Ei lapsille sopivaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pata&Kattila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Wolt:
ehkäpä se oli se alkoholi.
Teillä käytetään alkoholia ruoanlaitossa mutta on paljon perheitä joissa ei periaatteesta vaikka kuinka haihtuisi niin käytetä alkoa ruoanlaitossa(varsinkaan lasten ruoissa).
Jokaisella meistä on omat periaatteemme ja näitiä tulisi kunnioittaa vaikka ne omasta itsestään tuntuvatkin ehkä oudoilta tai hassuilta.

Mutta mistä tonkin nyt voisi tietää etukäteen, että vois "kunnioittaa" perheen periaatteita... Ja mun mielestä ap:n tapauksessa se oli tää käly, joka ei kunnioittanut ap:n periaatteita, vaan alkoi arvostella tarjolla ollutta ruokaa.

Itselläni on usein samantapaisia ongelmia, jos tulee lapsiperheitä kylään. Allergiat on totta kai hyvä sanoa ja kysyä etukäteen, mut sit on näitä, jotka luettelee, että meillä ei sitten tykätä porkkanasta, tomaatista, kalasta, paprikasta, riisistä, sipulista plaaplaaplaa.

Miten vieras voi tietää että mitä ruokaa se emäntä aikoo tarjota?
Jos ilmottaisi heti että joo meillä ei sitten näitä ja näitä syötäisi niin palstan mukaan sekin olisi kranttua.
Kunnon emäntä ilmottaisi että tarjolla on alkoholissa haudutettua ruokaa.
Molemminpuolista silmää siis.

Teitä tuskin kutsutaan kovin usein ruokavieraiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Ilmeisesti mie olen sitten liian tavallinen teidän ruokapöytiin, mutta kyllä kovasti ihmettelisin, jos menisimme lapsiperheeseen lapsien kanssa vierailulle, ja siellä tarjottaisiin kukkoa _viinissä_. Siis tuo viini tökkii, on alkoholi sitten haihtunut tai ei. Minusta ei kuulu lapsille tarjottaviin ruokiin, jos vaan kehtaisin niin luulen et kieltäisin kyllä lapsiani sitä syömästä. Eksoottisia ja erikoisia makuja meillä kyllä syödään.

Ihan tavallista ruokaa tuo on.
Teillä ei sitten syödä mitään mihin on saattanut valkoviiniä/olutta mennä...

Meillä syödään kyllä, koska känniin ei mene.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Ilmeisesti mie olen sitten liian tavallinen teidän ruokapöytiin, mutta kyllä kovasti ihmettelisin, jos menisimme lapsiperheeseen lapsien kanssa vierailulle, ja siellä tarjottaisiin kukkoa _viinissä_. Siis tuo viini tökkii, on alkoholi sitten haihtunut tai ei. Minusta ei kuulu lapsille tarjottaviin ruokiin, jos vaan kehtaisin niin luulen et kieltäisin kyllä lapsiani sitä syömästä. Eksoottisia ja erikoisia makuja meillä kyllä syödään.

Ohhoh, miksi ihmeessä rypälemehussa ei voisi hauduttaa lihaa siinä missä kookosmaidossakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Olga:
Itselläni on usein samantapaisia ongelmia, jos tulee lapsiperheitä kylään. Allergiat on totta kai hyvä sanoa ja kysyä etukäteen, mut sit on näitä, jotka luettelee, että meillä ei sitten tykätä porkkanasta, tomaatista, kalasta, paprikasta, riisistä, sipulista plaaplaaplaa.
Tuollaiseen en lähtisi, mutta jos ruokavieras ei eettisistä tai uskonnollisista syistä syö esim (sian)lihaa tai käytä alkoholia missään muodossa, niin ottaisin sen huomioon ruokaa tehdessäni.
Eli elämänkatsomus ja allergiat huomioidaan, yökensyö-juttuja ei.

Jos ilmottaisi heti että joo meillä ei sitten näitä ja näitä syötäisi niin palstan mukaan sekin olisi kranttua.

Jos on periaatteita tai muita rajoituksia, jotka asettavat ehtoja sille mitä voi syödä, niin pitää saada avattua se turpansa oikeassa kohdassa.

Esim. mä mainitsen kyllä lasteni ja mieheni sianlihattomuudesta, ettei sitten ruokapöydässä tarvitse parkua että tää ei oo heille sopivaa ruokaa...Ja mä ajattelen, että on mun asiani siitä etukäteen mainita, eikä emännän velvollisuus kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Teillä käytetään alkoholia ruoanlaitossa mutta on paljon perheitä joissa ei periaatteesta vaikka kuinka haihtuisi niin käytetä alkoa ruoanlaitossa(varsinkaan lasten ruoissa).
Jokaisella meistä on omat periaatteemme ja näitiä tulisi kunnioittaa vaikka ne omasta itsestään tuntuvatkin ehkä oudoilta tai hassuilta.

Sitten niistä periaatteista olisi kohteliasta ilmoittaa ennen ruokavieraaksi saapumista :)

Hih, multa ainakin vois pokka pettää, jos olisimme menossa johonkin kyläilemään, ja emäntä soittelis etukäteen, että "Moi, aion sitten perjantaina tarjota teille alkoholissa haudutettua ruokaa". Jep jep. Ymmärtäisin, jos aikoo tarjota jotain oikeasti erikoista/kyseenalaista tyyliin raakaa jauhelihaa, ostereita, hapansilakkaa tms. Silloin vois olla aiheellista pirauttaa etukäteen, mutta eihän sitä nyt tarvi emännän mitään perusreseptejä alkaa etukäteen hyväksyttämään vierailla. Itselle ei ainakaan tulis mieleenkään, että jotain punaviinikastiketta laittaessani pitäis vierailta ensin tsekata että onko tää nyt varmasti teille ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Teitä tuskin kutsutaan kovin usein ruokavieraiksi.

Itseasiassa aika usein kutsutaan ja viikonloppuisin mutta pelisilmä on hioutunut ystäväpiirin kera. Tiedetään puolin ja toisin että tyyliin xx-perhe on kasvis syöjiä, yy - perheessä ei käytetä alkoa ollenkaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
En tiedä miksi, mutta meidän ystäväpiirissä taas emäntä yleensä ilmoittaa etukäteen mitä ruokaa aikoo tarjota.
Mä taas en ilmoita, koska en etukäteen voi tietää, mitä kaupasta löytyy. Mutta kysyn kyllä uusilta tuttavuuksilta, onko jotain allergioita tai muita erityisruokavalioita. Siskoltani kyllä odotan, että jos heidän perheensä muuttaa periaatteitaan ruuan suhteen, hän on se, joka siitä mulle sanoo eikä mun tarvitse joka kerta kysyä erikseen, onko jotain mutoksia tullut.

Tiedetään puolin ja toisin että tyyliin xx-perhe on kasvis syöjiä, yy - perheessä ei käytetä alkoa ollenkaan jne.

Ja te tiedätte sen:
a) siitä, että asia on tullut puheeksi heidän kanssaan
vai
b) siitä, että absolutisti-kasvissyöjätuttunne ovat ruokapöydässä todenneet että tämä ruoka ei sovellu heille?

Alkuperäinen kirjoittaja M6:

Sitten niistä periaatteista olisi kohteliasta ilmoittaa ennen ruokavieraaksi saapumista :)

Hih, multa ainakin vois pokka pettää, jos olisimme menossa johonkin kyläilemään, ja emäntä soittelis etukäteen, että "Moi, aion sitten perjantaina tarjota teille alkoholissa haudutettua ruokaa". Jep jep. Ymmärtäisin, jos aikoo tarjota jotain oikeasti erikoista/kyseenalaista tyyliin raakaa jauhelihaa, ostereita, hapansilakkaa tms. Silloin vois olla aiheellista pirauttaa etukäteen, mutta eihän sitä nyt tarvi emännän mitään perusreseptejä alkaa etukäteen hyväksyttämään vierailla. Itselle ei ainakaan tulis mieleenkään, että jotain punaviinikastiketta laittaessani pitäis vierailta ensin tsekata että onko tää nyt varmasti teille ok.

No meillä emäntä kertoo jo silloin kun kutsuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Kysyisittekö etukäteen, että passaako sushi vieraille?
Mulla on tapana kysyä allergiat, muut eritysruokavaliot sekä erityiset inhokit. Jos joku ei esim voi sietää sieniä, niin en niitä silloin ehdointahdoin ruokaankaan tunge.

Eniten mä tässä nyt ihmettelen sitä, että ap ei kysynyt toteamishetkellä tältä miehen siskolta, että mitä tarkoitti sanomisillaan.

Vaan tulee tänne kysymään tulkkausapua =D

Eniten mä tässä nyt ihmettelen sitä, että ap ei kysynyt toteamishetkellä tältä miehen siskolta, että mitä tarkoitti sanomisillaan.

Ehkä hän hämmästyi sanattomaksi? Minä usein en älyä kysyä tai oikeammin vasta jälkikäteen hoksaan edes ihmetellä :ashamed: *pitkät piuhat*

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Ehkä hän hämmästyi sanattomaksi? Minä usein en älyä kysyä tai oikeammin vasta jälkikäteen hoksaan edes ihmetellä :ashamed: *pitkät piuhat*

Hämmästyi sanattomaksi kahteen otteeseen? Just.

Tiedetään puolin ja toisin että tyyliin xx-perhe on kasvis syöjiä, yy - perheessä ei käytetä alkoa ollenkaan jne.

Ja te tiedätte sen:
vai
b) siitä, että absolutisti-kasvissyöjätuttunne ovat ruokapöydässä todenneet että tämä ruoka ei sovellu heille?

A+B) tälläistä vahinkoa ei ole päässyt käymään koska haluamme tarjota kaikille sopivaa ruokaa.Etukäteis keskusteluissa on aihetta sivutta ja on tullut selväksi että millaiset elämänarvot ja vakaumukset kullakin on ruokien suhteen.

Ja te tiedätte sen:
vai

A+B) tälläistä vahinkoa ei ole päässyt käymään koska haluamme tarjota kaikille sopivaa ruokaa.Etukäteis keskusteluissa on aihetta sivutta ja on tullut selväksi että millaiset elämänarvot ja vakaumukset kullakin on ruokien suhteen.
siis a + b ..ei hymiötä

A+B tälläistä vahinkoa ei ole päässyt käymään koska haluamme tarjota kaikille sopivaa ruokaa.Etukäteis keskusteluissa on aihetta sivutta ja on tullut selväksi että millaiset elämänarvot ja vakaumukset kullakin on ruokien suhteen.

Jaa, me taas ei olla käyty mitään etukäteiskeskusteluita aina. Tottakai tuttavaperheiden ja ystävien ruokavaliorajoitukset tiedetään, mutta tuntemattomampien ei. Myös me olemme käyneet useampaan otteeseen ruokavieraina sellaisten luona, joita emme varsinaisesti vielä tunne, mutta haluamme tutustua.