-
Mikä siinä ap on luonnotonta, tarkentaisitko? Kautta aikojen naiset ovat saaneet lapsia pitkälti yli nelikymppisinäkin.
Mä olen kanssa näillä linjoilla. Se mitä itse elämällään tekee ei ole se ainoa oikea tapa elää. Tapoja elää lienee liki yhtä monta kuin on perhettäkin. Se että toinen haluaa perheen parikymppisenä ei ole sen kummempi kuin se että toinen haluaa äidiksi vasta kypsemmällä iällä.Alkuperäinen kirjoittaja he:Mä sanoisin tähän, että monesti ne ihmiset, jotka ajattelee näin, niin ovat jotenkin "yhden putken" ihmisiä, jotka ovat myös paljon riippuvaisia siitä, mitä heistä ulkopuolelta ajatellaan. Erilaisuus kavahduttaa, kun se ei ole ns. keskivertonormaalia.Alkuperäinen kirjoittaja endie:jotenkin tulee aina mieleen, että ihminen jota toisen erilaiset valinnat elämässä inhottaa ja hirveesti ärsyttää, ei ole jotenkin varma omista valinnoistaan.
Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:Aika monella se ammatti on jo 23 vuotiaana.. Itse menin suoraan peruskoulun jälkeen lukioon, kävin lukion kolmessa vuodessa ja siitä sitten suoraan ammattikorkeaan. Puolivuotta ehdin oman alan töissä olla ennen esikon syntymää. Samoissa hommissa edelleen, joskin kohta jään taas äitiyslomalle.
Eläkeiässäkö ne lapset sitten kannattaisi tehdä, että aikaa varmasti on?
Ja saattaahan se olla, että minulla ongelmia on, vaan olkoot. En kuitenkaan millään usko että ainoa olen jostä tältä tuntuu... Luonnotonta puuhaa alkaa lapsia vääntämään kun vaihdevuodetkin jo uhkaavasti edessä häämöttää. Ja suurin syy tähän asennoitumiseeni varmaan ovat omat kokemukseni näistä 40+ äideistä. Tuon esimerkkini lisäksi myös omasta suvusta löytyy tällainen rouva, joka ensimmäisensä teki siinä neljänkympin tienoilla. Molemmat valittavat joka asiasta, aina on lasten kanssa kauhean raskasta ja mitään ei jaksa tehdä. Lisäksi se hössötys on joskus sanoinkuvaamatonta. Eivätkä minua pidä missään arvossa, nenänvartta pitkin katselevat ja aina ovat arvostelemassa. Tämä oma sukulaiseni kysyi minulta viime viikolla että eikö minua kaduta ja harmita kun jää NUORUUS nyt elämättä? kyllä katsoin jonkun aikaa huuli pyöreänä. Mikä nuoruus?? Ikää on jo 29 v! Hän vissiin piti itseään ihan teininä vielä kolmekymppisenäkin...
Mietippä lausetta: Se koira älähtää, keneen kalikka kalahtaa...Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:Aika monella se ammatti on jo 23 vuotiaana.. Itse menin suoraan peruskoulun jälkeen lukioon, kävin lukion kolmessa vuodessa ja siitä sitten suoraan ammattikorkeaan. Puolivuotta ehdin oman alan töissä olla ennen esikon syntymää. Samoissa hommissa edelleen, joskin kohta jään taas äitiyslomalle.
Eläkeiässäkö ne lapset sitten kannattaisi tehdä, että aikaa varmasti on?
Ja saattaahan se olla, että minulla ongelmia on, vaan olkoot. En kuitenkaan millään usko että ainoa olen jostä tältä tuntuu... Luonnotonta puuhaa alkaa lapsia vääntämään kun vaihdevuodetkin jo uhkaavasti edessä häämöttää. Ja suurin syy tähän asennoitumiseeni varmaan ovat omat kokemukseni näistä 40+ äideistä. Tuon esimerkkini lisäksi myös omasta suvusta löytyy tällainen rouva, joka ensimmäisensä teki siinä neljänkympin tienoilla. Molemmat valittavat joka asiasta, aina on lasten kanssa kauhean raskasta ja mitään ei jaksa tehdä. Lisäksi se hössötys on joskus sanoinkuvaamatonta. Eivätkä minua pidä missään arvossa, nenänvartta pitkin katselevat ja aina ovat arvostelemassa. Tämä oma sukulaiseni kysyi minulta viime viikolla että eikö minua kaduta ja harmita kun jää NUORUUS nyt elämättä? kyllä katsoin jonkun aikaa huuli pyöreänä. Mikä nuoruus?? Ikää on jo 29 v! Hän vissiin piti itseään ihan teininä vielä kolmekymppisenäkin...
Minä olen sama mieltä.Alkuperäinen kirjoittaja endie:jotenkin tulee aina mieleen, että ihminen jota toisen erilaiset valinnat elämässä inhottaa ja hirveesti ärsyttää, ei ole jotenkin varma omista valinnoistaan.
Jos haluaa tehdä asiat ns. vaikeamman kautta, mikään ei estä tekemästä niin. Itse olen kokenut luontevammaksi ja helpommaksi vaihtoehdoksi hankkia kunnon koulutuksen ja työpaikan ennen lasten hankkimista. Opiskelin nimittäin 9 vuotta, osin ulkomailla, eikä sitä olisi ollut mahdollista tehdä perheellisenä.Alkuperäinen kirjoittaja miuku:Ei siinä muuten mitään, mutta itse sain esikoisen 19 vuotiaana ja siihen mennessä oli jo yhden ammatin paperit taskussa. 23-vuotiaana sain toisen lapseni ja hetkeä myöhemmin amk-paperit. Nyt, 26-vuotiaana odotan kolmatta ja olen ollut vakituisessa työpaikassa kohta kaksi vuotta. Ja HUOM: tunnen ainakin viisi ihmistä lähipiiristäni, jotka ovat samassa "jamassa" kuin minä. Että ei se aina ikää katso nuo lapset ja koulutus.Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Tähän voisi jatkaa, että minusta taas 23-vuotias on aivan liian nuori lapsentekoon. Ainakin jos meinaa opiskella ja tehdä muutakin kuin viettää aikaansa kotiäitinä.Alkuperäinen kirjoittaja nyt ahdistaapi:Olen itsekin jo 29 vuotias, ja odotan nyt kolmatta lastani. Esikoinen täyttää kesällä 5v, kakkonen on 2 v ja 8 kk. En siis itsekään mitenkään kovin nuori ollut kun esikkoa aloin odottamaan,
Jokaisen työantajan unelmatyöntekijä siis...Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:Aika monella se ammatti on jo 23 vuotiaana.. Itse menin suoraan peruskoulun jälkeen lukioon, kävin lukion kolmessa vuodessa ja siitä sitten suoraan ammattikorkeaan. Puolivuotta ehdin oman alan töissä olla ennen esikon syntymää. Samoissa hommissa edelleen, joskin kohta jään taas äitiyslomalle.
Mikä oli pointtisi? Inhottavatko sinuakin toisella tavalla elävät ihmiset?Alkuperäinen kirjoittaja Pää:Täällä kanssa 24 vee, kolme tutkintoa (yo, amis ja ammattikorkea) ja yrittäjänä ollut yli kaksi vuotta. Nyt sitten pukkaa ensimmäistä lasta. Kaksi vuotta kun olisi jaksanut vielä odottaa, niin olisi ollut velaton omakotitalo ja uus auto Että kyllä nuorena voi olla jo kaikkea.
Onnittelut sulle. Yrittäjyys on kovaa, mut siinä voi tienatakin hyvin. Onko oma yritys vai jatko vanhempien jalanjäljillä? Ota nyt kuitenkin sit jossain kohdassa hieman ittelleskin aikaa. Mun yrittäjä sisko, kolmen lapsen äiti, on nyt totaallisessa burn-outissa. Tosin hän on jo 34. Mutta siis tehnyt hommia kuin hullu viimeiset liki 15 vuotta. Mä kadehdin häntä kun hänellä on kaikki muuten reilassa, raha-asiat ja ihana perhe. Hän taas kadehtii mun vapautta mennä oman mielen mukaan. Mut mä olenkin tälläinen ikiliikkuja 28 v, enkä vielä halua sitoutuakaan, jollen sitten sais samaa idylliä kuin siskolla yhdellä sormen napautuksellaAlkuperäinen kirjoittaja Pää:Täällä kanssa 24 vee, kolme tutkintoa (yo, amis ja ammattikorkea) ja yrittäjänä ollut yli kaksi vuotta. Nyt sitten pukkaa ensimmäistä lasta. Kaksi vuotta kun olisi jaksanut vielä odottaa, niin olisi ollut velaton omakotitalo ja uus auto Että kyllä nuorena voi olla jo kaikkea.
Miksi? Vai oliko tää vaan provo...?Alkuperäinen kirjoittaja kodin hengetär:Mun mielestä alle kolmikymppisenä ei paljon kannata lapsia hankkia.