Ärsyttää ne äidit (ja isätkin) jotka julistaa suureen ääneen että hedelmöityshoidot tulisi kieltää

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="vieras";21934119]Sanokaapa mielipiteenne tälläiseen asiaan: äitini sairasti ALS-tautia (ja tietenkin myös kuoli siihen), tauti todettiin resessiivisesti periytyväksi, olen siis todennäköisesti oireeton taudinkantaja. Saanko lisääntyä ja mahdollisesti periyttää eteenpäin viallista geeniäni?[/QUOTE]

Saatko? Ei kukaan kielläkään sinua. Onko se oikein jos lapsesi sairastuukin? Mieti sitä.

[QUOTE="vieras";21934119]Sanokaapa mielipiteenne tälläiseen asiaan: äitini sairasti ALS-tautia (ja tietenkin myös kuoli siihen), tauti todettiin resessiivisesti periytyväksi, olen siis todennäköisesti oireeton taudinkantaja. Saanko lisääntyä ja mahdollisesti periyttää eteenpäin viallista geeniäni?[/QUOTE]

Se on sun oma valinta, ja itse otat sen seurauksista myös vastuun.

"sama"
Aika harvoin ihminen on täysin jotakin. Kaikilla on enemmän tai vähemmän ongelmia joillakin alueilla.
Puhut itseäsi aivan ristiin... :)
No anti olla..en jaksa sinun kanssa keskustella kun en arvosta tietämättömiä mielipiteitäsi... ;)
Etkä sinäkään arvosta sitä tuskaa mitä lapsettomuus tuo useille. Joten miksi käännät monien veistä haavassa. Käsittämätöntä.

Mä ajattelen asian ehkä siten, että pari saa lapsia jos heidän kuuluu lapsia saada. Mikäli he eivät lapsia saa, ei heidän kuulu niitä saadakaan. MUTTA sisällytän siihen lapsen saamiseen myös hoidoIlla ja adoptiolla saadut lapset.

Se, ettei pari saa lapsia ei välttämättä tarkoita sitä etteikö heistä olisi vanhemmiksi, vaan heille on tiedossa jotakin muuta. Uskon että jokaiselle asialle ja tapahtumalle on syynsä.

Me on otettu lääkitys avuksi, jotta olemme saaneet kierrot kohdilleen ja paremmat mahdollisuudet sille, että meistä tulee isä ja äiti. Todennäköisesti olisimme saaneet lapsen ilman lääkitystäkin, mutta koska...siihen olisi saattanut mennä vain kuukausi pidempään, tai sitten monta vuotta.

Osin tästä, osin ystäväni kokeman lapsettomuuden johdosta oma ajatusmaailmani on laajentunut. En enää katso lapsettomuutta ja hoitoja kapean putken läpi. Omasta mielestäni olen aina ollut aika avoin hoidoille, mutta nykyään näen asiat entistäkin laajemmin. Olen siis kasvanut.

2 viikon kuluttua joku pari saa minun geneettisesti terveiksi testatut munasoluni. Toivottavasti heille sitä kautta muodostuu mahdollisuus tulla isäksi ja äidiksi.

[QUOTE="sama";21934146]Puhut itseäsi aivan ristiin... :)
No anti olla..en jaksa sinun kanssa keskustella kun en arvosta tietämättömiä mielipiteitäsi... ;)
Etkä sinäkään arvosta sitä tuskaa mitä lapsettomuus tuo useille. Joten miksi käännät monien veistä haavassa. Käsittämätöntä.[/QUOTE]

Elämä on täynnä ristiriitoja. Ja sinä et tiedä, mitä mä tiedän. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tän mä haluun kuulla...;21934117:
Mites sitten me jotka saatiin lapsi HYVIN pienellä mahdollisuudella. Ja olemme siis tosi hedelmätön pariskunta? Onko meillä enemmän oikeus tähän lapseen vai? Kun moni samassa tilanteessa oleva taas joutuu turvautumaan hoitoihin?
Mites tässä menee se arvon mielipide :D
Vai olisko pitänyt tehdä sterilisaatio?

Yritettiin onneksi lasta jo ennen kun olin 25v niin meillä kävi hyvä tuuri+hyvä ikä. Jos olisimme odotelleet esim 27vuotiaaksi niin hoidoilla olisi mennyt. Entäs jos ei oltaisi tiedetty ongelmastamme niin olisiko meillä sitten ollu mielestänne oikeus lapseen? :D
Mitä sä oikein haluat kuulla? Saitte lapsen ilman hoitoja? Mielipide pitäisi olla mikä?

hehee :D
Hei Lunatic mitä sitten saa käyttää apuna? Saako esim juoda greippimehua, syödä vitaminipillereitä, entä teroluteja tai clomeja? Entä inseminaatio? Siinähän ruikkastaan ne simpat sinne ja itse löytää tiensä jos löytää. Vai onko raja siinä, että miehen pitää ne ruikata sinne? :D

Mitäs sitten jos mies tulee sisälle, mutta sormettaakin naista ja simpat pääsevät syvemmälle, eli itse laukeaminen ei olekaan hedelmöittänyt? HEHEHHE :D

Missä se raja menee mikä on OIKEA ihminen? :)

"sama"
Mitä sä oikein haluat kuulla? Saitte lapsen ilman hoitoja? Mielipide pitäisi olla mikä?
Niin kun sanottiin ettei hedelmättömät ihmiset saisi saada lapsia niin mitäs eroa meidän "luomussa" on samassa tilanteessa pienellä hpidolla alkuun saamisella. Jopa meitä hedelmällisemmät ihmiset joutuvat turvautumaan pieniin hoitoihin. Miksi meillä on siis "oiekus" enemmän lapseen? :)

niinoh
Varteenotan sellaisten naisten mielipiteitä jotka ovat oikeasti pysyneet lapsettomina tahtomattaan ja ovat edelleen sitä mieltä että hedelmöityshoitoja ei pitäisi olla JA niitä jotka ovat niihin turvautuneet.
Ainoastaan nämä siitä jotain tietävät eivätkä syö sanojaan.

Ja siksi, että itse olin sitä mieltä että jos en tule raskaaksi niin ei hoitoja "sitten ei saada lasta ja ei siinä mitään" joo mitä kävikään. :)
Kummasti se näpäytti. Eli puhukaa vaan sontaanne "lapselliset" läpäläpät :D

Ksantippa S.
No oli se fiksumpaa tavaraa kun monen muun jutut tässä ketjussa.
Sitä en epäile yhtään. Sulla on ollut hyviä pointteja tässä keskustelussa, ja mielelläni olisin niitä lisää lukenut.

Mutta oikeasti traagista on se, että ihmisiä, joilla olisi erinomaiset sosiaaliset valmiudet ja kova motivaatio vanhemmuuteen, "lohdutetaan" sanomalla, että sua nyt ei vaan ole tarkoitettu tähän hommaan. Vaikka lääketiedekään ei osaisi sanoa, mistä lapsettomuus kyseisessä tapauksessa johtuu, aiheeseen perehtymättömät hyvänpäiväntutut katsovat asiakseen kyseenalaistaa toisten oikeuden lapseen ja suunnilleen linjata kyseisten ihmisten elämän tarkoituksen heidän biologisen lapsettomuutensa pohjalta.

Nyt mä toistan itseäni.

Mä haluaisin kuulla lisää perusteluja sille, miksi lapsen pitää olla nimenomaan biologinen? Miksi adoptoitu lapsi ei kelpaa?

Turha vastata, että adoptoiminen on vaikeaa - joo, se on sitä nyt, mutta kyllä hyvä tavaton sentään ihmisen säätämiä lakeja voidaan muuttaa jos kerran luonnonlakejakin muutetaan.

"Kulkuri"
[QUOTE="sama";21934146]Puhut itseäsi aivan ristiin... :)
...
Etkä sinäkään arvosta sitä tuskaa mitä lapsettomuus tuo useille. Joten miksi käännät monien veistä haavassa. Käsittämätöntä.[/QUOTE]

Anteeksi, mistä lähtien toisten tuntema tuska on arvostamisen arvoiseksi asiaksi noussut?

Mä haluaisin kuulla lisää perusteluja sille, miksi lapsen pitää olla nimenomaan biologinen? Miksi adoptoitu lapsi ei kelpaa?

Turha vastata, että adoptoiminen on vaikeaa - joo, se on sitä nyt, mutta kyllä hyvä tavaton sentään ihmisen säätämiä lakeja voidaan muuttaa jos kerran luonnonlakejakin muutetaan.
Ehkä juuri siksi, koska adoptioprosessissa käydään hirveä syyni läpi, eikä kaikki läpäise niitä syystä tai toisesta, oli se sitten avoliitto tai jokin perussairaus (joojoo, tiedän tiedän, ne geeniperimät taas).
Lisäksi, hedelmöityshoidot ovat nopeammin toteutettavissa ja halvempia, kuin adoptioprosessi.

"vieras"

No niin, ehdin kuitenkin jo lisääntyä ennen kuin äitini sairauden laatu tuli tietoon, pointtina on se, että meissä monissakin on sairaiden geenien kantajia tietämättämme, joten paljon vakavampaakin voi periytyä eteenpäin ja periytyy kuin hedelmättömyys!

Ehkä juuri siksi, koska adoptioprosessissa käydään hirveä syyni läpi, eikä kaikki läpäise niitä syystä tai toisesta, oli se sitten avoliitto tai jokin perussairaus (joojoo, tiedän tiedän, ne geeniperimät taas).
Lisäksi, hedelmöityshoidot ovat nopeammin toteutettavissa ja halvempia, kuin adoptioprosessi.
Adoptioprosessi on juuri sellainen kun sen kuuluukin eikä sitä saa helpottaa, vanhempien valintaa siis. Lapsi voisi vapautua enemmän adoptoitaviksi Suomestakin, mutta miten niin siihen en uskalla sanoa mitään ennen kuin vähän lueskelen miten se tänä päivänä meneekään.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä