Sain juuri tietää, että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kilppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kilppari

Vieras
Mieli on vähän maassa, vaikka tuo ei tietenkään ole mikään kuolemantuomio.
Lääkitys on nyt aloitettu ja tod.näk. se on pysyvä eli lopun elämää kestävä.
Moni asia mietityttää. Löytyykö kohtalotovereita?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Mun äidilläkin on.. En ymmärrä mikä siinä on kamalaa? Ihan normaalia elämää äitinikin elää. Vaikka eihän se tietty kivaa ole. Mut älä masennu. :hug:

Niin tarkoitin ei ole kivaa ett on joku tauti..

Mulla on :) Siis kyl mäkin silloin ihan aluksi ajattelin, et voi ei krooninensairaus oli se miten ei tappava tahansa. Niin onhan se inhottava kuulla et joka aamu pitää napsia parit pillerit et keho pysyy kuosissa. Mut kun lääkitys on kohdillaan niin olokin on yhtä hyvä kuin terveellä. Mut yleensä et oireet minimoituu menee kyl parisen vuotta tai ainakin itellä. Mulla on siis ollut ensin kilpirauhasentulehdus joka muuttui vajaatoiminnaksi ja vuosi meni ennen kuin lääkitys meni kohdilleen. Oireeton en ole vieläkään, mut kun muilta vajiksilta on kuullut niin normaali tilaankin on mahdollista päästä. Et sitä odotellessa :D

:hug: kyllä se siitä kun saat lääkityksen kohilleen.

täältä vertaistukea ja lisätietoa ja apua

http://www.kilpirauhasliitto.fi/index_fi.html

http://www.kilpirauhas.info/foorumi/

Mulla on myös vajaatoiminta. Meni pari-kolme vuotta että lääkitys saatiin haettua oikealle tasolle, mutta nyt kun lääkitys on ok, niin ei ole ongelmaa. Onhan se kyllä tympeetä joutua lääkitystä lopun elämää syömään ja aina oireiden ilmaantuessa epäillä onko lääkitys/arvot taas heittänyt. Lisäksi yritämme miehen kanssa raskautta ja tämä tauti sitä hankaloittaa ja saattaa aiheuttaa kehityshäiriöitä lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mulla on myös vajaatoiminta. Meni pari-kolme vuotta että lääkitys saatiin haettua oikealle tasolle, mutta nyt kun lääkitys on ok, niin ei ole ongelmaa. Onhan se kyllä tympeetä joutua lääkitystä lopun elämää syömään ja aina oireiden ilmaantuessa epäillä onko lääkitys/arvot taas heittänyt. Lisäksi yritämme miehen kanssa raskautta ja tämä tauti sitä hankaloittaa ja saattaa aiheuttaa kehityshäiriöitä lapselle.

Eikös sitä muuten heti raskauden alettua käsketä korjaamaan annosta suuremmaksi et keskenmenoriski pienentyy. Kehityshäiriöistä en ole kuullut.

On ollut raskaustoiveita pian 1,5 vuotta ja rutiinina otettiin myös kilppariarvot, jotka olivat siis ihan vinksallaan. Muita oireita, jotka vasta nyt osaan yhdistää kilpirauhasen vajaatoimintaan, on mm. todella hevi väsymys, toooodella kuiva iho ja kuukautisiin liittyvät. Ja tietysti tämä raskautumattomuus.
Sopivaa Thyroxin annosta haetaan, nyt saan melkomoisia hikipuuskia.
Jaa, että verenluovutus on nyt kielletty harrastus :( ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eikös sitä muuten heti raskauden alettua käsketä korjaamaan annosta suuremmaksi et keskenmenoriski pienentyy. Kehityshäiriöistä en ole kuullut.

Kehityshäiriöistä on olemassa englanninkielisiä tutkimuksia. Annosta kehoitetaan nostamaan raskauden alettua. Ongelmana on vain myös se että nyt on vihdoin ja viimein saatu arvot kohdilleen ja olokin alkaa olla normaali, uskallanko sitten raskauden takia arvojani taas sekoittaa ja pahimmillaan aloittaa lääkityksen hakemisen kohdilleen uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kilppari:
On ollut raskaustoiveita pian 1,5 vuotta ja rutiinina otettiin myös kilppariarvot, jotka olivat siis ihan vinksallaan. Muita oireita, jotka vasta nyt osaan yhdistää kilpirauhasen vajaatoimintaan, on mm. todella hevi väsymys, toooodella kuiva iho ja kuukautisiin liittyvät. Ja tietysti tämä raskautumattomuus.
Sopivaa Thyroxin annosta haetaan, nyt saan melkomoisia hikipuuskia.
Jaa, että verenluovutus on nyt kielletty harrastus :( ?

Mulla meni tosiaan pari-kolme vuotta että arvot saatiin kuriin. Aina menivät uudelleen ihan pieleen ja lääkitystä muuteltiin. Tosi kova väsymys, ärtymys olivat oireina. Terkkarissa yrittivät tosi pitkään hakea oikeaa annosta, ja aina oli eri lääkäri annostusta muuttamassa. Vaihdoin yksityiselle lääkärille hoitoni ja nyt juttu toimii.

Kehityshäiriöistä on olemassa englanninkielisiä tutkimuksia. Annosta kehoitetaan nostamaan raskauden alettua. Ongelmana on vain myös se että nyt on vihdoin ja viimein saatu arvot kohdilleen ja olokin alkaa olla normaali, uskallanko sitten raskauden takia arvojani taas sekoittaa ja pahimmillaan aloittaa lääkityksen hakemisen kohdilleen uudelleen.

Minkälaisia häiriöitä oli tullut? Viittiikö tässä edes sitten yrittää koko raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onko palan tunne kurkussa kilpparin vajaatoiminnan oire ?

Juu, ainakin omalla kohdalla. Siis semmonen jatkuva palantunne ja vaikeus niellä. Semmonen limainen olokin oli pahimmassa vaiheessa. Jos kilpirauhanen on suurentunut sen näkee niin et taivutat päätä vähän taaksepäin ja nielaiset samalla yrittäen katsoa peilistä näkyykö selkeästi erottuvaa möykkyä joka liikkuu nielemisen tahtiin.

Toisaalta palantunne liittyy myös refluksiin.

Minkälaisia häiriöitä oli tullut? Viittiikö tässä edes sitten yrittää koko raskautta.

Itse en ole sen tarkemmin tutkimuksiis tutustunut. Ilmeisesti jotain keskittymishäiriöitä oli lapsille tullut. Mutta olen ymmärtänyt ettei niissä tutkimuksissa ole voitu todistaa että häiriöt olisivat johtuneet äidin vajaatoiminnasta. Katso tarkemmin tietoa www.kilpirauhas.info/foorumi. Siellä on paljon asiaa kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnasta sekä raskauden yrityksestä. Ja kaikesta muusta. Sieltä saat vastauksia kysymyksiin ja tietoa ja kokemusta sairaudesta.

Itse en ole sen tarkemmin tutkimuksiis tutustunut. Ilmeisesti jotain keskittymishäiriöitä oli lapsille tullut. Mutta olen ymmärtänyt ettei niissä tutkimuksissa ole voitu todistaa että häiriöt olisivat johtuneet äidin vajaatoiminnasta. Katso tarkemmin tietoa www.kilpirauhas.info/foorumi. Siellä on paljon asiaa kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnasta sekä raskauden yrityksestä. Ja kaikesta muusta. Sieltä saat vastauksia kysymyksiin ja tietoa ja kokemusta sairaudesta.

Tuonne foorumille täytyy sitten rekisteröityä, jotta pääsee näkemään keskustelut. Vierailija palstalla ei paljoa ole. Kun rekisteröityy pääsee lukemaan paljon paljon enemmän. Eli osoite oli:

www.kilpirauhas.info/foorumi

Yhteistyössä