äiti joutuu/pääsee sairaalaan hoitoon mielenterveys ongelmien takia....

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
miten kertoa lapsille siitä? lapset jo koululaisia. lapset huostaan vaikka kotona ns tervejärkinen tavallnen isä?

missä tilanteessa ihminen ylipäätään otetaan sisään sairaalaan? kun viiltelee? wtf? milloin?

"Kaisa"
Mielenterveysongelmat on sairaus siinä missä muutki sairaudet.. eli kertoisin rehellisesti että äiti on sairas ja on hetken sairaalassa. Sit riippuen lasten iästä kertoisin syistä.

Eihän niitä lapsia huostaanoteta tuollaisesta :D Mutta toivottavasti lastensuojelu kuitenkin ottaa yhteyttä! Jos itse pääsisin mielisairaalaan hoitojaksolle niin ottaisin itse yhteyttä lastensuojeluun jos eivät sieltä päästä kiinnostuisi! Sitä kautta saisi muu perhe tukea ja apua ja neuvoja eikä minun tarvitsisi tuntea syyllisyyttä.

En osaa sanoa miten mielisairaalaan pääsee, vain harva ystävistäni on päässyt vaikka tarvettakin olisi ollut, mutta ehkä äitinä pääsee helpommin kuin esim. opiskelijana.

Koululaiselle kertoisin niinkuin asia on, äiti voi huonosti ja tarvitsee apua.

ap
mä tarttea apua, sairaala sellaista. ymmärrän sen nyt. mutta pelkään että lapset otetaan pois. koen ettei miestä pidetä minään vaikka olisi hyvä isä. jos äiti on sairas=lapset otetaan pois.

mä tarttea apua, sairaala sellaista. ymmärrän sen nyt. mutta pelkään että lapset otetaan pois. koen ettei miestä pidetä minään vaikka olisi hyvä isä. jos äiti on sairas=lapset otetaan pois.
Kyllä isä on ihan yhtä pätevä huoltaja kuin äitikin, ei lapsia sen takia pois oteta jos toinen vanhemmista sairastuu! Rohkeasti vaan apua hakemaan jotta saat itsesi kuntoon ja pystyt taas elämään eheää elämää , kun saat itsesi kuntoon, pystyt taas olemaan parempi äiti lapsillesi. Jaksuja.

"nin"
No toivottavasti pääset sinne. Eräs tuttava,jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, yrittää suunnilleen joka viikko itsemurhaa ja muuta eikä hän saa olla kun sen yhden yön hoidossa. :( Ei lapsia minnekkään viedä,etenkin kun selvästi osaat itse hoitaa asian ja olet fiksu ja haet apua. Onhan heillä isä.

Oma kokemus asiasta
Esikoisen vauva-aikana sairastuin vakavaan sairaalahoitoa vaatineeseen masennukseen. Itse olin 6vkoa sairaalassa jonka aikana järjestettiin niin että isä pääsi jäämään vanhempainvapaalle ja itse olin sitten sairaalasta kotiutuessani sairaslomalla. Sossu oli hommassa mukana ja jatkoivat tukemistaan vielä pitkälle mun kotiutumisen jälkeen.

Älä siis arastele hakea apua itsellesi AP. Se on pitkällä tähtäimellä ainoa oikea vaihtoehto etkä sinä sen takia menetä lapsiasi.

"vesimeloni"
Eräs hyvä ystäväni oli sairaalassa vakavan masennuksen ja ahdistuneisuuden vuoksi. Ei häneltä ainakaan lapsia viety/otettu huostaan. Perheen isä hoiti lapset ja lapsille selitettiin (olivat pieniä vielä silloin), että äiti on kipeä ja menee sairaalaan saamaan hoitoa ja lepäämään. Se riitti selitykseksi lapsille silloin.
On todella hyvä, jos pääsee sairaalahoitoon, kun tilanne on paha. Onhan se lapsillekin huomattavasti parempi, että äiti hoidetaan kuntoon, kuin että äiti yrittää sinnitellä hyvinkin sairaana, eikä kenties jaksa huolehtia lapsista ja itsestään.
Voimia sinulle!

Yhteistyössä