Lastensuojelusta on tullut todellinen mörkö.

• Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti
"Sylvi"
Olemme lastensuojelun asiakkaita ja paria pientä asiaa (jotka olivat väärinkäsityksiä ja asiat selvitetty) olen vain kiitollinen heille saamastamme tuesta.

En todellakaan tiedä, mikä olisi tilanne nyt jos emme olisi sitä kautta apua saaneet lapsemme päihteiden käyttöön ja rikollisuuteen. Pysäytysjakso sijoituspaikassa, keskusteluapua koko perheelle yhdessä ja erikseen .. kaikki se tuottaa tulosta pikkuhiljaa. Nyt mennyt jo useemman kuukauden hyvin :)

Joskus on vaan myönnettävä se, että omat taidot, rakkaus ja tuki eivät riitä.

hmmm?
[QUOTE="soturi";21994973]Vähimmäismäärät palkkiosta on 400 euron/kk luokkaa, joka kerryttää eläkettä. Lisäksi suurinpiirtein sama summa kulukorvauksia kattamaan lapsen menoja. Plus erityislapsesta lisäkorvaus.[/QUOTE]

Eli onhan tuo ihan naurettavan vähän verrattuna normaaliin palkkatyöhön? Luulin että puhutaan tuhansista euroista, jostain vähintään parin tonnin tilistä, silloinhan se vasta kilpailisi normaalin palkkatyön kanssa.

Mitäs perhepäivähoitajalle maksettaisiin yhdestä hoitolapsesta? Käsittääkseni enemmän. Ja ne lapset sentään menee kotiinsa yöksi ja viikonlopuksi.

hmmm?
Ai kas, löysin tähän viimeiseen vastauksen tältä samalta palstalta.

"Hoidan kolmea lasta omani lisäksi ja palkka on n.983e. Palkka hieman pienempi, jos hoitajalla ei ole koulutusta. Ja jos hoitajalla on erityishoitoa vaativa lapsi, niin palkka silloin hieman korkeampi. Lisäksi tulee kustannuskorvaukset per päivä sen mukaan syökö lapsi aamupalan, ruuan ja välipalan tai esim. vain aamupalan ja ruuan. Kustannuskorvaukset 3-4e/lapsi/pvä ja ne on verottomia.
Mitään vaippa-ikäsen lisää ei ole.

Eli palkka yhdestä lapsesta n.540e, kahdesta n.660e, kolmesta n.980e, neljästä n.1310e.

Jos oma lapsi sairastuu ja haluat olla sairaslomalla lapsen takia, niin joutuu ottamaan palkatonta vapaata, pph:t ei saa palkaa oman sairaan lapsen hoidosta."
(kirjoitti nimimerkki papu vuonna -06)

Kuurmootuus
"Missä on inhimilliset ihmiset, jotka ymmärtävät kauhistelematta erilaisia tilanteita ja jotka haluavat vilpittömästi olla auttamassa?"

Silloin kun tässä maassa päätettiin syrjäyttää miehet ja isät systemaattisesti lasten elämästä tehtiin karhunpalvelus lapsille ja yksi auttava, välittävä sekä tärkeä ihminen puuttuu monilta ja tämä on myös tappanut kaiken yhteisöllisyyden ja toisista välittämisen tässä maassa.

isän vaimo
"Missä on inhimilliset ihmiset, jotka ymmärtävät kauhistelematta erilaisia tilanteita ja jotka haluavat vilpittömästi olla auttamassa?"

Silloin kun tässä maassa päätettiin syrjäyttää miehet ja isät systemaattisesti lasten elämästä tehtiin karhunpalvelus lapsille ja yksi auttava, välittävä sekä tärkeä ihminen puuttuu monilta ja tämä on myös tappanut kaiken yhteisöllisyyden ja toisista välittämisen tässä maassa.
"syrjäyttää...." syrjäyttämisestä on vähän hullu puhua, kun se isän rooli ei koskaan edes ole ollut vahva. 50-luvulla isä oli isä vain nimellisesti. Korkeintaan piti kurin. Vielä 80-luvulla oli harvinaista että mies oli mukana synnytyksessä. Vasta viime aikoina on tullut edes mahdolliseksi käyttää isyysvapaita.

Syrjäyttämisestä ei ehkä voine puhua, kun ei isillä ole koskaan ollut lapsen elämässä ns lähivanhemman rooli.

Mutta jos mies ei halua syrjäytyä lastensa elämästä, niin vanhempainvapaiden ja hoitovapaiden käyttämisestä se lähtee. Moni valitsee edelleen nykypäivänä toisin, ja mikä sen päättää, yleensä raha.
Tiedän nuorissa isissä sellaisia, jotka osallistuvat lapsen hoitoon todella paljon, esim hoitavat yösyötöt pullosta kun äiti taas hoitaa päivisin (kun isä on töissä).
Mutta enemmän tiedän niitä isiä, jotka eivät korvaansa lotkauta jos jälkikasvu yöllä itkee. Saati että osallistuisivat hoitoon muutenkaan.

Niin kuka se oli joka "päätti" syrjäyttää miehet lastenhoidossa? :D Vai jättäytyykö moni mies syrjään kuitenkin ihan omasta halustaan.

Kyllä, toisaalta tuo pykälä antaa "porsaanreiän" ilkeille naapureille, tai kelle vaan, jolla on jotain hampaankolossa esim. jotain perhettä vastaan. Ja sitten lyödään lastensuojelulla.... síllä kyllä vääriä, perättömiä ilmoituksia tehdään. Ja joskus ne jopa johtavat myös vääriin toimenpiteisiin...

Toisaalta tämä pykälä antaa mahdollisuuden puuttua/tehdä ilmoitus ihan asiasta, kun muuten sitä ei uskallettaisi.

On kyllä myös äärimmäisen kieroutunutta tehdä täysin perätön ilmoitus vain kiusallaan.... Moiset pitäisi saada vastuuseen aiheuttamastaan pahasta.

Viimeksi muokattu:
hmmm?
[QUOTE="soturi";21995081]Ammatillisten perhekotien perustaminen kannattaa. Siellä bisnes on tuottavampaa ja summat huikeita. Näitä summia ei jostain syystä haluta satsata avohuoltoon. Miksi?[/QUOTE]

Ymmärsin että puhuit aiemmin sijaiskodeista. Eikö ammatillinen perhekoti sen sijaan ole laitos, vai mikä on oikea nimitys? Ottaako ne laitoshoidon maksun eli sen edellämainitun 300 euroa kuukaudessa?

Ei mua tää muuten kiinnosta, mutta tuttavalla on yksi sijaislapsi enkä oikein jaksa uskoa, että ne herroiksi sen vuoksi eläisivät. Rouva on palkattomalla vapaalla varsinaisesta työstään jo toista vuotta., en tiedä palaako takaisin ollenkaan.

Mitä tulee siihen että sijaiskoteihin sijoitetaan vain "kilteimmät", niin tottakai, jos sijaiskodissa ei ole psykiatrisen koulutuksen omaavaa ihmistä niin eihän sinne voi pahiten traumatisoitunutta ja jatkuvaa konkreettista hoitoa vaativaa lasta sijoittaa.
Eihän sijaiskoti ole psykiatrinen hoitokoti, vaan nimenomaan tavallinen koti.

Lastensuojelussa on työntekijöitä moneen junaan aivan kuin muillakin aloilla.

Tunnen ls-yöntekijöitä, ja heidän juttujensa perusteella ihmettelen sitä, että lastensuojeluilmoituksia voi käsitellä ja perhettä "auttaa" vähän päälle kaksikymppinen, jolla ei ole sosiaalityön yliopistotutkinto vielä suoitettuna eikä edes omia lapsia, joista olisi voinut saada jotain elämänkokemusta.

Kyllä hiukan pistää hymyilyttämään että sellaisella kokemuksella mennään arvioimaan lapsiperheiden tilanteita. Ihan sellaiset arkipäiväiset monilapsisten perheiden tilanteet kun esim on pieni huonosti nukkuva vauva, pari alle kouluikäistä ja puoliso matkatöissä, pistää pinnaa hyvin kireälle ja uuvuttaa. Jokaiselle sossulle olisi myös hyvä laittaa sellainen perusvaatimus ennen töiden aloittamista, että joutuvat kärsimään unettomista öistä ainakin 2 kuukautta, eli herätys aina 2 tunnin välein. Siinä voisi mennä palaset kohdilleen ja huomata, että mitä se ihan tavallinen lapsiperheen arki voi ihmiselle tehdä ilman että takana olisi mitään sen pahempaa.

Elämänkokemus kun puuttuu, on sossun piirissä olevien vanhempienkaan aika vaikea luottaa työntekijään.

Kuurmootuus
Alkuperäinen kirjoittaja isän vaimo;21995688:
"syrjäyttää...." syrjäyttämisestä on vähän hullu puhua, kun se isän rooli ei koskaan edes ole ollut vahva. 50-luvulla isä oli isä vain nimellisesti. Korkeintaan piti kurin. Vielä 80-luvulla oli harvinaista että mies oli mukana synnytyksessä. Vasta viime aikoina on tullut edes mahdolliseksi käyttää isyysvapaita.

Syrjäyttämisestä ei ehkä voine puhua, kun ei isillä ole koskaan ollut lapsen elämässä ns lähivanhemman rooli.

Mutta jos mies ei halua syrjäytyä lastensa elämästä, niin vanhempainvapaiden ja hoitovapaiden käyttämisestä se lähtee. Moni valitsee edelleen nykypäivänä toisin, ja mikä sen päättää, yleensä raha.
Tiedän nuorissa isissä sellaisia, jotka osallistuvat lapsen hoitoon todella paljon, esim hoitavat yösyötöt pullosta kun äiti taas hoitaa päivisin (kun isä on töissä).
Mutta enemmän tiedän niitä isiä, jotka eivät korvaansa lotkauta jos jälkikasvu yöllä itkee. Saati että osallistuisivat hoitoon muutenkaan.

Niin kuka se oli joka "päätti" syrjäyttää miehet lastenhoidossa? :D Vai jättäytyykö moni mies syrjään kuitenkin ihan omasta halustaan.
Isien oikeudet ja heidän tukemisensa tässä maassa on aika heikkoa, siihen kaipaisi jotain muutosta, lisäksi miehille pitäisi tehdä kunnollinen maineenpalautus ja isien arvostus nostaa sille tasolle mihin se kuuluukin :) Tälläisiä minä olen miettinyt, kun välillä kuulen tai luen ihmisten ajatuksia meistä miehistä. No, onneksi suurin osa ymmärtää tämän, mutta jostain ihmeestä joidenkin todella oudot asenteet meitä miehiä kohtaan kumpuavat, enkä oikein tajua mistä.

"huoh"
Lastensuojelussa on työntekijöitä moneen junaan aivan kuin muillakin aloilla.

Tunnen ls-yöntekijöitä, ja heidän juttujensa perusteella ihmettelen sitä, että lastensuojeluilmoituksia voi käsitellä ja perhettä "auttaa" vähän päälle kaksikymppinen, jolla ei ole sosiaalityön yliopistotutkinto vielä suoitettuna eikä edes omia lapsia, joista olisi voinut saada jotain elämänkokemusta.

Kyllä hiukan pistää hymyilyttämään että sellaisella kokemuksella mennään arvioimaan lapsiperheiden tilanteita. Ihan sellaiset arkipäiväiset monilapsisten perheiden tilanteet kun esim on pieni huonosti nukkuva vauva, pari alle kouluikäistä ja puoliso matkatöissä, pistää pinnaa hyvin kireälle ja uuvuttaa. Jokaiselle sossulle olisi myös hyvä laittaa sellainen perusvaatimus ennen töiden aloittamista, että joutuvat kärsimään unettomista öistä ainakin 2 kuukautta, eli herätys aina 2 tunnin välein. Siinä voisi mennä palaset kohdilleen ja huomata, että mitä se ihan tavallinen lapsiperheen arki voi ihmiselle tehdä ilman että takana olisi mitään sen pahempaa.

Elämänkokemus kun puuttuu, on sossun piirissä olevien vanhempienkaan aika vaikea luottaa työntekijään.
No mitäpä jos ryhtyy sossuksi ja jääkin tahattomasti lapsettomaksi? Onko sitten epäpätevä?

Eihän omien_lasten_tekeminen kenestäkään tee kasvatuksen ammattilaista, ja sen näkee nimenomaan lastensuojelutyössä jos jossain.

Se on kyllä tietenkin väärin, että vielä valmistumaton ihminen käsittelee tällaisia asioita. Mutta syy tähän käytäntöön löytyy kyllä ontuvasta lainsäädännöstä ja päättäjistä, jotka eivät tunne kenttää. Katsokaa ketä seuraavalla kierroksella äänestätte.

[QUOTE="huoh";21996155]No mitäpä jos ryhtyy sossuksi ja jääkin tahattomasti lapsettomaksi? Onko sitten epäpätevä?

Eihän omien_lasten_tekeminen kenestäkään tee kasvatuksen ammattilaista, ja sen näkee nimenomaan lastensuojelutyössä jos jossain.

Se on kyllä tietenkin väärin, että vielä valmistumaton ihminen käsittelee tällaisia asioita. Mutta syy tähän käytäntöön löytyy kyllä ontuvasta lainsäädännöstä ja päättäjistä, jotka eivät tunne kenttää. Katsokaa ketä seuraavalla kierroksella äänestätte.[/QUOTE]
Noh, jos ei ole edes sitä koulutusta eikä työkokemusta, olisi omat lapset kai se minimi-minimi vaatimus, vai mitä? Tottahan on, että kun on itse ns. rämpinyt suossa väsyneenä lasten kiukutellessa, ymmärtää muita saman kokeneita. Esim. että ei ola kamalan patologista jos perheessä joskus huudetaan lapsille, kaikki syyllistyy siihen joskus ja väsyneenä useamminkin kuin joskus. Olen nimittäin kuullut sossujen keskustelvan mm. siitä, onko normaalia että väsynyt äiti on pihalla huutanut lapsilleen :|

"huoh"
Noh, jos ei ole edes sitä koulutusta eikä työkokemusta, olisi omat lapset kai se minimi-minimi vaatimus, vai mitä? Tottahan on, että kun on itse ns. rämpinyt suossa väsyneenä lasten kiukutellessa, ymmärtää muita saman kokeneita. Esim. että ei ola kamalan patologista jos perheessä joskus huudetaan lapsille, kaikki syyllistyy siihen joskus ja väsyneenä useamminkin kuin joskus. Olen nimittäin kuullut sossujen keskustelvan mm. siitä, onko normaalia että väsynyt äiti on pihalla huutanut lapsilleen :|
Mun mielestä se koulutus olisi minimi-minimi vaatimus. :) Omat kaksi lasta on voineet olla vaikka miten enkeleitä, osaako sellainen sossu asettua kymmenlapsisen perheen rättiväsyneen äidin kenkiin, sen paremmin kuin lapsetonkaan? Lapseton sossu voi olla jopa "tasapuolisempi" kun hänellä ei ole mitään oman elämän ennakko-olettamuksia, miten äiti tai lapsi toimii.

Kirjoista oppii kuitenkin niin paljon sellaista, jota ei normaalin lapsen kanssa eläessä tule koskaan edes eteen, mutta sossun työssä taas päivittäin. Ihan ehdottomasti pitäisi jokaisen sitä työtä tekevän olla valmistunut alaltaan, olisi siis edes se pätevyys taskussa. Työkokemus on sitten toinen juttu ja se tulee vain ajan kanssa.

Tuosta huutamisesta. Kai sen sitten ihmiset ajattelee heti eri tavalla, minusta tuossa ei ole mitään outoa jos sossut keskustelee, onko se normaalia.
Normaalia on että väsyy, mutta miten väsymyksen tuo ilmi, siihen on monta tapaa ja huutaminen ei ole paras tapa. Jos on niin jaksamisen rajoilla ettei pysty hallitsemaan omaa käytöstään (huutaa, vaikka ajattelee itsekin sen olevan huono juttu) niin on kai se hyvä sitä pohtia, edes se hetki.
Ei mun mielestä ainakaan päivittäinen huuto ole normaalia eikä myöskään lapselle hyväksi. Mulle on toinen vanhemmistani huutanut paljonkin ja muistan että pelkäsin kovasti.

"vieras"
mukava että joku elää vielä siinä harhaluulossa, että huostaanotto veisi vuosia. Meillä se vei päivän. Lapsi sijoitettiin kiireesti ja alle kuukaudessa tehtiin päätös tehdä lopullinen huostaanottohakemus. Minä sain lapseni takaisin kotiin ja hakemus peruttiin. Minä jaksoin ja osasin taistella, aika moni muu ei jaksa eikä osaa. Suomalainen lastensuojelu on todellinen lastesuojelun irvikuva.

"vieras"
Totta turiset. Ulkopuoliset paineet ovat niin valtavat, ettei uskalleta raottaa sitä oikeaa elämää toisille...se kahvittelukin pitäisi sujua täydellisesti täydellisessä kodissa, ettei joutuisi epäilyjen kohteeksi ja jos näin ei olekaan, täytyy sitten perua ja odottaa sitä täydellistä päivää...
Ihmisillä on niin paljon omissa asioissaanki hoitamista tämän päivän työelämässä ja yhteiskunnassa, harrastukset ym. ettei ole aikaa muiden huolille tai ongelmille. Niinhän se on että sairas ei voi auttaa toista sairasta -näin kärjistäen. Kenenkään voimavarat ei riitä toisten huolille ja murheille jos omissaankin on useilla perheillä tekemistä. Jotkut henkilöt yrittävät sairastuttaa toisetkin omien asioidensa jatkuvalla vatvomisella. Silloin on parempi pitää tietty etäisyys varsinkin tällaisiin henkilöihin.

"soturi"
Aika moni elää näköjään vieläkin siinä harhaluulossa että suomessa on hyvä lastensuojelu ja huostaanottoja ei tehdä kuin viime kädessä ja joku vieläpä jaksaa väittää ettei turhia huostaanottoja tehdä. Todellisuus on ihan toista. Lastensuojelussa on bisnestä, lastensuojelussa on paljon, hyvin paljon kieroutunutta ja vääristeltyä touhua, lastensuojelu ei oikeasti tue perhettä vaan paremminkin etsii vikoja, lastensuojelu voi omassa kieroutuneisuudessaan valmistella huostaanottoa vaikka on muka auttamassa perhettä avohuollon toimin. Siellä pelataan vallalla ja monella väärällä ihmisellä tämä valta on. Normaali terve ihminen ei käytä valtaa väärin.
Ensi- ja turvakotien toiminnassa on paljon kieroutuneisuutta, suoranaista valheellisuutta.

Yhteenvetona lastensuojelu on suurimmalta osaltaan haiseva tunkio, suomen mätäpesäke jossa mafiosot sieppaavat lapsia biologisilta vanhemmiltaan jos se heidän pirtaansa sopii.

Eräs ääni
Minun piti muutama vuosi sitten kotiutua tyttäreni kanssa, itse sairaalasta,tytär avohuollon (mikäköhän se virallinen nimitys nyt onkaan?) paikasta kotiin.
Tulin kotiin.
Ajattelin,lapseni on traumatisoitunut, kun jättämäni mies oli häntä lyönyt,minkä takia menin psykoosiin ja niinpäinpois.
Maineemme on mennyttä.
Ystäväni oli tehnyt meistä ilmoituksen,Brutukseni,kiitos vain...
Minulle ja tyttärelle tuli potissa kirje,jossa meidät kutsuttiin psykiatrille.
Eli hulluja?
Tyttökin?
Ja loppuikä sossun parissa?
En jaksanut enää.
Sossu kävi 3 kertaa luonani kysymässä oletko aivan varma,että haluat tyttärestäsi luopua.
En halunnut luopua,mutta mitä minä hänelle olisin voinut tarjota? Hullu äiti,kotiutunut psykiatrisesta sairaalasta ja nyt jo postissa tuli kirje,jossa kutsuttiin tytärkin tutkimuksiin.
KAIKKI oli PILALLA.
Nykyään tyttö on onnellinen ja tasapainoinen sijaisperheessä.

"Mie vaa"
En jaksanu lukea koko ketjuu läpi :/ ...jos annetaa se anteeksi tän kerra ;)

Itelläin tällänen tilanne...poika 8luokalla ja hälle iski murkkuikä kunnol päälle,niiku tän ikäsille yleesä.
Kotona ei o ikinä ollu mitn vaikeuksii...ei olla edes huudettu toisillemme :D

Nyt koulusta kertoivat että kerta pojalla on levottomuutta ja häiritsee tunneilla...varmaan ei oo ainut,luulisin... niin opettajat ovat huolissaan ja ovat miettineet tekevänsä lastensuojeluilmotuksen :O

Tässä kohdin iski kyllä kieltämättä paniikki niin pojalle kuin äipällekin!
Kui tää koulumaailmakin on tällaseks menny?? Eikö kuitenkin se ilmoitus oo viimuinen keino JOS oikeasti kotona tai lapsella muuten on ongelmia???

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs ääni;21997297:
Minun piti muutama vuosi sitten kotiutua tyttäreni kanssa, itse sairaalasta,tytär avohuollon (mikäköhän se virallinen nimitys nyt onkaan?) paikasta kotiin.
Tulin kotiin.
Ajattelin,lapseni on traumatisoitunut, kun jättämäni mies oli häntä lyönyt,minkä takia menin psykoosiin ja niinpäinpois.
Maineemme on mennyttä.
Ystäväni oli tehnyt meistä ilmoituksen,Brutukseni,kiitos vain...
Minulle ja tyttärelle tuli potissa kirje,jossa meidät kutsuttiin psykiatrille.
Eli hulluja?
Tyttökin?
Ja loppuikä sossun parissa?
En jaksanut enää.
Sossu kävi 3 kertaa luonani kysymässä oletko aivan varma,että haluat tyttärestäsi luopua.
En halunnut luopua,mutta mitä minä hänelle olisin voinut tarjota? Hullu äiti,kotiutunut psykiatrisesta sairaalasta ja nyt jo postissa tuli kirje,jossa kutsuttiin tytärkin tutkimuksiin.
KAIKKI oli PILALLA.
Nykyään tyttö on onnellinen ja tasapainoinen sijaisperheessä.
Siis tuollaisen syyn takia luovuit lapsestasi että postissa oli tullut kirje jossa mielestäsi oli negatiivista asiaa? Kyllä kuule psykiatreilla käy ihan normaalit ihmiset, ei tarvitse olla hullu. Sehän olisi ollut hyvä että ammatti-ihmisen kanssa olisi käyty tapahtunutta läpi myös lapsenkin kannalta. Tollaisen tapauksen jälkeen mä olisin mennyt lapsen kanssa vaikka väkisin keskustelemaan asiasta psykiatrille, vaikka omalla rahalla jos ei muuten.

Eräs ääni
Jos olen pilannut lapseni psyyken, niin olen tehnyt kaikki virheet,mitä ihminen voi tehdä,ei ole enää mitään tehtävissä,jos oma jälkikasvuni joutuu psykiatrille jo pienenä,olen todella epäonnistunut äitinä ja ihmisenä.

---
[QUOTE="soturi";21997085]Aika moni elää näköjään vieläkin siinä harhaluulossa että suomessa on hyvä lastensuojelu ja huostaanottoja ei tehdä kuin viime kädessä ja joku vieläpä jaksaa väittää ettei turhia huostaanottoja tehdä. Todellisuus on ihan toista. Lastensuojelussa on bisnestä, lastensuojelussa on paljon, hyvin paljon kieroutunutta ja vääristeltyä touhua, lastensuojelu ei oikeasti tue perhettä vaan paremminkin etsii vikoja, lastensuojelu voi omassa kieroutuneisuudessaan valmistella huostaanottoa vaikka on muka auttamassa perhettä avohuollon toimin. Siellä pelataan vallalla ja monella väärällä ihmisellä tämä valta on. Normaali terve ihminen ei käytä valtaa väärin.
Ensi- ja turvakotien toiminnassa on paljon kieroutuneisuutta, suoranaista valheellisuutta.

Yhteenvetona lastensuojelu on suurimmalta osaltaan haiseva tunkio, suomen mätäpesäke jossa mafiosot sieppaavat lapsia biologisilta vanhemmiltaan jos se heidän pirtaansa sopii.
[/QUOTE]

Taas mentiin salaliittoteorioiden puolelle... haluatko linkittää blogisi tähän?

söpöä
ihanan suloista että on olemassa niin naiiveja ja viattomia ihmisiä, että luulevat että maailman on reilu ja kohtuullinen ja kukaan ei halua hyötyä kenestäkään, eikä varsinkaan lapsista.

Suloista.
Itse en tajua, miten joku voi elää sellaisessa kuplassa.
Jos ihminen ei pysty itseään puolustaa kuten lapsi ei tai köyhä ei, ihmisiä siepataan pahoinpidellään, otetaan ojraksi, seksityöhön, ...
ihminen on kauuppatavaraa ja niin ovat myös lapset suomessa.
jokainen vetää itselleen enemmän ja enemmän ja ahneita ihmisiä riittää. aina on niitä jotka eivät kainostelee mitään sen takia, että saavat itselleen ison kivitalon, meren rannalta, maasturin jne. kohtuus ei riitä monellekaan ja palkkatyön verotus on niin kova, etät rehellisin keinoin ei voi vaurastua. (normikodin toki mutta ei enempää)

ja makkarasta löytyy muovia, ja muita myrkkyjä laitetaan ruokiin, koska ruoan valmistajilla ja osakkeenomistajilla on vain yksi toive. rikastua. ei mitään väliä mitä ihmisille syötetään tai mite ihmisiä kohdellaan.

virkaatekevä virkamies
voi tehdä virheitä. Nekin on vaan ihmisiä ne sossut. Huostaanotoista puretaan pari prosenttia vuosittain, eli siinä heidän virheidensä määrä (joukossa myös niitä, jotka puretaan siksi että vanhemmat ovat kuntoutuneet)
Tottakai virheitä tapahtuu ja se on valitettavaa :/ mutta melko paksua väittää että koko lastensuojelu olisi "bisnestä" tai pelkkää perheiden vainoamista.

Pitäisikö teidän mielestä poistaa koko lastensuojelu? Jätetään nekin lapset jotka hengissä säilyäkseen oikeasti tarvitsevat apua, vain oman onnensa nojaan?

Miksi teiltä lastensuojelun vastustajilta ei tule yhtään konkreettista parannusehdotusta, tulee vain noita salaliittoteorioita ja poskettomia yleistyksiä?

Haluaisin oikeasti keskustella asiasta järkevästi, ilman älyttömiä nimittelyjä joita tuskin kukaan uskoo. Vai uskooko?

Ei siitä ole kovin kauan aikaa, kun uutisoitiin miten poliisi oli raiskannut alaikäisen. Ei siitä kuitenkaan seurannut samanlaista "vainoa" poliiseja kohtaan. Kaikki ymmärtävät, ettei jokainen poliisi voi olla tuollainen. Sosiaalityöntekijän kohdalla taas... yksi tekee virheen, niin ne kaikki ovat mätäpaiseita.

nimimerkki "söpöä", onko sinulla ainuttakaan konkreettista muutosehdotusta, jos nykysysteemi vain "kauppaa lapsia eteenpäin"? Mitä pitäisi tehdä?

"vieras"
virkamies näppärästi käänsi kritiikin niinpäin että syyttelee systeemin kritisoijia. Minun parannusehdotukseni on, että huostaanottoasiat tulisi käsitellä aivan tavallisesti käräjäoikeudessa, jolloin todistustaakka olisi syyttäjällä. Nyt hallinto-oikeudet eivät kyseenalaista sossujen sanomisia ja on asiakkaan oma asia todistaa syyttömyytensä. Asiakirjoihin kirjattuja virheitä ei korjata vaikka mitä teksi ja sitten on vielä mukava piileskellä salassapitovelvollisuuden takana ja hymistellä siitä kuinka mitään ei voi sanoa, mutta voi kyllä antaa ymmärtää asioiden takana olevan paljon pahaa.

Yhteistyössä