toisien mollaamisesta keskustelupalstoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen vaan...

Vieras
Kun minen tajua. Miten ihmeessä näillä palstoilla ollaan niin kärkkäitä mollaamaan toisia ja toisten valintoja. Niinkun nyt kestovaipat, purkkiruoat, kotiäitiys, lasten hoitoonvienti jne... Ja sama meno pihalla äidit haukkuu seläntakana toisiaan. Miten ketään voi ärsyttää, jos mä käytän/en käytä lapsillani kestoja tai syötän/en syötä purkkiruokaa. Tai miten se on kenenkään toisen elämästä pois, jos mä lähden töihin/jään kotiin. Ja kaikin keinoin yritetään sitten selittää, että se OMA valinta on just se kaikkein paras ja oikea.

Musta on hienoa, jos joku käyttää kestoja ja yrittää siten pienentää jätteiden määrää, mutta ymmärrän, ettei kaikilla riitä siihen voimavarat, aika ja kiinnostus, eikä silloin tartte selitellä kertsivalintaansa. Ja musta on hienoa, että joku haluaa jäädä kotiin, mutta on ihan yhtä hienoa, että jotkut haluaa tehdä töitä (koska ilman työntekijöitä ei yhteiskuntakaan toimi).

Niin että mikä tässä maailmassa on mennyt pieleen, kun mikään ei oo hyvä =(

Hmm...hyvä kysymys. Olisiko syynä se, että ensin internetin välityksellä ihmiset saivatkin kasvottomina ja toisiaan silmiin katsomatta sanoa, mitä sylki suuhun tuo, purkaa omaa pahaa oloaan ja nostaa omaa itsetuntoaan vähättelemällä muita. Ehkä ihmisen perusluonto on aiemminkin ollut vahingoniloinen ja ilkeä, mutta käytöstapojen vuoksi sitä ei ole voinut päin näköä kenellekään ilmaista. Ja sitten tuli muotiin ja suosituksi tv-ohjelmat, jotka perustuvat pääsääntöisesti tähän samaan eli muille ilkeilyyn, vähättelyyn ja vahingoniloon. Tällaisesta käytöksestä tuli ikäänkuin yleisesti hyväksyttyä ja suustaan sammakoita laukovia ei enää pidetä käytöstavoiltaan vajavaisina vaan rehellisinä.

Aivan, aamen.

Mutta eiköhän se ole ne itseään muita parempina pitävät jotka aloittavat (siis luomusynnyttäjät, täysimettäjät, kotiäidit,...) saman marinan kerta toisensa jälkeen. Sille ei kannata paljon huomiotaan jakaa. Useimmat lienevät kyllästyneitä ao. aiheisiin, tai sitten kääntävät koko jutun pikku provoiluksi.

No joo, eiköpä se kerro ihmisestä aika paljon jos täällä kasvotomana pitää muita haukkua.
Minä ainakin tykkään jos joku tulee päin naamaa kertoilemaan mielipiteitään mutta jostain kumman syystä niin käy harvoin....
Katsos, jos ei ole omaan elämäänsä, itseensä ja varsinkaan ulkonäköönsä tyytyväinen niin täällähän voit olla mitä vaan.
Oma lemppari tällä palstalla on ehdottomasti Savanna!
Tulisin taatusti irl loistavasti toimeen hänen kanssaan, ainakin sen kuvan perusteella mitä täältä lukiessa on hänestä saanut.
Elää täysillä niinkuin itsekin olen yrittänyt, ja paskat piittaan muiden mielipiteistä.

[QUOTE="mä";21917549]Aivan, aamen.

Mutta eiköhän se ole ne itseään muita parempina pitävät jotka aloittavat (siis luomusynnyttäjät, täysimettäjät, kotiäidit,...) saman marinan kerta toisensa jälkeen. Sille ei kannata paljon huomiotaan jakaa. Useimmat lienevät kyllästyneitä ao. aiheisiin, tai sitten kääntävät koko jutun pikku provoiluksi.[/QUOTE]

Oman kokemukseni mukaan asia on juuri toisinpäin. Ne jotka syystä tai toisesta kokevat toimineensa "väärin", "huonosti" tai vastoin jotain uskomusta paremmasta, ovat mielestäni varsin kärkkäitä piikittelemään muita ruminkin sanoin.

Tarkoitan siis, että jos on ruokkinut lastaan purkista saattaa herätä halu vähän piikitellä äitiä, joka on syöttänyt herrantertuilleen vain itse kasvattamaansa, puhdasta lähiruokaa. Tulee pakottava tarve kertoa, että lapselle on tärkeämpää pirteä ja iloinen äiti, kuin loppuunpalanut luomuhörhö. Kuitenkin kaikki varmasti olemme lukeneet valmisruokien ja lisääntyneiden ylivilkkaus- ja keskittymishäiriöden epäillyistä yhteyksistä ja tiedämme, että omalla pihalla kasvanut pottu olisi parempi kuin pakastelaarista haettu. Koska itse kokee huonoa omatuntoa, haluaa sitä korostaa valintansa perusteita ja hyviä puolia, vaikka tämä luomuhörhöilijä-äiti luultavasti vähät välittää muiden lasten ruoista ja kasvattaa itsekin niitä pottuja vain huvikseen. Tai jotain. (Meidän lapset on muuten ruokittu purkista, vaikka meissä muuten on vähän hörhön-vikaa koko porukassa.)

Toki molemmissa "ryhmissä" on yksilöitä jotka tykkäävät vähän provosoida, mutta haukkuminen ja mollaaminen kuuluu yleensä kyllä ihan muille, kuin mainitsemillesi luomusynnyttäjille jne. Jos itsee uskoo itseensä ja on tyytyväinen valintoihinsa, ei ole syytä muita alkaa hakkua. Kaikesta voi toki keskustella ja jopa riidellä, mutta sivistynyt aikuinen ei hauku, nimittele, ivaa tai tee tahallaan kiusaa.

Oman kokemukseni mukaan asia on juuri toisinpäin. Ne jotka syystä tai toisesta kokevat toimineensa "väärin", "huonosti" tai vastoin jotain uskomusta paremmasta, ovat mielestäni varsin kärkkäitä piikittelemään muita ruminkin sanoin.

Enpä tarkoittanut että kaikki tai edes lähes kaikki luomusynnyttäjät, täysimettäjät tai kotiäidit sortuisivat moiseen, vaan että yleensä sitä rapaa kuitenkin niistä "paremmista piireistä" viskotaan muiden päälle kuin toisin päin. Sanon tämän noin 25 vuotta tällaisia keskusteluja seuranneena. (Aluksi lehdissä, myöhemmin myös netissä.)