Kohta sinulta varastetaan sisäelimetkin :-O

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja levottomat jalat:
Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Mitäpä niillä haudassa tekee. Jakoon vaan jos kelpaa.
Samaa mieltä.
Niin minäkin!
minä myös.
itsekästä riistää elämä joltakulta muulta vaatimalla hyvät elimensä hautaan :/
Mut hei, onko ihmisellä uuden lain myötä oikeus myydä tai lahjoittaa toinen munuainen sitä tarvitsevalle, vai katsotaanko "ylimääräisen" munuaisen olevan jonkun toisen omaisuutta kuin sen haltijan?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä oon ahdasmielinen mutta mä en halua mun elimiä otettavan ilman lupaa... en tiiä jotenkin tuntuis käsittämättömän pahalat jos meis tai laspi kuolis ja sitte vielä silvottasi.. kyl mä haluan hyvästellä kuoleman jälkeen, ilman että on ihan leikelty.. anteeks vaan... mut mä en suostuis luovuttaan... siis ainakin näin maanantaiaamun tunnelmissa.... en tiiä, ehkä sitte oikeasti tilanteen kohdalle tullessa miettisin erilailla...
entä jos miehesi tai lapsesi tarvitsisi sitä luovutusta ja joutuisi kuolemaan siksi että joku haluaa elimensä hautaan vaikka niillä voisi pelastaa sinun lapsesi hengen. toivotaan että lapsesi ei sairastu/ joudu onnettomuuteen, koska tällä hetkellä ei ole kovinkaan hyvät mahdollisuudet saada luovutus ajoissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja hirveä ajatus.. mutta kuitenkin..:
kun te kaikki mietitte että omat elimet saa kuoleman jälkeen viedä mihin vaan, kun ette niitä enään tarvitse, niin mites sitten oman lapsen? itsestäni ainakin ajatus tuntuu nini karmealle, etten voisi millään tavalla hyväksyä sitä että joku veisi minun lapseltani jotakin pois.
Mä taas mietin asiaa muidenkin kannalta, jos mä menetän jotain tahtomattani se saattaa olla jollekin pelastus. Mun omatuntoni ei antaisi tilaa sille tunteelle että jonkun muunkin lapsi kuolee siksi että mä olen niin helvetin itsekeskeinen.
just näin. jos menettäisin lapseni, en toisi edes vähän lohtua siihen järjettömään suruun se, että kuolemallaan lapsi olisi pelastanut jonkun muun hengen. olisi jonkun muun pieni sankari, pelastava enkeli
 
hrrrr
Munuaiset on olennaisin osa ja jos ne ehditään ajoissa vaihtaa, ei kuole, eikä niihin solusalpaajiinkaan kuole. Monihan syö niitä siksi, että ruoka on niin saatunutta et suolisto ei kestä niitä ja ne auttaa elimistöä estämään sitä "myrkytysoiretta", nimittäin ripulia, mikä on ihan luonnollinen reaktio kaikkeen sopimattomaan. Ripulilääkkeillä ja ummettavilla opiaateilla vastaavasti voidaan sekin sammuttaa, mut sittenpä alkaakin varsinainen tulehdus ekä siitä selvitä ilman kirurgin viestä. Ne lääkkeet kun ei kaikkia paranna - harva sitäkään tietää, vaikka kaikki kokeileekin. No, aivokirurgeja pitäisi olla enemmän, mut maksaa nekin paljon:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=115&t=554&a=7423

Aivot tasapainottaa kaiken (KAIKEN!) loppujen lopuksi ja ainoa asia, mikä elimistössä pysyy, on veren happamuus, muut myötäilee sitä aivojen avustuksella. Eikö olekin jännää? Itse en syö gm-ruokaa, mut voin arvata, et moni oireilee niistäkin eikä ikinä saa tietää syytä, kun kerran joku ehtii ensin keksiä vaivoihin "sopivan taudin" ja sitä on sit se "käypä hoito". Sillä pelataan sitä AIKAA, joka taas on patenttisuojan kannalta olennaisin asia ehtiä ensin. Yksinkertaista, kun osaa... ja muistaa vielä jotakin:-D
 
Kyl saa ottaa minustakin elimiä tarvittaessa eikä se oo mulle varastamista. Mies päättäköön omasta kropastaan ja lapsen kohdalla aattelen että jos se sydän tms pelastaa toisen lapsen niin hyvä, eihän sitä sitten sais itekään haluta siirtoelintä jos ei itse oo valmis mistään luopumaan.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
Ja toisille voi olla tärkeätä esim. saada hautaan siunaus avoarkussa. Ilman elimiähän se on oikein helppo toteuttaa...
No mutta, he voivat sitten täyttää kortin, jossa kielletään elintenluovutus. Tai miten se erikseenkieltäminen nyt sitten lakimuutoksen jälkeen toteutettais, mutta tämmönenhän siihen vissiin olis tulossa, että jos vainaja on eläessään sitä vastustanut, niin sitten niitä ei luovutettas.
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä oon ahdasmielinen mutta mä en halua mun elimiä otettavan ilman lupaa... en tiiä jotenkin tuntuis käsittämättömän pahalat jos meis tai laspi kuolis ja sitte vielä silvottasi.. kyl mä haluan hyvästellä kuoleman jälkeen, ilman että on ihan leikelty.. anteeks vaan... mut mä en suostuis luovuttaan... siis ainakin näin maanantaiaamun tunnelmissa.... en tiiä, ehkä sitte oikeasti tilanteen kohdalle tullessa miettisin erilailla...
jos et haluu et niitä otetaan niin ilmoitat siitä niinhän se lakiuudistus oli. eli kaikki luovuttaa automaattisesti mut jos haluaa siitä kieltäytyä siitä pittä ilmoittaa kuten nyt on ilmoitettu siitä et niitä elimiä haluaa luovuttaa. tod näk tulee jokin valtakunnallinen rekisteri johon voi laittaa raksin.

paras laki aloite vuosiin. sen ymmärtää vasta kun joku läheinen tai itse kamppailee elinjonossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
Ja toisille voi olla tärkeätä esim. saada hautaan siunaus avoarkussa. Ilman elimiähän se on oikein helppo toteuttaa...
No mutta, he voivat sitten täyttää kortin, jossa kielletään elintenluovutus. Tai miten se erikseenkieltäminen nyt sitten lakimuutoksen jälkeen toteutettais, mutta tämmönenhän siihen vissiin olis tulossa, että jos vainaja on eläessään sitä vastustanut, niin sitten niitä ei luovutettas.
Juu, mutku sit tuota lakia jossain vaiheessa "uudistetaan" niin tuo mahdollisuus poistetaan.
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mie en anna elimiä luovutettavaksi-- tahdon kokonaisne ahautaan
jos sulle tehdään patologinen tutkimus niin ne elimet on aika sekasin sen jälkeen ja saattaa puuttua koepaloja. eli et ole ainakaan kokonainen. ja riippuu onnettomuudesta. eli jos vain jäät junan alle niin saattaa olla ettei kaikkia kappaleta edes löydetä..
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Sahuri:
Joo taitaa tulevaisuudessa moni yksinäinen, tai ehkä syrjäytynyt, mutta fyysisesti terve yllättäen sairastua vakavasti ja heittää veivinsä. Rikkaita valmiina vastaanottamaan tarvitsemansa elimen.
Tätähän jo tapahtuu tuolla muilla mailla vierahilla. Oli kerran dokkari aiheesta telkkarissa.
Kyllähän noihin elimiin on ihan jonot olemassa. Ei siellä taideta rahalla jonon ohi päästä. Ja toinen juttu sitten taas, että ei ne elimet sovi ihan noin vain kelle vain. Että tekiskä ne rikkaat elintenodottajat sitten kudostyypityksetkin ja muut tarvittavat kokeet etukäteen näille "ketkä yllättäen heittää veivinsä"? Just juu. Ja nyt ollaan ihan Suomessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mie en anna elimiä luovutettavaksi-- tahdon kokonaisne ahautaan
kannattaa toivoo ettet tuu koskaan tarttemaan elintenluovutusta tai kukaan perheestäs tai läheisistäs.

Samalla toivon ettei olis kovinkaan monta sun lisäks jotka ajattelee samoin.
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
Ja toisille voi olla tärkeätä esim. saada hautaan siunaus avoarkussa. Ilman elimiähän se on oikein helppo toteuttaa...
No mutta, he voivat sitten täyttää kortin, jossa kielletään elintenluovutus. Tai miten se erikseenkieltäminen nyt sitten lakimuutoksen jälkeen toteutettais, mutta tämmönenhän siihen vissiin olis tulossa, että jos vainaja on eläessään sitä vastustanut, niin sitten niitä ei luovutettas.
Juu, mutku sit tuota lakia jossain vaiheessa "uudistetaan" niin tuo mahdollisuus poistetaan.
no eipäs poistu. juurikin sitä radiossa kuuntelin niin siitä voi kieltäytyä. ei keneltäkään viedä elimiä ilman lupaa mut en ymmärrä kuka voi olla niin itsekäs ettei halua pelastaa muiden henkiä kun siihen on mahdollisuus.
 
lapsilleni luovutan, en muille!
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Minusta tuo on hyvä juttu. Harva sitä luovuttamista kuitenkaan vastustaa, vaikkei elinluovutustestamenttia olekaan tehnyt.
Ja tuolla periaatteella jos kaikki päättäjät ajattelee, niin käykin. Mut jos meidät laitetaankin niiden papereiden perusteella jonoon? Nythän priorisoidaan kaikki asiat ja lääkkeiden takia valtio velkaantuu. Hoitotakuu sanelee sen mitä lääkeyhtiöt ovat suunnitelleet - päättäjät eivät vaan käsitä olevansa lobbailun kohteina.

Tuollakin on hyviä kommentteja ja kannattaa lisätä sinne omansa, jos haluaa:
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=212131&messageID=4014871&#4014871



 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Sahuri:
Joo taitaa tulevaisuudessa moni yksinäinen, tai ehkä syrjäytynyt, mutta fyysisesti terve yllättäen sairastua vakavasti ja heittää veivinsä. Rikkaita valmiina vastaanottamaan tarvitsemansa elimen.
Tätähän jo tapahtuu tuolla muilla mailla vierahilla. Oli kerran dokkari aiheesta telkkarissa.
Kyllähän noihin elimiin on ihan jonot olemassa. Ei siellä taideta rahalla jonon ohi päästä. Ja toinen juttu sitten taas, että ei ne elimet sovi ihan noin vain kelle vain. Että tekiskä ne rikkaat elintenodottajat sitten kudostyypityksetkin ja muut tarvittavat kokeet etukäteen näille "ketkä yllättäen heittää veivinsä"? Just juu. Ja nyt ollaan ihan Suomessa.
onhan laitonta elinkauppaa suomessakin. tai siis ihmiset matkustaa ulkomaille siirtoja varten jossa on esim munuaisia myytävänä. virallisissa siirroissa ei suomessa raha liiku vaan niihin jonotetaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
mä peesaan! ei tällaisia asioita voi päättää tuosta vaan! Ei ihmisoikeudet lopu noin vaan.
 
elintenluovutustestamentti vuodesta -97
Tottakai tuntuisi pahalta antaa oman lapsen elimä luovutettavaksi. Yhtä pahalta tuntuisi kuitenkin, jos lapsesi kuolisi sen vuoksi ettei ole saanut tarvitsemaansa elintä.

Toivon kovasti, että tämä lakimuutos tulee aikoinaan voimaan. Liian moni kuolee tänä päivänä siihen ettei saa elinsiirtoa.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mie en anna elimiä luovutettavaksi-- tahdon kokonaisne ahautaan
Entäpä jos itse tarvitsisit joskus vaikkapa uuden sydämen? Et varmaan haluaisi ottaa sitäkään vastaan.

Entä jos lapsesi tarvitsisi uudet keuhkot? Et varmaan haluais, että hänkään niitä keltään tulee saamaan.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
mä peesaan! ei tällaisia asioita voi päättää tuosta vaan! Ei ihmisoikeudet lopu noin vaan.
Näin ei todellakaan käy (kuten tuossa ylimmässä viestissä)! Olette katsoneet liikaa elokuvia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
mä peesaan! ei tällaisia asioita voi päättää tuosta vaan! Ei ihmisoikeudet lopu noin vaan.
niin tässä tulee taas se eteen että kauanko sitä pitää pitää ihmistä letkuissa ja odottaa sitä toivonkipinää? vuosi, kaks , kolme???

sitku sitä ei tulekkaan nii mitäs sitten? ei se ole ihmisarvoista elämää maata letkuissa, jos toive paremmasta on vain toive.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
Ja toisille voi olla tärkeätä esim. saada hautaan siunaus avoarkussa. Ilman elimiähän se on oikein helppo toteuttaa...
No mutta, he voivat sitten täyttää kortin, jossa kielletään elintenluovutus. Tai miten se erikseenkieltäminen nyt sitten lakimuutoksen jälkeen toteutettais, mutta tämmönenhän siihen vissiin olis tulossa, että jos vainaja on eläessään sitä vastustanut, niin sitten niitä ei luovutettas.
Juu, mutku sit tuota lakia jossain vaiheessa "uudistetaan" niin tuo mahdollisuus poistetaan.
no eipäs poistu. juurikin sitä radiossa kuuntelin niin siitä voi kieltäytyä. ei keneltäkään viedä elimiä ilman lupaa mut en ymmärrä kuka voi olla niin itsekäs ettei halua pelastaa muiden henkiä kun siihen on mahdollisuus.
Elimet voidaan viedä jos laki niin sallii ja laki on ihmisten tekemä, joten sitä voidaan muuttaa just niin paljon kuin halutaan.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Sahuri:
Joo taitaa tulevaisuudessa moni yksinäinen, tai ehkä syrjäytynyt, mutta fyysisesti terve yllättäen sairastua vakavasti ja heittää veivinsä. Rikkaita valmiina vastaanottamaan tarvitsemansa elimen.
Tätähän jo tapahtuu tuolla muilla mailla vierahilla. Oli kerran dokkari aiheesta telkkarissa.
Kyllähän noihin elimiin on ihan jonot olemassa. Ei siellä taideta rahalla jonon ohi päästä. Ja toinen juttu sitten taas, että ei ne elimet sovi ihan noin vain kelle vain. Että tekiskä ne rikkaat elintenodottajat sitten kudostyypityksetkin ja muut tarvittavat kokeet etukäteen näille "ketkä yllättäen heittää veivinsä"? Just juu. Ja nyt ollaan ihan Suomessa.
onhan laitonta elinkauppaa suomessakin. tai siis ihmiset matkustaa ulkomaille siirtoja varten jossa on esim munuaisia myytävänä. virallisissa siirroissa ei suomessa raha liiku vaan niihin jonotetaan.
No, jos suomalainen ihminen matkustaa ulkomaille ostamaan itselleen munuaisen, niin en kyllä sanoisi, että Suomessa on laitonta elinkauppaa. Kyllä se on siellä muilla mailla silloin.
 
hyvä homma, itellä toki on elinluovutuskortti ollu jo montavuotta kukkarossa. jos mun sisukset jollekkin kelpaa ja ne jonkun pelastaa, niin hienoa. en mä niillä mitään tee siinä vaihees kun monttuun laitetaan
 

Yhteistyössä