Pojan 10 v. kaverisynttärit tulossa. Pari kysymystä olisi ja yleistä pohdintaa.

• Viestiketjun aloittaja taas kerran
  • Ensimmäinen viesti
taas kerran
Aikoo kutsua kahdeksan kaveria. Yksi 12 vuotias (serkku) ja loput kolmasluokkalaisia kuten poikakin.

No poika toivoo tietokilpailua ja sellainen meinataankin pitää. Voittajalle on pieni palkinto (heijastin tms.) tiedossa ja varalta toinenkin jos sattuu tasapeli. Onko hölmöä antaa kaikille osallistujapalkinto? esim. tikkarit kaikille ja voittajalle sitten tuo heijastin tms. ja tikkari vai ainoastaan voittajalle palkinto? Mitään kiitospusseja en ole koskaan harrastanut ja aarteenetsintä ei enää poikaa innosta. Tuo osallistujapalkinto tuntuu muuten ihan hyvältä, mutta mitäs jos kaikki ei tahdo osallistua?

Aikaisemmin on aina pidetty aarteenetsintä ja siinä on kaikki saaneet jotain pientä palkinnoksi ja toisaalta ollut niin helpompaa. En ole noita mahdollisia osallistujapalkintoja jakamassa sen vuoksi, että kenellekään ei tule paha mieli vaan on kivaa jos osallistuvat ja tikkari ei kummonen palkinto ole muutenkaan.

Takataskussa on sitten mahdollisesti vähän pleikalla pelaamista jos meno yltyy riehumiseksi. Itse olen vastustanut aina sellaista synttäreillä, mutta nyt on kyseessä peli jossa eye toy kamera ja siinä pitää itse huiskimalla ja hyppimällä tai kumartamalla pyydystää tai väistää esineitä kun ne tavallaan tulee kohti eli siis menee liikunnan puolelle. Ei mitään kauko-ohjaimia tms. Ja tämä siis vain jos menee riehumiseksi.

Nyt saa esittää mielipiteitä ja muutenkin kommentoida. Kiitos paljon.

iltakahvilla
Meillä pojan 11v synttäreillä,oli alussa lahjojen avaamiset,sitten syötiin ja sen jälkeen oli aarteen etsintä ulkona taskulamppujen kera. jokaisen piti löytää oma pussukka. sitten pojat olivat keskenään ulkoleikkejä.. kunnes lähtivät kotiin. Kavereita oli 10. ikä haitari 11-13. hyvältä kuulosti sun suunitelmat.

Pelle
Meilläkin poika piti n. kuudelle kaverille muistaakseni leffasynttärit. Oli herkkupöytä ja sitten olkkarissa sai leffaa katsellessa syödä karkkia ja poppareita. Viereisessä takkahuoneessa sai pelata sitä pöytäjääkiekkoa, jos jotain alkoi puuduttamaan pitkä elokuva. Kaverit ja poika tykkäsi ja sujui todella hyvin ja asiallisesti. Mutta toki toteutat mitä poikasi toivoo, ei minusta ole lapsellista tietokilpailukaan.

taas kerran
No en kyllä ajatellut että olisi liian lapsellista kun poika haluaa ihan normi kotisynttärit ja sinne jotain pientä ohjelmaa kuten tuo tietokilpailu. Kuinka erikoisen jännää tuollaisille 9-10 vuotiaille synttäreiden pitää olla? Pojan serkku on kyllä sitten 12 v mutta olenkin jo jutellut jos hän pitäisi tuon tietokilpailun. Ehdotuksia otan mielelläni vastaan ohjelmasta joka ei ole liian lapsellista!!! Poikia on siis yhdeksän yhteensä paikalla jos kaikki tulevat ja kotona arki-iltana klo 16 jälkeen synttärit alkavat.

Ja cosmopolitan sanoit että teillä on ollut kilpailuja joissa kaikki voittavat ainakin kerran. Viitsitkö kertoa minkälaisia kilpailuja?

ap

10v
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
kuulostaa aika lapselliselle ton ikäisille. itse ollaan pidetty leffailta pojalle ja noin viidelle kaverille.
toi kuulostaa hyvält mä pidän leffa illan ku mul on 1.2 synttärit nii mun huoneesee laitetaa noin 32-40 tuumane telkku ja me katotaa harry potter ja puoli verinen prinssi

"ärsyyntynyt"
kuulostaa aika lapselliselle ton ikäisille. itse ollaan pidetty leffailta pojalle ja noin viidelle kaverille.
ja näin hienosti valitetaan siitä, että lapsien pitäisi aikuistua mahdollisimman nopeasti. Miksi vedetään rajat sille mikä on liian lapsellista ja mikä ei. Minua ainakin henk.kohtaisesti ärsyttää nykynuoret. Tuttuni 12-vuotias poika on jäänyt jo kiinni alkoholista poliisille, samoin kaikesta mahdollisesta muustakin. Itse ainakin muistan leikkineeni Barbie nukeilla vielä 13-vuotiaana, mutta siihen se loppui. Toinen tuttuni tyttö 9-vuotias, alkoi kysellä minulta meikeistä, ja ei leikkinyt leluilla enää. Ei kuulemma kukaan muukaan hänen kavereistaan. Lapsilta aletaan vaatia nykyään niin paljon jo heti pienestä pitäien, ettei heillä ole aikaa leikkiä ja olla lapsia. Tytötkin ovat alkaneet pukeutua koko ajan vain pienempiin ja pienempiin vaatteisiin, ja tämä alkaa jo ala-asteelta.

En toki halua yleistää, mutta tämä on minun näkökantani. Tottakai poikkeuksia on ja varmasti tuleekin olemaan.
Miettikäähän siis uudestaan ennenkuin sanotte, että joku on lapsellista.

"sara"
Meillä oli 9v kanssa leffailta teema,karkkia,sipsejä ja poppareita,limsaa,jokainen sai täyttää omalaisensa pizzan ja me miehen kanssa paistettiin niitä kun pojat katsoivat elokuvaa.Leffan jälkeen saivat pelata pleikkaa.Ei mun mielestä synttäreissä tarvitse olla mitään opetuksellista sanomaa,tai että olis kiire kasvaa aikuiseksi.Tehtiin sellaset synttärit,jotka poika halusi.

mä kerran järjestin tälläisen tietokilpailun. voittaja sai karkkipussin ja muut tikkarin. joukossa oli yksi poika, joka ei halunnut osallistua ei sitten millään. potki ja tuoleja yms. koko sen ajan. no olisin hänellekin kaikesta huolimatta antanut tikkarin, vaikka itsemielessä ajattelin,että vois jätää ilman kun non käyttäytyy. ei huolinut. kotona sitten oli sanonut, että hälle ei annettu ja voi jee minkä haloon sen äiti siitä asiasta sitten oli pitkin kyliä pitänuyt

täh
Miten ihmeessä ap:n kuvailemat synttärit on lapselliset? Ja miten leffailta taas ei ole? Oma poika on 3. luokalla ja synttereitä on vietetty viimeisen vuoden aikana niin leffoja katsellen, jalkapalloa pelaten kuin trampoliinillakin hyppien. Poika on tykännyt kaikista kavereidensa synttäreistä eikä ole mistään sanonut, että olisi ollut lapsellista tai vastaavasti että leffasynttärit ei juuri sitä olisi. Enemmänkin tuo kuulostaa aikuisen höpinältä, ei lasten.

Ap:n suunnitelamt kuulostivat hyviltä. Mä antaisin tikkarit kaikille. Tuo pelaamisideakin on hyvä, jos vaan saa sen pidettyä salassa, jotta eivät livahda pelaamaan heti alkuun :D

Yhteistyössä