Jessestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Raamattuhan selkeästi sanoo, että naisen paikka ei ole seurakunnon edessä.

Jokainen naipappeuden kannattaja kannattaa täten pakanallisia rituaaleja ja joutuu tätä myöten helvettiin.

Joko noudatatte raamattua tai ette noudata, ei ole välimuotoa jossa asioita tulkitaan kuten halutaan.

[QUOTE="vieras";21996085]
Joko noudatatte raamattua tai ette noudata, ei ole välimuotoa jossa asioita tulkitaan kuten halutaan.[/QUOTE]

Vai tulkitsetko itse miten haluat?

[QUOTE="PIM";21996122]Noudatatko itse?[/QUOTE]

Nimimerkki vieras ei tainnut väittää olevansa uskossa, vaan taisi peräänkuuluttaa johodonmukaisuutta käytännössä. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Minäkään en ole uskossa, mutta vastustan naispappeutta, koska se Raamatussa kielletään, eikä uhkaa kenenkään henkeä, terveyttä, mielenterveyttä tai mitään muutakaan pitää naispappeus kiellettynä.

En itse kannata naispappeutta mutta koen omituisena että ihmiset jotka eivät ole uskossa, eivätkä halua uskoa, alkavat puuttumaan kirkkon naispappi asioihin joka ei koske heitä millään tavalla.

[QUOTE="vieras";21996145]En noudata mut en leikikkään uskovaista.[/QUOTE]

Jos et itse tulkitse Raamattua kirjaimellisesti vaan näet sen satukertomuksena, niin kuka sinä olet arvostelemaan liberaali kristittyjä jotka myös tutlkitsevat Raamattua löyhemmin.

[QUOTE="vieras";21996190]En tulkitse, luen raamattua.[/QUOTE]

Käsitteet ovat tainneet mennä sekaisin. Eli kun puhutaan tulkitsemisesta, niin tarkoitetaan sitä minkä merkityksen ihminen näkee tekstissä. Esim. englannin kielessä on sanonta "it's raining cats and dogs" eli sataa kissoja ja koiria. Ihminen joka tulkitsee tuota lausetta kuvaannollisesti ajattelee sen tarkoittavan että ulkona sataa kaatamalla. Ihminen joka tulkitsee lausetta kirjaimellisesti ajattelee että taivaalta oikeasti tippuu kissoja koiria. Lause on kuitenkin sama, eli pelkkä lauseen lukeminen ei vielä tarkoita mitään.

Samaa tapahtuu kun ihmiset lukevat Raamattua. Jotkut tulkitsevat Raamattua kirjaimellisesti, jotkut kuvaannollisesti. Yleisesti ottaen konservatiiviset kristityt tulkitsevat kirjaimellisemmin ja liberaalit kuvaannollisemmin. Konservatiivisemmat ihmiset vastustavat naispappeutta.

Konservatiiviset kristityt pääsevät taivaaseen, liberaalit eivät. Jeesuskin oli konservatiivi.

Päinvastoin. Mutta ei Jeesus liberaalikaan ollut. Jeesus oli radikaali. Liberalismi ja konservatismi ei ole juttuja, joita Jumala haluaa, vaan radikalismi. Kaikki penseä ja haalea on yök jumalan silmissä. Tarvitaan vähemmän puhetta ja enemmän käytännön elämää. Jos Jumala ei ole mukana arkipäivässä, niin mitä ihmettä! Tai jos Jumalan ei anna vaikuttaa tekemisiin ja asenteisiin, niin voi itku! Jumala on kosketusetäisyydellä.

Ja enemmän, kuin Jumala haluaa ihmiseltä jotain tekoa/toimintaa, Jumala haluaa viettää aikaa ihmisen kanssa. Kaikki muu pitäisi tulla sitäkautta.

Yhteistyössä