Kysymys kelasta toisen lapsen syntyessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juu"

Vieras
Mulla alkaa kahden viikon päästä äitiysloma ja olen nyt ollut kotona kotihoidontuella 1,2vuotiaan lapsemme kanssa. Saanko vanhemmasta lapsesta mitään nyt seuraavan lapsen äitiys/vanhempainloman ajalta ja jos, pitääkö sitä erikseen hakea?? Miehen tulot on sen verran hyvät ettei khtukea kyllä ainakaan saada...

Meillä melkein sama tilanne. Mietin itse että saako kuitenkin kuntalisää molemmista lapsista äidin ollessa vanhempainlomalla? Näin mä olen käsittänyt, toivottavasti olen oikeassa!

Meil sama tilanne. Eli en saa 2:sta vanhemmasta lapsesta hoitolisää koska tulos menevät sen rajan yli. Minusta on toisaalta erikoista, että äidin jäädessä äitiyslomalle ja kun isommat lapset ovat kotihoidossa, ne isomat lapset ikään kuin "unohdetaan". Meil toki ovat tähänki asti olleet kotona ja onhan äp-raha paremmin mitä khh, mut silti. Mitenkähän ne sen perustelevat?

Niin ja meil se tilanne kun tämä vauva syntyy, ni vanhin on 2v10kk et ois viel sen parikuukautta khh:n piirissä + sit tämä nuorempi

Viimeksi muokattu:
Itse olen jäämässä nyt äitiyslomalle, niin miten tuo hoitolisä lasketaan, katsotaanko se tulojen mukaan, elikkä kun meitä on minä ja 2 lasta ja saan äitiyspäivärahaa jotain 1000 euroa netto, niin saankohan minä tuota hoitolisää vai en.

Meil sama tilanne. Eli en saa 2:sta vanhemmasta lapsesta hoitolisää koska tulos menevät sen rajan yli. Minusta on toisaalta erikoista, että äidin jäädessä äitiyslomalle ja kun isommat lapset ovat kotihoidossa, ne isomat lapset ikään kuin "unohdetaan". Meil toki ovat tähänki asti olleet kotona ja onhan äp-raha paremmin mitä khh, mut silti. Mitenkähän ne sen perustelevat?

Niin ja meil se tilanne kun tämä vauva syntyy, ni vanhin on 2v10kk et ois viel sen parikuukautta khh:n piirissä + sit tämä nuorempi

En ole varma, mutta minusta noin on siksi, että kahta etuutta ei voi saada yhtä aikaa. Joskus on päätetty, että yksi etuus per nenä riittää, joten siksi asiat ovat näin hassusti.

[QUOTE="shihtzu";21925600]Itse olen jäämässä nyt äitiyslomalle, niin miten tuo hoitolisä lasketaan, katsotaanko se tulojen mukaan, elikkä kun meitä on minä ja 2 lasta ja saan äitiyspäivärahaa jotain 1000 euroa netto, niin saankohan minä tuota hoitolisää vai en.[/QUOTE]

se on riippuvainen myös miehen tuloista. Kelan sivuilta löytyy laskuri ja ainahan kannattaa kokeilla :D

[QUOTE="shihtzu";21925757]Miestä ei ole, joten vain mun tulot vaikuttaa elikkä se äitiyspäiväraha :)[/QUOTE]

silloin todennäköisesti saat, mut käy vilaseen tuolta kelan sivulta tai soita kelaan et mitä tukia sun on mahdollista saaha (esim. onko mahdollisuutta asumistukeenki/lisään)

Yhteistyössä