Mitä kuuluu uimavalvojien tehtäviin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Olimme viime maamantaina lasten kanssa uimassa Raision Ulpukassa. Ilta-aikaan uimahalli oli rauhallinen, eikä lastenaltaassa ollut lisäksemme kuin muutama ihminen. Nelivuotiaamme harjoitteli uimista laudan avulla minun katsoessani vierestä, ja törmäsi reunaan. Nostin tytön vedestä ja tarkistin tilanteen. Huuli vuosi verta. Haimme vessasta märän käsipyyhkeen, jonka laitoin tytön huuleen, ja menimme uimavalvojien luokse.
Pyysin, että he hakisivat uimahallin kahvilasta jäätelöä, jotta saisin tytön rauhoittumaan ja voisin tarkistaa tilanteen vakavuuden. Lupasin tietysti käydä maksamassa jäätelön kun vain pääsisimme pukuhuoneeseen, jossa lompakkoni oli. Uimavalvojat kuintenkiin kieltäytyivät hakemasta jäätelöä, koska kahvila ei ollut heidän vastuualueensa.
Jäätelön lopulta saatuamme tyttö rauhoittui ja pääsin katsomaan hänen suuhunsa. Hampaat olivat onneksi kunnossa, mutta huuli näytti pahalta. Uimavalvojat eivät tässäkään vaiheessa osoittaneet mitään kiinnostusta tapahtuneeseen, vaan jouduin pyytämään, että joku jolla on enemmän kokemusta kertoisi, oliko meidän syytä lähteä lääkäriin. Silloin yksi heistä vilkaisi huulea hieman ja sanoi kyseessä olevan vain pieni haava.
Kotona katsoin huulta vielä tarkemmin, enkä olisi kuvaillut haavaa pieneksi. Olin hyvin pettynyt uimavalvojien käyttäytymiseen. Minulla on sellainen käsitys, että heidän tehtävänsä on juuri auttaa tällaisissa tilanteissa, eikä ainakaan vähätellä tapahtunutta. Jos samankaltainen vahinko olisi tapahtunut kotona, olisin nimittäin lähtenyt heti lääkäriin, mutta uimahallin olosuhteissa se ei ole aivan yhtä helppoa. Siksi luotin arvioon, jonka luulin saaneni henkilöltä, joka on edes jollain tasolla ammattilainen.
Tuohtuneena soitin uimahallin johtajalle, joka uimavalvojien kanssa juteltuaan oli sitä mieltä, että heillä oli ollut tilanne täysin hallussa, ja he olivat toimineet ohjeiden mukaisesti, koska ambulanssia tai lääkäriä ei tarvinnut soittaa paikalle. Kysymykseeni tällaisissa tilanteissa auttamisesta, johtaja vastasi, ettei se ole uimavalvojien tehtävä.
Itselläni ei ole uimavalvojan koulutusta, joten en tiedä mitä heidän tehtäviinsä virallisesti kuuluu, mutta mielestäni olisi hyödyllistä, että he auttaisivat juuri tällaisissa tilanteissa, tai ainakin tarkistaisivat vahingon laajuuden, ambulanssinhan osaa jokainen soittaa paikalle.
Huuli on nyt lähes parantunut, mutta tapahtuma sai minut miettimään. Tilanne olisi voinut olla myös vakavampi. Mitä mieltä olette muut, oliko väärin odottaa apua?

En itse olisi ehkä jäätelöä lapselle alkanut pyytelemään, mutta kylmäpakkausta olisin uimavalvojan luullut tarjonneen tuossa tilanteessa. Miksi et muuten estänyt lasta törmäämästä laitaan?

No jaa, aika flekmaattisilta kuulostaa. Meillä tyttö kaatui pienenä uimahallissa kun oli menossa liukumäkeen, uimavalvoja pyytämättä tuli katsomaan tilanteen vakavuuden ja siinä vaiheessa tyttö jo painui sinne liukumäkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
En itse olisi ehkä jäätelöä lapselle alkanut pyytelemään, mutta kylmäpakkausta olisin uimavalvojan luullut tarjonneen tuossa tilanteessa. Miksi et muuten estänyt lasta törmäämästä laitaan?

Mitä turhia, ap varmaan antoi lisää vauhtia että ei ihan pikkuvauhdilla tarvi törmätä, onko sulla lapsia?

Totta. Ja juuri siksi olisin odottanut uimahallin johtajalta toisenlaista suhtautumista tilanteeseen. Jos hän olisi myöntänyt uimavalvojien toimineen väärin, olisi asia puolestani ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
Totta. Ja juuri siksi olisin odottanut uimahallin johtajalta toisenlaista suhtautumista tilanteeseen. Jos hän olisi myöntänyt uimavalvojien toimineen väärin, olisi asia puolestani ihan ok.

Mitä olisit odottanut uimavalvojalta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitä turhia, ap varmaan antoi lisää vauhtia että ei ihan pikkuvauhdilla tarvi törmätä, onko sulla lapsia?

On mulla kaksi lasta ja uimaan opettelevat hekin, mutta eivät törmäile laitoihin kun olen vieressä.

Tarkoitus oli harjoitella uimaan, eikä siitä olisi tullut mitään, jos olisin koko ajan roikkunut lapsessa kiinni. Jos sinulla on lapsia tiedät varmasti, että vahinkoja sattuu väkisinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On mulla kaksi lasta ja uimaan opettelevat hekin, mutta eivät törmäile laitoihin kun olen vieressä.

Aha, no mulla on kaksi lasta ja toinen kaatui kun oli menossa liukumäkeen uimahallissa ja toinen on napauttanut temppuillessaan päänsä reunaan. Mutta en muutenkaan kyllä ole vieressä hysteerisenä vahtimassa ja kieltämässä ettei saa noin tehdä, voi sattua... kiellän kyllä juoksemasta kun menee liukumäkeen, eikä lapsi juossutkaan, liukastui silti ja jos yrittäisin estää jokaista törmäyksen poikasta laitaan, mitä isompi saa sukellellessaan, niin saisin ottaa kotoa pehmusteet mukaan, onneksi ei ole pahemmin käyty.

Tuli vielä mieleen, että tuolliaiset huuleen tulleet haavat paranevat aika nopeasti itsestään, mutta kipeitähän ne ovat. Jos huuli ei nyt aivan irrallaan lerputa, niin ei sille voi lääkärissä mitään tehdä. Omalla pojalla on menny hammas huulen läpi, soitin terveystiedusteluun ja sanoivat että jos verentulo tyrehtyy nopeasti, niin ei tartte lähteä mihinkään joten se siitä. hampaat on lähinnä se juttu, jotka kannattaa tarkistaa, jos heiluvat ja tulee paljon verta, niin sitten hammaslääkäripäivystykseen, ei tavalliselle polille.

No mutta hei, jäätelönhaku on ainakin jo ihan kohtuutonta! Mitä jos sillä välin, kun uimavalvoja olisi jäätelönhakumatkalla, olisi sattunut oikeasti vakava tapaturma? Selitellä sitten, että yhden jäätelön takia en valitettavasti pystynyt pelastamaan hukkuvaa pikkulasta...

Ulpukassa voi kyllä itsekin mennä sinne kahvilaan sieltä uimahallin puolelta.

Tuosta törmäyksestä? jos harjoitteli laudan kanssa niin miten voi törmätä reunaan? kun lauta on kuitenkin oikeappisesti ensin ja kädet suorana pidetään siitä kiinni, tuo lauta on noin 40 - 50 cm pitkä

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
No mutta hei, jäätelönhaku on ainakin jo ihan kohtuutonta! Mitä jos sillä välin, kun uimavalvoja olisi jäätelönhakumatkalla, olisi sattunut oikeasti vakava tapaturma? Selitellä sitten, että yhden jäätelön takia en valitettavasti pystynyt pelastamaan hukkuvaa pikkulasta...

Sen satun tietämään että eivät saa poistua allasaluelta

Eihän tää ole totta? :laugh:
Todellakaan uimavalvojien homma ei ole asiakkaille jäätelöitä kannella. Eikä mitään ensiapua tai lääkäriä leikkiä jos lapsi on vanhempansa seurassa ja valvomana saanut huuleensa haavan...?! :laugh:
Mun 1-v. halkaisi huulensa perhepäivähoitajalla. Mitähän mun pitäis tältä ihanalta hoitajaltamme vaatia???
Siis kamoon, provohan tää oli, eikös? :)

Mitäs muuten arvelet, jos sillä aikaa kun uimavalvoja olis hakenut piltillesi jäätelöä tai vienyt takahuoneeseen "arvioimaan vaurion laajuutta" oliskin hukkunut vaikka toinen lapsi? Tai eläkeläisuimari liukastunut ja kaatunut?

Kylmäpakkauksen olisivat voineet antaa mutta heillä ei ole lupaa poistua vastuualueelta paitsi jos on todella hätätilanne.
Arvioivat vamman niin lieväksi ja että pärjäät hyvin oman lapsesi kanssa.

Ja sitäpaitsi saithan haluamasi arvion ammattilaiselta. :) Kyllä uimavalvojat luultavasti :D on ensiapukoulutettuja.
Ehkäpä lapsesi vamma ei ei ammattilaisten mielestä ollutkaan niin vakava kuin sinun ja pilttisi mielestä. :)

Mä kuolen nauruun täällä kun ajattelenkin tuota jäätelöjuttua, ja vielä johtajalle oikeen soitettu!!! :laugh:

Siis olihan tää provo? :)

Ihme ylireagoimista kaikkiin pikkuhaavereihin. Käsketään muiden hakea jäätelöä ja arvioida "tilanteen vakavuutta". Ei ne uimavalvojat ole siellä tuollaista varten herranen aika!!

Alkuperäinen kirjoittaja niina:

Tottakai sillä aikaa olisi saattanut tapahtua jotain. Ajattelin nyt tässä tilanteessa kaksi muuta uimavalvojaa olisivat voineet hoitaa sen tilanteen. Joku jäätelön hakeminen tuntuu tottakai merkityksettömältä, kun uimahallissa voi tosiaan tapahtua vakavimpiakin vahinkoja kuin huulen leikkaaminen. Kahvila oli kuitenkin aivan uima-altaan vieressä, itse en vettävaluvana kuitenkaan viitsinyt sinne kävellä. Lisäksi asiakkaita oli vähän ja uimavalvojia kolme.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Kylmäpakkauksen olisivat voineet antaa mutta heillä ei ole lupaa poistua vastuualueelta paitsi jos on todella hätätilanne.
Arvioivat vamman niin lieväksi ja että pärjäät hyvin oman lapsesi kanssa.

Tiedän tämän, mutta mielestäni tietynlainen tilannesilmä on aina paikallaan. Lisäksi uimavalvojat juttelivat keskenään eivätkä juurikaan seuranneet altaiden tapahtumia. Ja jäätelön tilalle olisi ensihätään kelvannut myös kylmäpakkaus, mutta sitäkään en tosiaan saanut. Jäätelöä pyysin siksi, että se myös piristäisi lapsen mielialaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:

Ap:n kertomuksen mukaan uimavalvoja on toiminut aivan oikein.

Ihmettelen kyllä sua, minusta uimavalvojat käyttäytyivät ihan normaalisti ja tehtäviensä mukaisesti. Ei tuossa tilanteessa olisi mitään sen kummempaa ensiapua voinut antaa tai lääkärikään mitään tehdä huulelle. Jos se jäätelö oikeasti olisi ollut niin välttämätön tuossa tilanteessa, niin varmasti olisit itsekin voinut käydä sen hakemassa.

Mun käsitykseni tarpeellisesta henkilökunnalta vaadittavasta ensiavusta on vähän muu, kuin itsensä loukanneen lapsen mielialan piristäminen. Eiköhän se kuulu ihan sille lapsen hoitajalle.

No, ihan asiallisesti. :)

Ap:n tilanteessa asia ei mun mielestä kuulunut lainkaan uimavalvojille. Jos huuli ap:n mielestä tarvitsi lääkäriä, ja kuten hän kirjoittikin että kotoa käsin olisi heti mennyt lääkäriin, niin siinä tapauksessa tulee poistua suihkun ja pukuhuoneen kautta tosiaan sinne lääkäriin. Uimavalvojat vuorenvarmasti antaa ensiapua ja soittaa ambulanssin ym. jos siihen on tarvetta.
Jos kaikenmaailman huulia, varpaita, kynsiä sun muuta alkaisivat "ensiavustaa" niin sanomista alkaisi tulla melko varmasti, ja äkkiä.
Ehkäpä on ap hyväksi jos etsit toisen harrastuksen uimisen tilalle. Tai sitten palkkaat henkilökohtaisen uimavahdin ihan vain teille. :)
Mä henkilökohtaisesti vastaavassa tilanteessa olisin pikimmin poistunut allastiloista vain jo sen vuoksi ettei ne tilat sotkeentuisi lapseni huuliverellä.

Yhteistyössä