Miten teidän mielestä tämä menisi... onko oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmm

Vieras
onko kukaan muu saanut tukia näin????

"thewaxa:
Päätös 5.7.2007. Myönnetty äippäraha 27.6.2007 syntyneestä lapsesta 875e/kk. Kodinhoidontuki 24.5.2006 syntyneestä lapsesta 294euroa/kk ja 16.4.04 syntyneestä lapsesta 94euroa/kk. Hoitolisää 168euroa/kk ja kuntalisää 120 euroa/kk.

Muok. Elikkäs kaksi oli pieniä kun jäin kolmannesta äitiyspäivärahalle. Kaikki kotihoidossa. Nyt vanhin alottanut päiväkodissa kuntoutuksellisena ja saan silti kodinhoitotukea siitä sen 60 euroa."

Ei tajuu???? En minä ainakaan saanut Keravalla toisen lapsen syntyessä ensimmäisestä kotihoidontukea enkä lisäosaa miehen tulojen takia. Äitiyspäivärahan suuruus n.850?.
Eihän sitä kannattaisi töihin edes mennä, kun kotona ollessa jäisi enemmän käteen kuin töitä tehdessä... jos nuo tuet siis noin menisi????

Mielenkiinnosta nostan siis.... onko kukaan muu saanut tukia näin???? Vai onko päätös tehty mahd.virheellisesti? Kannattaisko edes kokeilla hakea? Ihan ei vois uskoo et menis noin.

Käsittääkseni sitä lisäosaa vois saada jos on pieni äitiyspäiväräha? ja miehen tulot myös pienet????

Tälläset kelan sivuilt löysin... mielestäni noiden ohjeistusten mukaan ei "thewaxan" kuuluis saada noin paljoa tukia??? Oletteko samaa mieltä? Tai sit tajuun noi kelan sivut väärin.

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 750 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahaa maksetaan aina siltä osin kuin lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää päivärahan määrän:
hoitoraha 294,28 ? + sisarkorotukset 60,46 ? + 60,46 ? - 750 ? = 0 ?.

Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä vanhempainpäivärahan määrä ylitti hoitorahan määrän. Perheen nuorimmasta lapsesta ei voida maksaa hoitorahaa, sillä perhe saa lapsesta vanhempainrahaa. Tällöin sitä ei myöskään huomioida hoitorahalaskelmassa.

Hoitolisää perhe voi saada, mikäli perheen kokonaistulot jäävät alle sallitun rajan. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Jos hoitolisästä jää maksettavaksi vähemmän kuin 16,81 ?/kk, tukea ei makseta.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 17? päivässä eli 425 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 294,28 + sisarkorotukset 60,46 + 60,46 = 415,20 ?/kk.

Vanhempainpäivärahasta huomioidaan tulona se osa, joka ylittää niiden hoitorahojen määrän, johon perhe on tuona aikana oikeutettu eli 425 - 415,20 = 9,80 ?. Kun perhe hakee hoitolisää, tulona huomioidaan siis 9,80 ?.

Kotihoidon tuesta vähennetään äp-raha ja jos siitä jää jotain jäljelle, erotuksen saa kotihoidon tukena.

Ja tosiaan päiväkotilapsestakin voi saada kotihoidon tukea, jos hän on kuntoutuksellisesta syystä päiväkodissa.

ihmettelin samaa... On se kiva kun jotkut saa tuollaisia päätöksiä. Joutuukohan rahat jossain vaiheessa maksamaan takaisin, jos/kun kela huomaa mokansa.

Jos menisi tuolleen niin kotona olohan kannattaisi... rahallisesti siis.

Siis onko hän saanut nuita kaikkia tukia kerralla?!Itse en saanut ekasta lapsesta mitään kun toisesta olin ä-lomalla!En edes mitään sisaruslisää!Vain pelkän ä-rahan.Jotain n.800e.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Siis onko hän saanut nuita kaikkia tukia kerralla?!Itse en saanut ekasta lapsesta mitään kun toisesta olin ä-lomalla!En edes mitään sisaruslisää!Vain pelkän ä-rahan.Jotain n.800e.

Niin tuo lainaus oli yhestä toisesta ketjusta johon törmäsin. Ja tämä henkilö sanoi menevänsä katsomaan päätöksestään jonka oli saanut... ja hänen mukaansa saa noin??

Ihan uskomattomalta kuulostaa...

Itsekkään en kyllä mitään saanut kun toinen lapsi syntyi. Pelkän äitiyspv.rahan alle 1000?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Niin tuo lainaus oli yhestä toisesta ketjusta johon törmäsin. Ja tämä henkilö sanoi menevänsä katsomaan päätöksestään jonka oli saanut... ja hänen mukaansa saa noin??

Ihan uskomattomalta kuulostaa...

Itsekkään en kyllä mitään saanut kun toinen lapsi syntyi. Pelkän äitiyspv.rahan alle 1000?

Siis oikeesti saanut äkkiseltään laskettuna n1500e tukia Kelalta?Enhän mä saa edes palkkaa nuin paljoa... Eihän tuo voi pitää paikkaansa.Ja käsittääkseni,jos nyt jäisin taas ä-lomalle ja saiain ä-rahaa sen n.800e niin nuista kahdesta aiemmasta en sais taaskaan mitään.Vai olenko käsittänyt väärin?

Yhteistyössä