Lasillinen viiniä ja raskaana?

• Viestiketjun aloittaja sommarcat not kirj.
  • Ensimmäinen viesti
tööt
Siis mitä? Täytyykö lasillisesta viiniä luopua lapsen takia? En tiennytkään, sillä olen kyllä tässä 3,5 aikana juonut lasillisen viiniä hyvässä pihviravintolassa, vaikka äiti-ihminen olenkin...;)
Ota ihan hyvällä omalla tunnolla ja jätä piipertäjien 'musta tuntuu' -kommentit omaan arvoonsa. Jokaisen lapsen kanssa lääkäri on sanonut, että saunakaljan voi ottaa ilman riskejä.

Kukin valitkoon alkoholittoman linjansa vapaasti, en ole tuputtamassa, mutta lasillinen silloin tällöin ei mitään muuta. Varmaan te mietitte samalla intensiteetillä myös kaikkea muutakin, mitä suustanne sisään pistätte. Kaikkihan tietenkin raskauden aikana tarkistavat jokaisen ostamansa elintarvikkeen lisäaineet, ettei vaan tule syötyä jotain, mistä olisi haittaa...

"vieras"
Se on muuten oikeesti aika huvittavaa, että tupakointi raskauden aikana on tällä palstalla maailman kamalin synti, mut alkoholi on kyllä sit ihan ok. Kummastakaan tuskin aiheutuu isoa riskiä "kohtuudella", mut miks ihmeessä riskeerata??

"blondi"
Alkuperäinen kirjoittaja tööt;21988480:
Ota ihan hyvällä omalla tunnolla ja jätä piipertäjien 'musta tuntuu' -kommentit omaan arvoonsa. Jokaisen lapsen kanssa lääkäri on sanonut, että saunakaljan voi ottaa ilman riskejä.

Kukin valitkoon alkoholittoman linjansa vapaasti, en ole tuputtamassa, mutta lasillinen silloin tällöin ei mitään muuta. Varmaan te mietitte samalla intensiteetillä myös kaikkea muutakin, mitä suustanne sisään pistätte. Kaikkihan tietenkin raskauden aikana tarkistavat jokaisen ostamansa elintarvikkeen lisäaineet, ettei vaan tule syötyä jotain, mistä olisi haittaa...
No, ehkä jonkun mielestä alkoholi on eri kuin lisäaine.
Mutta kukin tyylillään, ihan sama mullekin mitä muut tekee.

"ilona"
En joisi. Kerran olen tämän raskauden aikana (rv35 menossa) maistanut suullisen kaljaa. Ihan hyvältä maistui edelleen. Mulle tulee välillä hirveä himo batteryyn, vaikkei sitä suositellakkaan raskaanaoleville. Kaksi tölkkiä batteryä olen langennut juomaan :( Mutta tosiaan en usko viinilasillisesta olevan mitään haittaa.

En ottaisi vaikka mieli tekisikin. En usko että siitä lasista noin hitaasti ruuan kanssa nautittuna mitään haittaa olisi, mutta silti se sotii omia rajojani vastaan. Siksi mielummin puhtaalla omallatunnolla pysyisin vesilinjalla ja nautiskelisin sen viinin vasta vauvan synnyttyä. =)

"vieras"
[QUOTE="vieras";21988519]Se on muuten oikeesti aika huvittavaa, että tupakointi raskauden aikana on tällä palstalla maailman kamalin synti, mut alkoholi on kyllä sit ihan ok. Kummastakaan tuskin aiheutuu isoa riskiä "kohtuudella", mut miks ihmeessä riskeerata??[/QUOTE]

Mun mielestä taas huvittavaa on se, että selvästi on todettu, että turvallista rajaa raskaudenaikaiselle juomiselle ei ole, mutta silti monet sen hyväksyy, että vähän ottaa. Mutta sitten taas imetysaikana, jos juo niin siitä tulee täällä täystyrmäys, vaikka siitä taas tiedetään että jos voi turvallisesti käsitellä vauvaa niin niillä promilleilla ei ole väliä. Eli tiedetään, että on ihan turvallista juoda se siideri tai kaksi ja imettää vauvaa vaikka samalla. Mutta ehei... se ei käy. Raskaana se on ok, mutta imettäessää ei.

"Jenis"
Mä oon raskaanaollessa pitäny nollalinjaa, se on helpompi kuin alkaa funtsia isoja ja pieniä lasillisia yms. Hienoissa ravintoloissa on usein ihan ok-makuista alkoholitonta viiniä tarjolla :)

...
[QUOTE="jaa";21988359]En joisi. Tuskin pienestä lasista on haittaa, isoa lasia en kyllä suosittele. Toisaalta miksipä et tilaisi alkoholitonta viiniä. Onhan jo joitakin tapoja, joista vaan täytyy luopua raskauden ja ehkä myöhemmin lastenkin takia. Joten hyvähän se on alkaa opettelemaan niinkin helposta jutuista kuin lasista viiniä.[/QUOTE]

en ymmärrä, miksi alkoholi on suomessa tällainen mörkö. miksi äiti-ihminen ei saisi juoda lasillista viiniä silloin tällöin? kyse ei ole mistään ryypiskelystä vaan pienestä nautinnosta, joka ei ketään tapa. minä juon lasin viiniä _aina_ ravintolassa hyvän ruuan kanssa, ja se on osa ateriaa.

"vieras"
En joisi, ihan periaatteesta ja varmuuden vuoksi. Jos ei pihvi uppoa ilman viinilasillista, tilaisin jonkin toisen annoksen. Ja en tuomitse muiden alkoholin juomista raskauden aikana, kukin tehköön tavallaan.

"Noh"
Mulle on ainakin neuvolantäti sanonut, että turvallista rajaa ei ole joten on parempi olla juomatta yhtään. Mä en itse voi ymmärtää, miksi pitäis ottaa edes sitä yhtä lasillista kun sen yhdeksän kuukautta kykenee olemaan ihan hyvin ottamattakin.
Itse en oo juonut raskausaikana tippaakaan.

"Jenis"
en ymmärrä, miksi alkoholi on suomessa tällainen mörkö. miksi äiti-ihminen ei saisi juoda lasillista viiniä silloin tällöin? kyse ei ole mistään ryypiskelystä vaan pienestä nautinnosta, joka ei ketään tapa. minä juon lasin viiniä _aina_ ravintolassa hyvän ruuan kanssa, ja se on osa ateriaa.
Saahan se "äiti-ihminen" juoda vaikka kaks, tai vaikka 10 lasia jos tahtoo. Raskaanaollessa en ole juonut, mutta äitinä ollessa kylläkin.

xx
Jos viini maittaa, niin en usko yhdestä lasillisesta silloin tällöin olevan mitään haittaa sikiölle. Muutenhan Etelä-Eurooppa olisi täynnä viallisia lapsia.

Itse ajattelin ennen, että voisin ottaa 0,5-1 annoksen kerran viikossa. Mutta nyt "tosipaikan tullen" olen päätynyt pitämään nollalinjaa. Koetin tässä yhtenä päivänä maistaa punaviiniä, ja totesin että jo yhdestä viinikulauksesta tulee ihan sairas närästys. (ja lisäksi se maistui ihan törkeän pahalle) :D

taas näitä
No maalaisjärkikin pitäisi sanoa, että raskaus ja alkoholi ei kuulu yhteen vaikka kyseessä olisikin vain lasillinen. Jotenkin tuntuu kummalta, että on noin kovat himot alkoholiin että pitää harkita koko asiaa.

"vieras"
Joisin lasillisen, ja olen juonutkin sen verran. Yhteensä kolme kertaa raskauden aikana. Olisin toki voinut olla ottamattakin, mutten nähnyt siihen mitään syytä, koska oma järkini kertoo, ettei tuolla pienellä tilkalla ole vaikutusta enkä ole mikään nollalinjailija missään asiassa. Toisessa raskaudessa en tainnut ottaa ollenkaan, ei ollut sellaista tilaisuutta. Esikoisen aikana kun sattui olemaan kesällä hääjuhlia ja valmistujaisia =).

xx
Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä;21990017:
No maalaisjärkikin pitäisi sanoa, että raskaus ja alkoholi ei kuulu yhteen vaikka kyseessä olisikin vain lasillinen. Jotenkin tuntuu kummalta, että on noin kovat himot alkoholiin että pitää harkita koko asiaa.
Hassua miten minun maalaisjärkeni taas sanoo, että ei siitä yhdestä viinilasillisesta haittaa ole. Ajattelen näin ihan nojaten menneiden sukupolvien ja toisten kulttuurien kokemuksiin. Olisiko sinulla kuitenkin kysymys maalaisjärjen sijasta maalaistunteesta, kun alat heti himoista puhumaan?

Silloin tällöin tuli otettua puoli lasia punkkua hyvän ruuan kanssa eli voisin vaikka ottaakin. Hmm, pitäisköhän ottaa lasi punkkua (miettii).
Jos vaihtoehtona olisi alkoholiton punkku (herraisä mitä p*skaa) ja vesi, niin vesi veisi voiton 100-0.
Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee ja terveellä järjellä ajattelee.

PE
Yhdyn edelliseen; alkoholiton olut saunassa vielä menee, mutta alkoholiton punkku on karmeaa. Hyvä viini ja hyvä ruoka kuuluvat yhteen; juon 2-4 pientä punkkua viikonloppuisin ruoan kanssa tuntematta tippaakaan syyllisyyttä. Neuvolassa annettiin lupa 2 alkoholiannokseen per viikko.

"vieras"
Hmm.. "Taas näitä": Kyllä sitä nyt tuomitaan. Pieni lasi punkkua ruuan kanssako on himoa alkoholiin? Onko käynyt mielessä, että KAIKKI SUOMALAISET EIVÄT JUO HUMALAHAKUISESTI? Itse olen raskauden alkumetreillä ja pohdin kyllä, olenko totaalikieltäytyjä seuraavat 9 kk vai otanko pienen lasillisen satunnaisesti, esim juurikin hyvän ruuan kanssa, silla siinä missä joku muu nauttii mättäessään turpaansa pussillisen turkinpippureita tai pitkollisen pullaa, minä pidän punaviinin mausta. Enkä käy tuomitsemaan ketään muutakaan, kun nyt oletettavasti puhutaan asiallisesta pienenpienestä nautinnosta, ei mistään p*rskännäilystä! Sen verran olen jo ehtinyt täällä palstoilla kahlata, että on hassua, kuinka joistain ihmisistä tulee raskauden myötä "Pyhiä SuperIhmisiä" jotka katsoo tuomitsevasti alaspäin kaikkia muita, jotka eivät pilkulleen noudata tämän päivän sääntöjä ja määräyksiä odottavalle äidille. Miten ME olemme ikimaailmassa synnytty terveiksi ihmisiksi, kun ei ollut näitä SuperÄitejä ja internetin ihmemaailmaa tuomitsemassa ja neuvomassa joka käänteessä ;)

...
Varmaan joisin. Molempien raskauksien aikana, olen pari kolme lasillista viiniä ottanut... siis eri kerroilla. Jouluna ainakin ja parissa muussa tilaisuudessa.
EI ole vaarallista, jos noin harvaan jää.

Yhteistyössä