V
vieras
Vieras
Poika on ollut n.1,5vuotta ihanalla perhepäivähoitajalla. Alussa pojan kehitys otti ison harppauksen eteenpäin,kun hoitopaikassa oli hieman vanhempi poika leikkikaverina. Puhe selkiytyi,leikkeihin tuli enemmän ulottuvuuksia ym. Pojan kaveri vaihtoi vähän aikaa sitten hoitopaikkaa ja tilalle tuli yksivuotias tyttö.
Hoitopaikassa on nyt siis poikamme lisäksi tämä vuoden ikäinen ja toinen kaksivuotias tyttö. Poika on alkanut kotona käyttämään "vauvakieltä",eli lässyttää,konttaa usein kävelyn sijasta ja heittäytyy pienemmäksi kuin onkaan (esim. ei suostu enää pukemaan itse vaan heittäytyy maahan selälleen ja jokeltelee).
Olen miettinyt onko tämä pojalle vain jokin leikki johon hän joskus kyllästyy vai voiko kehitys todella pysähtyä jos hänellä ei ole samanikäistä seuraa? Veikkaan että käytös johtuu myös siitä,että pienemmät saavat (oikeutetusti) enemmän huomiota ja poika hakee oman osansa huomiosta matkimalla pienten käytöstä.
Pidämme paljon pojan perhepäivähoitajasta ja sijaintikin on työmatkojen kannalta ihanteellinen. Olisiko pojan kuitenkin parempi siirtyä esim. päiväkotiin ikäistensä ryhmään vai jatkaa tutulla hoitajalla?
Hoitopaikassa on nyt siis poikamme lisäksi tämä vuoden ikäinen ja toinen kaksivuotias tyttö. Poika on alkanut kotona käyttämään "vauvakieltä",eli lässyttää,konttaa usein kävelyn sijasta ja heittäytyy pienemmäksi kuin onkaan (esim. ei suostu enää pukemaan itse vaan heittäytyy maahan selälleen ja jokeltelee).
Olen miettinyt onko tämä pojalle vain jokin leikki johon hän joskus kyllästyy vai voiko kehitys todella pysähtyä jos hänellä ei ole samanikäistä seuraa? Veikkaan että käytös johtuu myös siitä,että pienemmät saavat (oikeutetusti) enemmän huomiota ja poika hakee oman osansa huomiosta matkimalla pienten käytöstä.
Pidämme paljon pojan perhepäivähoitajasta ja sijaintikin on työmatkojen kannalta ihanteellinen. Olisiko pojan kuitenkin parempi siirtyä esim. päiväkotiin ikäistensä ryhmään vai jatkaa tutulla hoitajalla?