Mitä mieltä lapsen päiväkodista ja hoitajista? Lue ja kerro. Kuivaksi opettelusta.

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Tuntuu, että tästä syksystä alkaen on päiväkodissa oltu jotenkin välinpitämättömiä ja hutiloivia... Viime kaudella, kun lapseni oli noin 1,5-2v ja yksi ryhmän nuorimmista lapsista, hänestä huolehdittiin eri tavalla, sai huomiota paljon enemmän... Mutta nyt 2,5v:

Lapsi opettelee kuivaksi, pois vaipoista siis ja olen sanonut, että lasta pitää käyttää potalla useasti, kysyä onko hätä, kun ei aina itse malta mennä tarpeille vaikka on hätä. Ei vaippoja sisällä, paitsi päiväunen ja ulkoilun aikaan... aluksi tämä toteutuikin, mutta nyt olen jo pitemmän aikaa seurannut, että lapsella pidetään vaippoja sisällä (kuluu normaalia enemmän vaippoja) ja joskus sitten ei ole muistettu päiväunille laittaa vaippaa (tulee kotiin pyykkipusseja ja hoitaja sanoo, että lapsi teki unilla pissan ja koko sänky kastui) ja ulos lähtiessäkin on jätetty vaipat pois niin kotiin hakiessa on märät housut, kun eivät käytä pissalla! Tästä yritin keskustella eilen niin sain sellaisen puolustuspuheen hoitajilta, että... "Ei meillä ole aikaa vahtia lapsesi pissailua, täytyy vaan laittaa vaippa ja antaa tehdä siihen kun ei se ilmoita milloin on hätä." Minä vastasin väliin, että kyllä kotona ilmoittaa hädästä. "No, ei meillä ole aikaa opettaa kuivaksi. Laitetaan vaippa ja kysytään pari kertaa päivässä, lähinnä ruuan jälkeen ja ulos lähtiessä, onko hätä. Pienilläkin lapsilla on vaipat niin helpompi niin... Ei siitä tullut mitään, kun oli ilman vaippoja. On niin kiire aikataulu koko ajan. Ettekö voi kotona opettaa kuivaksi?" Minä väliin, että ei se pelkkä viikonloppu- ja iltaopettelu auta, kun on kuitenkin 8h päivässä hoidossa... Eikä lapsi opi vaipattomuuteen, jos ei viedä potalle ja annetaan vaan olla aina vaipat. "No, onhan se niinkin, mutta kun meillä on näitä pieniä lapsia niin paljon, että ei jouda enää isompien perään niin katsomaan... Ulkoa tultaessakin täytyisi käyttää potalla ja menisi paljon aikaa, on vaan helpompi antaa sen vaipan olla." Eli lopputulos on se, että lapsi pysyy vaipoissaan (vaikka kotona ei vaippoja käytetä kuin yöllä ja ulkona) ja lapsi tuntuu (minun mielestäni) olevan vähäarvoisempi kuin muut. :( Eikös päiväkodissakin täytyisi edes vähän panostaa tuohon kuivaksi opetteluun vai oonko mä nyt vaan taas väärässä...?

Eniten pisti silmään tuo "kysy lapselta onko hätä2. Eihän lapsi koskaan vapaaehtoisesti sano että on hätä kun tietää että se johtaa leikkien keskeytymiseen. Kyllähän pk:ssa varmaan pitäisi tämä tietää? Lapset viedään potalle tietyin välijoin, oli hätä tai ei. Se on varmaan ainoa keino estää pissavahingot taaperoilla.

"kahden äiti"
Jaa, meillä on molempien kanssa mennyt niin, että lapsi on päiväkodissa tutustunut pottailuun ja alussa siis päiväkoti on ollut asian suhteen aktiivisempi kuin koti. Siellä kaikki istutetaan riviin potalle, joten meidänkin lapsi siinä mukana siis... Ja tyytyväinen olen ollut, kotona en olisi jaksanutkaan pitkien päivien jälkeen vielä tuota pottatotuttelua.

Ja viimeinen silaus vaipattomuuteen on sitten hoidettu kesälomalla perheen kesken. Sitä ennen on käytetty vaippoja niin kotona kuin hoidossakin miten läsnä olevat aikuiset ovat tarpeelliseksi katsoneet ja kesän jälkeen ei ollenkaan. Esikoinen oli 2v9kk ja kuopus 2v3kk kun oppivat päiväkuiviksi.

"nipa"
Tosi kummalliselta kuulostaa. Meillä oli niin että kotona oli jätetty viikon aikana vaippa pois, unilla ja ulkoillessa oli. Hoidossa oltiin ihan jees asian kanssa ja kun menin hakemaan niin ilmoittivat iloisesti ettei ole ollut vaippaa ollenkaan ja tosi hyvin mennyt. Eli he olivat paljon rohkeampia asian kanssa kuin minä itse, esikoisen äiti. Tuolla kyllä käyttävät lapset säännöllisesti potalla joka tapauksessa, ennen unia, unien jälkeen, ennen ulkoilua jne. Vessan ovi on aina auki mennä. Pariin otteeseen tullut vahinko, nekin lähinnä ulkoilutilanteissa kun ei ole ilmoittanut hädästä riittävän aikaiseen eikä sitten ole ehditty.

ap
Kotona lapsi ilmoittaa hädästä olipa vaikka leikki kesken tms. eli osaa kyllä mennä potalle tarvittaessa. Kun kotona ei ole käytetty lainkaan vaippoja niin tietää ettei housuun voi tehdä. Jos kotona laittaa vaipan niin ei kyllä varmasti pyydä potalle tai mene sinne vaan laskee housuun... Eli täytyy kysyä ja muistuttaa. Ulkonakin on oltu ilman vaippaa (kotona) ja on pyytänyt päästä pissalle... hoidossa eivät vissiin kuuntele (tai välitä) kun lapsi haluaa pissalle ja sittenhän se tulee housuun. On monesti itkenyt hakiessa, että "äiti mulla on pissa housussa, ei päässyt potalle" ja hoitajat vaan toteaa "näytti tulleen pissat housuun, ei ole huomattu". :/

Ohhoh
No kyllä minustakin kuulostaa päiväkodin touhu oudolta. Meillä kaikka potatetaan aamupalan jälkeen, ennen ulos lähtöä, kun tullaan ulkoa sisälle, ennen nukkamaanmenoa, nukkumaanmenon jälkeen ja ennen uloslähtöä.

Monet lapset oppivat nopeasti tuon rytmin ja osaavat pidätellä siihen asti, että vessa-aika tulee, jotkut jopa sanovat, että pissattaa tai elehtivät niin, että hoksaamme hädän hetken. Siitä on sitten pikku hiljaa hyvä harjoitella oloa ilman vaippaa.

Onkohan teidän pväkodissa lapset jaettu pienryhmiin? Meillä on ja se helpottaa kyllä toimintaa.

ap
No kyllä minustakin kuulostaa päiväkodin touhu oudolta. Meillä kaikka potatetaan aamupalan jälkeen, ennen ulos lähtöä, kun tullaan ulkoa sisälle, ennen nukkamaanmenoa, nukkumaanmenon jälkeen ja ennen uloslähtöä.

Monet lapset oppivat nopeasti tuon rytmin ja osaavat pidätellä siihen asti, että vessa-aika tulee, jotkut jopa sanovat, että pissattaa tai elehtivät niin, että hoksaamme hädän hetken. Siitä on sitten pikku hiljaa hyvä harjoitella oloa ilman vaippaa.

Onkohan teidän pväkodissa lapset jaettu pienryhmiin? Meillä on ja se helpottaa kyllä toimintaa.
En tiedä noista pienryhmistä. Ainakin aikaisemmin (silloin kun lapsi aloitti päiväkodin, vuosi sitten) oli 3-4 hengen pienryhmät ja kerrottiin kuka on "omahoitaja" mutta nyt ei niistä ole puhuttu mitääön... Hoitajia on kuitenkin 4 ja lapsia on 12 eli pitäisi käsiä riittää vaikka pissalla käymisellekin.

"heh"
Olettehan muistaneet lapsellekin sanoa että pitää ihan kunnolla mennä aikuiselle sanomaan kun on hätä. Meidän kuopus nimittäin oli sellainen että esim. ulkona saattoi itsekseen sanoa että on hätä mutta kun se hoitaja ei päikyssä koko ajan voi seisoa puolen metrin etäisyydellä jokaisesta lapsesta niin helposti jäi sitten huomaamatta. Meillä kyllä annettiinkin olla vaipoissa niin kauan että varmasti osasi itse huolehtia vessaan menemisestä. Ja jos on kunnon ulkoiluhousut/haalarit jalassa niin eipä se ulospäin näy että ne housut on sisäpuolelta märät jos ei käy kokeilemassa.

ap
[QUOTE="heh";21996274]Olettehan muistaneet lapsellekin sanoa että pitää ihan kunnolla mennä aikuiselle sanomaan kun on hätä. Meidän kuopus nimittäin oli sellainen että esim. ulkona saattoi itsekseen sanoa että on hätä mutta kun se hoitaja ei päikyssä koko ajan voi seisoa puolen metrin etäisyydellä jokaisesta lapsesta niin helposti jäi sitten huomaamatta. Meillä kyllä annettiinkin olla vaipoissa niin kauan että varmasti osasi itse huolehtia vessaan menemisestä. Ja jos on kunnon ulkoiluhousut/haalarit jalassa niin eipä se ulospäin näy että ne housut on sisäpuolelta märät jos ei käy kokeilemassa.[/QUOTE]

Meilläkin on ollut ulkona tarkoitus pitää vaipat, mutta on se kumma kun hoidossa eivät ulos laita mutta sisällä sitten on vaipat. Ja eilenkin kun menin hakemaan hoidosta niin lapsen housut oli ihan läpimärät, pissa näkyi selvästi tummana läiskänä kun muuten housut ovat vaaleat. :( Ja kyllä lapsi (minun mielestäni) pyytää ihan selvästi hihasta nykien, että täytyy päästä pissalle tai kakalle. Sisällä jos pitää vaippoja niin tekee tarpeensa niihin, ei edes halua potalle vaan olettaa, että vaippaan voi tehdä kun se on laitettu. Huomattu on!

Meiltä :flower: omalle päiväkodille. He olivat aktiivisia niin pottailun suhteen kuin kuivaksiopettelun suhteen. Mm he halusivat ottaa vaipat pois ja puoli vuotta muistuttaa lasta vessailusta. Hyvin alkoi heti sujua, vaikka se omaehtoisuus puuttuikin.

Heidän mielestä oli helpompaa olla vaipatta ja muistuttaa (lapsi osasi kyllä pidättää, liiankin hyvin) kuin vaihtaa vaippoja.

ap
[QUOTE="nipa";21996326]Mitä pk:n johtaja on asiasta sanonut?[/QUOTE]

En ole käynyt johtajan luona. Johtaja on paikalla vain klo 10-15 ja en ole silloin hänen luokseen päässyt.

Näin. Ei oo pidetty ketään vaipoissa muka siksi ettei ehdi, huomaa jne...Kuulostaa nyt toi ap:n hoitajapoppoo laiskalta aisaa auttamaan.

"hmm"
Hieman oudolta kuulostaa. Yleensä päiväkodissa kannustetaan kuivaksi opetteluun.
Toisaalta, ei se ihan noinkaan voi mennä kuten itse olet ohjeistanut. Ei pk:ssa välttämättä tosiaan ole aikaa jokaiselta lapselta kysellä onko pissahätä. Selkeintä on nyt toimia niin, että lapsella on vaippa niin kauan kuin vahinkoja sattuu päivittäin tai edes viikottain säännöllisesti. Kun vaippa alkaa olla kuiva useana päivänä peräkkäin, voi kokeilla jättää sen pois. Silloin pitäisi päiväkodissakin muistaa pissattaa. Se sijaan on vaikea muistaa kellä pitäisi olla vaippa vain ulkona tai unilla.

Onko lapsi vaihtanut jo isompien ryhmään? Vauvojen ryhmässähän on enemmän henkilökuntaa suhteessa lapsilukuun, joten luonnollisesti siellä ehditään paremmin paneutumaan yksilön tarpeisiin.

Olet niin oikeassa ja ymmärrän todella turhautumisesi. Näin ei pitäisi päiväkodissa pienten ryhmässä toimia. Itse asiassa tässä konkreettinen esimerkki siitä miten päiväkodeissa ei pystytä vastaamaan taapero-ikäisen tarpeisiin riittävän hyvin. Tähän on kohdallasi aivan ilmeisesti kaksi syytä. 1.Lapsiryhmä on ilmeisesti suuri ja aikuisia ei riittävästi että pystyisivät olemaan riittävän "lähellä" lastasi että olisivat mitenkään ajantasalla lapsesi tarpeiden suhteen. 2. Ilmeistä on myös etteivät aikuiset ymmärrä miten suuri ja keskeinen asia taaperon kehityksessä kuivaksi oppiminen on. "No ei meillä ole aikaa opettaa kuivaksi" on lause josta todella pitäisi äitinä olla huolissaan! Sinuna kyllä menisin johtajan puheille ja kysyisit ( ota lapsen isä mukaan!) miten pienten ryhmässä tuetaan lapsen omatoimisuutta ei vaan vessahommissa vaan myös syömisessä, pukemisessa ja nukahtamisessa. Nämä taidot ovat kaikkein keskeisimpiä kehitystavoitteita taaperoiässä!

Juu ei se kyllä niinkään mene että kyselisivät lapselta milloin on hätä. Jos lapsi ei ilmaise hätää ollenkaan ja vahinkoja tulee jatkuvasti (vaikka kävisi potalla kun käytetään) on parempi laittaa vaippa. Kai siellä kuitenkin käytetään potalla esim. ruokailun jälkeen? Sanot, että lapsesi osaa vetää hihasta jos tulee hätä - tekeekö sitä päikyssä? Vai vain kotona?

"minä"
Minusta on outoa päiväkodilta. Ilmeisesti hän on reipas lapsi ja tuntee päiväkodin ja jää nyt uusien jalkoihin. Mun lapsi kävi tuon ikäisenä kerhossa ja siellä oli sama homma. Itkijät saivat kaiken huomion ja minun reipas oli retuperällä ja pissat housuissa aina, me lopetettiin se kerho.

Mun pojan päiväkodissa oli sama homma silloin kun oli kuivaksiopetteluvaihe meneillään. Aina kun tulin poikaa hakemaan (tämä silloin pihalla tai juusi menossa pihalle) tädit sanoivat että hyvin menny ja vasta vaippa laitettiin mutta vasta kun kaveri oli työharjoittelussa siellä niin kertoi että meidän pikkujätkällä kokoajan vaippa vaikka toista olis vasussa sovittu!
Otin asian puheeksi hoitajien kanssa jotka myönsivät muistaneensa keskustelun mutta vähän vaikeina olivat, onneksi sen jälkeen toimivat ohjeeni mukaan ja pääsimme yksimielisyyteen.
Joissain paikoissa, niin ikävältä kuin se kuulostaakin, hoitsut ovat laiskoja ja yrittävät helpottaa hommaansa pitämällä lapsia vaipoissa pienten puolella joten kannattaa muistutella asiasta!

"Olli"
Minusta viestisi on aika ristiriitainen. Lapsellesi siis laitetaan sisällä vaippa, mutta ulkona ja päiväunilla on ilman? Miten niitä sitten kuluisi enemmän. Päiväkodeissa yleensä istutaan potalla vähän väliä. Jos lapsi on kuivaksi oppimassa niin kumma, jos pottailujen välissä ehtii kovasti pissaamaan.
Jos tuo hoitajan puhe on totta niin se on kyllä aika omitusita. Mikä kiire aikataulu jne?
Ja miksi haluat lapseltasi kyseltävän, jos kerran menee reippaasti ilmoittamaan, että on hätä?

Yhteistyössä