Hiilarit ja laihdutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plösö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"plösö"

Vieras
Kertokaas tyhmälle, että mistä mä saan tarpeeks kuituja, kun hiilareita ei kuitenkaan saa tulla liikaa? Laihdutan kalorilaskurin avulla, ja mun päivän hiilarit menee aina yli 50%! Sitten, kun saan ne hiilarit pysymään aisoissa, niin en saa kuituja tarpeeksi.

Kertokaa esimerkkejä, että mitä te syötte päivässä?

Miks pitäis saada kuituja?
Kasviksista saa hyvin, mutta viljojen kuidut on yhtä tyhjän kanssa, teollisuusjätettä jota ruuaksi kutsutaan. Viljoissahan on niten torjunta-aineita ja gluteenin vaarallisuushan tiedetään.

Mietitkö kuituja siis siksi, ettei vatsa toimi? Vai koska niiden tarpeellisuutta on toitotettu aina ennenkin? Kasviksilla ja öljyllä ruuansulatus kyllä pitäisi pelata ja tottuu hiilarittomaan pikkuhiljaa.

[QUOTE="Hmm";21985884]Miks pitäis saada kuituja?
Kasviksista saa hyvin, mutta viljojen kuidut on yhtä tyhjän kanssa, teollisuusjätettä jota ruuaksi kutsutaan. Viljoissahan on niten torjunta-aineita ja gluteenin vaarallisuushan tiedetään.[/QUOTE]

Siis täh? Eikös kuidut just oo hyviä esim. mahan toiminnalle ja niitä pitäis saada päivässä tietty määrä? Mä saan kuidut esim. muroista ja ruisleivästä. Kasvikset on mulle pakkopullaa, jos niitä alkasin nakertaa kuitujen toivossa, niin niitähän pitäs syödä aivan valtavasti ja se ei mulla onnistu.

Mietitkö kuituja siis siksi, ettei vatsa toimi? Vai koska niiden tarpeellisuutta on toitotettu aina ennenkin? Kasviksilla ja öljyllä ruuansulatus kyllä pitäisi pelata ja tottuu hiilarittomaan pikkuhiljaa.

Nimenomaan siksi kun niiden tarpeellisuutta on toitotettu. Ja näläntunne pysyy poissa. Nykyään kun on siirrytty ajattelemaan, että hiilarit on mörköjä, niin en enää tiedä, mitä uskoa ja miten syödä..

Muroissa varsinkaan ei ole mitään kuituja, leivänkin kyseenalaista.
Kasviksia ja marjoja vaan kehiin. Sokeri, makaroni, peruna ja riisi mahd. vähäiselle jos haluat laihtua.
Kasviksien hiilarit on niitä hyvälaatuisia, toisin kun ed. mainitut.

Maustamattomat maitotuotteet ovat ok, eikä rasvaa tarvi pelätä jos välttelee huonoja hiilareita....

Kaikki "dieetit" vaativat asennemuutosta, valitettavasti :-)

Muroissa varsinkaan ei ole mitään kuituja, leivänkin kyseenalaista.
Kasviksia ja marjoja vaan kehiin. Sokeri, makaroni, peruna ja riisi mahd. vähäiselle jos haluat laihtua.
Kasviksien hiilarit on niitä hyvälaatuisia, toisin kun ed. mainitut.

Maustamattomat maitotuotteet ovat ok, eikä rasvaa tarvi pelätä jos välttelee huonoja hiilareita....

Kaikki "dieetit" vaativat asennemuutosta, valitettavasti :-)

All-bran regular muroja syön. Leivästä en haluaisi luopua, ainakaan ruisleivästä. Yks mun ystävä sanoo, että se syö hiilareita vaan alle 10%, tuntuu tosi vähältä. Luulis, että maha on kovalla.

Joo...syön itsekin ruisleipää, mutta vain 1-2 palaa päivässä. Joskus ei niitäkään.
Kannattaa tutustua Antti Heikkilän sivuihin (googleta).

Pilkuntarkka-ohjeiset dieetit ei ainakaan itseäni innosta, mutta on helppoa karsia noita huonoja hiilareita. Herkullinen jauhelihakastike maistuu mielestäni paremmalle vaikka keitetyn vihannessekoituksen/ kukkakaalin kera kun kumiperunoiden :-) Enkä koe näin kärsiväni mistään...

En siis kannata täyttä hiilarittomuutta, vaan hyviä sellaisia (vihannekset eri muodoissaan).

Ainoa heikkous itselle on suklaa. Sen torjumiseen menee TAHDONVOIMAA.

No jos haluat välttämättä leipää ja muroja, niin et voi olla vhh-ruokavaliolla! Sitten sun täytyy löytää joku toinen keino. Jos ylipäätään rupeaa noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota, on ihan järkevää lukea asiasta etukäteen, jotta tietää mitä tekee ja miksi. Vhh tapa on kovin erilainen kuin se perusravintoympyrä. Jos pystyt ymmärtämään, että peruna ei ole pakollinen, niin ymmärtänet myös, ettei viljasta saatava kuitu ole pakollinen terveystuote?
Voit tietysti ajatella hiilihydraattitietoisesti, mutta silloin et saa koskaan hiilarigrammoja kovin pieneksi, etkä pääse ehkä yhtä nopeasti painonpudotuksessa ja terveysvaikutuksissa eteenpäin. Mutta se on valinta, jonka ihan itse sitten vaan teet.

Täällä on aika usein kysymyksiä, joihin tulevia vastauksia ei kuitenkaan sulateta. Jos väkisin haluat syödä leipää ja täällä ehdotetaan, että älä syö, niin miksi edes kysyt?

No jos haluat välttämättä leipää ja muroja, niin et voi olla vhh-ruokavaliolla! Sitten sun täytyy löytää joku toinen keino. Jos ylipäätään rupeaa noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota, on ihan järkevää lukea asiasta etukäteen, jotta tietää mitä tekee ja miksi. Vhh tapa on kovin erilainen kuin se perusravintoympyrä. Jos pystyt ymmärtämään, että peruna ei ole pakollinen, niin ymmärtänet myös, ettei viljasta saatava kuitu ole pakollinen terveystuote?
Voit tietysti ajatella hiilihydraattitietoisesti, mutta silloin et saa koskaan hiilarigrammoja kovin pieneksi, etkä pääse ehkä yhtä nopeasti painonpudotuksessa ja terveysvaikutuksissa eteenpäin. Mutta se on valinta, jonka ihan itse sitten vaan teet.

Täällä on aika usein kysymyksiä, joihin tulevia vastauksia ei kuitenkaan sulateta. Jos väkisin haluat syödä leipää ja täällä ehdotetaan, että älä syö, niin miksi edes kysyt?

Missä kohtaa mä olen sanonu, etten sulata saamiani neuvoja? Kerroin vaan, mitä tähän asti olen syönyt ja mistä en haluaisi luopua. Voin ihan hyvin luopua perunasta, muroista ym. Ruisleivästä en luovu, enkä sitäkään sano siksi, että tässä nyt jotenkin kakaramaisesti haluan kapinoida. Kyselin täällä ihan puhtaasta tiedon halusta ja halusin kuulla toisten kokemuksista ja tavoista. Jos sua noin jurppii, niin älä sinä avaa tällaisia keskusteluita.

No ei ihan kauheasti jurpi, olen pahoillani, jos tekstistä tuli jotenkin aggressiivinen :flower: Tuota hiilarittomuutta kun vain tuntuu ihmiset alkavan noudattamaan päähänpistosta opiskelematta sitä koko ajatusta siinä takana ensin kunnolla.
Kaikenlaisia jyviä ja pähkinöitä ja niistä tehtyjä jauheita on, joista voi tehdä leipää tai mysliä, jos niitä on saatava. Valmiinakin nettikaupioista löytyy. Mutta asioista kannattaa tosiaan ottaa selvää, tutkia erityisesti niitä karppi.infon sivuja, joista moni kysymys saa vastauksen.

Niinkuin "mep" sanoi, niin kyse on asennemuutoksesta. Muutosta ei voi tehdä, jollai tiedä mitä tekee. Jokaisesta ruokavaliosta ei voi kerätä vain niitä itselle sopivia päältä ja unohtaa muut, koska sitten noudattaa jo jotain ihan omaa ruokavaliota, jonka vaikutukset eivät ole ihan samat kuin alkuperäisen.

Kasviksia ja rasvaa, siinä ne mun neuvot. Tarpeeksi paljon molempia.

Viimeksi muokattu:
All-bran regular muroja syön. Leivästä en haluaisi luopua, ainakaan ruisleivästä. Yks mun ystävä sanoo, että se syö hiilareita vaan alle 10%, tuntuu tosi vähältä. Luulis, että maha on kovalla.

montignagin dieetissä saa syödä myös noita muroja ja rusileipää jos et niistä halua luopua.
kuituja saa kasviksistakin runsaasti kun vaan hiukan katsoo, mitä kasviksia syö. esimerkiksi kaali on melko runsaskuituista.

[QUOTE="plösö";21985859]Kertokaas tyhmälle, että mistä mä saan tarpeeks kuituja, kun hiilareita ei kuitenkaan saa tulla liikaa? Laihdutan kalorilaskurin avulla, ja mun päivän hiilarit menee aina yli 50%! Sitten, kun saan ne hiilarit pysymään aisoissa, niin en saa kuituja tarpeeksi.

Kertokaa esimerkkejä, että mitä te syötte päivässä?[/QUOTE]

Leseitä, leseitä, leseitä. Muita hiilareita et tarvitsekaan. :) Sekoitat leseet vaikka rasvattomaan maitorahkaan. Jätät pastat, perunan, riisin jne pois ja syöt pelkkää lihaa + kasviksia ja esim juustoja.

Kiitos vastauksista! :)
Myös sinulle Ooo! No hard feelings! :D
Mä oon todellakin ennen ollut sellainen hyvä-hiilari paha-hiilari-friikki ja tää vähähiilarinen ruokavalio on mulle jotain aivan uutta. Oon myös aika huono noudattamaan mitään tiettyä ruokavaliota orjallisesti, joten oishan se kiva, kun sais ottaa jokaisesta ne parhaat päältä...

Mulla ei kuitenkaan oo hirveä kiire laihtua, joten hidas tahti ei haittaa. Siksi yritän nyt aluksi jättää ne sokeriset herkut pois ja oluen (yhyyy), sekä perunan, pastan, riisin ym. Joku ehdotti jauhelihakastiketta vihannesten kanssa, aion kokeilla sellaistakin. (koskaan ei ole edes tullu mieleen, että perunan voi korvata vihanneksilla tässä tapauksessa)

Tavoite olis tiputtaa 15 kiloa, jolloin olisin normaalipainoinen. :)

Vhh-ruokavaliolla suositellaan kuitua pellavansiemenistä, pähkinöistä ja leseistä, jos ei siis vatsa muuten toimi. Mutta yleensä sekin toimimattomuus on siis alkuviikkojen ongelma ja tilanne muuttuu kun elimistö sopeutuu.
Muroja syömällä varmasti hiilarit paukkuu ja kuituja et saa.

Paljonko olet ajatellut päivittäiseksi hiilarimääräksi? Itse syönyt max. 20hh/vrk jo yhdeksättä viikkoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;21986835:
Vhh-ruokavaliolla suositellaan kuitua pellavansiemenistä, pähkinöistä ja leseistä, jos ei siis vatsa muuten toimi. Mutta yleensä sekin toimimattomuus on siis alkuviikkojen ongelma ja tilanne muuttuu kun elimistö sopeutuu.
Muroja syömällä varmasti hiilarit paukkuu ja kuituja et saa.

Paljonko olet ajatellut päivittäiseksi hiilarimääräksi? Itse syönyt max. 20hh/vrk jo yhdeksättä viikkoa :)

Kalorilaskuri suosittelee hiilareita 33%, rasvaa 30%, ja proteiinia 37%. Mulla tosiaan tulee hiilareita n. 50% ja rasvaa vähän. Tässä täytyy vissiin ajatella koko ruokavalio uusiks...Tokihan sitä laihtuu vaikka hiilareita tulis tuo 50 jos kalorit pysyy alle tietyn rajan. Mutta olen ymmärtänyt, että silloin elimistön koostumus ei ole hyvä, siis lihasta ei välttämättä ole ja läskiä sitä enemmän, vaikka painoa lähtiskin. Vähä sekavasti selitetty mutta kuitenkin..

Kalorilaskuri suosittelee hiilareita 33%, rasvaa 30%, ja proteiinia 37%. Mulla tosiaan tulee hiilareita n. 50% ja rasvaa vähän. Tässä täytyy vissiin ajatella koko ruokavalio uusiks...Tokihan sitä laihtuu vaikka hiilareita tulis tuo 50 jos kalorit pysyy alle tietyn rajan. Mutta olen ymmärtänyt, että silloin elimistön koostumus ei ole hyvä, siis lihasta ei välttämättä ole ja läskiä sitä enemmän, vaikka painoa lähtiskin. Vähä sekavasti selitetty mutta kuitenkin..

Aaaaaivan, eli hiilareita tulisi muutenkin ihan ropisemalla :) Siihen mahtuu kyllä ruisleipäkin mukaan..

Jos olet kiinnostunut enemmänkin tiukentamaan hiilareista ja opettelemaan luopumista herkuista, suosittelen kyllä lämpöisesti tutustumaan Atkinsiin tai Heikkilän vhh-ruokavalioon. Kaloreita ei rajoiteta, vaan hiilihydraatteja ja kun saat tarpeeksi proteiinia, sinulta palaa läski eikä lihas.

Tuloksia tulee varmemmin ja terveysvaikutuksetkin ovat suotuisammat, mitä nyt suositeltavissa yleisemmissä lautasmalleissa on.
Iltalukemista:
https://publications.theseus.fi/bit...inen_Heikki ja Joutsen_Johanna.pdf?sequence=1