Jumalan kostoa

• Viestiketjun aloittaja Allan
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:
Mites se perisynti? Syntisiähän ne kaikki kristityt ovat.

Itselläni olisi asiaan toisenlainen hypoteesi, vaan se on paras jättää julkaisematta täällä avarakatseisella palstalla.
Survival of the fittest tai karummin luonnollinen karsinta näin hämeeksi?
Tarkoitat kai luonnonvalintaa. Ehkä en mieltäisi tätä luonnonvalinnaksi. Tai no jaa'a, ilmastonmuutoksen seurauksena tulee luultavasti tapahtumaan sitäkin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest

Blume
Ja minuuttiakaan biologiaa lukeneena kääntää tuon luonnonvalinnaksi. Joka lähinnä ohjaa lajikehitystä. Olosuhteet suosivat tiettyä ominaisuutta ja se yleistyy populaatiossa, myöskin siis päinvastoin karsitaan vastakkaista ominaisuutta.

Ja minuuttiakaan biologiaa lukeneena kääntää tuon luonnonvalinnaksi. Joka lähinnä ohjaa lajikehitystä. Olosuhteet suosivat tiettyä ominaisuutta ja se yleistyy populaatiossa, myöskin siis päinvastoin karsitaan vastakkaista ominaisuutta.
Se on luonnonvalintaa juu. Sanoinko jotain muuta vai? Musta tuokin sopii tähän aikaan, jolloin esim. "väärillä" alueilla asuvat ihmiset joutuvat luonnonkatastrofin jalkoihin vähän väliä tai taudit jylläävät ja tappavat ihmisiä globaalisti. Luonnon kiertokulkua nekin, vaikka ihmisen aiheuttamaa.

Muoks* olinkin kirjoittanut luonnollinen valinta :ashamed: No, miksei sekin, samaa asiaahan tuo periaatteessa tarkoittaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Allan:
Sikainfuluenssa on jumalan kostoa syntiselle ihmiskunnalle. Tauti koettelee kovimmin synnissä eläviä perheitä ja ihmisiä.
Vain synnittömät säästyvät siltä. Kuolema korjaa syntisiä jälkeläisineen pois.

OK! :LOL: Se on JÄNNÄÄ ettei meitin syntinen pakana-perhe ole vielä sairastunu tohon eikä olla edes otettu rokotteita :LOL:

öööö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Survival of the fittest -> Sopivin selviytyy, ei siis paras.
Ja vanhempien täytyy tehdä KAIKKENSA jälkeläistensä eteen. Se vaan on heidän tehtävänsä, kuten elokuvassa Jurassic Park: munia täytyy suojella!
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/darwinis.htm

Blume
Se on luonnonvalintaa juu. Sanoinko jotain muuta vai? Musta tuokin sopii tähän aikaan, jolloin esim. "väärillä" alueilla asuvat ihmiset joutuvat luonnonkatastrofin jalkoihin vähän väliä tai taudit jylläävät ja tappavat ihmisiä globaalisti. Luonnon kiertokulkua nekin, vaikka ihmisen aiheuttamaa.

Muoks* olinkin kirjoittanut luonnollinen valinta :ashamed: No, miksei sekin, samaa asiaahan tuo periaatteessa tarkoittaa :whistle:
Luonnonkatastrofit eivät käsittääkseni kuulu luonnonvalintaan. Katastrofeissa on kyse sattumasta. Tai noh, spekuloimisen arvoinen asia. Esimerkiksi tsunamit, jotka johtuvat mannerlaattojen liikkeistä / tulivuorten toiminnasta, eivät ole seurausta ihmisen toiminnaista. Toisaalta taas ihmisen teot saattavat tehdä hirmumyrskyistä entistäkin voimakkaampia. Silti ne yleensä iskevät sinne, missä luontoa kuormitetaan vähiten. En siis näe tässä varsinaista luonnonvalintaa, koska katastrofit eivät juuri erottele heikkoja ja vahvoja yksilöitä.

Olen vähän skeptinen senkin suhteen, onko epidemioissa kyse luonnonvalinnasta. Esimerkiksi ikäihmisillä on mahdollisesti entuudestaan suoja sikainfluenssaa vastaan. Tuntuu aavistuksen jännältä idealta, että luonnonvalinta osuisi nyt näihin perusterveisiin lapsiin ja nuoriin aikuisiin. Ihminen vaikuttaa influenssoihin niin paljon keksimillään rokotteilla, etten sanoisi kyseen olevan itse luonnonvalinnasta.

Ja siis nimenomaan tarkoitan nyt luonnonvalintaa sen omassa perimmäisessä merkityksessään ja määritelmässään.

Mä ajattelen vähän laajempia kokonaisuuksia kai. Eli juuri niin, että ihmisen teot ovat pahentaneet luonnonkatastofeja (ei kaikkia, mutta suurinta osaa). Toisaalta emme tiedä millä perusteilla ihmisiä erilaisiin epidemioihin kuolee. Usein näennäisesti heikot eli lapset ja vanhukset, mutta myös muitakin. Tai sitten kyse on vain siitä, että tämä pallo ei vain kanna tätä määrää populaatiota enää, ja valinta on ainakin aluksi satunnaista.

Blume
Mä ajattelen vähän laajempia kokonaisuuksia kai. Eli juuri niin, että ihmisen teot ovat pahentaneet luonnonkatastofeja (ei kaikkia, mutta suurinta osaa). Toisaalta emme tiedä millä perusteilla ihmisiä erilaisiin epidemioihin kuolee. Usein näennäisesti heikot eli lapset ja vanhukset, mutta myös muitakin. Tai sitten kyse on vain siitä, että tämä pallo ei vain kanna tätä määrää populaatiota enää, ja valinta on ainakin aluksi satunnaista.
Luonnonvalinta ei ole satunnaista. Siksi emme tässä yhteydessä voi puhua luonnonvalinnasta.

Mutta kyllä, muuten olen kaiketi täysin samaa mieltä.

vieras
Luonnonvalinta ei ole satunnaista. Siksi emme tässä yhteydessä voi puhua luonnonvalinnasta.

Mutta kyllä, muuten olen kaiketi täysin samaa mieltä.
Kyllä voimme. Se on luonnonvalintaa.

Blume
Menee inttämiseksi. Emme voi.

Minulle on aivan sama mistä hankitte tietonne luonnonvalinnasta, mutta etsikää nyt ihmeessä siitä se todellinen määritelmä. Vaikka wikipediasta, eiköhän se sieltäkin löydy. :headwall:

Menee inttämiseksi. Emme voi.

Minulle on aivan sama mistä hankitte tietonne luonnonvalinnasta, mutta etsikää nyt ihmeessä siitä se todellinen määritelmä. Vaikka wikipediasta, eiköhän se sieltäkin löydy. :headwall:
Geneettinen ajautuminen on satunnaista (ja eri asia kuin luonnonvalinta). Blume on oikeassa. Tässä menee vähän puurot ja vellit sekaisin näiden käsitteiden kanssa, mutta ilmeisesti tarkoitamme kaikki suurin piirtein samaa asiaa =)

Blume
Geneettinen ajautuminen on satunnaista (ja eri asia kuin luonnonvalinta). Blume on oikeassa. Tässä menee vähän puurot ja vellit sekaisin näiden käsitteiden kanssa, mutta ilmeisesti tarkoitamme kaikki suurin piirtein samaa asiaa =)
Ja minun mielestäni tässä ei ole perinnöllisyydestä kyse alkuunkaan. Mikäli puhutaan pandemiasta, sehän leviää yhden sukupolven aikana. Ei siinä ehdi mikään tietty perintötekijä hankkia itselleen suojaa ja päästä lisääntymään huomattavasti muita paremmin.

Ensimmäinen este on yksinkertaisesti aika.

Ja minun mielestäni tässä ei ole perinnöllisyydestä kyse alkuunkaan. Mikäli puhutaan pandemiasta, sehän leviää yhden sukupolven aikana. Ei siinä ehdi mikään tietty perintötekijä hankkia itselleen suojaa ja päästä lisääntymään huomattavasti muita paremmin.

Ensimmäinen este on yksinkertaisesti aika.
En miettinyt pelkästään tätä sikaa, vaan ylipäätään tauteja ja niiden vaikutuksia pitemmällä aikavälillä. Tulevat varmasti vaikuttamaan myös genetiikkaan. Kuten se muukin geenimuuntelu mitä ihminen kokeilee.

nutrigenomikkaa
Monissa lääkkeissä (ja diagnooseissa) käytetään metodina sitä, et JOS vaiva katoaa, oli se sitä mihin LÄÄKE oli kehitetty (vaikkei kukaan selvitä, ostiko potilas sitä!) ja jos se tulee esille, tarvitaan estolääkitystä, et ei enää tule uudelleen...

1548 kirjoitettu
"1 Kor 3:1 JA mine rackat Welieni/ en tainut teiden cansan puhua ninquin Hengelisten cansa/ waan ninquin Lihallisten cansa/ ninquin noorein Lasten cansa Christusesa.
1 Kor 3:2 Reeska mine olen teille ioodha Andanut/ ia en Rooca/ Sille ettei te site wiele woineet. Ja ettei te mös nytkä woi/ senpolesta/ ette te wiele oletta Lihalliset.
1 Kor 3:3 Sille nincauuan quin teiden seasan ombi Cateus/ rijta/ ia eripwraus/ Ettekö te sijtte lihalliset ole/ ia waella Inhimisten tauan ielkin?
1 Kor 3:4 Sille/ coska iocu sanopi. Mine olen * Paualin/ Ja se toinen sano/ Mine olen Apollon/ eikö te sis ole Lihalliset.
1 Kor 3:5 Mike sis Pauali on? Ja mike on Apollo? Palueliat he ouat/ Joinenga cautta te oletta wskolisexi tullut. Ja semmengi ninquin Jumala itzecungi andanut on.
1 Kor 3:6 Mine olen istuttanut/ Apollo on castanut/ Mutta Jumala on casuon andanut.
1 Kor 3:7 Nin ei ole se miten/ ioca istutta/ Eike se ioca castapi/ waan Jumala ioca casten anda.
1 Kor 3:8 Mutta se ioca istutta/ ia se ioca casta ychte molemat ouat/ Cumbikin saa palcansa tööns pereste.
1 Kor 3:9 Sille ette me olema Jumalan Apumiehet/ Te oletta Jumalan pellonroocko/ ia Jumalan Rakenus.
1 Kor 3:10 Mine Jumalan armosta/ ioca minulle annettu on/ olen Peruxen laskenut/ ninquin yxi taitaua Rakendaija/ Yxi toinen sen päle rakendacan. Mutta iocainen catzocan/ quinga hen rakenda sen päle.
1 Kor 3:11 Sille mwta perusta eikengen taidha panna/ waan sen quin pandu on/ ioca on Jesus chlistus.
1 Kor 3:12 Jos nyt iocu rakenda temen Peruxen päle * Culda/ hopiata/ Callita Kiwije/ Puita/ Heini/ corssi/
1 Kor 3:13 Nin tule iocaitzen Teco iulkisexi/ Sille ette se Peiue pite sen selijttemen/ ioca tulessa ilmeisexi tule/ Ja mingecaltainen iocaitzen Teco ombi/ sen Tuli kiusapi.
1 Kor 3:14 Jos iongun Teco seisopi/ quin hen sen päle rakendanut ombi/ nin hen Palcansa saapi.
1 Kor 3:15 Mutta ios iongun Teco ylespala/ nin hen wahingon saapi. Mutta hen itze tule autuaxi/ Nin quitengin quin Tulen lepitze.
1 Kor 3:16 Ettekö te tiedhä/ ette te oletta Jumalan Templi/ ia Jumalan Hengi teisse asupi?
1 Kor 3:17 Jos iocu Jumalan Templin riuapi/ sen Jumala cadhottapi. Sille ette Jumalan Templi ombi pyhe quin oletta te.
1 Kor 3:18 Elken itzens kengen pettäkö. Jos iocu teiden keskenenne henens lwle wijsaaxi/ se tulkon hulluxi tesse mailmasa/ ette hen machtaisi wijsas olla.
1 Kor 3:19 Sille temen Mailman wijsaus ombi hulluus Jumalan tykene. Sille ette kiriotettu on/ Hen käsitte ne wijsaat heiden caualuxisans.
1 Kor 3:20 Ja taas/ HERRA hen tietä ninen wijsasten aijatoxet/ ette ne ouat turhat.
1 Kor 3:21 Senteden elken yxiken Inhimisiste kerskatco. Caiki ouat teiden omat/
1 Kor 3:22 olis echke Pauali eli Apollo/ Cephas taicka mailma/ Olis echke Eleme eli Coolema/ taicka nykyset eli tuleuaiset * caiki ouat teiden omanna/
1 Kor 3:23 Mutta te oletta Christusen waan Christus ombi Jumalan.

* Culda ) Se on sanottu Sarnasta/ ia Opetuxesta iota taicka Usko' parenoxeen eli Wehenoxeen opetettu on.
Nyt ei yxiken oppi Cooleman hetkelle/ eli Domiopeiuelle/ taicka iossa cussa Waarasa piste/ ellei hen culutetaan/ Mutoin ios ei se ole selkie Jumalan sana/ Joca itzens kylle leute Omassatunnosa."

Yhteistyössä