Tulehduksellinen suolistosairaus+raskaus?

  • Viestiketjun aloittaja Peac
  • Ensimmäinen viesti
Peac
Tänneppä tullut paljon kaikkea!

Olen siis käynyt tähystyksessä ja lääkäri sanoi että suoli on tulehtunut. Koepalojen tuloksia kuitenkin vielä odottelen. Jos lääkäri antaa diagnoosiksi jonkun suolistosairauden ja määrää lääkkeet, en kyllä tunne itseäni riittävän osaavaksi kumoamaan hänen tekemäänsä tutkimusta ja sen tulosta... Aion kuitenkin panostaa nyt ruokaan yms. Teen toki kaikkeni ettei lääkkeitä tarvitsisi syödä tai suolta koskaan leikkaamaan.

Luin tuon linkin liittyen koepaloihin. Luulisin ymmärtäväni mitä siinä tarkoitetaan. Itse kuitenkin olen käsittänyt, että esim. Papa yms koepalat on melko tärkeitä kun selvitetään ongelmaa. En vielä tiedä kyllä että mitä mieltä tästä olisin...

En ole käyttänyt koksibi- lääkkeitä. Nuo jotkut linkit vaan on tosi raskasta luettavaa, eli jos nyt tajusin kunnolla niin en ole käyttänyt.

Tänään aloitin ruokarempan. Vaikutteita otin vanhasta tutusta VHH- ruokavaliosta. Hiilarit n. 100g per päivä mennään nyt aluksi. Porkkanaa, bataattia ja leipää (Jota maha kestää) syön siis vähän.
Luomumaitoa ei valitettavasti löytynyt rasvattomana+hylana, kokeilen nyt tavallista rasvatonta luomua. Noilta sivustoilta tongin myös kaikki lisäainemerkinnät yms. joita nyt välttelen. Moniahan välttelin jo muutenkin, mutta esim. hiivauute ja karrageeni nyt uusina. Sokereita vähennän, vaikea kokonaan luopua kun makeutusaineita en halua käyttää.

Lähinnä tuosta raskaudesta sitä jo valmiiksi mietin, että vaikeuttaako sitten raskautumista, saanko kokea normaali alatiesynnytystä yms... Näihinhän toki vaikuttaa monet muutkin asiat kuin tämä sairaus.

Paljon on nyt kaikkea uutta ja pohdinnan alla... Jotain vikaa tuolla mahassa on, on ollut jo pitkään. Vasta verentulo sai menemään lääkäriin. Eka lääkäri ei edes kommentoinut mitenkään. Rintoja ei suostunut tutkimaan kun kyhmyjä ei löytynyt, määräsi närästyslääkettä! Mulla siis ollut häiritseviä kipuja rinnoissa+lähistöllä. Olin sinnikäs ja vaadin tutkimuksia ja nyt niitä siis tehdään... Rinnoista ei ole mitään löytynyt. Ilmeisesti tukirangan kivut kuitenkin usein liittyy suolistosairauteen. Että jos sieltä löytyisi vastaus kaikkeen kipuiluun...
 
Peac
Vielä piti kysyä, että millaisista määristä kurkumaa nyt puhutaan kivunlievityksessä? Teelusikallinen, ruokalusikallinen, puoli desiä? Saako sitä kuumentaa eli syödä ruoan kanssa vai miten...

Niin ja liittyisikö mun närästystkin tähän samaan vaivaan. Olen kärsinyt juo lapsesta asti kovasta närästyksestä joka välillä pahenee. Viime aikoina ollut niin pahana, että välillä tuntunut että taju lähtee kun näkö sumenee.. Ollutpa jotain käyttöä niille lääkärin määräämille närästyslääkkeillekin :p
 
col
Oletan ap, että sinulla saattaa olla colitis ulcerosa. Ei kannata kuunnella huuhaajuttuja lisäaineista ja ruokavaliosta. Sillä mitä syö, ei ole tutkimuksissa todettu olevan juurikaan vaikutusta sairauteen.

Tietysti kovin raskas ruoka tai sitkeät ja vahvasti maustetut ruoat saattavat olla haitaksi (tai yksilökohtaisesti jokin muukin ruoka). Omaa suoltani ärsyttää erityisesti raaka valkosipuli. Toki itsekin syön mahdollisimman vähän lisäaineita, mutta en tämän taudin takia.

Joku tuossa mainitsi tupakoinnista, joka ei nyt koske sinua, mutta colitis ulcerosa on ainoa sairaus, johon tupakoinnin on todettu auttavan. Itselläni sairauden oireet katoavat parissa viikossa jos aloitan tupakoinnin. Tuskin enää kuitenkaan aloitan, koska tupakoinnin haitat ovat suuret. Monet jotka ovat lopettaneet tupakoinnin, ovat saaneet huomata colitis ulcerosan puhkeavan pian lopettamisen jälkeen.

Asiallista tietoa mm. seuraavilta sivuilta:

http://www.crohnjacolitis.fi/cms/
 
Peac
Kiitos linkistä, tuolla en vielä olekaan hoksannut käydä :)

Tiedän, ettei mitään tutkimustuloksia ole, enkä usko netistä lukemaani tai oikeastaan keneltäkään kuulemaani suorilta. Tutkimustulosten puuttuminen ei kuitenkaan mielestäni kerro sitä, voiko ruokavalio auttaa vai ei.
Ruokavalion muutos on kuitenkin suht helppo juttu, monilla tuntuu olevan siitä hyviä kokemuksia ja muistan itsekin että ollessani VHH- lla mahani on ollut parhaassa ja rauhallisemmassa kunnossa koko elinikänäni.

Ainahan voi kokeilla :)
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Tänneppä tullut paljon kaikkea!
Lähinnä tuosta raskaudesta sitä jo valmiiksi mietin, että vaikeuttaako sitten raskautumista, saanko kokea normaali alatiesynnytystä yms... Näihinhän toki vaikuttaa monet muutkin asiat kuin tämä sairaus.
.
hei, ajattelin nyt tähän osaan pohdinnastasi vastata omakohtaisella kokemuksella.. Minulla siis crohnintauti, ja ennen raskautumista tauti oli aktiivinen (pahassa vaiheessa) ja minulla oli lääkitys päällä siihen, ei vaikuttanut raskautumiseen, mutta raskauden vuoksi lääkityksiä piti muuttaa ja olin sisätautilääkärin asiakkaana koko raskausajan (säännölliset käynnit).. lääkityksen ja sairauden takia tehtiin seuranta ultraäänitutkimuksia myös, jotta nähtiin että vauva kasvaa ja kehittyy normaalisti. Synnytys normaali alatiesynnytys :)
Tilanne sairauden suhteen parani vauvan syntymän jälkeen, ja sain lääkityksenkin pois, myöhemmin (3 vuotta) kun aloin uudestaan odottamaan lasta, olin taas sisätautilääkärin seurannassa ja sikiön kasvua ja kehitystä seurattiin tiheämmin.. tässä myös ihan normaali alatiesynnytys..
 
Peac
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Tänneppä tullut paljon kaikkea!
Lähinnä tuosta raskaudesta sitä jo valmiiksi mietin, että vaikeuttaako sitten raskautumista, saanko kokea normaali alatiesynnytystä yms... Näihinhän toki vaikuttaa monet muutkin asiat kuin tämä sairaus.
.
hei, ajattelin nyt tähän osaan pohdinnastasi vastata omakohtaisella kokemuksella.. Minulla siis crohnintauti, ja ennen raskautumista tauti oli aktiivinen (pahassa vaiheessa) ja minulla oli lääkitys päällä siihen, ei vaikuttanut raskautumiseen, mutta raskauden vuoksi lääkityksiä piti muuttaa ja olin sisätautilääkärin asiakkaana koko raskausajan (säännölliset käynnit).. lääkityksen ja sairauden takia tehtiin seuranta ultraäänitutkimuksia myös, jotta nähtiin että vauva kasvaa ja kehittyy normaalisti. Synnytys normaali alatiesynnytys :)
Tilanne sairauden suhteen parani vauvan syntymän jälkeen, ja sain lääkityksenkin pois, myöhemmin (3 vuotta) kun aloin uudestaan odottamaan lasta, olin taas sisätautilääkärin seurannassa ja sikiön kasvua ja kehitystä seurattiin tiheämmin.. tässä myös ihan normaali alatiesynnytys..
Ihana juttu kuulla noinkin positiivista :) Tehtiinkö (Voiko edes tehdä?) sulle raskauden aikana tähystyksiä?
 
12 vuoden kokemuksella
Kyllähän ne tähystykset kannattaa jättää tekemättä odotusaikana, koska niihin pitää juoda niitä tyhjennysaineita, jotka ei varmasti ole sikiönkään kannalta hyviä! Kauheen monella on pahentunut vaiva just tähystyksen jälkeen ja silloin on tosiaan ihan sama enää, mitä on syönyt:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/elaine.html
 
linkki talteen ja katsottava joka päivä!
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Minulla nyt todennäköisesti joku tulehduksellinen suolistosairaus, tarkkaa diagnoosia ei ole vielä.
Jos joku sellaista epäilee, sen täytyy ehdottomasti lukea joka pöivä uutiset, mitä kaikkea törkyä maailmalta löytyy ruoan seasta ja olisko mahdollisesti kipeä sellaista suuhunsa saanut jossain muodossa:
http://ec.europa.eu/food/dyna/whatsnew/whatsnew_archive_food.cfm

 
niinpä...
Tietysti juttu toimii myös toisinpäin: jos saat vahingossa jotakin lääkejäämää tai torjunta-ainetta sapuskassa, mykotoksiinia tai muuta coccusta, täytys niistä ilmoittaa Eviralle. Eri asia, tekevätkö mitään - miksi eivät tekisi? Kenelle muulle me voidaan valittaa ruoasta, josta sairastuu?
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/ajankohtaista/?bid=1897
Mut ongelmaksi jääkin lääkäri, joka ei usko, et ruoasta voi sairastua:-(
 
GMO-tuotteet pois kaikki!
Muuntogeenisiä aineksia voi olla apteekkivalmisteissa paljonkin, mutta niitä ei valvo evira, vaa lääkelaitos. Mut ruoassa niitä voi olla se sallittu määrä vaikka ei ilmoitetakaan, oliko allle0,9 se raja, et ei tarvi ilmoittaa? Mun mielestä se on niin väärin!

http://www.ts.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2%20:0:1:2007-03-14,104:2:445039,1:0:0:0:0:0:
 
Peac
Kuinka ehdoton tuo scd on? Tämänhetkinen ruokavalioni on melko lähelle tuota, mutta muutamat ainekset aiheuttavat päänvaivaa. Esimerkiksi maito. Luomumaitoa ei saa hylana ja rasvattomana. Minä tarvitsen teeheni maitoa! Sen uhrauksen voin ainakin alkuunsa tehdä, että en juo maitoa sinällään mutta tee... En voi luopua kaikesta. Käytänkö mieluummin ei-hyla luomumaitoa vai tavallista hylamaitoa? Kumpi pahempi?

Jogurttiakin haluaisin voida välillä syödä... Aiemmin olen syönyt maustamatonta A- jogurttia (Hyla. Sisältää muistaakseni vain maitoa ja hapatetta. Periaatteessa.). Kaupassa oli luomujogurttiakin, mutta kun sekään ei taas ole hyla...

Lisäksi kaikki kuidut on vähän vaikea jättää pois. Koitan nyt miettiä esim. aamupalalle korviketta yms. mutta viljojen kokonaan poisjättäminen tuntuu melko mahdottomalta. Aika vähiin yritän viljat kuitenkin saada.

Joka tapauksessa maha on nyt ollut ihan rauhallinen pari päivää. Arvasinkin tämän... Ehkä kehittelen ja kokeilen itselleni sopivan dieetin yhdistellen eri suosituksia itselleni sopivilla tavoilla.

 
hienoa :-D
Kyllä saa nyt luomumaitoa kokonaan laktoosittomana:-D

Turkkilainen rasvainen jogurtti, se Lindahlin EKO on parasta - lisään siihen itse seesaminsiemenöljyä ihon takia, kun muuten meinaa pakkasilmoilla kuivua liikaa... Makeutettuja luomujogurtteja ei pidä käyttää, koska niiden sokeri sisältää glutamiinihappoa ja glysiiniä. Biotta-porkkanamehua ja luomuappelsiinimehua sekoittelen joskus lorauksen siihen sekaan, jos makeutta haluan.

Viljojen tilalle laita mantelijauhetta sellaisenaan, todella helppoa ja tehokasta!
 
Peac
Laktoosittomana juu, muttei laktoosittomana ETTÄ rasvattomana ;) Sepä se.

Tuota EKO- versiota turkkilaisesta jogurtista voisikin maistella :)

Ei tuo mantelijauhe nyt taida yksinään aina riittää. Mutta aion sitäkin ostaa ja koittaa keksiä sille hyvää käyttöä :) Edelleen mulla on ongelmaa miettiä, että mitä söisin esim. aamulla. En ehdi kokkailla kananmunia tms. vaan pitäisi saada nopeasti jotain kunnolla täyttävää ja nälän poissapitävää...
 
uups!
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Laktoosittomana juu, muttei laktoosittomana ETTÄ rasvattomana ;) Sepä se.
Olen pannut merkille et rasvakammoiset ihmiset ei parane suolistotulehduksesta ja siksi rasvatonta maitoa ei pidäkään juoda ollenkaan, vaan aina sitä rasvaisempaa. Laktoosittomasta luomumaidosta voit tehdä itse viiliä ja jogurttiakin:)

Ummetus tulee, jos syö liian vähän rasvaa eikä rasvaliukoiset vitamiinitkaan liukene elimistöön ilman sitä:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/rasvahapoista.htm


 
"Col" heitti kaikki ruokavaliot sun muut huuhaajutuiksi. No, ei tietenkään kannata uskoa "huuhaa"juttuja tai kokeilla niitä ja ihmetellä sitten, jos päätyy suolensa kanssa leikkauspöydälle. Itselläni pari vuotta virallista colitiksen sairastamista takana ja esim. valmisruoat eivät todellakaan sovi vatsalleni. Jos ainesosat ovat samat, en keksi muuta ärsykettä kuin lisäaineet, jotka turvottaa suoltani ja aiheuttaa verenvuotoa. Lisäaineitten välttely on itselleni varsin helppoa, koska kotona valmistan ruoat tuoreista raaka-aineista jne. Ulkona syödessä sitten joustan, jos vointi sen sallii. Ruokavaliohoidolla moni on päätynyt oireettomaksi ja usein ne, joitten sairaus on edennyt huonommaksi ja huonommaksi, eivät tosiaan ole ruokavaliohoitoa kokeilleetkaan ja eipä tuo ole ihmekään, kun moni lääkärikin väittää että siitä ei ole apua. Itse olen kuullut monen eri lääkärin suusta niin erilaisia ohjeita että luotan ihan parhaiten omiin tuntemuksiini ja kokemuksiini sairauden osalta ja siitä, mikä itselle on hyväksi.

Joku sanoi valkosipulin ärsyttävän suoltaan, voi toki olla, mutta valkosipuli on pitkään käytetty juuri suolitulehdusten hoitoon! Itsekin olen sillä omia oireitani saanut helpotettua. Juuri tänään kävin lääkärissä ja ostin valkosipulia lisää kotiin. Lääkäri oli ihanin ketä on asian tiimoilta vuosien varrella tullut vastaan, ei painostanut mihinkään, kysyi minun näkökantajani ja halujani sairauden hoitoon, totesi että ilmeisesti haluan aktiivisesti hoitaa sairauttani. Otin varuilta uuden lääkereseptin mukaani. Se tsemppaa remppaamaan ruokavaliosta ne vähätkin turhat pois, koska en halua mennä apteekkiin hakemaan kyseistä lääkettä....... taidan teipata reseptin jääkaapin oveen!

Raskautumiseen ja synnyttämiseen pelkkä sairaus ei vaikuta, itselläni sairaus puhkesi toisen raskauden aikana ja olin sairaalassakin hoidossa ja suonensisäisessä lääkityksessä sen vuoksi ja ihan normaalisti alakautta synnytin. Tosin miettisin, kannattaako sairaudesta tietäessään ryhtyä lisääntymään..

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Tänneppä tullut paljon kaikkea!
Lähinnä tuosta raskaudesta sitä jo valmiiksi mietin, että vaikeuttaako sitten raskautumista, saanko kokea normaali alatiesynnytystä yms... Näihinhän toki vaikuttaa monet muutkin asiat kuin tämä sairaus.
.
hei, ajattelin nyt tähän osaan pohdinnastasi vastata omakohtaisella kokemuksella.. Minulla siis crohnintauti, ja ennen raskautumista tauti oli aktiivinen (pahassa vaiheessa) ja minulla oli lääkitys päällä siihen, ei vaikuttanut raskautumiseen, mutta raskauden vuoksi lääkityksiä piti muuttaa ja olin sisätautilääkärin asiakkaana koko raskausajan (säännölliset käynnit).. lääkityksen ja sairauden takia tehtiin seuranta ultraäänitutkimuksia myös, jotta nähtiin että vauva kasvaa ja kehittyy normaalisti. Synnytys normaali alatiesynnytys :)
Tilanne sairauden suhteen parani vauvan syntymän jälkeen, ja sain lääkityksenkin pois, myöhemmin (3 vuotta) kun aloin uudestaan odottamaan lasta, olin taas sisätautilääkärin seurannassa ja sikiön kasvua ja kehitystä seurattiin tiheämmin.. tässä myös ihan normaali alatiesynnytys..
Ihana juttu kuulla noinkin positiivista :) Tehtiinkö (Voiko edes tehdä?) sulle raskauden aikana tähystyksiä?
Tähystyksiä ei raskauksien aikana tehty, koska en suostunut.. lääkäri olisi halunnut että tähystys tehdään, mutta harkittuani kieltäydyin, koska en halunnut ottaa riskiä että se jotain haittaa aiheuttaa (lähinnä se tyhjennys).. ja mielestäni tilanteeni sairauden osalta oli sellainen että tähystys ei ollut mitenkään oleellista..
 
Peac
En mä ole rasvakammoinen. Ei kannata vetää suoria johtopäätöksiä kysymättä ;) Olen käyttänyt paljonkin kevytmaitoa ja täysmaitoa aiemmin ruoanlaitossa ja leivontaan. Rasvojen käyttöni on muutenkin ihan terveellistä mielestäni. Mutta teehen kevytmaito ei sovi! Tee muuttuu todella pahan makuiseksi. Kiitos voivinkistä, pitäneepä katsella!

Kiva kuulla Emilyn omia kokemuksiasi! :) Minäkin aion nyt tosissani koittaa tätä ruokavaliota josko se auttaisi. Sen olen jo todennut, että kaikkea en voi pois jättää.

Miksi sanot, että miettisit lisääntymistä jos tätä sairastaa? Olen lukenut, ettei tauti ole perinnöllinen. Meillä ei suvussa ole sitä, tai en ole ainakaan kuullut. Voihan jossain kauempana ollakin, mutta lähisuvuissa en siis ole kuullut että olisi. Omat ruokatottumukseni ovat lapsena olleet surkeat. En yhtään ihmettelisi jos terveydentilani johtuisi mm. noista sekoista sekä muista lapsuuteeni liittyvistä asioista. Stressi, ahdistus ja paineet ovat olleet toinen nimeni koko ikäni.

Olen toisaalta aiemmin miettinyt tuotakin asiaa, liittyen eri tapaukseen tosin kuin nyt tähän omaani. Kaksi vakavasti sairasta (perinnöllisesti ja sama sairaus heillä) halusivat yhteisesti lapsen. Itse en sitä aivan ymmärrä.
Jos sairastaisin sairautta joka on selvästi perinnöllinen ja vakava, harkitsisin ehkä muitakin vaihtoehtoja. Harva meistä kuitenkaan on terve joten mihin se raja vedettäisiin kuka saa lisääntyä ja kuka ei? Voiko sitä rajaa vetää sairauteen joka ei ole perinnöllinen?

 
Toi Emilynin mielipide on varsin...hmmm... mielenkiintoinen. Enpä ole ennen kuullut että colitista sairastava ei saisi hankkia lasta. Olenko nyt jotenkin huonompi ihminen kun olen 3 lasta hankkinut vaikka sairaudesta tiesin? Omasta mielestäni en: Maailmassa on kuitenkin niin suuri määrä asioita joita ei voida mitenkään ennustaa joten colitis on ihan pikku juttu niihin verrattuna. Periytyvyys on kuitenkin vain 10-20%.

Pitäisikö astmaatikkojenkin olla hankkimatta lapsia? Se on vakava ja vaikea sairaus jossa periytyvyys on niinkin iso kuin 50%.
 
col
Olen sairastanut colitis ulcerosaa yli 20-vuotta. Tässä ajassa olen tullut siihen tulokseen, että sillä mitä syö, on hyvin vähän vaikutusta tähän sairauteen. Toki on ruoka-aineita, jotka eivät kaikille sovi. Omaa suoltani ärsyttävät mm. valkosipuli, hernekeitto, omena, kasvikset suurina annoksina silloin kuin paha tulehdus on päällä, säilyketomaattimurska joskus, jalopeno, runsaasti laktoosia sisältävät tuotteet ajoittain.

Mielestäni parasta on syödä normaalia, täysipainoista ruokaa ja huolehtia säännöllisestä ateriarytmistä. Meidän kaikkien kannattaisi välttää eineksiä ja lisäaineita ja opetella tekemään ruoka yhä enemmän itse alusta alkaen.
 
hmmmm
Ho mun mielestä ne nykyiset hoidot on niin kamalia ja tutkimukset suorastaan kidutusta, et en ainakaan omaa lastani niihin antaisi ikinä. Sairaalaruokaa ei monikaan ole voinut syödä - mut ei se "tauti" periydy. Mun mielestä ne tavat perityvät ja esimerkiksi joku makkaramerkki on sellainen, mitä ei edes viimeisimmässä hädässä vaihdeta.

Onneksi nykyään saa lisäaineettomia luomumakkaroita, kuten Pajuniemen luomunuotio. Katsokaa se ohjelma, missä lääkäri kertoi potilaidensa kokemuksista:
http://www.studio55.fi/artikkeli/get/?article_id=1055178
 
Peac ja aatamin akka; olen sitä mieltä, itsekin sairaana, että ihmisen tulisi hankkia lapsia vain jos kykenee heistä täysin huolehtimaan. Omat pari vuottani ovat olleet raskaita. Ei ollut helppoa joutua sairaalahoitoon siinä kunnossa, ettei jaksa nousta sängystä ylös, kun kuopus oli 4kk vanha. Tai olla viikkokausia, välillä jopa kuukausia toipilaana ja kuntoutujana. Enkä edes ole käynyt läpi leikkauksia, kuinka raskasta se sitten olisikaan. Tai entä jos minulle kehittyykin syöpä vaikka viiden vuoden kuluttua? Lapset ovat toki nykyään voimavarani, kuten kerroinkin että sairaus puhkesi vasta toisen raskauden aikana. Mutta olisin jättänyt lapset tekemättä, jos olisin ollut sairastuttuani lapseton ja maannut puolikuolleena osastolla.. ei olisi iskenyt vauvakuumeet päälle! Ihan vain siksi, että ei tarvitsisi henkisesti käydä läpi pelkotiloja - ei itsestä niin väliä, mutta miten lapset, jos minulle kävisi jotain. Lapsettomana voisin myös häipyä pois talven keskeltä (kylmät ilmat olleet minulle terveydellisesti todella raskaat) jonnekin lämpimään ja stressittömään ympäristöön.

Peac, oma lapsuutenikin on ollut stressaava ja ruokavalio huono. Itse muutan ruokavalioni mieluummin 100%, kuin päädyn leikattavaksi. Meidän suvussakaan ei sairautta ole ollut perinnöllisenä, ainoastaan siskoni on sairastanut ja oman sairauteni puhkeamisen jälkeen tauti puhkesi toisellakin siskolla. Ympäristötekijät ja länsimaiset olosuhteethan tälle altistavat.

Tämä sairaus on perinnöllinen ja myös vakava jos sille päälle sattuu. Ei se ole leikin paikka olla hengenvaarallisessa tilassa eikä nautinnollista jos välillä lähes kävelykykykin menee erinäisten vaivojen ja liitännäissairauksien myötä. Talven aikana minulla on ollut erinäisiä tulehduksia päästä varpaisiin. Siskoni on käynyt toistakymmentä leikkausta läpi. Hänellä ei kasva enää hiuksiakaan päässä, arveltu imeytymishäiriöitä syyksi. Mutta hyvä jos sinun oireesi ovat vielä ei-vakavia, toivottavasti ne myös pysyvät sellaisina..
 
lue uutinenkin
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ruokavaliohoidolla moni on päätynyt oireettomaksi ja usein ne, joitten sairaus on edennyt huonommaksi ja huonommaksi, eivät tosiaan ole ruokavaliohoitoa kokeilleetkaan ja eipä tuo ole ihmekään, kun moni lääkärikin väittää että siitä ei ole apua. Itse olen kuullut monen eri lääkärin suusta niin erilaisia ohjeita että luotan ihan parhaiten omiin tuntemuksiini ja kokemuksiini sairauden osalta ja siitä, mikä itselle on hyväksi.
Niin, jos tarkemmin ajattelee, on tämä kaikki oikeastaan systeemin syytä
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/02/sitra_tahkoaa_rahaa_yksityistamalla_terveydenhuoltoa_1471235.html

Kauan sitten oli suolistosairaiden palstalla aiheena "Tahdotaanko nämä taudit parantaa?" ja siinä tuli kyllä selväksi se, miten hirvittävän outo kuvio on, et ruoka pilataan järjestelmällisesti lisäämälllä myrlkkyjä (syanidi paakkuuntumisenestoaineet jauhetuotteissa, vaikka ei lue aina, kun laitetaan niin vähän E536) ja kaikkeen sotketaan sallittu määrä jotakin maissia, soijaa tai maltodekstriiniä, jotka todennäköisimmin ovat hyvin halpoja aineksia. En voi millään käsittää, että jogurteissakin on muunnettua maissitärkkelystä, kuten myös jäätelöissä:-(

Karrageeni E407 aiheuttaa tulehdusta ja hiilarit elättää niitä pöpöjä:-(



 

Yhteistyössä