4-vuotiaan kehityksen taantuminen hoitopaikassa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poika on ollut n.1,5vuotta ihanalla perhepäivähoitajalla. Alussa pojan kehitys otti ison harppauksen eteenpäin,kun hoitopaikassa oli hieman vanhempi poika leikkikaverina. Puhe selkiytyi,leikkeihin tuli enemmän ulottuvuuksia ym. Pojan kaveri vaihtoi vähän aikaa sitten hoitopaikkaa ja tilalle tuli yksivuotias tyttö.

Hoitopaikassa on nyt siis poikamme lisäksi tämä vuoden ikäinen ja toinen kaksivuotias tyttö. Poika on alkanut kotona käyttämään "vauvakieltä",eli lässyttää,konttaa usein kävelyn sijasta ja heittäytyy pienemmäksi kuin onkaan (esim. ei suostu enää pukemaan itse vaan heittäytyy maahan selälleen ja jokeltelee).

Olen miettinyt onko tämä pojalle vain jokin leikki johon hän joskus kyllästyy vai voiko kehitys todella pysähtyä jos hänellä ei ole samanikäistä seuraa? Veikkaan että käytös johtuu myös siitä,että pienemmät saavat (oikeutetusti) enemmän huomiota ja poika hakee oman osansa huomiosta matkimalla pienten käytöstä.

Pidämme paljon pojan perhepäivähoitajasta ja sijaintikin on työmatkojen kannalta ihanteellinen. Olisiko pojan kuitenkin parempi siirtyä esim. päiväkotiin ikäistensä ryhmään vai jatkaa tutulla hoitajalla?
 
Niin kauanko tätä on jatkunut? Jos vasta vähän aikaa, saattaa olla leikki. Pian poikasi haluaa taas olla iso. Kuitenkin noin isolle olisi kaverikin kiva, omanikäinen siis.. Ryhmähän on vielä vajaa, oliskohan sinne tulossa joku isompi?
 
Meillä poika siirtyi päiväkotiin 4 vuotiaana ja tykkäsi kovasti. Kuulostaa siltä, että teillä se voisi myös olla ratkaisu tuohon vauvaleikkiin. Kyllä omanikäinen seura on jo tarpeen.
 
Varsinkin pojille tapahtuu juuri tuossa iässä noin, kun on joukon vanhimpia ja huomaa että pienet saa huomiota enemmän. Alkavat sitten lässyttää ym. tehdä asioita kuten pienemmät vaan saadakseen huomiota enemmän. Joskus voi mennä tilanne tosi hankalaksikin. Kannattaa todella miettiä olisiko aika vaihtaa hoitopaikka johonkin sellaiseen missä saisi riittävästi huomiota ja missä voisi ottaa mallia isommista lapsista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja EtanaElli:
Niin kauanko tätä on jatkunut? Jos vasta vähän aikaa, saattaa olla leikki. Pian poikasi haluaa taas olla iso. Kuitenkin noin isolle olisi kaverikin kiva, omanikäinen siis.. Ryhmähän on vielä vajaa, oliskohan sinne tulossa joku isompi?

Näillä näkymin ei ole tulossa ketään :/ Kolmevuotias tyttö kävi muutaman viikon pyörähtämässä,mutta vaihtoikin paikkakuntaa melkein samantien. N. kuukauden on nyt ollut tätä vauvatus-vaihetta. Pojan varahoitopaikka on päiväkodissa ja jotenkin jäi sellainen fiilis niistä muutamasta kerrasta kun on siellä ollut,että sinne lähteminen on vaikeaa ja illalla poika oli ihan turkasen väsynyt..tietysti kaikkeen vie oma aikansa sopeutua,mutta jotenkin päiväkoti vaan tökkii ajatuksena. Mielelläni pitäisin pojan tuolla pph:lla mutta jos se ei pidemmän päälle ole hyväksi niin sit ei mun auta kun sopeutua :D
 
Hertsileijaa.

4v paikka ei ole pph:lla, ei varsinkaan kun siellä ei ole ikäisiä kavereit, joita 4v tarvitsee.

Oma lapseni on päiväkodissa, on kylläkin 3v, mutta siellä on pienempää ja on isompaa ja samanikäista seuraa ja samanikäisten kanssa lapseni leikkii siellä.
Vauvat leikkii keskenään.
Välillä on leikkejä joissa kaikki mukana hoitajan opastuksella.

Mutta päiväkotiin tietenkin. Siellä hän saa leikkikavereita ja reuhoa ja touhuta ja askarrella ja tehdä ikäisiään asioita.
Ei tylsistyä pph:lla jonka suurin aika menee pienten vaipanvaihto, opastus valvomishommissa.

Tietenkin pojalle on aluksi suuri juttu siirytä päiväkotiin kun on tuolla tottunut könöttämään, mutta ajan kanssa huomaa kuinka mukavaa siellä on
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Hertsileijaa.

4v paikka ei ole pph:lla, ei varsinkaan kun siellä ei ole ikäisiä kavereit, joita 4v tarvitsee.

Oma lapseni on päiväkodissa, on kylläkin 3v, mutta siellä on pienempää ja on isompaa ja samanikäista seuraa ja samanikäisten kanssa lapseni leikkii siellä.
Vauvat leikkii keskenään.
Välillä on leikkejä joissa kaikki mukana hoitajan opastuksella.

Mutta päiväkotiin tietenkin. Siellä hän saa leikkikavereita ja reuhoa ja touhuta ja askarrella ja tehdä ikäisiään asioita.
Ei tylsistyä pph:lla jonka suurin aika menee pienten vaipanvaihto, opastus valvomishommissa.

Tietenkin pojalle on aluksi suuri juttu siirytä päiväkotiin kun on tuolla tottunut könöttämään, mutta ajan kanssa huomaa kuinka mukavaa siellä on

Just näitä juttuja olen itsekin miettinyt,ihan asiaa puhut :/ Pph tosin jaksaa järjestää kaikenlaista tekemistä,käyvät muskarissa,askartelevat ym. mutta tottahan se on että pojalla ei ole mitään "vertailupohjaa" itselleen,kun muut ovat niin paljon pienempiä.
 
Perhepäivähoitajalla on jatkossakin pieniä lapsia, uusia samanikäisiä kuin teidän ei varmasti tule. Ellei sitten joku sisaruspari, mutta se on kovin epätodennäköistä. Laittaisin syksyksi hakupaperit päiväkotiin.
 
Jos lapsella on kuitenkin kontaktia ikäisiinsä lapsiin: monet perhepäiväghoitajat ulkoilevat toisten hoitoryhmien kanssa, käyvät samoissa tapahtumissa (mite tuo muskari?) en vaihtaisi tänä keväänä lapsen hoitopaikkaa.
Lapsen on vaikea mennä kesken kautta mukaan päiväkotiryhmään erityisesti, jos on tottunut olemaan vain pienessä ryhmäss. Lisäksi ryhmässä ovat kaverisuhteet jo ehtineet muovautua ja voi olla, ettei poika edes löydä kavereita päiväkodista kevään aikana.

Hakisin ehdottomasti ensi syksyksi paikkaa päiväkodista, lapsi pääsisi heti elokuusta alkaen mukaan ryhmään, mikä olisi paljon parempi vaihtoehto kuin kesken kevätkauden siirtyminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Hertsileijaa.

4v paikka ei ole pph:lla, ei varsinkaan kun siellä ei ole ikäisiä kavereit, joita 4v tarvitsee.

Oma lapseni on päiväkodissa, on kylläkin 3v, mutta siellä on pienempää ja on isompaa ja samanikäista seuraa ja samanikäisten kanssa lapseni leikkii siellä.
Vauvat leikkii keskenään.
Välillä on leikkejä joissa kaikki mukana hoitajan opastuksella.

Mutta päiväkotiin tietenkin. Siellä hän saa leikkikavereita ja reuhoa ja touhuta ja askarrella ja tehdä ikäisiään asioita.
Ei tylsistyä pph:lla jonka suurin aika menee pienten vaipanvaihto, opastus valvomishommissa.

Tietenkin pojalle on aluksi suuri juttu siirytä päiväkotiin kun on tuolla tottunut könöttämään, mutta ajan kanssa huomaa kuinka mukavaa siellä on

Just näitä juttuja olen itsekin miettinyt,ihan asiaa puhut :/ Pph tosin jaksaa järjestää kaikenlaista tekemistä,käyvät muskarissa,askartelevat ym. mutta tottahan se on että pojalla ei ole mitään "vertailupohjaa" itselleen,kun muut ovat niin paljon pienempiä.

Muskarissakäynti ja askartelut ei riitä. Mikään ei korvaa sitä, että poikasi viettää pävät vauvojen kanssa eikä saa leikkitovereita ikäisistään pojista.

Tarhassa on paljon askarteluja.
Maalaavat, tekevät kortteja ja kaikkia hienoja töitä tulee kotiin jatkuvasti.
Ja paljon menee kehityskansioon, jota on kiva vanhempien illoissa selata.

On erikseen lauluteema päiviä, joilloin lauletaan ja lorupusseillaan ja sitten kotona lapsi hoilaa näitä lauluja.

Kaikista parasta on se kun lapseni tarhaan mennessä luettelee lapsien nimiä joiden kanssa leikkii ja kyselee, että ovathan he tarhassa.

Oieni lapsi 1v varmasti viihtyy pph:lla ja on hyvä olla siellä, mutta poikasi on sinne liian vanha.
Anna hänelle mahdollisuus saada kavereita ja touhua päiviin ja kivaa.

Mutta se alku voi olla ensin vaikea kun on siellä hiljaiseloa viettänyt, mutta kyllä se silloin.

Oma lapseni kuten muutkin lapset itkutti alussa kun alkoi hoitopaikkaelämä, mutta sitten aikaa kului ja siitä tuli lapselle kiva paikka
 
Tuo on tuttu tilanne, että kun ryhmään tulee pieni, niin isompi lapsi saattaa taantua... joksikin aikaa, mutta ei sitä vaihetta kyllä kauaa kestä. Menee itsestään ohi kun vauvattelu ei jaksa isoa lasta kauaa kiehtoa. Yleensä vanhemmat ovat suhtautuneet ymmärtäväisesti tämmöiseen ilmiöön kun olen selittänyt mistä käytöksen taantuminen johtuu.
 
Nostampa vanhaa ketjua, kun löysin itselleni ajankohtaisen keskustelun!!
Eli meillä poika himppua vaille 4v ja ollu samalla pph:lla 1,5 vuotta ja on tullut nyt tämä taantuma joka on kestänyt puolivuotta eli viime syyskuusta asti kun ryhmässä aloitti uusia lapsia muiden lasten iät 2,5v 1,3v ja 1,5v.. ja käyttäytyy juuri kuten ap:n lapsi! on yritetty syyskuun lopusta asti hakea pojalle pk paikkaa jota ei ole löytynyt, oltu yhteydessä myös neuvolaan ja ovat samaa mieltä että pojan paikka on pk:ssa eikä pph!
Multa on keinot loppu pojan käytöksen kanssa ja siihen miten tilanteen saisi korjattua, eli hyviä vinkkejä kaivattas!?!
 
Nostampa vanhaa ketjua, kun löysin itselleni ajankohtaisen keskustelun!!
Eli meillä poika himppua vaille 4v ja ollu samalla pph:lla 1,5 vuotta ja on tullut nyt tämä taantuma joka on kestänyt puolivuotta eli viime syyskuusta asti kun ryhmässä aloitti uusia lapsia muiden lasten iät 2,5v 1,3v ja 1,5v.. ja käyttäytyy juuri kuten ap:n lapsi! on yritetty syyskuun lopusta asti hakea pojalle pk paikkaa jota ei ole löytynyt, oltu yhteydessä myös neuvolaan ja ovat samaa mieltä että pojan paikka on pk:ssa eikä pph!
Multa on keinot loppu pojan käytöksen kanssa ja siihen miten tilanteen saisi korjattua, eli hyviä vinkkejä kaivattas!?!

Ainoa hyvä vinkki on se, että siirrät sen pojan päiväkotiin. Eli nyt kuntaan sanomaan painavat sanat! Kyllä sieltä aina joku paikka löytyy pk:sta kun osaa vaatia.
 
[QUOTE="vieras";27857720]Ainoa hyvä vinkki on se, että siirrät sen pojan päiväkotiin. Eli nyt kuntaan sanomaan painavat sanat! Kyllä sieltä aina joku paikka löytyy pk:sta kun osaa vaatia.[/QUOTE]

Luuletko että ei ole oltu yhteydessä ihan "pariinkin" otteeseen sekä mieheni että minä! Ja poika olis itsekkin jo mennyt vauhdilla päiväkotiin jos sellanen paikka sattuis oleen!
Lisää Hiukan parempia ideoita?
 
Nostampa vanhaa ketjua, kun löysin itselleni ajankohtaisen keskustelun!!
Eli meillä poika himppua vaille 4v ja ollu samalla pph:lla 1,5 vuotta ja on tullut nyt tämä taantuma joka on kestänyt puolivuotta eli viime syyskuusta asti kun ryhmässä aloitti uusia lapsia muiden lasten iät 2,5v 1,3v ja 1,5v.. ja käyttäytyy juuri kuten ap:n lapsi! on yritetty syyskuun lopusta asti hakea pojalle pk paikkaa jota ei ole löytynyt, oltu yhteydessä myös neuvolaan ja ovat samaa mieltä että pojan paikka on pk:ssa eikä pph!
Multa on keinot loppu pojan käytöksen kanssa ja siihen miten tilanteen saisi korjattua, eli hyviä vinkkejä kaivattas!?!

oletteko puhuneet hoitajan kanssa? Meillä hoitaja käyttää lasta seurakunnan 4v kerhossa. Se on tehnyt tosi hyvää.
 
Voi niitä perhepäivähoitajien lapsiraukkoja jotka joutuvat kotihoidossa olemaan ja leikkikavereina on vaan nuorempia lapsia!

Ajatteleppa että ehkä sen vanhemman lapsen vanhemmat halus vaihtaa hoitopaikkaa just sen takia kun joutui raasu leikkimään nuormepien kanssa...:whistle: ai mut sehän sopi teille kun teidän lapsi hyötyi siitä!
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27857720]Ainoa hyvä vinkki on se, että siirrät sen pojan päiväkotiin. Eli nyt kuntaan sanomaan painavat sanat! Kyllä sieltä aina joku paikka löytyy pk:sta kun osaa vaatia.[/QUOTE]

Ei sitä noin vaan siirretä. Päiväkodit ovat täynnä.

Kyllä lapset osaavat temppuilla, hakea huomioo ihan kaikella tavalla.
4v osaa hienosti leikkiä kehittäviä leikkejä nuoremman kanssa.
Ongelma on nyt lapsen äidillä.
 
[QUOTE="Vieras";27857889]Ei sitä noin vaan siirretä. Päiväkodit ovat täynnä.

Kyllä lapset osaavat temppuilla, hakea huomioo ihan kaikella tavalla.
4v osaa hienosti leikkiä kehittäviä leikkejä nuoremman kanssa.
Ongelma on nyt lapsen äidillä.[/QUOTE]

Jo nyt ihme kun tämäkin homma käännettään Äidin syyksi, huolissaan ovat siis myös neuvolassa josta lähtenyt myös puoltokirje että lapsi tarvitsee pk paikan mahd. pian ja juurikin syystä että taantunut ja se ei ole korjaantunt takaisin..
 
Oma 2v. aloitti pph:lla aikoinaan. Muut lapset olivat 2v. 2v. ja 4v. Suoraan sanottuna ihmettelin, mitä se 4v. poika tekee siellä 2v. tyttöjen joukossa? Kyllä sen ikäinen todellakin kaipaa jo niitä kavereita ja "poikien touhuja". :)

Ja tähän ketjuun voin myös sivuta sitä asiaa, että miksi ihmeessä yli 3-vuotiaan lapsen pitäisi jäädä sinne kotiin tylsistymään, kun sinne syntyy vauva? Ja kaikki äidin aika menee imettämiseen ja pyllyn pesemiseen? Kun niin moni näyttää olevan sitä mieltä, että pph:lla on turha isomman lapsen olla vauvojen seassa.
 
Jo nyt ihme kun tämäkin homma käännettään Äidin syyksi, huolissaan ovat siis myös neuvolassa josta lähtenyt myös puoltokirje että lapsi tarvitsee pk paikan mahd. pian ja juurikin syystä että taantunut ja se ei ole korjaantunt takaisin..

Eli olisi heti sanonut että kyseessä on lapsi jolla on ongelmia jollain kehityksen osa-alueella, ei neuvolat muuten tuollaisia puoltokirjeitä kirjoittele....

vaihtojonoon vaan, ap, paikat saavat ne joilla ei vielä ole hoitopaikkaa.
 
Eli olisi heti sanonut että kyseessä on lapsi jolla on ongelmia jollain kehityksen osa-alueella, ei neuvolat muuten tuollaisia puoltokirjeitä kirjoittele....

vaihtojonoon vaan, ap, paikat saavat ne joilla ei vielä ole hoitopaikkaa.

3-vuotis neuvolassa kehitys vastasi 4 vuotiaan kehitystä puheen, motoriikan ja muunkin osalta, nyt puhe hoidossa ja kotona taantunut 2 vuotiaan tasolle, puhuu siis välillä ihan normaalisti, motoriikka ja muu kehitys ikäisellään tai ikäistään vanhemmalla tasolla.
 
Perheessä oli 2 1/2v tyttö jolle äiti hoki koko ajan et meiän Maija EI pidä itseään nuoremmista.
Hoidossa kaikki sujui mainiosti, tyttö kotona hyvin vaativa, haasteellinen, määräilevä.

Perheeseen syntyi uusi vauva. Miten nyt suu pannaan. Äiti hokenut yllä mainittua
Maija kohtelee vauvaa kaltoin, tuuppii ja lyö, potkii.

Miten saat uhmakkaan Maija lopettaa .
Maija ei vielä lähde hoitoon. Asuvat maaseudulla.
 

Yhteistyössä