Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Ilmeisesti siis tiedät, mitä tuo kohta tarkoittaa, muttet halua selittää?
Pitkä juttu, mutta yritän sen saada asiayhteyttä hajottamatta tai muuttamatta, vaikka paljon on jo tuhoutunut aikojen saatossa.
Jeesus keskusteli opetuslapsiensa kanssa Hänen opetuksistaan ja siitä miten ihmissielu on jumalallista alkuperää ja kuinka se tulee palaamaan kotiin ("elämän paikka").
Matteus sanoi: "Herra, haluaisin nähdä elämän paikan, jossa ei ole pahuutta, vaan jossa on puhdasta valoa!"
Herra sanoi: "Veli Matteus, et voi nähdä sitä niin kauan kuin kannat lihallista ruumista mukanasi."
Matteus sanoi: "Herra, vaikkei minun olisikaan mahdollista nähdä sitä, salli minun saada siitä tietoa."
Herra sanoi: "Jokainen, joka on tullut tuntemaan itsensä, on nähnyt sen kaikessa, mikä on annettu hänelle tehtäväksi, ja hän on alkanut muistuttaa sitä kaikessa hyvyydessään."
Jeesus sanoi: "Todellinen ilmestys tapahtuu, kun näet sen, joka on olemassa ikuisesti."
Silloin he kaikki sanoivat: "Kerro meille siitä!"
Hän sanoi heille: "Etsittekö sitä pinnallisesta vai ikuisesta ilmestyksestä?" Hän jatkoi: "Pyrkikää säilyttämään se, mikä teissä on kuolematonta. Etsikää sitä, olkoon teidän sananne peräisin siitä. Näin te itse ja kaikki se, mitä te etsitte, ovat sovussa keskenään. Minä sanon teille: totisesti elävä Jumala asuu teissä."
Juudas kysyi: "Miksi ihmeessä ihmiset kuolevat ja elävät?"
Herra vastasi: "Mikä syntyy totuudesta, se ei kuole. Se, mikä syntyy ihmisestä, kuolee."
Juudas kysyi: "Herra, kerro minulle, mitkä ovat ensimmäoset asiat elämän tiellä."
Herra vastasi: "Rakkaus ja hyvyys! Jos hallitsijoilla olisi ollut edes toinen niistä, pahuus ei olisi koskaan tullut maailmaan."
Juudas sanoi: "Sinä olet puhunut meille tämän totuuden hengessä. Miten meidän tulee rukoilla?"
Herra vastasi: "Rukoilkaa siellä, missä ei ole naisia."
Matteus sanoi: "'Rukoilkaa siellä, missä ei ole naisia', toisin sanoen 'luopukaa siitä, mitä nainen tekee'. Tämä ei tarkoita sitä, että olisi olemassa jokin toinen tapa synnyttää, vaan sitä, että naiset tulevat luopumaan synnyttämisestä."
Maria sanoi: "Tuskin naisten teot koskaan häviävät!"
Herra vastasi: "Kuka tietää, etteivät ne häviä...
Lopussa Juudas kertoi Matteukselle, siitä milloin naisten teot häviävät, ja koska ihminen on valmis, mutta läheaineisto on tuhoutunut liian pahoin selvitettäväksi miten asia menee. Tulevaisuudessa voi tulla esiin kreikankielisiä versioita vastaavasta, jolloin teksti voi jatkua.