Huh ja karmeeta: kaikki saavat mitä haluavat!? Olet tyypillinen curling-vanhempi.
Toivottavasti ap ei ota sinun neuvoistasi vaarin.

dbdbdbbd
Toi oli ihan passeli ex tempore rangaistus. :) Nyt se lapsi kyllä muistaa, että turha koittaa tollaisia temppuja. Älä ota stressia näistä, joilla on kuvitelma "olen maailman tietävin äiti" tyypeistä. :)

äksyy
[QUOTE="sondersson";22038497]ja miksi lapsen täytyy tanssia äidin pillin mukaan? Päiväkoti on asia erikseen, siellä on kokonainen ryhmä lapsia. Miksi lapsen on pakko ulkoilla kotona ollessaan, jos ei halua?[/QUOTE]

Siksi kun äiti tietää asioista enemmän kuin lapsi. Äidin kuuluu opettaa lapselleen asioita. Äidillä on velvollisuus määrätä päiväjärjestyksestä.

[QUOTE="sondersson";22038477]ikävää että hän joutuu temppuilemaan aina saadakseen jotain mitä hän haluaa. Miksi sä et halua kuunnella lastasi? Meillä pyritään siihen, että kaikki saavat mitä haluavat ja kaikilla on hyvä olla.[/QUOTE]

Sä taidat olla jotenkin vajaa päästäsi? Tai sitten sulla on enkelit lapsina, meinaan kyllä normiperheissä lapset haluavat aika tavalla asioita joita ei voi antaa.

"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä;22038499:
Huh ja karmeeta: kaikki saavat mitä haluavat!? Olet tyypillinen curling-vanhempi.
Toivottavasti ap ei ota sinun neuvoistasi vaarin.
pitäisikö elämästä tehdä väkisin jotenkin ikävää? Miksi? Mikä siinä on väärin, että kaikilla on mukava ja hyvä olla? Ja sitten vielä ihmettelen sitä, että jos ei ole mahdollista järjestää niin että kaikilla on hyvät oltavat, niin miksi ensimmäisenä karsitaan lapsen juttuja? Miten aikunen voi olla niin itsekäs?

Huom harmaana
[QUOTE="tiuku";22038514]ehdottomasti samaa mieltä! Jalat maassa olevia äitejä tarvitaan.[/QUOTE]

Jalat maassa oleva äiti = lastaan nöyryyttävä äiti?
Olen itse aika jalat maassa, mutta lapsen nöyryyttämistä vältän kyllä viimeiseen saakka.

liian tyly?

Sinulla taitaa olla helppo lapsi, ja YKSI sellainen?? Jos alan lasten kiukkujen ja tahtomisten mukaan juoksemaan, mitähän meidän elämästä tulisi? Meillä oli eilen omat syymme ulkoilla juuri siihen aikaan ja tämä 3-vuotias muuttaa mieltään ihan koko ajan, pitäisikö minun vauva kainalossa juosta tukka putkella uhmaikäisen tahdon mukaan? Meillä lapsi saa tehdä itseään koskevia päätöksiä tietyissä rajoissa. Saa valita, pukeeko päälleen sinisen vai vihreän paidan, saa valita ottaako banaanijugurtin vai mansikkajugurtin..., mutta se että olen koko köörin pukenut ja saanut ovesta ulos...ei, todellakaan meidän uhmis ei päätä että no nyt mennäänkin sisälle, koska hän haluaa juuri NYT katsoa Muumeja. Ja taas mamma riisuu... Ja hetken päästä lapsi haluaakin takaisin hiekkalaatikolle...

Yhteistyössä