Lähihoitaja perhepäivähoitajaksi Neuvoja vinkkejä kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mary

Vieras
Oon nyt 23v lähihoitaja (erikoistunut mielenterveys-ja päihdetyöhön) ja ajattelin aloittaa perhepäivähoitajana kun kotihoidontuki loppuu että saisin hoitaa vielä omaa lastani kotona. Sitten kun lapsen koulu alkaa niin siirtyisin muihin hommiin luultavasti. Mutta onko lähihoitajan pätevyys riittävä aloittamaan perhepäivähoitajana? Mitä muita koulutuksia pitäis olla? Minkälainen palkka teillä jää käteen? Entä jos ottaisin vaikkapa vain 2lasta omani lisäksi? Mitä kotiin pitää hankkia lelujen lisäksi? Entäpä synnyttääkö nuori ikä epäluottamusta? Tuntuu et leikkipuiston perhepäivähoitajat on lähemmäs 40v... Pärjään kyllä lasten kanssa mutta pärjäänkö kaikkien lippujen ja lappujen kanssa mitä kenties tulee sitten...
 
Koulutus riittää, perhepäivähoitajillahan ei ole mitään koulutusvaatimusta. Lähihoitaja on ihan hyvä koulutus, pph:n ammattitutkintokin on olemassa, sen voi suorittaa näyttötutkintona.
 
Riittää pätevyys ja liput ja laput ei varmasti tuu olemaan ongelma.. Palkka on suht pieni, jos kaksi lasta ottaisit, niin saisit palkkaa n. 740?/kk, mutta periaatteessa voisit ottaa 3½, jolloinka palkka olisi vähän enemmän.
Lapsille tarvit lelujen lisäksi nukkumapaikan, naulakkotilaa, ruokapöytään paikan, joitanin astioita voit joutua hommaamaan.

Mitähän muuta, en nyt keksi, mutta kysy jos haluat jotain vielä tietää.
 
Koulutus riittää kyllä. Kahdesta lapsesta ei kovin paljon rahaa saa, olikohan se jotain 700-800e yhteensä. Vantaan kaupungin sivuilta löytyy muutama ohje/neuvo-paperi perhepäivähoitajiksi aikoville.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Koulutus riittää, perhepäivähoitajillahan ei ole mitään koulutusvaatimusta. Lähihoitaja on ihan hyvä koulutus, pph:n ammattitutkintokin on olemassa, sen voi suorittaa näyttötutkintona.

riippuu kunnasta, meidän kunnassa pitää hoitajalla olla tutkinto suoritettuna!

 
Oon hoitanu vuoden jo tuttavan lasta mutta siis lähinnä nimellisellä korvauksella mutta sitten kun kotihoidontuki loppuu niin järjestely ei enää toimi. Miksi et veisi nuorelle jolla oma pieni lapsi? Tuleeko sellainen ajatus jos päivähoitajalla on oma lapsi että toiset jäisi vähemmälle huomiolle? Jos ryhdyn päivähoitajaksi niin haluaisin että vanhemmat tuo turvallisin mielin lapsensa hoitoon mutta taitaa jo tää ikä olla este. Just siks mietinkin tätä asiaa aika paljon että olisiko parempi vaan ruveta keikkahommiin ja viedä lapsi puolipäivähoitoon sitten...
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Koulutus riittää, perhepäivähoitajillahan ei ole mitään koulutusvaatimusta. Lähihoitaja on ihan hyvä koulutus, pph:n ammattitutkintokin on olemassa, sen voi suorittaa näyttötutkintona.

kaksi vuotta voi pitää kouluttamatonta hoitajaa jonka jälkeen on hoitajan käytävä koulutus tai etsittävä muita töitä.eli koulututsvaatimus on kyllä,mutta työtä pystyy periaatteessa kokeilla ensin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mary:
Oon hoitanu vuoden jo tuttavan lasta mutta siis lähinnä nimellisellä korvauksella mutta sitten kun kotihoidontuki loppuu niin järjestely ei enää toimi. Miksi et veisi nuorelle jolla oma pieni lapsi? Tuleeko sellainen ajatus jos päivähoitajalla on oma lapsi että toiset jäisi vähemmälle huomiolle? Jos ryhdyn päivähoitajaksi niin haluaisin että vanhemmat tuo turvallisin mielin lapsensa hoitoon mutta taitaa jo tää ikä olla este. Just siks mietinkin tätä asiaa aika paljon että olisiko parempi vaan ruveta keikkahommiin ja viedä lapsi puolipäivähoitoon sitten...

Miksi ikä olisi este? Itse olin 24 kun aloitin, eikä kukaan mitään miettiny. Vanhemmathan ei voi hoitajaa valita, pph ohjaajahan se haastattelee ja katsoo oletko sopiva työhön. Vanhemmat sitten tuodessaan lasta tutustumaan, näkevät sinut ja ikäsi ja silloin sinulla on mahdollisuus näyttää että olet hyvä, vaikkakin nuori hoitaja.

 
Kiitos Etana elli vastauksista. Luulen että meidän koti täyttäis kyllä noikin vaatimukset. Palkalla kyllä pärjättäisiin vaikkakin keikkatöissä saisin varmaankin enemmän...=) Lisää vaan jos tulee neuvoa tai mielipidettä. Minkälaista haluaisitte omien lapsienne päivien olevan perhepäivähoidossa? Haluaisitteko että on yhtä paljon ohjattua toimintaa ja aikataulut niinkuin päiväkodissa vai että lapset saa lähinnä leikkiä ja käydä ulkona leppoisasti niinkuin kotonakin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mary:
Kiitos Etana elli vastauksista. Luulen että meidän koti täyttäis kyllä noikin vaatimukset. Palkalla kyllä pärjättäisiin vaikkakin keikkatöissä saisin varmaankin enemmän...=) Lisää vaan jos tulee neuvoa tai mielipidettä. Minkälaista haluaisitte omien lapsienne päivien olevan perhepäivähoidossa? Haluaisitteko että on yhtä paljon ohjattua toimintaa ja aikataulut niinkuin päiväkodissa vai että lapset saa lähinnä leikkiä ja käydä ulkona leppoisasti niinkuin kotonakin?

Sekä että. Musta olis kiva, että ohjattua toimintaakin on. Jos vois jotenkin olla vaikka muutamana päivänä ohjattua toimintaa (sekä ulkona että sisällä) ja muutamana sitten ei. Tietty joku satu/lorutuokio voi kuulua joka päivään. Ja erilaiset teemat olis kanssa kivoja, esim. eri eläimet eri viikkoina, vuodenajat (ihmetellään ulkona, askarrellaan niihin liittyviä juttuja, sadut kertoo niistä ja jopa ruokakin ehkä liippais aihetta).
 
Itse en pidä mitenkään päiviäni kovinkaan ohjelmoituina vaan tehdään mitä huvittaa. Päivärutiinit ovat kyllä melkein aina samat eli aamupala, ulos, syömään, satu, päikkäreille, välipala ja taas ulos. Välillä sitten piirrellään, askarrellaan, maalataan jne. Kerran viikossa pp-hoitajien yhteinen kerho ja kerran viikossa pyhäkoulu. Mielestäni ihan tarpeeksi ohjelmaa eivätkä vanhemmat ole valittaneet. Ollaan paljon ulkona ja se on monen vanhemman mielestä hyvä juttu =)
 
Itse arvostan lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan tutkintoa enkä haluaisi lastani perhepäivähoitoon. Helsingissä tarjotaan päiväkotipaikan sijaan perhepäivähoitoa ja paikka on pakko ottaa vastaan tai lapsi ei voi jäädä edes päiväkotijonoon. Lisää kunnallisia päiväkoteja!
 
[QUOTE="Vierailija";22939812]Itse arvostan lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan tutkintoa enkä haluaisi lastani perhepäivähoitoon. Helsingissä tarjotaan päiväkotipaikan sijaan perhepäivähoitoa ja paikka on pakko ottaa vastaan tai lapsi ei voi jäädä edes päiväkotijonoon. Lisää kunnallisia päiväkoteja![/QUOTE]
On hienoa,että arvostaa kyseisiä tutkintoja, mutta jos katsot pphn-ammattitutkintoa niin se on myös melko laaja. On tietenkin joka ainoan oma asia haluaako lapsensa 12 lapsen ryhmään vai neljän lapsen pienryhmään. Myös perhepäivähoitajalla on käytössä oma vasunsa ja lapsille tehdään henkilökohtainen vasu. Samoin perhepäivähoitajilla on käytössä lapsen kasvunkansiot. Myös perhepäivähoitajalla on vuodenajat, erijuhlat, tapahtumat ,retket normaalissa arjen pyörityksessä, jotka tukevat omalta osaltaa lapsen kasvun ja kehityksen tukemista.
Se mitä tulee "teini-ikäiseen" 24-vuotiaaseen äitiin on tietenkin nyky-yhteiskunnan luoma mielikuva. Nykypäivänä kun ne lapset pitää saada vasta, kun on reilusti yli kolmekymmentä.
 
[QUOTE="Vierailija";22939812]Itse arvostan lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan tutkintoa enkä haluaisi lastani perhepäivähoitoon. Helsingissä tarjotaan päiväkotipaikan sijaan perhepäivähoitoa ja paikka on pakko ottaa vastaan tai lapsi ei voi jäädä edes päiväkotijonoon. Lisää kunnallisia päiväkoteja![/QUOTE]

Pelkkä koulutus ei tee kenestäkään hyvää hoitajaa. Vaikka olis huippuluokan koulutus, mutta ei soveltuvuutta alalle niin koulutuksella ei ole mitään virkaa. Ja huom! Päiväkodeissa on päteviä lto:ia, mutta he eivät tätä nykyä pysty irtautumaan siihen omaan tehtäväänsä eli varhaisKASVATUKSEEN sillä perushoito vie kaiken ajan. Kiitos siis taas subjektiiviselle päivähoito-oikeudelle......
 

Yhteistyössä