suuri syntymämerkki näkyvällä paikalla, äidit kokemuksia toivon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minäpieni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minäpieni"

Vieras
Kaipaan kokemuksia teiltä joilla on iso syntymämerkki näkyvällä paikalla tai teidän lapsillanne, tms. Elämästä syntymämerkin kanssa, miten on suhtauduttu, tms.? Onko syntymämerkkiä poistettu, tms.? Onko syntymämerkistä ollut muuta haittaa kuin kosmeettista? En siis tarkoita mitään luomea tai pientä merkkiä vaan ihan reilusti suurta, näkyvää aluetta...

Miten lapsi on suhtautunut, onko kiusattu tästä?

Haluan asiallisia kommentteja, pohdin tässä vaan tätä asiaa :)

mä tunnen yhdentytön jolla puolet otsasta on punaisena, ja sille ei ole tehty mitään. Teininä tämä tyttö alkoi tietenkin meikkivoiteella/peitepuikolla peittämään tämän, eikä näkynyt enää yhtään. Eli ei siksi kiusattu. Yhden tiedän jolla mahassa tennispallon kokoinen sileä ruskea luomi. Tämä käyttää silti aina bikinejä, vaikka siinä se näkyykin.

Ja heti tulee mieleen Gorbatzof tai mitenkä se nyt kirjoitetaan. Eli venäjän entinen presidentti, jolla oli päässä syntymämerkki.

Kun olin ala-asteella luokkakaverini siskolla oli ranteessa iso ja ruma patti, syntymämerkki. tyttö ei ollu moksiskaan. en ole 15 vuoteen heitä tavannut, en tiedä onko leikattu pois.

Naapurin lapselta poistettiin aikoinaan todella iso syntymämerkki kasvoista juuri ennen kouluikää. Varmasti olisi saanut kaikenlaista ihmettyä ja varmaan kiusaamistakin tuosta isosta jäljestä.

Meidän 1,5-vuotiaalla on niskassa 2euron kolikon kokoinen luomi. Vauvana se näkyi, mutta nyt ei tietysti niinkään kun on hiukset kasvaneet. Me saatiin jo synnytyssairaalasta lähete plastiikkakirurgille joka sitten arvioi luomen leikkaustarpeen. Tässä tapauksessa siis arvioitiin oliko luomi sen näköinen että siitä olisi ollut jotain muuta kuin kosmeettista haittaa. Nyt luomi mitataan aina neuvolassa ja mahdollisia värimuutoksia pidetään silmällä. Tuon kokoisella luomella on aina vaarana että siihen myöhemmällä iällä kehittyy jotain muutoksia joten leikkauksen tarve arvioidaan uudelleen aikaisintaan 3-vuoden iässä. Mitään haittaahan tuosta ei muuten ole jos ei poika sitten myöhemmin halua ajaa päätänsä kaljuksi...

Ja anteeksi, tämä ei nyt varmaan ollut ihan se mitä haettiin, mutta kerroinpa nyt kokemukseni nimenomaan noista luomista.

Meidän tyttövauvalla on isohko (n. 1,5*2,5cm) mansikkaluomi keskellä päälakea. Nyt näkyy, kun hiukset eivät ole vielä kasvaneet, mutta jäänee hiusten alle niiden kasvaessa. Ja neuvolasta sanottiin, että mansikkaluomet useimmiten kasvavat puoleen vuoteen saakka, jonka jälkeen ne alkavat vaalenemaan ja lopulta katoavat (usein jo 2v, mutta viimeistään kouluikään mennessä.

meillä on kasvoissa sormenpään kokoinen syntymämerkki.ikää alle kaksi, mutta lapset ei ainakaan ole huomioineet,aikuiset kyllä.kokemuksista kuulisin minäkin mielelläni:)

Minulla syntymästä asti ollut toisessa jalassa, lähinnä jalkaterässä punaisina/purppuranvärisinä epäsäännöllisinä läikkinä, tuliluomi/verisuonikasvain. Toisilla sellaisia näkee kasvoissa, sympatiat heille! Kesäisin saan jatkuvasti selitellä rumaa jalkaani, mutta en ole ottanut siitä murhetta. Lapsenakaan en muista että olisin kovin murehtinut asiaa. Sandaaliaika vain harmittaa, kenkäkaupassa saa osaksi mulkoiluja, luulevat varmaan että jalassani on jokin tauti...Reaktiot lähinnä tuijotusta tai esim. lapset kysyy suoraan. Olen välillä harkinnut poistoa, mutta toistaiseksi en ole tehnyt asian eteen mitään.

mä tunnen yhdentytön jolla puolet otsasta on punaisena, ja sille ei ole tehty mitään. Teininä tämä tyttö alkoi tietenkin meikkivoiteella/peitepuikolla peittämään tämän, eikä näkynyt enää yhtään. Eli ei siksi kiusattu.

meidän 1,6v pojalla on myös syntymämerkkinä keskellä otsaa punainen kolmio 5cm kokoinen eli sitä ei voi olla huomaamatta. Ehkäpä hän siirtyy sitten johokin miesten peitepuikko osastolle vähän vanhempana. Vauvana lähinnä ärsytti ku ihmiset pällisteli ja voivotteli että onpa kauheeta ja onkse atooppista ihottumaa ja suositteli jotain voiteita. Ja me ei nähty kuin meidän uusi suloinen terve pienokainen ja olis ollu kivempi jos ihmiset olis voinu iloita meidän kanssa eikä jäädä voivottelemaan niin että iso osa siitä ajasta jonka ihmiset kävi vauvaa katsomassa niin päiviteltiin tätä kosmeettista haettaa. nykyään sanon vaan että syntymämerkki ja thats it.

kerran neuvolassa myös oli joku opiskelija th mukana joka halus ilmeisesti päteä osaamisellaan ja rupes kyselee et onko lapsi tippunu jostain ja oonko ollut väsynyt jonka onneks tää vakkariterkka sit hiljensi ja sanoi että toi syntymämerkki on ollut siinä jo vuoden.

Minun kummitytöllä on puolet kasvoista syntymämerkkiä täynnä, peittää myös silmän... siksi kyselin teidän kokemuksista. Ihana tyttö on, niin suloinen. Kiitos älyttömästi kokemuksista :)

Tytöllä on iso syntymämerkki kasvoissa. Ei ole kiusattu mutta kaikki uudet kaverit ovat aina tiedustelleet siitä uteliaina. Lapset ei välitä mutta aikuiset on joskus pudottaa silmät päästään kun jäävät tuijottamaan. :D Varmaankin sit aikuisena kiusataan?

mulla on ollut syntymästä asti käsivarressa hauiksen kohdalla n.pingispallon kokoinen punainen syntymämerkki olen nyt 16 ja häiritsee sen verran että en kauheasti toppeja/t-paitoja käytä..haluaisin poistaa sen mutta en tiedä paljonko se maksaisi..:s

Itselläni on iso syntymämerkki siis luomi näkyvällä paikalla. Toivoisin että se olisi jo lapsena hoidettu pois. Nyt onkin jo turhan iso juttu kun kasvanut vaan kokoa minun kasvaessa :(

Tyttärelläni oli / on kookas mansikkaluomi silmien välissä / otsalla. Odoteltiin rauhassa että omia aikojaan vaalenee, mutta kun mitään ei tapahtunut, ennen yläkouluikää haimme ihotautilääkäriltä lähetteen laserhoitoihin, joilla luomi saatiin väriltään normaalimmaksi. Koholla tuo alue on edelleen, mutta ei pistä silmään samalla tavalla kuin mansikanpunainen, kaksieurosen kokoinen laikku otsalla.

Koskaan ei kyllä alakoulussa kiusattu asiasta, mutta vieraammat ihmiset esim. kaupassa jäivät kyllä tuijottamaan, joten toimenpide oli tarpeellinen. (Panin muuten vuosien mittaan merkille, että juuri aikuset ihmiset ottivat asian useimmin puheeksi tai jäivät tuijottamaan, lapset suhtautuivat asiaan paljon luontevammin.)

Hei, mulla on iso syntymämerkki jalassa. Alkaa isovarpaasta ja loppuu keskiselkään. Oikea jalka on kuin "pakanamaankartta" :) Hyvin oon tähän asti pärjännyt sen kanssa. Uteliaita ihmisiä on aina, luulevat ett oon polttanut sen tms.... Tietysti häpeän sitä välillä, eihän se mikään kaunis ole :(

Vanha aloitus, mutta miksi ja mistä lapset oppivat kiusaamaan? Mitä vois tehdä? Voisko vaikka ilkeälle lapselle sanoa, että jos yhtään enää räävit turpaasi niin vedän isääs ja äitiäs pesäpallomailalla kuuppaan!

Tytöllä oli iso mansikkaluomi kasvoissa, silmän vieressä. Aikuiset sitä ihmetteli ja kyseli, mikä on sattunu. Vaaleni muutamassa vuodessa, eikä nyt enää kouluiässä ole näkyvissä ollenkaan

Muinoin nuoruudessa oli kamala noita-akka yks tyttö, joka kävi mun kaa samaa koulua. Naamasta puolet oli tulenpunaisen läiskän alla (=Gorbatsov). Aina sitä tuli hiukan sivusilmällä vilkuiltua, mutta ei kauheesti uskaltanu kun liikku aikas "pahistyttöjen" kanssa. Olivat kovia nälvimään toisia, joten välistä kelasin, että on taas paha palkkansa ansainnut. Ja toisaalta ajattelin, että saa olla onnellinen, kun tavallinen iho.

Tollanen läiskä menis vielä jalassa tai jossain, mut huh. Naamas jotain järkkyä. Se likka tais olla suht sujut oman "ongelmansa" kaa, ehkä hitusen katto pahal silmäl liian pitkään tuijottajia.

Ja yhel sukulaislapsel mansikkaluomi keskellä naamaa. Kiltti piltti vaan enpä oikeen muuta osaa kattella ku sitä luomee... Jos on vanhemmat "kivoja" niin suosiolla vaan poistoon moinen möllykkä...

Sanonpa vaa.

Esikoisella on sääressä melkein koko pituudelta sellainen joka muuttuu vähän väliä valkoiseksi, harmaaksi ja punaiseksi. Välillä ei näy melkein ollenkaan ja välillä on selkeä, tosi outo syntymämerkki minusta...Näyttää aika paljon haalealta mustelmalta. Moni onkin kysynyt onko mustelma vai joku allerginen reaktio. Syntyessään lääkäri myös arveli olevan mustelma napanuoran kiertymisestä jalan ympäri, mutta ei ollut kun ei kadonnut.
3v tällä hetkellä.

Uskokaa tai älkää,mutta mulla oli syntymämerkki silmien välissä.Vaalenruskea tasasen pyöree luomi.Sen pinta oli semmonen samettinen:)Jouduttiin poistamaan,kun olin 14 vuotias.Mua ei juurikaan kiusattu,muutamat kysy onko nappi otsassa:D
Poistettin sen takia,kun sen juuret rupes kasvamaan ja kärsin siitä syystä päänsärkyä.

Eli mun syntymämerkki, peitti oikean puolen kasvoistani. Mua ei siitä muistaakseni koskaan kiusattu, Olin sen kanssa kai sinut myöskin. Nyt se on poistettu laserilla, koska siihen tuli muutoksia. Eräs ystäväni sanoi: ei sitä voi poistaa kun se kuuluu olla sinulla, kun kuuli, että merkkini on poistettava.

[QUOTE="mä vaan";28851710]Eli mun syntymämerkki, peitti oikean puolen kasvoistani. Mua ei siitä muistaakseni koskaan kiusattu, Olin sen kanssa kai sinut myöskin. Nyt se on poistettu laserilla, koska siihen tuli muutoksia. Eräs ystäväni sanoi: ei sitä voi poistaa kun se kuuluu olla sinulla, kun kuuli, että merkkini on poistettava.[/QUOTE]

Hei ihan mielenkiinnosta kysyn, miten tuo sitten lähti? Huomaako enää ollenkaan, jäikö arpea?

Helsingissä kävin kaikkineen seitsemän kertaa. Itse laserhoito kesti aina noin vartin. Laser tuntui kuin kuminauhaa olisi räpsäytelty kasvoihini. Hoidon jälkeen hoidettu kohta mustelmilla. Laser katkoo syntymämerkistä verisuonet. Kahdessa viikossa aina parani. Ei arpia, eikä merkistä muuta kuin muisto. Iho täysin normaali.