Ei lapsille sopivaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pata&Kattila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Eniten mä tässä nyt ihmettelen sitä, että ap ei kysynyt toteamishetkellä tältä miehen siskolta, että mitä tarkoitti sanomisillaan.

Vaan tulee tänne kysymään tulkkausapua =D
Ja mä ihmettelen, miksi tämä käly antoi lapsensa syödä sitä ruokaa, kun jo ruokapöytään mennessä oli tietoinen, mistä ruuasta on kyse. Eikö hän olisi voinut sanoa siinä vaiheessa, että hänen lapsensa ei saa sitä ruokaa syödä? Tai yksinkertaisesti laittanut lapsensa lautaselle pöydästä kaikkea muuta paitsi sitä kanaa? Niinhän allergisetkin tekevät, jos emäntä on tietämättään laittanut tarjolle jotain sellaista, mitä vieras ei saakaan syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Kysyisittekö etukäteen, että passaako sushi vieraille?

Kysyisin, jos olisi lapsia tulossa.

Minä olen myös kysynyt. Tai laittanut lisäksi jotain muuta myös. En oleta, että kaikki ihastuvat raakaan kalaan.

Ystäväpiirimme kuuluu japanilainen, joka on useaan otteeseen tarjoillut sushia. Hänellä on aina ollut tarjolla useaa eri laatua, eikä vain sitä pelkkää kalaa. Hän ei myöskään oleta että kaikki suomalaiset olisivat varauksetta ihastuneet raakaan kalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Ystäväpiirimme kuuluu japanilainen, joka on useaan otteeseen tarjoillut sushia. Hänellä on aina ollut tarjolla useaa eri laatua, eikä vain sitä pelkkää kalaa. Hän ei myöskään oleta että kaikki suomalaiset olisivat varauksetta ihastuneet raakaan kalaan.

Minä teen aina myös sellaista, mihin ei tule kalaa, koska yksi perheestämmekään ei ole vielä halunnut sitä maistaa. :) Moni on epäluuloinen levänkin suhteen.

Ehkäpä se vierailulle tullut ei tajunnut, että alko haihtuu viinistä kuumennettaessa. Tai sitten oli vaan ennakkoluuloinen, että punaviini on pahaa ja varmaan maistuu ihan sille se kastikekin.

Mun absolutistiystäväni eivät ainakaan kysyttäessä ole sanoneet ei kastikkeelle, ja itse pidän tosi paljon punaviinikastikkeesta vaikka en saa lasillistakaan itse vinkkua alas.. Mutta uskonnollisista syistä alkoholista kieltäytyvä saattaa kyllä kieltäytyä punaviinikastikkeesta, olen kuullut.

Meillä käy paljon vieraita mm. mieheni työn vuoksi, joten joukosta löytyy monenlaista ruokarajoitetta. Otan tietenkin huomioon allergiat ja vakaumukselliset seikat (sianliha ja sen johdannaiset muslimiystävillä), ja kuten Keittonoitakin, jätän tunkematta sienet ruokaan, jos tiedän, ettei joku niistä pidä.

Koskaan ei kukaan ole etukäteen sanonut tai myöhemmin kommentoinut, että ruoan valmistuksessa ei voisi käyttää alkoholia, joka siis "palaa pois". Omaan ystäväpiiriinkin kuuluu nk. normiväen lisäksi mm. muslimeja, mormoneja, muita uskovaisia, absolutisteja ja henkilö, jonka maksa on vaurioitunut. Kukaan näistä ei käytä alkoholia juomana, mutta ruokaa, jonka valmistamisessa on käytetty alkoholia, kaikki syövät.

Olisin kovasti kiinnostunut, mihin perustuu niiden kirjoittajien vakaumus, jotka eivät voi syödä ruokaa, jonka valmistuksessa on käytetty alkoholia.

Kyllä se olisi hyvä kysyä että käykö sellainen ja sellainen ruoka, esim. itse en pysty jostain syystä syömään tonnikalaa öljyssä, se tulee yöllä kaikki ylös. Ja sitten herkkusienet ovat sellaisia joita en pysty syömään, tulevat heti pöydässä ylös. Ja mielestäni on suht epäkohteliasta ronkkia ruokaa lautasella että onko siellä nyt sitä ja tätä jota en voi syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Ilmeisesti mie olen sitten liian tavallinen teidän ruokapöytiin, mutta kyllä kovasti ihmettelisin, jos menisimme lapsiperheeseen lapsien kanssa vierailulle, ja siellä tarjottaisiin kukkoa _viinissä_. Siis tuo viini tökkii, on alkoholi sitten haihtunut tai ei. Minusta ei kuulu lapsille tarjottaviin ruokiin, jos vaan kehtaisin niin luulen et kieltäisin kyllä lapsiani sitä syömästä. Eksoottisia ja erikoisia makuja meillä kyllä syödään.

Tulisitko meille syömään poronkäristystä??
Kieltäisitkö lapsia syömästä?

Reseptiini kuuluu pullo keskiolutta.

Viinissä on paljon muutakin lapselle kiellettyjä ainaosei. mutta monen mittari on jos lapsi syö, se on hyvää, jne.
No, onko tullut esimerkillisiä lapsia joista on ollut iloa joka päivä, kirjoitushan oli 2009 vuodelta. Vai vältteleeko aloittaja lapsista puhumista, nii luulen.