Missä vaiheessa voi antaa lämmintä vettä ihan hanasta?

• Viestiketjun aloittaja maanantai
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja siis tota:
mä olen kyllä ruuanlaittoon ottanu kuumaa vettä esim. jos keitän makaronia.siis se vesihän kiehuu siin kattilassa joten ei kai se siin haittaa.kuuma vesi rupee nopeemmin kiehuu ja näin säästää aikaa.
mut en tod. juo lämmintä tai kuumaa vettä suoraan
Näin minäkin teen. EIkä suomalaisessa vesijohtovedessä ole mitään bakteereja, hyvänen aika...

On teilläkin ajansäästökeinot... Tosi kauan kestääkin kylmän veden kiehautus esim. vedenkeittimessä...

nytpä tiedät:-D
mä olen kyllä ruuanlaittoon ottanu kuumaa vettä esim. jos keitän makaronia.siis se vesihän kiehuu siin kattilassa joten ei kai se siin haittaa.kuuma vesi rupee nopeemmin kiehuu ja näin säästää aikaa.
No onhan siitä. Meillä otetaan vauvan kylpyvesikin jääkylmästä hanasta ja sit vedenkeittimellä keitetään kaikki vesi, millä saadaan sopiva 37 asteen lämpö. Miksi? Kyllä siinä 60 asteessa kasvaa juuri ne vahvimmat pöpöt eikä ne sit lähde pesemälläkään, vaan ½tuntia täytys keittää, et vois juoda. Mut EI IKINÄ lämmintä hanavettä saa panna edes aikuisen suuhun.

Muistan kyllä lasten kavereissa yhden, jolla oli aina virtsatietulehdus, ja lapsi oli sanonut, et ei sais ottaa kaakaovettä lämminhanasta. No, eihän tuo uskonut, mut vielä 100 v sitten ei ohmiset koskaan juoneet keittämätöntä vettä, sanoi mieheni mummo vm1895.
Katopa:
http://www.iltalehti.fi/tampere/200907229966651_te.shtml

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Niin no, mie en tiedä millaista vettä teidän vesilaitokselta tulee... tai millaiset putket teidän taloissa on.

Mutta meidän hanasta tulee ihan puhdasta vettä, vaikka ottaiskin lämmintä.

Mutta ihan miten vain. silti käytän kyllä itsekkin pääasiassa kylmää vettä hanasta.
No ei se ole putkista tai hanoista kiinni, mutta totuus on se, että lämmintä vettä ei saa käyttää ruuanvalmistukseen.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin no, mie en tiedä millaista vettä teidän vesilaitokselta tulee... tai millaiset putket teidän taloissa on.

Mutta ihan miten vain. silti käytän kyllä itsekkin pääasiassa kylmää vettä hanasta.
No ei se ole putkista tai hanoista kiinni, mutta totuus on se, että lämmintä vettä ei saa käyttää ruuanvalmistukseen.
Peesi. Tämä asia on niin selvä fakta, ettei siitä kannata alkaa edes väittelemään kenenkään.

vieras
lämmin vesihän seisoo siellä varaajassa, eli kyllä siellä pöpöt aika mukavasti elää.
Mut jos joku käyttää ruoanlaitossa, niin kyllähän ne luultavasti kuolee, kun sitä vettä keitetään aika kauan. Itse kuitenkin laitan vain kylmää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:

Peesi. Tämä asia on niin selvä fakta, ettei siitä kannata alkaa edes väittelemään kenenkään.
Tai tapahtuu mitä?

nim. lämmintä vettä juonut

No ei se kerta varmaan henkeä aikuselta(kaan) vie, mutta ei tosiaan ole hyvä ottaa lämmintä vettä hanasta muuta pesemiseen ja korkeintaan kananmunien keitinveteen.
Vauvalle ei kyllä kävin pienes mieleskään juottaa lämmintä hanavettä!

Keitä ap aamulla keittimellinen vettä termariin. KYLMÄÄ vettä ja sen siis keität.
Säästyy sitä keittimenkin käyttämää sähköä... ja veden juoksuttamista hanasta.

Kuka muuten muistaa Nokian vesikatastrofin? :whistle: Niin että kyllä sieltä kraanstakin voi kaikkea tulla sen veden joukossa.....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen todellakin yllättynyt, että joku ei tiedä, että sitä hanasta otettua lämmintä vettä ei saa juoda/käyttää ruoan laittoon.
Minä en tiennyt, ihan oikeasti. Olen 22, eikä ole koskaan tullut puheeksi tuo asia kotonakaan. Siis en nyt ole käyttänytkään lämmintä vettä paitsi ehkä pari kertaa saattanut juoda sitä, kun en ole jaksanut odottaa veden kylmenemistä. Mutta tosiaan, en ole koskaan kuullut että se olisi kiellettyä. No, nytpä tiedän.

Kierrätysasiat tiedän kyllä.

viiru
olen juonut monta kertaa lämmintä kraanavettä, enkä ole vielä kuollut. Lapsenkin on.
Mitäs se tekee, kun kakarat pistää koiran paskaa suuhun tai hiekkaa, johon jokin kissa on kussut.
Eikö se ole pahempi.....voi jeesustelijoita

Olen todellakin yllättynyt, että joku ei tiedä, että sitä hanasta otettua lämmintä vettä ei saa juoda/käyttää ruoan laittoon.
Minä en tiennyt, ihan oikeasti. Olen 22, eikä ole koskaan tullut puheeksi tuo asia kotonakaan. Siis en nyt ole käyttänytkään lämmintä vettä paitsi ehkä pari kertaa saattanut juoda sitä, kun en ole jaksanut odottaa veden kylmenemistä. Mutta tosiaan, en ole koskaan kuullut että se olisi kiellettyä. No, nytpä tiedän.

Eikö sua sitten ole häirinnyt se maku siinä lämpimässä vedessä? Se maistuu jotenkin metalliselta :$

Mies joskus yrittää juottaa mulle liian lämmintä vettä (mun makuuni) ja se maku :x

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Tai että vessanpyttyä ei sais käyttää kaikenlaisena kaatopaikkana...

Mistä näitä oikein riittää? :eek:
Just oli jossain lehdessä että mikä ei pysy haarukassa niin saa laittaa pönttöön kun kompostia ei ole suunniteltu nesteille. Ja sano että olis ekologisempaa jos kaikki biojäte menis viemäriin ja jätteenkäsittelylaitoksella ne eroteltas. Siis ihan ot :D

haloo
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
olen juonut monta kertaa lämmintä kraanavettä, enkä ole vielä kuollut. Lapsenkin on.
Mitäs se tekee, kun kakarat pistää koiran paskaa suuhun tai hiekkaa, johon jokin kissa on kussut.
Miten noi on niinu verrattavissa toisiinsa?Syödäänkö teillä sitten yleensä puhdistettua ja pakastettua koirankakkaa,mutta lapsi nyt vain oli sattunut löytämään maasta tuoretta ja likaista paskaa.

Enkä ole vielä kuollu.... njännäjänääjää. :headwall:

Ei saa kävellä päin punaisia- no en oo viä kuallu :xmas:
Keltaista lunta ei saa syödä- Hengissä :wave:
E-koodiruoka koituu turmioksi- monta sukupolvea syönyt ja yhä hengissä koko suku...

JNE

Ei kerta välttämättä, mutta jatkuva käyttö hei kamooooon.

voi vihtori
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:

SIINÄ EI OLE VAIN BAKTEEREJA vaan myös METALLEJA LIUENNEENA LÄMPIMÄÄN VETEEN.

Toi on oikeesti ihan ekoja asioita, mitä mullekin on lapsena opetettu, ihme pölkkyjä nykyään jos käyttää lämmintä vettä lapselle ja itelleeen...

vieras

Eikö sua sitten ole häirinnyt se maku siinä lämpimässä vedessä? Se maistuu jotenkin metalliselta :$

Mies joskus yrittää juottaa mulle liian lämmintä vettä (mun makuuni) ja se maku :x
Siis ei se hyvää ole, vesi lämpimänä, mutta en ole metallin makua huomannut. Janoissani olen joskus juonut, eikä siitä mitään vatsavaivoja ole tullut. Mutta en nyt jatkossa enää juo. Näin sitä viisastuu. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Tai että vessanpyttyä ei sais käyttää kaikenlaisena kaatopaikkana...

Mistä näitä oikein riittää? :eek:
Just oli jossain lehdessä että mikä ei pysy haarukassa niin saa laittaa pönttöön kun kompostia ei ole suunniteltu nesteille. Ja sano että olis ekologisempaa jos kaikki biojäte menis viemäriin ja jätteenkäsittelylaitoksella ne eroteltas. Siis ihan ot :D
WTF! Mä taas luin jostain jätteidenkäsittelyopuksesta mitä seutukunnallinen käsittelijä jakoi, että nimenomaan ei vesanpyttyyn, kun niitä on kamala työ erotella.

Tiedä sitten taas mikä on oikein ja mikä ei ...

Kippuravarvas
WTF! Mä taas luin jostain jätteidenkäsittelyopuksesta mitä seutukunnallinen käsittelijä jakoi, että nimenomaan ei vesanpyttyyn, kun niitä on kamala työ erotella.

Niin siis se ukko sano että olis parempi että menis kaikki viemäriin mutta ei ole ainakaan vielä siihen valmiuksia tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Niin siis se ukko sano että olis parempi että menis kaikki viemäriin mutta ei ole ainakaan vielä siihen valmiuksia tms.
Aaaa. no sitähän minäkin. Ei tähän viemäriverkkoon siis.

vieras
Vuosikymmenet on opetettu, että kuumaan hanaveteen voi liueta haitallisia aineita. Totta vai tarua, Oulun Veden käyttöpäällikkö Eeva Heiska?

"Kyllä se on totta. Kuumaa vesijohtovettä ei pidä käyttää ruokiin tai juomiin. Kielto perustuu talousveden laatua säätelevään asetukseen. Vaikka vesi itsessään on puhdasta, siihen voi liueta kiinteistön lämminvesijohdoista metalleja ja muita talousveteen kuulumattomia aineita. Myös mikrobihaittoja voi tulla, jos lämmin vesi seisoo putkistoissa", Eeva Heiska kertoo.

http://www.kaleva.fi/plus/Voiko-kuumaa-hanavett%E4-juoda-/790019

Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Näin minäkin teen. EIkä suomalaisessa vesijohtovedessä ole mitään bakteereja, hyvänen aika...
Tirsk. Ei ole todellista.

Yhteistyössä