Ollaan oltu tyhmiä ja eletty yli varojen, nyt menee kai asunto alta, kohta asutaan kai sillan alla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyl se koira nyt on se joka varmasti vähiten kuluttaa! Meillä on 4 henkinen perhe+kaksi koiraa ja ei mene kyllä 500€ kuussa ruokaan! Mietitte mitä ostatte ja teette sellasia ruokia josta riittää useamman päivän. Kyllähän teillä nytkin asuntoon menee se 700€ kun laskee vastikkeen mukaan. Tarpeenmukaan tuutte kyllä toimeen hetken pienemmässäkin ja halvemmassa asunnossa. Koiralle myös halvempaa ruokaa jos syö jotain tosi kallista. Auto myös seisontaan vaikka jos vaan asutte niin et julkiset kulkee.

No kun omassa on halvempi asua kuin vuokralla. Oma vain 550 euroa ja on kuitenkin 3h+k ja jos vuokraa samankokoisen (minimikoko kun 2 aik + 2 lasta + iso koira) niin menee vähintään 700 euroa. :( Nyt joutuu myymään kun pankki haluaa meistä eroon.

en nyt ihan ymmärrä, että miten tämä asunnon ostaminenkin teidän tilanteessa on kannattanut ja mikä pankki teille on noilla tuloilla lainan myöntänyt. maksatte kuitenkin lyhennyksen lisäksi myös vastikkeen (yht. 720e). omaan asuntoon kun yleensä tulee vielä lisäkustannuksia remonttien sun muiden muodossa. ja kyllä kolmioita tuota halvemmalla vuokrattua saa, paitsi jos nyt ette helsingissä asu.

Oon jo loppusuoralla opinnoissa, ollut oikeastaan jo yli vuoden (gradun palauttamista vaille siis) mutta kun en saa töitä mistään omalta tai muultakaan alalta. Oon kyllä kokeillut, ja olen kertonut, että olen valmis KTM kun painan "send" nappulaa sähköpostista ja palautan gradun viimeisteltynä proffalle. Ainoa tulon lähde on ollut opintotuki, joten valitsin edes sen. Ja siksi venytän gradun palauttamista, että saan vielä opintotukea edes. Nyt kuitenkin jään äitiyslomalle ja sen jälkeen ajattelin valmistua.

Olet melkein valmis KTM ja talousasioites hoitamisen taito on 0? Ja et saa mitään töitä omalta alalta? Mitä olet hakenut? Tottakai suoraan päällikön pallille on vaikea päästä, mutta hei, niissä taloushallinnon "paskaduuneissakin" tienaa hiukan paremmin kun 300e/kk...... Ja niistä saapi sitä kokemusta, jolla voi havitella hiukan korkeempakin paikkaa.

Oon jo loppusuoralla opinnoissa, ollut oikeastaan jo yli vuoden (gradun palauttamista vaille siis) mutta kun en saa töitä mistään omalta tai muultakaan alalta. Oon kyllä kokeillut, ja olen kertonut, että olen valmis KTM kun painan "send" nappulaa sähköpostista ja palautan gradun viimeisteltynä proffalle. Ainoa tulon lähde on ollut opintotuki, joten valitsin edes sen. Ja siksi venytän gradun palauttamista, että saan vielä opintotukea edes. Nyt kuitenkin jään äitiyslomalle ja sen jälkeen ajattelin valmistua.

voi vittu mitä lusmuilua. Mä kannatan täysin rinnoin sitä uudistusta, että sieltä pitää valmistelua joskus. Tajuatsä, että tossa iässä valmistuu osa jos tohtoreiks, tiedän parikin kappaletta. Ja lapsi,lapsiakin on tehty ja asutaan omassa kodissa ilman huolia.

Todella vastuutonta. Ja vit...mun pitää maksaa tollasen lusmun opintolainaa työssäkäynnillä.

Tässä vaiheessa en tunne pätkääkään sympatiaa muuta kuin lapsias kohtaan. Ja ymmärrän työnantajiakin, että haluaa valmistuneita palkata eikä tollasia lusmuja. Mieti vähän millaisen kuvan annat itsestäs työntekijä!

Ei ikinä uskois, että oot jo noinkin vanha kuin 28

jos opiskelet yliopistossa, niin silloin teidän on pakko asua niin isossa kaupungissa että julkisillakin pääsee. ette todellakaan tarvitse autoa töihin menemiseen. nyt se järki käteen, kun tilanteenne on jo noin huono!

NEVER! Koira on perheenjäsen, syö meidän tähteet ja auto on pakko olla, jotta saa edes käytyä töissä.

Vaihtakaa se auto sitten sen verran halpaan, että ei ole enään sitä 100e autolainaa kuukaudessa. Kokonaisuus on todellakin pielessä, mutta yksittäisistä muutatuksista se kokonaisuuskin parantuu.... Sillä 100e saapi kuitenkin melkein parin viikon perusruuan....

Ap, tosiaan siihen velkaneuvojaan yhteys ja luottokortit halki. Siitä aloitatte.
Velkaneuvojan kanssa voitte yhdessä laatia suunnitelman ja hänen kanssaan saa tarkkaan laskettua talouden kokonaistilanteen.
On olemassa mm. takuusäätiön takaama velkojenjärjestelyluotto, jolla siis maksetaan kaikki vanhat velat pois. Muitakin järjestelyjä on ja velkaneuvojan kanssa saa mietittyä sen sopivimman.
Takuusäätiön luotolle ehtona on, että on säännölliset tulot, määrästä en tiedä.

Jos auto on pakollinen olla, voisiko vaihtoehtona olla edullisempi, jossa ei kuukausieriä?

En oo ikinä ymmärtäny tollasia "työtä ei löydy" tyyppejä, mä en oo päivääkään käyny koulua tällä alalla missä nyt oon ja silti sain töitä kertakysymällä ja olen kaikki työpaikkani saanut samalla tavalla. Kyllä töitä saa kun vaan etsii ja ei ole liian nirso ja antaa itsestään sellasen kuvan et on hyvä työntekijä. :)

sen takuusäätiön lainanhan joutuu toki maksamaan, ne hoitaa vaan asiat niin (jos mahd.), että kaikki teidän lainat maksetana kerralla pois ja sitten te maksatte niille vain sitä yhtä lainaa 1x/kk

Mutta tehän saatte hakea asumistukea Kelalta, kun on kaksi lasta ja noin huonot tulot. Ja kun on kaksi lasta, tukia saa enemmän. Lisäksi saisitte varmaan toimeentulotukea, sillä elätte köyhyysrajan alla. Yleistä asumistukea saa hakea tuollaisissa tilanteissa.

Nyt gradu eteenpäin tarkastukseen, mahdolliset korjaukset kuntoon ja siitä sitten työmarkkinoille äitiysloman jälkeen.

Luottokortit pois ja velkaneuvojan pakeille. Kun kenenkään henki ei ole mennyt kuitenkaan, tuosta pääsee nousuun kyllä! Kyse on kuitenkin VAIN rahasta.

[QUOTE="vieras";21928477]No niin. Sitten mies vain hakemaan toista osa-aikaista duunia ja samalla sitä kokopäiväistä. Töitä kyllä löytyy jos haluaa. Siivoamaan, kauppoihin, henk.koht avustajaksi pääsee vähillä meriiteillä kunhan halua on tehdä työtä ja oppia. Paikan päälle kysymään sitä duunia, ei kaikkia ilmoitella jossain MOL:issa tai lehdissä. Puhelinmyynti on ainoa työ mistä mä olen ikinä kieltäytynyt, kaikkea muuta pystyy terve ihminen tekemään (ja oppii!) jos todella halua on.

Kannattaisiko myydä auto ja vaihtaa halvempaan? Älkää hyvä ihme mitään kallista yksityisen kämppää edes havitelko tuossa tilanteessa. Kaupungilta halpa kolmio on enin mihin on rahkeita. Katsot vaikka kalenterista päiviä, lupaat itsellesi että vuoden kestää asua missä tahansa. Eikä ne kaikki huumeluolia tod. ole. Esität asian kaupungin toimistossa niin tasan varmasti löytyy joku rauhallisempikin kohde.

Velkaneuvojalle myös ihan ensimmäisenä. Laskette mitä maksatte, mitä voi lykätä ja mitä ei. Ruokakulut minimiin, halpoja ruokia ja säästövinkkejä on täälläkin listattu sivukaupalla. Otat sen asenteen, että NYT teidän pitää selvittää tämä tilanne ja se on varmasti todella p*skaa vähän aikaa. Mutta sitten kun selviätte, olette ns. kuivilla ja voitte aloittaa puhtaalta pöydältä. Jos tuossa tilanteessa mies jatkaa lusmuilua ja velat menee ulosottoon, teillä on kohta sellainen summa siellä ettei sitä makseta vuodessa-parissa vaan korkojen kanssa menee puolet aikuisiästä. Se on täysin eri tilanne se. Nyt itseä niskasta kiinni![/QUOTE]

Ap voisi kertoa mitä mieltä on näistä huonoista ja toteuttamiskelvottomista ideoista..

Tällä tyylillä homma olisi hoidossa ja muisto vain parin vuoden päästä. Tiedän sunlaisia muitakin, jotka on opiskelleet jotain hienolta kuulostavaa ja eläneet opiskeluaikana jo sen mukaan, kuin olisi pomon penkki odottamassa heti valmistumisen jälkeen. Ei ehkä helppoa niellä ylpeyttään, mutta kannattavaa.

[QUOTE="vieras";21928677]Ap voisi kertoa mitä mieltä on näistä huonoista ja toteuttamiskelvottomista ideoista..

Tällä tyylillä homma olisi hoidossa ja muisto vain parin vuoden päästä. Tiedän sunlaisia muitakin, jotka on opiskelleet jotain hienolta kuulostavaa ja eläneet opiskeluaikana jo sen mukaan, kuin olisi pomon penkki odottamassa heti valmistumisen jälkeen. Ei ehkä helppoa niellä ylpeyttään, mutta kannattavaa.[/QUOTE]

niinpä. mulla on opiskelevia ja "lapsellisia" ystäväpariskuntia, jotka tulevat toimeen, mutta kenelläkään heistä ei todellakaan ole omistusasuntoa eikä autoa ja he asuvat toas:in halvoissa perheasunnoissa. lisäksi he käyvät yliopisto-opiskelun ohella päivän-pari viikossa "hanttihommissa", vaikka ne eivät heidän alaansa olekaan. valintoja täytyy ihmisen tehdä, jotta pärjää ja asiat saa kuntoon.

Mun kaveri tekee kaksi iltaa viikossa kaupan kassalla töitä ja käteen jää ihan kivasti rahaa kuukaudessa, hänen miehensä vahtii lapsia. Myös siivoushommaa löytyy aina.

Mun kaveri tekee kaksi iltaa viikossa kaupan kassalla töitä ja käteen jää ihan kivasti rahaa kuukaudessa, hänen miehensä vahtii lapsia. Myös siivoushommaa löytyy aina.

Mä teen opiskelun ohella 40h viikossa töitä, mies on vauvan ja isompien kanssa kotona. Kht:llä jatkaa omien säästöjensä turvin sitten, kun vanhempainvapaa loppuu.

En tykkää yleensä jeesustella mutta olen omassa työnhaussani (ilman koulutusta myös) huomannut, että kyllä niitä töitä oikeasti löytyy. Moni on haukkunut hannuhanheksi mutta enemmän siinä on kyse asenteesta. Ja siitä, että jos mun rahatilanteeni sitä vaatii, pesen rumasti sanottuna vaikka mummojen takapuolia sen 40h per viikko jotta se rahatilanne kohentuisi. Monessa paikassa on kiitelty asennetta ja sanottu, että moni saattaa tulla haastatteluun työkkärin pakottamana muttei oikeasti paikkaa halua, tai viimeistään työnkuvan kuultuaan häipyy takavasemmalle.

Suomessa ei lapset kodittomiksi jää, eli tuskin mihinkään sillan alle joutumisesta pelkoa on. Tajuatko itse miten järjetöntä on haaveilla yksityiseltä vuokratusta kämpästä, jollaista tuskin maksuhäiriömerkinnän takia saisittekaan, he kun haluavat pitää huolen että saavat rahansa. Otatte kunnalta edullisen, juuri teille riittävän asunnon ihan mistä tahansa alueelta, sä hoidat lapset, mies etsii intensiivisesti töitä, sä palautat gradusi ja etsit osa-aikatöitä vaikka jo äitiysloman ajalle, sen jälkeen järjestätte teidät molemmat töihin ja alatte todellakin maksaa velkoja pois.

Olette ostaneet velaksi ruokaa ja vaatteita? Miten paljon ihminen voi vaatteitakaan tarvita? Kirpparille shoppailemaan siitä ja kaupasta viikon ruuat kerralla, halpoja kausituotteita joista teette ison satsin kerralla josta syö vähintään 2pv. Kaikki ylimääräinen pois, auton vaihto halvempaan, ei enää yhtään lisää velkaa. Miten ihmeessä olette onnistuneet kämpänkin myymään tappiolla? Paljonko teillä siitä jää myynnin jälkeen velkaa?

Tarvitsette todellakin asiantuntija-apua, mutta siihen saakka, kaikki menot minimiin ja nosta mielummin vaikka opintolainaa kuin kulutusluottoja ja kortin vingutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tööt;21928461:
lapset huostaan, te sinne 'huumeluoliin' jollei järki raksuta, että molempien olisi pitänyt töitä hommata aikaa sitten. se, ettei jollain paikkakunnalla ole työtä, ei ole selitys eikä sekään, ettei löydy sitä haluamaansa työtä. työn perässä on aika moni muukin muuttanut.

niin ja alatte myymään huumeita niin kohta olette kroisoksia..MIKÄ TEITÄ VASTAAJIA VAIVAA!!?? onko nautinnollista lyödä lyötyä?? "tee abortti paska köyhä äiti"

ei jumalauta

toivon todella ap että luotat vielä siihen että elämä kantaa..jollain tapaa teidän elämä tulee vielä järjestymään, usko siihen tarpeeksi lujaa, sulla on viel perhe, pidätte yhtä ja taistelette muuta maailmaa vastaan. VOIMIA!

Yhteistyössä