Juu, en minäkään ostais noin paljon vaatteita valmiiksi, mutta miksei vauvalla voi käyttää kauniita vaatteita? Mulla on nyt 5kk tyttö ja on meinaan jäänyt potkarit ja unisex-vaatteet käyttämättä. Tyttö puetaan mekkoihin, hameisiin, tunikoihin. Ihan alusta saakka olen toiminut näin, ehkä ekan kuukauden käytettiin joskus puolipotkareita bodyn kanssa. Bodeja käytetään kyllä edelleen. Huomasin vaan, että sukkahousut ovat miljoona kertaa käytännöllisempi vaihtoehto kuin puolipotkarit, joissa on milloin liian löysä vyötärö ja ne tajuttoman isot jalkaterät menee ihan mykkyrälle sukkien alle.
Hoikalla tytöllä housut valuu helposti ja ovat aina liian lyhyet tai pitkät. Eivät kovin käytännölliset, nyt kun tyttö tykkää olla pystyasennossa, pomppia ja ottaa askelia kainaloista kannatellessa. Ryömimisen kanssa mekoista ei ole haittaa. Konttausvaiheessa on varmaan sitten pistettävä lyhyempiä tunikoita, jotka eivät ole tiellä. En pue lastani miniaikuiseksi, mutta hänellä on kauniita ja käytännöllisiä vaatteita, eri väreissä ja malleissa!
Alkuraskaudesta ostamistani unisex-vaatteista lähinnä valkoiset kuviottomat bodyt olivat kovassa käytössä mekkojen alla. Potkarit, ym. ovat lähes käyttämättöminä. Pari kertaa olen pukenut tytölle omat vanhat potkarini, kahdet kun löytyivät kivanväriset veluuriset. Mutta eivät tosiaan ole käytännöllisimmästä päästä. Yökkäreitä ei vauva ole tarvinnut, kun nukkuu unipussissa. Liian leveät/isot mekot ovat epäkäytännöllisiä, mutta sopivan kokoiset ovat just hyviä! Yhdet farkut löytyy, mut ne on tosi pehmeää kangasta ja mukavat päällä.
Oikeastaan kaikkein helpoimpia päällä ovat sellaiset hameet, joissa on se pikkuhousuosa kiinni; pysyvät hyvin paikoillaan. Myös bodymekkoja ollaan pidetty: tosi käytännöllistä ja kaunista pienelle!
Olen ostanut aleista ja normaalihinnalla, tilaillut netistä käytettyä ja käyttämätöntä ja etsinyt kirppareilta helmiä. Mitään nukkaisia, tahraisia tai rikkinäisiä ei tyttöni käytä. Ja ihan sama aika se noidenkin vaatteiden vaihtamiseen menee: Joskus mennään koko päivä samoilla, joskus joutuu vaihtamaan neljä kertaa, jos vaikka kakka tulee vaipan puntista yli tai tulee puklua tai syödessä roiskuu. Toki syödessä käytetään sellaista essuruokalappua, joka suojaa hyvin, mutta on kivannäköinen (itse asiassa tytön lemppari, tavallisia ruokalappuja repii pois, tästä pitää kiinni, kun yritetään ottaa pois). Mutta samalla tavalla ne hienotkin vaatteet voi pestä kuin rumat.
Ja talvihaalareita on syyskuun viimeinen syntyneellä tytöllä ollut käytössä kaksi: 56- ja 62-senttiset. Liian isot haalarit ovat aivan liian epäkäytännöllisiä, paitsi ehkä parvekepäikkäreillä! Noi 62-senttiset saatiin muuten kaverilta käytettyinä (hyväkuntoisina), 56cm ostettiin itse. Nyt olen ostellut 74-senttisiä kesävaatteita (lähinnä nettitilauksilla, esim. ulkomailta), mutta pieni pelko on, että ovatkin liian isoja kesällä.
Ai niin: tähän viiden kuukauden ikään mennessä pilalle on mennyt yksi vaatekappale; sekin johtui kangasväreistä. Meillä on aika paljon vaatteita, mutta ovatpa siis seuraavallekin vielä käyttökelpoisia, ja mä en tosiaan vauvalle pue yhtäkään näkyvästi nukkaista, pienelläkään tahralla varustettua vaatetta. Ja nyt ollaan siis kuukauden verran kiinteitä maisteltu.
Kevääksi ostin tytölle muuten villakangastakin ja nyt ois haussa nätit ulkohousut sen kanssa: eipä vaan tunnu löytyvän!