Saako kissan tappaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanna Kontulasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyselehän Hesystä tms. eläinsuojeluyhdistyksestä loukkua, jolla saat kissan pyydystettyä. Ne lainaa niitä ilmaiseksi, mutta sun pitää sanoa, että joku kulkukissa pyörii siellä :) Kun loukku ilmestyy pihallenne, niin takuulla kissa pysyy kotonaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Ja seuraavaks on täys sota päällä ja paritaloelämän ihanuus paljastuu oikein kunnolla.
Koittakaa vaikka nyt ens alkuu sopia et hankitte jonkun karkottimen jota voitte käyttää esim. oven pieliin ja sit rakennatte yhdessä kissalle ulkoiluhäkin.

Niin joo hei...mikäs aine se olikaan joka karkoittaa kissan..sitä ovenpieliin..
On tosiaan totta, et tommosista jutuista saattaa leimahtaa täysi vihanpito...

Sitruunan mehu ainakin, etikka on toinen.
Eläinkaupat myy kans karkoteaineita

No sitruuna ja etikkahan käyvät hyvistä ja halvoista kotikonsteista. =)

Juu ei luulis talouden noihin kaatuvan :D

Kissa ei ole lainsuojaton

Lokakuun alussa voimaan tuleva järjestyslaki korvaa kunnalliset järjestyssäännöt ja muuttaa lemmikkieläinten vapaana pitämistä koskevia määräyksiä. Koirat on pääsääntöisesti pidettävä taajamissa kytkettyinä. Kissoja ei sen sijaan uuden lain mukaan tarvitse pitää kytkettyinä.

Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen. Kissan omistajan tai haltijan on kuitenkin huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille, uimarannoille, urheilukentille, toriaikana torille eikä kytkemättömänä kuntopolulle.

Ulkona ilman valvontaa liikkuvaa kissaa uhkaavat monet muutkin vaarat kuten liikenne, myrkyt, väkivalta, taudit ja eksyminen Vastuuntuntoinen omistaja ulkoiluttaakin kissaansa valvotusti aidatulla pihalla, valjaissa tai rakentaa kissalle ulkotarhan.

Eläinsuojelulain ja metsästyslain uudistuttua kissan lainsuoja on parantunut aikaisesta. Vapaana kulkeva tai heitteille jätetty kissa ei ole lainsuojaton. Metsästyslain mukaan kotikissalla on lain suoja koko maassa. Eläimen saa lopettaa vain ja ainoastaan sen omistaja. Kissan tai minkään muunkaan lemmikin liikkuminen yksin ilman omistajaansa ei suinkaan tarkoita, että se olisi villiintynyt. Oman pihansa ulkopuolella kulkevaa kotikissaa ei saa enää tappaa. Kotikissan tappaminen on rikos ja siitä voi tehdä rikosilmoituksen.

Täysin villiintyneen kissan saa metsästyslain mukaan lopettaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Käytännössä villiintyneen ja kesyn kissan erottaminen edellyttää, että kissa otetaan kiinni ja sitä tarkkaillaan vähintäänkin muutamien päivien ajan, jotta selviäsi, onko se villi vai vain oppinut varomaan vihamielisiä ihmisiä. Täysin villiintynyt kissa tunnistetaan lain mukaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Edellytyksenä on mm. se, että kissa hankkii ravintonsa luonnosta. Joskus kissaa syytetään hyvin yksipuolisesti lintujen tappamisesta. On otettava huomioon, että kissa ei ole ainoa eikä edes kovin merkittävä uhka linnustolle. Arvioidaan, että pelkästään (alati kasvava) liikenne tappaa Suomessa 2-5 miljoonaa lintua vuosittain.

Heitteillä oleva tai kotoaan karannut kissa ei ole metsästyslain tarkoittama villiintynyt kissa eikä sitä saa tappaa. Oikein laiha ja rähjääntynytkin kissa voi olla vain eksynyt tai hylätty lemmikkikissa. Kotikissakin voi pelätä vieraita ja sähistä tai käyttäytyä muuten huonosti, kun se on pelästynyt. Kaulapanta tai tatuoitu numero korvassa kertovat heti, että kyseessä on jonkun lemmikkikissa.

Eläinsuojelulain 15.§:n mukaan irrallaan tavatun lemmikin saa ottaa kiinni ja toimittaa kunnalliseen talteenottopaikkaan. Näin kannattaa toimia erityisesti silloin kun epäilee tai tietää että kyseessä on karannut, eksynyt tai huonokuntoinen eläin. Esimerkiksi kotoaan karanneen lemmikin omistajalla on 15 vuorokautta aikaa noutaa lemmikkinsä talteenottopaikasta.

Rauman Seudun Eläinsuojeluyhdistys ry.

meillä kissa kaikkoaa kaikkia sitrushedelmistä lähtevää mehua. lisäksi jopa suurimpien markettien (mm. prisma) eläin osastoilla on sellaista suihkutettavaa kissan karkoitetta. joka ei ole myrkyllistä eli pullo sitä ja suihkit esim. takaoven ympäristöön kukkapurkkeihin tai terassin tolppiin tms. lisäksi suora kissan palautus isännälle ja sanominen tosta löytö eläin kodista luulis tehoavan. tehois ainakin mulle, et hiukan tarkemmin seuraisin kissani liikkeitä. t: kissan omistaja

Miten joku voi edes miettiä kissan tappamista? Etkö hyvä ihminen ymmärrä, että eihän se kissa tajua olevansa ei-tervetullut teidän taloon? Ja sinä mietit tappamista? Voi jeesus. Opettilisit ymmärtämään asioita sen eläimenkin kannalta. Mutta tosiaan, tässä tapauksessa sanot kissan omistajalle, että rakentaa ulkoiluhäkin/ulkoiluttaa valjaissa. Et ala viemään löytöeläinkotiin, etkä varsinkaan minnekkään pitkälle keskelle ei mitään. Se olisi jo eläinrääkkäystä.

Ja sen vielä sanon, että jos mun kissa jotenkin vahingossa pääsee karkaamaan, ja joku sen tappaa, niin mä ihan oikeasti tapan sen ihmisen joka olisi minun kissani tappanut. Mieti nyt itse jos joku tappaisi rakkaan lemmikkisi, ymmärrätkö että joillekin se kissa voi olla se kaikista tärkein asia?

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa;21126807:
Kissalla on oikeus turvalliseen elämään ja yksikään kissan omistaja ei pysty tätä takaamaan ulkokissalle. Kissat eivät kuulu ulos vapaana.

Itseasiassa kumpiki ovat väärässä, kissan kuuluu liikkua ulkona mutta sille tarkoitetuissa paikoissa.. ei ole oikein mennä naapuriin sisälle mutta ei kissaa sais täysin vangitakkaan. Kissaki on vaan eläin eikä eläimiä ole tarkoitettu vaan sisälle.

saa. ampumalla niskaan. niin kuoli meidän 19 vuotias kissa naapurin pihalle. ja poliisin mielipide on se on haitta eläin joten pillistä kii ja paukauta sitä vaikka vasaralla.

Niin, ei kuulu kissat toisten pihoille ja koen kyllä olevani täysin oikeutettu tappamaan näitä naapurin kissoja jos ei omistajilla mene kaaliin että niitä EI pidetä irti! Ymmärtäisin harvaan asutulla seudulla irtipitämisen kun ei olisi naapureita joiden tonteille kuseksia.

Meillä on ongelmaa useammastakin naapurin kissasta. On käyty asiasta sanomassa vaan ei taida mitään auttaa. Pahin on rajanaapurin mummo jolla on iso musta rontti joka kulkee ihan miten haluaa, monesti istuu aamulla terassin kaiteella tai auton konepellillä. Olen käynyt kaksi kertaa asiasta sanomassa mutta ei, se kisu kun "on niin tottunut kulkemaan vapaasti..". Ei uskalleta nukuttaa pienintä lasta rattaissa ulkona- se kissaverkko ei paljon auta jos kissa kuseksii niihin vaunuihin- ja isomman lapsen hiekkalaatikko ei saa olla rauhassa vaan aina pitää olla sitä yöksi peittelemässä. Ja ne autot! Meillä ei ole autotallia... Kissa myös tuppautuu liiteriin ja leikkimökkiin jos ovet jää vähänkin raolleen.

Nyt on sitten loukku pyytämässä, yhden ja vain yhden kerran viedään kisumirri löytöeläintaloon, ja jos ei se tehoa niin seuraavalla kerralla ei kisu kotiin enää palaa....

En minäkään päästä koiraani muiden tonteille, miksi siis minulla pitäisi katsella noita saatanan katteja omalla pihallani.

Niin, ei kuulu kissat toisten pihoille ja koen kyllä olevani täysin oikeutettu tappamaan näitä naapurin kissoja jos ei omistajilla mene kaaliin että niitä EI pidetä irti! Ymmärtäisin harvaan asutulla seudulla irtipitämisen kun ei olisi naapureita joiden tonteille kuseksia.

Nyt on sitten loukku pyytämässä, yhden ja vain yhden kerran viedään kisumirri löytöeläintaloon, ja jos ei se tehoa niin seuraavalla kerralla ei kisu kotiin enää palaa....

En minäkään päästä koiraani muiden tonteille, miksi siis minulla pitäisi katsella noita saatanan katteja omalla pihallani.

ompas mennyt sairaaksi tää maailma...ei voi kun sanoa että huh huh.

Ja sen vielä sanon, että jos mun kissa jotenkin vahingossa pääsee karkaamaan, ja joku sen tappaa, niin mä ihan oikeasti tapan sen ihmisen joka olisi minun kissani tappanut. Mieti nyt itse jos joku tappaisi rakkaan lemmikkisi, ymmärrätkö että joillekin se kissa voi olla se kaikista tärkein asia?

ap:n tapauksessa ei oo kyse karanneesta sisäkissasta. kissa ei ole kovin tärkeä omistajalle joka päästää sen yksin ulos. itse olen kissarakas ja minulla onkin monta kissaa. kaikki sisäkissoja. tietenkään yksin ulkoilevaa kissaa ei saa tappaa. minäkin veisin sen johonkin löytökissataloon.
omistaja on vastuussa lemmikistään. kissat ei saa juoksennella vapaana.
suututtaa niin vastuuttomat kissan omistajat jotka heittää kissat oman onnensa nojaan ulos :(

Meillä on ongelmaa useammastakin naapurin kissasta. On käyty asiasta sanomassa vaan ei taida mitään auttaa. Pahin on rajanaapurin mummo jolla on iso musta rontti joka kulkee ihan miten haluaa, monesti istuu aamulla terassin kaiteella tai auton konepellillä. Olen käynyt kaksi kertaa asiasta sanomassa mutta ei, se kisu kun "on niin tottunut kulkemaan vapaasti..". Ei uskalleta nukuttaa pienintä lasta rattaissa ulkona- se kissaverkko ei paljon auta jos kissa kuseksii niihin vaunuihin- ja isomman lapsen hiekkalaatikko ei saa olla rauhassa vaan aina pitää olla sitä yöksi peittelemässä. Ja ne autot! Meillä ei ole autotallia... Kissa myös tuppautuu liiteriin ja leikkimökkiin jos ovet jää vähänkin raolleen.

Toivottavasti saat sanan kohtalon kuin tappamasi kissat. Hyi helvetti mikä ällötys olet!!!!!!!!!!!

Asun omakotitalossa ja tontillani käy kissa kuseksimassa ja paskomassa. Talon terassi, ovepielet muksun hiekkalaatikko ja autojen nokkapellit on saanut osumaa. En tiedä kenen kissa on, enkä todellakaan ala suihkutteleen karkotteita tai ala kyseleen naapureilta, et kenes tämä on. Jos omistaja ei pidä lemmikistään tarpeeksi hyvää huolta, laitan loukun ja teen siitä rukkaset. Ei minunkaan koirat nuohoa ihmisten pihoissa... perkele. Naapurin koirat on kyllä käynyt meidän pihassa mutta omistaja on aina juossut perässä ja pahoitellut ja ottanut koiransa kiinni. Ei ole kissan omistajia näkyny samoissa merkeissä.

Ainakin meidän kissat on oppinu tavoille ihan tavallisella suihkepullolla. Eli vettä pulloon ja suihkaus kissaan kun pyrkii sisälle. Vaikka useampi ruiskaus jos yks ei tehoo. Aika kurja asua paritalossa jos välit menee... Luulen että kerrostaloon harvemmin tulee kutsumattomia kissoja, rivareihin ja omakotitaloihin kylläkin jos ovia pitää auki.

Paritalossa asuvan naapurin päähän ei tunnu menevän hyvällä eikä pahalla, että sen kissa ei ole tervetullut meille sisälle vaikka meillä ovi auki helteellä onkin.

Vaikkei mitään kissoja vastaan ole, niin allergia kissoille ja 3kk vauva eivät sitä viereensä kaipaa.

Koska mikään ei tunnu tepsivän, niin saako tuon kissan tappaa ja jos saa, niin miten? Vai miten tästä päästän eteenpäin. Veikkaan, että naapurin tappaminen lienee suurempi rikos vaikka se syyllinen onkin enemmän kun kissa.
Toivottavasti tapoit sen.

Asun omakotitalossa ja tontillani käy kissa kuseksimassa ja paskomassa. Talon terassi, ovepielet muksun hiekkalaatikko ja autojen nokkapellit on saanut osumaa. En tiedä kenen kissa on, enkä todellakaan ala suihkutteleen karkotteita tai ala kyseleen naapureilta, et kenes tämä on. Jos omistaja ei pidä lemmikistään tarpeeksi hyvää huolta, laitan loukun ja teen siitä rukkaset. Ei minunkaan koirat nuohoa ihmisten pihoissa... perkele. Naapurin koirat on kyllä käynyt meidän pihassa mutta omistaja on aina juossut perässä ja pahoitellut ja ottanut koiransa kiinni. Ei ole kissan omistajia näkyny samoissa merkeissä.

Ihan oikea linja. Täällä haja-asutusalueella nuo tappokoneet on poistaneet päiviltä oravia, lintuja, sisiliskoja ja varmasti jänönpoikiakin.

Eli minulla on oikeus tappaa moninkertainen tappaja. Kymmenkunta kai jo hävitetty.

Kissaihmiset!

Minkä helvetin takia teillä on ns lemmikki, joka saa luuhata lähitienoilla vapaana? Se on silloin heitteille jätetty, ja minä tulkitsen sen villiintyneeksi. Saan maanomistajana laillisesti tappaa sen kärsimästä.

Jos haluan kissan, hankin sen. Sinun en halua tänne. On minullakin aikoinaan ollut, olin sellainen, niinkuin teidänkin pitäisi olla. Se kulki aina! valjaissa.

Yhteistyössä